Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Heros sp "rotkeil" og regntid.

Go down 
3 deltagere
ForfatterBesked
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Heros sp "rotkeil" og regntid. Empty
IndlægEmne: Heros sp "rotkeil" og regntid.   Heros sp "rotkeil" og regntid. Icon_minitimeSøn 7 Jun 2009 - 1:06

Vi har et 900 L med 3 par Heros sp. "rotkeil", forskellige maller og smerlinger.
Der er ikke heldækkende armatur på akvariet, så der fordamper nok omkring 200-300 L vand om måneden. Denne fordampning giver anledning til en interessant adfærd hos Heros.
I takt med at vandet fordamper i akvariet, stiger aggressionerne hos Heros-parrene. Når der er fordampet cirka 20 cm vand (cirka 250 L), er der virkelig krig mellem de 3 par. Det er så meget, så man kan høre store rødder, der slår mod glasset. Fiskene er mellem 15-20 cm.
Når vandpåfyldningen begynder (tempereret vand fra hanen via en vandslange), stopper aggressionerne med det samme, og de 3 par går hver til sit, og begynder henholdvist at rense to rødder, og en stor flad sten. 1-2 dage efter vandpåfyldningen er det helt sikkert, at der er 3 klaser æg på rødderne og stenene. For det meste når æggene at klække (nogen gange får mallerne spist æggene inden), og alle 3 par forsvarer deres revir til UG. Når parrerne begynder at "gå tur" med ungerne, bliver disse hurtigt ædt, og der ånder igen fred og ro i akvariet. 2-3 uger efter er vandstanden igen så langt nede, så aggressionerne starter igen, og så kører møllen igen. Denne adfærd har stået på i snart 2 år nu, og ser ikke ud til at det ændres foreløbigt.
Heros er en super interessant fisk, som desværre er noget overset i hobbyen, men det er jo gældende for mange amerikanske cichlider.

Om nogle måneder skal der monteres baggrund og filter i akvariet, og så bliver det spændende at se, om de viser samme adfærd, når de kommer tilbage i akvariet. Jeg håber ihvertfald på det.

Til sidst et par billeder af de dejlige fisk.

Heros sp "rotkeil" og regntid. Herosrotkeil1

Heros sp "rotkeil" og regntid. Herosrotkeilg

Heros sp "rotkeil" og regntid. Rotkeil
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
KasperK/Lolland

KasperK/Lolland


Antal indlæg : 20
Join date : 29/07/11
Age : 62
Geografisk sted : 4952 Stokkemarke, Lolland

Heros sp "rotkeil" og regntid. Empty
IndlægEmne: Sv: Heros sp "rotkeil" og regntid.   Heros sp "rotkeil" og regntid. Icon_minitimeSøn 28 Aug 2011 - 16:27

En tråd kan vel aldrig blive for gammel?
Det er en interessant iagttagelse, og det kunne være, at det måske var noget i den retning, man skulle prøve, hvis man vil forsøge med nogle af de "sjovere" ciklide arter?
Her tænker jeg bl.a på Heckelii og Altum.
Kunne man forestille sig, at lade vandet komme til "hidtil uset" lave værdier med deraf følgende temperaturstigninger, for derefter at tilføre masser af friskt vand, evt en 2-4 grader koldere end vandet i akvariet, for at "narre" fiskene til at tro, at nu kommer regntiden, så nu skal der produceres afkom?
Tilbage til toppen Go down
T.Hagel




Antal indlæg : 85
Join date : 04/09/10

Heros sp "rotkeil" og regntid. Empty
IndlægEmne: Sv: Heros sp "rotkeil" og regntid.   Heros sp "rotkeil" og regntid. Icon_minitimeSøn 28 Aug 2011 - 17:38

Jeg har oplevet det samme adskillige gange, og for mit vedkommende har det været generelt med alle arter jeg har holdt gennem tiderne.

I teorien er det nok med et langsomt vandskifte. Jeg ved en opdrætter her i nørresundby bruger dryp-slanger 24/7 og påfylder så sidst på ugen, hvilket for hans vedkommende virker fantastisk.

Jeg har aldrig selv brugt et dryp system, men da jeg kun er ejer af 1 stk. tynd vandslange til at tømme med, tager det et par timer at tømme akvarierne, hvor noget lignende så sker når man fylder op igen. Som om at det er et nyopsat akvarie på ny, hvor territorier og dominans skal fastsættes. Jeg har i langt tid ingen hunner haft i mine baljer, så jeg har naturligvis ingen ynglen som resultet af dette, men det er stadig klokkeklart at territorier og resning af objekter bliver påbegyndt så snart akvariet er genopfyldt og låget er lukket.
Tilbage til toppen Go down
KasperK/Lolland

KasperK/Lolland


Antal indlæg : 20
Join date : 29/07/11
Age : 62
Geografisk sted : 4952 Stokkemarke, Lolland

Heros sp "rotkeil" og regntid. Empty
IndlægEmne: Sv: Heros sp "rotkeil" og regntid.   Heros sp "rotkeil" og regntid. Icon_minitimeSøn 28 Aug 2011 - 18:12

Jeg har så hørt om en, der fik koblet en ekstra cisterne på sit toilet, sådan at hver gang han gik på das og trak ud, røg der ca 10 ltr i akvariet! Hvordan det virkede og hvor stort akvarie der var tale om aner jeg ikke!

Men det kunne være interessant, om den "chok" metode Ole nævnte og jeg "fulgte lidt op på" vil kunne bruges til at snyde nogle af de mere besværlige fisk! Om det vil kræve, at man skal have 4-500 ltr regnvand til rådighed, er det vel en billig pris for opdræt af f.eks Heckelii eller Altum.
Tilbage til toppen Go down
T.Hagel




Antal indlæg : 85
Join date : 04/09/10

Heros sp "rotkeil" og regntid. Empty
IndlægEmne: Sv: Heros sp "rotkeil" og regntid.   Heros sp "rotkeil" og regntid. Icon_minitimeSøn 28 Aug 2011 - 19:23

Jamen det virker helt sikkert. Teknikken er tilsyneladene blevet brugt i mange år.

Hvis man læser med på de amerikanske hjemmesider, vil man også se at noget som simpelt som at flytte et par rødder rundt, resultere i samme adfærd. Dog mest effektivt med et stort (70-80% vand) over mange timer på samme tid.

Så man behøver ikke vente på fordampning. Et kontrolleret længerevarende vandskift virker på samme måde.
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Heros sp "rotkeil" og regntid. Empty
IndlægEmne: Sv: Heros sp "rotkeil" og regntid.   Heros sp "rotkeil" og regntid. Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Heros sp "rotkeil" og regntid.
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Astatotilapia burtoni "red spotted" - En facinerende cichlide.
» Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay
» Petrochromis Polyodon "Orange Chinga"
» Døende Otopharynx sp. "spots sani"
» Malawi cichlider med ny funktion som "pudsefisk"

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Amerika-
Gå til: