Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Installation af filter bag baggrund

Go down 
3 deltagere
ForfatterBesked
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Installation af filter bag baggrund Empty
IndlægEmne: Installation af filter bag baggrund   Installation af filter bag baggrund Icon_minitimeSøn 7 Jun 2009 - 13:32

At installere et filter bag en baggrund er meget nemt. Her følger en vejledning i, hvordan vi selv gør det. Da vi selv kun anvender de hvide biobolde, vi sælger, så vil vejledningen kun omhandle dem som grovfilter.

Et filter bag en baggrund består af følgende:
Synkende biobolde (grovfilter)
Filtervat (finfilter)
Filtersvamp (bruges til at holde bioboldene og filtervat adskilt, samt forhindre filtervat i at vikle sig ind i pumpen). Derudover bruges filtersvamp også til at lægge pumpen på, så der ikke skabes resonans i akvariet.

Installation af filter bag baggrund Amazon250lopperda2.th

Installation af filter bag baggrund Amazon250lfilter1.th

Bioboldene skal fylde cirka 60% af det samlede rum bag baggrunden. Da vi aldrig skal have renset bioboldene, er det ikke så vigtigt, at vi kan få hænderne ned bag baggrunden, hvor bioboldene ligger. På billede #2 er indsugningsristen nederst i venstre side, hvor vi også skal have bioboldene.
Det første vi skal gøre er, at få skåret filtersvamp til. Det første stykke skal sidde der, hvor bioboldene skal gå til. Det er ikke vigtigt, at filtersvampen følger baggrundens udhæng, da det ikke har nogen filtreringsmæssig betydning. Det er dog vigtigt, at det sidder ordentlig i spænd mellem glasset og baggrunden uden at det er presset sammen. Presser man porerne for meget sammen i svampen, risikerer man at den slammer til over et par år.
Dernæst skal filtersvampen, der adskiller filtervattet fra pumpen, skæres til. Rummet til filtervattet skal være cirka 15-20% af akvariets fulde længde.
Når svampen er installeret, kommer man filtervattet i. Det er her meget vigtigt, at man får filtervattet til at følge kontuerne på baggrunden bedst muligt, samt slutter relativt tæt op mod glasset. Jo hårdere man presser filtervattet sammen, jo bedre fjerner det små partikler fra vandet, og jo oftere skal det skiftes.
Bioboldene hældes nu i kammeret. Sørg for at hele kammeret er fyldt op, da vand trænger igennem, hvor der er mindst modstand. Dvs. fylder du ikke hele kammeret op, risikerer du, at filtreringen bliver mærkbart forringet.
Skær er stykke filtersvamp til, som du kommer ned i bunden i rummet, hvor powerheadet skal ligge.
Sæt udstrømmerslange på powerheadet, og kom powerheadet ned i rummet ovenpå filtersvampen. Skær eventuelt nogle små stykker filtersvamp, og læg dem mellem powerhead og glasset samt mellem powerhead og baggrunden.
Udstrømmerslangen føres over baggrunden, så den sidder i spænd mellem baggrund og armatur. På den måde er du fri for at bore i din baggrund, samt kan man løbende rette på udstrømmerretningen, så alt skidt bliver ført ind i indsugningsristen til filteret.
Et eventuelt varmelegeme kan placeres i rummet med powerheadet.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
lgb




Antal indlæg : 199
Join date : 08/06/09
Geografisk sted : Silkeborg.

Installation af filter bag baggrund Empty
IndlægEmne: Sv: Installation af filter bag baggrund   Installation af filter bag baggrund Icon_minitimeMan 8 Jun 2009 - 15:10

Opbygning er fin, men man kan med fordel overveje at benytte flere typer filtermateriale, sådan man også kan holde i nitraten nede, uden udelukket ved brug af vandsikft, det vil give nogle mere stabile vandværdier. Personligt fortrækker jeg Sera's Siporax, da det også at med til at fordele flowet. Surprised
Tilbage til toppen Go down
http://www.goc.se
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Installation af filter bag baggrund Empty
IndlægEmne: Sv: Installation af filter bag baggrund   Installation af filter bag baggrund Icon_minitimeTirs 9 Jun 2009 - 0:23

Ja, et baggrundsfilter er helt oplagt til at lege med andre filtermaterialer. Lige pt. prøver jeg lidt forskelligt i nogle 325´ere

Et med biobolde, siporax og filtervat.
Et med biobolde, zeolith og filtervat
Et med biobolde, keramikrør og filtervat
Samt et 128´er kun med biobolde og luftsten og opdræt af ancistrusmaller. Kanon biologisk filtrering det giver, men akvariet er møgbeskidt.

De tre 325´ere har kørt i cirka 2½-3 måneder, men der har ikke været nogen forskel i nitratniveauet på dem i forhold til 325´ere kun med biobolde og filtervat. Det skal dog også siges, at de anaerobe bakterier jo stadigvæk er "små børn", så der går nok en månedstid eller 2, inden jeg kan begynde at teste en forskel. Den forskel skal jo så holdes op mod belastningen i akvariet osv.
Jeg har kørt med symbiont i to 128´ere (1 kg i hver) i snart 1-1½ år, uden at det har haft nogen indflydelse på nitratniveauet i akvarierne, så lidt forskel i 325´erne vil da være en sejr Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Patrick




Antal indlæg : 3
Join date : 08/06/09
Age : 38
Geografisk sted : Esbjerg

Installation af filter bag baggrund Empty
IndlægEmne: Sv: Installation af filter bag baggrund   Installation af filter bag baggrund Icon_minitimeTirs 9 Jun 2009 - 1:38

Forsøger du at belaste akvarierne nogenlunde ens?

Hvad med planter, de har vel også noget at sige i den sammenhæng..
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Installation af filter bag baggrund Empty
IndlægEmne: Sv: Installation af filter bag baggrund   Installation af filter bag baggrund Icon_minitimeTirs 9 Jun 2009 - 1:56

Om belastningen er den samme... det er jo et skønsspørgsmål, så man kan ikke sige det eksakt. Der er mange faktorer, der spiller ind. Blandt andet vil jeg skyde på, at roden i det ene 128´er volumenmæssigt fylder mere end stenene gør i det andet 128´er. Dvs. der er en forskel i antal liter vand. Derudover fylder baggrundene heller ikke lige meget, og sådan kan man blive ved. Konklusionen er nok, at man ikke kan konkludere noget. Uanset hvilket resultat, man får ud af det, så vil der altid kunne findes faktorer, der kan være "skyld i" de målinger, man tager.
Det er jo både godt og skidt, at det er sådan, men det er jo nok især derfor, at der findes så mange forskellige meninger om alt i vores hobby. Hvad der virker for mig, virker måske ikke for dig, og omvendt. Det bedste vi kan gøre er, at sammenligne vores erfaringer, og så se, om vi kan finde en rød tråd i det. Eller i sidste ende bare forsøge at forklare grundlaget for de foreskelle, vi møder i vores enkelte akvarier. Uanset hvad, så vil det altid være interessant at sammenligne resultaterne med teorien, og kontinuerligt forsøge at udvidde vores horisont og viden indenfor hobbyen. Det er jo også det, der gør det sjovt Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
lgb




Antal indlæg : 199
Join date : 08/06/09
Geografisk sted : Silkeborg.

Installation af filter bag baggrund Empty
IndlægEmne: Sv: Installation af filter bag baggrund   Installation af filter bag baggrund Icon_minitimeTirs 9 Jun 2009 - 10:24

Hvor stor gennemstrømning har du i akvarierne?
Tilbage til toppen Go down
http://www.goc.se
lgb




Antal indlæg : 199
Join date : 08/06/09
Geografisk sted : Silkeborg.

Installation af filter bag baggrund Empty
IndlægEmne: Sv: Installation af filter bag baggrund   Installation af filter bag baggrund Icon_minitimeTirs 9 Jun 2009 - 10:32

Man skal eftersigende kunne se når Siporax er "aktivt" i det dele af røret bliver stort, det skulle eftersigende være de områder der er med til at nedbryde nitraten. zeolith er min verden ikke noget som man behøver at lege med, i det vidst er noget med det skal genstartes efter et stykke tid?
Tilbage til toppen Go down
http://www.goc.se
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Installation af filter bag baggrund Empty
IndlægEmne: Sv: Installation af filter bag baggrund   Installation af filter bag baggrund Icon_minitimeTirs 9 Jun 2009 - 11:08

I 325´erne har jeg omkring 800 L/timen, og i 128´erne er der cirka 300-400 L/timen.

Hvis man visuelt kan se, at Siporaxen bliver sort på det ydre, så vil jeg tro, at det skyldes at det ligger i et anaerobt område bag f.eks. baggrunden. Siporax i sig selv burde ikke kunne blive sort på de ydre overflader, hvis vandgennemstrømningen er god nok. Derimod burde den være sort inden i, hvis du knækker den.... men da jeg ikke selv har taget noget op af det endnu fra mit baggrundsfilter, så er det kun teoretisk.

Hvis man vil anvende de kemiske egenskaber ved Zeolith (binding af metaller, ammoniak og nitrit), så skal det "genstartes". Det er ikke noget, jeg har tænkt mig at prøve på, da det langt hen af vejen kun er interessant med Zeoliths egenskab i nyopstartede akvarier. Jeg bruger det mere som et filtermateriale, der er meget småt (ligger i en pose bag baggrunden), og vil se, om man kan få det til at pakke sammen, så der skabes anaerobe områder i det. Alternativt at se om den større overflade i forhold til bioboldene vil have nogle visuel effekt på vandets klarhed.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
lgb




Antal indlæg : 199
Join date : 08/06/09
Geografisk sted : Silkeborg.

Installation af filter bag baggrund Empty
IndlægEmne: Sv: Installation af filter bag baggrund   Installation af filter bag baggrund Icon_minitimeTirs 9 Jun 2009 - 11:25

http://shop.malawicarsten.dk/product.asp?product=6590 Carsten har taget et billede af dem. Jeg har dog aldrig selv set det mørke område uden ved kanten af ringe, kun inden i den. Jeg kører også selv med 800 L/T i mit 350 liters, det burde ikke være for meget.
Tilbage til toppen Go down
http://www.goc.se
Sponsoreret inhold





Installation af filter bag baggrund Empty
IndlægEmne: Sv: Installation af filter bag baggrund   Installation af filter bag baggrund Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Installation af filter bag baggrund
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Filter bag baggrund kontra moduler med filter
» Til helved med baggrund filter !
» baggrund filter hvad synes i med foto
» luft bag baggrund
» Hvilken baggrund?

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Filter & Filtermateriale-
Gå til: