Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 mine Mobaer

Go down 
5 deltagere
ForfatterBesked
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

mine Mobaer Empty
IndlægEmne: mine Mobaer   mine Mobaer Icon_minitimeTors 11 Jun 2009 - 13:15

mine Mobaer DSC00164Medium

mine Mobaer DSC00165Medium

mine Mobaer DSC00168Medium



har lige taget nye idag ,men skal have dem uploadet først,så kommer de
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

mine Mobaer Empty
IndlægEmne: Sv: mine Mobaer   mine Mobaer Icon_minitimeTors 11 Jun 2009 - 19:02

Ja efter de første billeder er de nu blevet 11 måneder ældre damm de vokser langsomt

mine Mobaer DSC00397

mine Mobaer DSC00309

mine Mobaer DSC00307
Tilbage til toppen Go down
THORLEIFDK

THORLEIFDK


Antal indlæg : 169
Join date : 09/06/09
Age : 53
Geografisk sted : København

mine Mobaer Empty
IndlægEmne: Sv: mine Mobaer   mine Mobaer Icon_minitimeFre 12 Jun 2009 - 0:37

De er da rigtig flotte Gerner Very Happy tålmodighed er en dyd lol! hov jeg kan da lige se en gnatochromis der titter frem på det ene billede cheers
Tilbage til toppen Go down
https://www.youtube.com/user/THORLEIFDK
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

mine Mobaer Empty
IndlægEmne: Sv: mine Mobaer   mine Mobaer Icon_minitimeFre 12 Jun 2009 - 10:36

THORLEIFDK skrev:
De er da rigtig flotte Gerner Very Happy tålmodighed er en dyd lol! hov jeg kan da lige se en gnatochromis der titter frem på det ene billede cheers

Hej Carsten
jeps men taget i betragtning at de var ca.3-4 cm da jeg fik dem er de vokset pænt,du har ret det er en gnatochromis der lige har fået snuden med mine Mobaer 450791
Tilbage til toppen Go down
Michael A

Michael A


Antal indlæg : 220
Join date : 15/07/09
Age : 51
Geografisk sted : Randers

mine Mobaer Empty
IndlægEmne: Sv: mine Mobaer   mine Mobaer Icon_minitimeSøn 2 Aug 2009 - 14:06

Fine fisk Gerner, er det unger fra Thomas Hyttings flok ?
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

mine Mobaer Empty
IndlægEmne: Sv: mine Mobaer   mine Mobaer Icon_minitimeSøn 2 Aug 2009 - 19:08

Michael A skrev:
Fine fisk Gerner, er det unger fra Thomas Hyttings flok ?
Tak skal du have Michael, ja de kommer fra Thomas Hyttings flok, som han jo ikke ejer mere.
Tilbage til toppen Go down
Michael A

Michael A


Antal indlæg : 220
Join date : 15/07/09
Age : 51
Geografisk sted : Randers

mine Mobaer Empty
IndlægEmne: Sv: mine Mobaer   mine Mobaer Icon_minitimeTirs 4 Aug 2009 - 23:58

Ja jeg har hørt at de er kommet videre, der skal jo lidt nyt til en gang i mellem :-)
Tilbage til toppen Go down
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

mine Mobaer Empty
IndlægEmne: Sv: mine Mobaer   mine Mobaer Icon_minitimeOns 5 Aug 2009 - 0:21

Michael A skrev:
Ja jeg har hørt at de er kommet videre, der skal jo lidt nyt til en gang i mellem :-)

Ja og det blev så Benthoerne, der fik pladsen i baljen, sammen med nogle sild. Very Happy
Tilbage til toppen Go down
Michael A

Michael A


Antal indlæg : 220
Join date : 15/07/09
Age : 51
Geografisk sted : Randers

mine Mobaer Empty
IndlægEmne: Sv: mine Mobaer   mine Mobaer Icon_minitimeOns 5 Aug 2009 - 19:19

Hej Thomas :-) Jammne det havde du jo også drømt lidt om - det ser med garanti også kanon ud !!

Går de sammen med de "sima" (Boulengeri) fra Peter af ??
Tilbage til toppen Go down
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

mine Mobaer Empty
IndlægEmne: Sv: mine Mobaer   mine Mobaer Icon_minitimeOns 5 Aug 2009 - 19:55

Michael A skrev:
Hej Thomas :-) Jammne det havde du jo også drømt lidt om - det ser med garanti også kanon ud !!

Går de sammen med de "sima" (Boulengeri) fra Peter af ??

Ja det er dem som Peter havde. ( du er da godt informeret kan jeg se ) Very Happy
De går rigtigt godt sammen, Benthoerne er blevet meget mere rolige efter de har fået selskab af de nysgerrige og godmodige sild.
Før stod Benthoerne nede i et hjørne, når der blev åbnet for lemmen, og nu kan jeg så forsøge at holde dem nede i akvariummet når der bliver åbnet, og tørre vand op efter dem. hmmm Laughing
Tilbage til toppen Go down
Michael A

Michael A


Antal indlæg : 220
Join date : 15/07/09
Age : 51
Geografisk sted : Randers

mine Mobaer Empty
IndlægEmne: Sv: mine Mobaer   mine Mobaer Icon_minitimeTors 6 Aug 2009 - 0:08

Kunne godt forestille mig at det er en super sammensætning, den er noget mere rolig end. feks. Yvonnes variant fra Isanga... så de går sikkert fint i spænd sammen :-)

Ja ja, jeg er altid godt informeret .. ha ha, man er vel lidt nysgerrig...
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

mine Mobaer Empty
IndlægEmne: Sv: mine Mobaer   mine Mobaer Icon_minitimeTors 6 Aug 2009 - 19:27

Thomas og Michael - er I søde at hjælpe med lidt indput her?

Gerner er på jagt efter lidt sandsild som "samboere" til hans fine Frontosa. Som Michael nævner så er vores X. boulengeri "Isanga" måske et oplagt valg, da de er hårdføre. Men efter det I lige nævner her om X. Sima har jeg tænkt på, om den måske ville være et bedre valg til frontosa?

Altså hvis sima'en er mere "blid"/rolig i det. Den bliver jo også stor, og så vidt jeg forstår, har frontosa det bedst ved de mere rolige "samboere" eller tager jeg fejl?

Ikke at "Isangaen" er en ren "dræbermaskine" - men den er ret livlig og aktiv - og kræver helt klart sin ret til et territorie i akvariummet, så selv vores C. foai blev en anelse omtumlet i kasketten af deres tilstedeværelse. Sikkert derfor jeg holder så meget af dem - det er en sild med en stor personlighed haha.

Hvad mener I? Ville Sima'en være et bedre valg for Gerner til frontosaerne?
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

mine Mobaer Empty
IndlægEmne: Sv: mine Mobaer   mine Mobaer Icon_minitimeTors 6 Aug 2009 - 19:50

Kiwa skrev:
Thomas og Michael - er I søde at hjælpe med lidt indput her?

Gerner er på jagt efter lidt sandsild som "samboere" til hans fine Frontosa. Som Michael nævner så er vores X. boulengeri "Isanga" måske et oplagt valg, da de er hårdføre. Men efter det I lige nævner her om X. Sima har jeg tænkt på, om den måske ville være et bedre valg til frontosa?

Altså hvis sima'en er mere "blid"/rolig i det. Den bliver jo også stor, og så vidt jeg forstår, har frontosa det bedst ved de mere rolige "samboere" eller tager jeg fejl?

Ikke at "Isangaen" er en ren "dræbermaskine" - men den er ret livlig og aktiv - og kræver helt klart sin ret til et territorie i akvariummet, så selv vores C. foai blev en anelse omtumlet i kasketten af deres tilstedeværelse. Sikkert derfor jeg holder så meget af dem - det er en sild med en stor personlighed haha.

Hvad mener I? Ville Sima'en være et bedre valg for Gerner til frontosaerne?

Hej Yvonne

Gerner har skam henvendt sig tidligere, for at høre om jeg havde yngel, han er jo ihærdig. Laughing
Jeg har først fået denne flok for ca. 3 uger siden, så min erfaring med dem er ganske begrænset, den er kun baseret på, hvad jeg har kunnet se på mine Benthoer efter de har fået deres nye selvskab.

Det har været utroligt positivt, da Benthoerne har ændret deres adfærd totalt, fra at være sky så snart jeg nærmede mig akvariet, til at være nysgerrige og rolige.
Utroligt at nogle få andre fisk, kan gøre så meget udslag på adfærden.

Så vidt jeg har forstået, er det også X. boulengeri, som jeg har, blot fra et andet fangststed, men det tror jeg Michael ved en del mere om.

De er ganske harmløse, og der er god harmoni i gruppen. Enkelte gange kan man se den ene han sende den anden afsted til modsatte ende af akvariumet, men for det meste kan de stå med panden mod hinanden og dele sand.
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

mine Mobaer Empty
IndlægEmne: Sv: mine Mobaer   mine Mobaer Icon_minitimeTors 6 Aug 2009 - 20:26

Hej Thomas

Ja så undskylder jeg Embarassed

Havde opfattelsen af, at du har haft din gruppe i lang tid. Men hvor er det da dejlig at høre om sådan en sammensætning på så kort tid kan ændre tingene i et akvarium. Benthoerne er jo fantastiske fisk i mine øjne, og det er så sjældent man støder ind i akvarister som har mulighed for at holde disse. Kan godt forstå du er glad for ændringen i adfærd pga. disse sild. Helt klart en rigtig fin observation og erfaring andre kan bruge, hvis de ønsker at holde Benthoer sammen med andre cichlider. Kanon du skriver om det.

Beklager jeg må linke til en artsbeskrivelse fra - en i mine øjne udkonkurreret side - men da artsbeskriveren er Thomas A - har jeg ingen skrupler Basketball alle hans beskrivelser kunne vi have så stor glæde af her på siden. http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Xenotilapia_boulengeri

Kan sagtens genkende det med at de (hannerne) sagtens gumle sand side om side - men i skrivende stund har vi her i sommer mistet 50% af vores dejlige Boulengeri flok - jeg har min mistanke til årsagen - men afventer stadigvæk svar fra Thomas omkring nogle forskellige ting, før jeg vil melde ud om en mulig årsag. Så derfor er vores indtil videre dømt til at være "ulve" i fåreklæder - i deres indbyrdes "sammenhold" - som man skal tage højde for i sit videre hold af dem.

Om den "gamle" Sima falder ind i samme kategori mht. indbyrdes stridigheder - ved jeg ikke - men Gerner har jo kontakt til Thomas og kunne spørge ind til dette også, samtidig med at han kunne få lidt indput mht. det spørgsmål jeg har lagt op her.

Kan selvfølgelig være at Michael har alle svarene, og kan hjælpe os videre.

Tak for din tilbagemelding. Håber du måske på et tidspunkt, har lyst til at skrive/dele dine erfaringer omkring din sammensætning af disse to dejlige arter - og især hold af Benthoerne. Jeg er i hvert til fald meget interesseret i Benthoerne, en fantastisk smuk og spændende cichlide i mine øjne. Billeder af disse skønheder ville bestemt heller ikke være af vejen cheers
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

mine Mobaer Empty
IndlægEmne: Sv: mine Mobaer   mine Mobaer Icon_minitimeTors 6 Aug 2009 - 21:39

Hej igen

Jeg linker lige til debatten omkring Gerners ønske om sandsild. Han har vendt tanken om Simaen med Thomas A, og der er lidt indput at hente der mht. det jeg havde tanker om i denne debat.

https://unimati.danskforum.net/generelt-f28/jubiiiiiiiiiii-t237.htm#1489

Så må nok ihærdigt forsøge at tage en skuffe fra, som Gerner kan få glæde af - og den skuffe må gerne komme hurtigt, hvis de små skal nå at vokse sig store indenfor en overskuelig fremtid, så de kan matche hans frontosa Wink

Nej spøg til side - vores boulengeri voksede faktisk rimeligt hurtigt, så hvis Gerner har tålmodighed nok, så skal projektet nok lykkes mine Mobaer 515631
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

mine Mobaer Empty
IndlægEmne: Sv: mine Mobaer   mine Mobaer Icon_minitimeTors 6 Aug 2009 - 22:38

Hej Yvonne

Sammensætningen af Bentho og " Sima " er ikke noget jeg har fundet på skal lige siges.
Jeg havde tidligere set denne sammensætning hos Peter C, som også er den tidligere ejer af mine sild.
Efter at have flyttet mine Benthoer, og de derved havde mistet deres tidligerer medbeboere ( Kilesaer ),
var jeg så heldig at han ville sælge sin flok.
Det gik iøvrigt også rigtigt godt med Bentho/Kilesa.
Jeg får lige taget nogle nye billeder ved lejlighed af sammensætningen, men jeg har da et gammelt billede af en Benthochromis her, hvis det lykkes at lægge det op. Laughing
mine Mobaer Tricotiny
Tilbage til toppen Go down
Michael A

Michael A


Antal indlæg : 220
Join date : 15/07/09
Age : 51
Geografisk sted : Randers

mine Mobaer Empty
IndlægEmne: Sv: mine Mobaer   mine Mobaer Icon_minitimeTors 6 Aug 2009 - 22:54

Halløj, jeg ville vælge en sild med lidt mere fut i end en rolig sild hvis de skulle gå sammen med Gibberosa -
eller Frontosa,( samt en stor en da de klipper alt hvad de kan gabe over i stykker).

Grunden hertil er at jo roligere en sild - jo lavere stress terskel
(ud fra mine erfaringer, det kan være der er andre der har oplevet andet ?).

Der er ingen tvivl i mine øjne om at frontosa/gibberosa vil stresse sildene en smule...
de er jo ikke helt så rolige/kedlige som nogen går og tror Wink

Inden jeg kommer til at forvirre nogen og så vi ikke kommer til at tale forbi hinanden,
skal vi lige have noget på plads ang. navnene sima og boulengeri.

I mange år har der været en fisk i handel der er blevet forvekslet med x. sima,
nemlig en creme hvis variant af x. boulengeri - den variant som du Hytting har (og jeg selv i øvrigt) ...
jeg kender desværre ikke lokationen hvor den stammer fra, men det kunne være Moliro!?

Her er et link til et billed der ligner Hyttings en del:

http://tomsfish.org/images/X_Sima8.jpg

Yvonnes x. boulengeri med de sorte aftegninger og læbestift er lidt mere kæk i temperamentet end ovennævnte.

Men hvor kommer navnet x. sima så ind i billedet ??

Vi har her i dk jo en super entusiast indenfor tanganyika ciklider, særligt de dybere levende arter pt. -
det er selvf. Thomas Andersen jeg taler om... og har har jo så fordybet sig i de oprindelige beskrivelser
af bla. x. sima - i disse beskrivelser står der noget i retning af (har ikke selv læst dem) at x. sima er noget stejl i hovedet !!
det er en lille (men absolut ikke uvæsentlig) detalje som ingen åbenbart tidligere har hængt sig i -
men Thomas har altså gået rundt og anet at noget var galt.

Her er et billed af hvad jeg tror er type eksemplaret af x. sima, bemærk den noget stejlere snude...


http://fishbase.com/images/thumbnails/jpg/tn_Xesim_u0.jpg


Og når man så går rundt med sådan en mistanke så kan man jo ligeså godt forsøge at finde den rigtige/ægte x. sima -
og minsanten og det ikke er lykkes Thomas at spotte nogle i en sending, så nu går verdens eneste VF flok hos ham
samt unger af dem ...

Hvordan den er temperaments mæssigt ved jeg ikke, men den er rigtig fin!.

Thomas har lavet en artikel omkring den der er i cichlid news, i øvrigt et blad/magazin der varmt kan anbefales.

Mvh.Michael
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

mine Mobaer Empty
IndlægEmne: Sv: mine Mobaer   mine Mobaer Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 12:47

Mange tak for indput Michael

Selvom det jo ikke er mig der reelt har behov for dem, så er det bare så fedt at læse om disse ting, og lære mere. De her oplysninger kan man jo aldrig få fra en artsbeskrivelse, men kun når eksperterne kommer på banen.

Jeg har altid troet at "samboere" til Frontosa skulle være rolige, for netop ikke at stresse dem for meget. Embarassed

Mht sildene så ja, det giver selvfølgelig sig selv, de rolige har en lavere stress terskel, det burde jeg selv have tænkt på. mine Mobaer 107245 Men de her (for mig) nye oplysninger mht. sima kontra boulengeri gør jo at man skal passe på med bare, at foreslå et alternativ, når man ikke selv har erfaringen med fisken. Så er det jo perfekt at der kommer nogen på banen som ved hvad de taler om cheers , og som samtidig kan smide noget rigtig interessant læsning op på området.

De boulengeri fra "Isanga" vi har gående har helt klart et meget mere udtrukkent snudeparti, og går slet ikke så skråt ned som de viste billeder, så det er egentlig lidt sjovt, at der ikke har været opmærksomhed omkring denne forskel tidligere. Jeg synes den er meget markant.

I øvrigt et spændende forslag du kommer med Michael, evt. at vælge er par rovbasser i stedet for sandsild. Synes det er nogle rigtig fede indlæg der kommer på banen, med flere indgangsvinkler til tingene. Mange gange har man bare set sig blind på noget, man gerne vil afprøve, og tænker slet ikke i andre baner.

Thomas - kanon billede af en fantastisk fisk. Har læst flere steder, at Kilesaen er en foretrukken "samboer" til Benthoen. Så nogle kæmpestore Benthoer hos Thomas A, da vi var på lynvisit i maj måned. Uha de bliver store. Håber du holder os opdateret med det videre forløb med de nye "samboere" og hvad dine erfaringer bliver på sigt med sammensætningen.

Og har så lige set og læst dit indlæg I Gerners anden debat https://unimati.danskforum.net/generelt-f28/jubiiiiiiiiiii-t237.htm#1502 - til Jer andre - se lige nogle fede billeder Thomas har lag op drunken

Selvom vi er kommet langt fra det oprindelige emne her i debatten, som jo egentlig startede med at Gerner viser os sine flotte fisk, håber jeg Gerner bærer over med os. Kunne være fedt hvis man kunne slå de to debatter samme til en, mere for helhedens/forståelsens skyld.

Iøvrigt hvor mange Gnatoer har du Gerner Question Igen en af de rigtige fede fisk i mine øjne. mine Mobaer 14197 Dem ser/hører man heller ikke så meget om længere pale
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

mine Mobaer Empty
IndlægEmne: Sv: mine Mobaer   mine Mobaer Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 13:35

ja nu er min Moba tråd jo ødelagt men sk**e være med det lol! jeg syntes at når en tråd drejer i en forkert retning,altså væk fra det oprindelige,så er det tit træls. MEN når der så kommer oplysninger der er seriøse og virkelige lærende så ser jeg stort på det.

Yvonne: jeg har 4 Stk gnatroer, de 2 er et vildtfanget par jeg har købt ved Arthur. Og de 2 Andre er fra Thomas Hytting,tror det er 3 af samme køn da specielt den ene VF jager lidt med de andre.
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





mine Mobaer Empty
IndlægEmne: Sv: mine Mobaer   mine Mobaer Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
mine Mobaer
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Mine Mobaer er kommet i fint selskab
» Lidt mallebilleder.
» Mine nye rovbasser
» Mine nye fisk
» Så flyttede mine Blåstribede.

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Tanganyika-
Gå til: