Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Bruger I bundlaget som dekoration?

Go down 
+4
lgb
stausholm
Kiwa
Unimati
8 deltagere
ForfatterBesked
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Bruger I bundlaget som dekoration? Empty
IndlægEmne: Bruger I bundlaget som dekoration?   Bruger I bundlaget som dekoration? Icon_minitimeLør 20 Jun 2009 - 13:12

Jeg modtog lige et billede af et super fedt setup i et 250´er (jeg har fået lov til at bruge billedet):



Det, der slår mig ved det billede er ikke, at stenene matcher baggrunden helt kanon, men opbygningen af bundlaget. Det skaber en helt anden dimension i akvariet, at bundlaget skråner, samt at der er blandet forskellige kornstørrelser sammen, så det giver et super spil.

Nu kommer mit spørgsmål så;

Personligt har jeg aldrig forsøgt at "integrere" bundlaget i setuppet som helhed. Mest af alt fordi jeg er idéforladt, men måske også fordi jeg inderst inde tænker, at det skal fiskene nok få ødelagt på rekord tid. Er der nogen af jer, som har brugt jeres bundlag som en del af dekorationen i akvariet, eller smider i bare sandet i akvariet, og så er det det?

I må meget gerne komme med billeder, og skrive lidt om, hvilke tanker I har gjort jer omkring bundlaget; er det tilfældigt smidt i, har I forsøgt at opbygge dybdevirkninger i det, er det et tyndt bundlag for at undgå døde zoner osv.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Bruger I bundlaget som dekoration? Empty
IndlægEmne: Sv: Bruger I bundlaget som dekoration?   Bruger I bundlaget som dekoration? Icon_minitimeLør 20 Jun 2009 - 14:08

Hej Ole

Kanon akvarium det der. Lige sådan jeg godt kunne ønske mig vores akvarier indrettet. Har dog indtil videre ikke turde eksperimentere med forskellen i størrelsen på bundlaget.

Ved dog at både Taustrup og Rasmus anvender bundlaget på denne måde, og har altid synes det er den mest fede effekt man kan opnå. Til Tangamødet vi var til, i det jyske for en måneds tid siden, havde jeg sat mig for, indgående, at udspørge Hr. Taustrup om hans erfaringer (fordele/ulemper). Men jeg kæmpefjols glemte det helt Bruger I bundlaget som dekoration? 212694 Bruger I bundlaget som dekoration? 107245 Bruger I bundlaget som dekoration? 152583 på grund af alle de mange andre ting vi havde oppe og vende. Efterfølgende har jeg ikke fået skrevet til ham. Men ville gerne have haft hevet al hans viden ud på området - helt sikkert.

Måske vi kan få ham til at komme med lidt input her i debatten, og lokke ham til at lægge et par billeder op jeg ved han har liggende, af forskellige set-ups som han har lavet, og hvor bundlaget er iblandet "større" småsten.

I mine øjne, så skaber sådan en type bundlag mere naturlige forhold, hvis man kan sige det sådan, for fiskene. I søerne er der jo også mange steder hvor bundlaget er af forskellige karakter. og fiskene går og piller i forskellig sten/sand/grus størrelse. Derudover ser det i mine øjne kanon godt ud, i forhold til de steriotype bundlag mange af os holder/bruger.

Hos os er bundlaget ikke bare smidt i, det er forsøgt placeret efter et vist mønster, men alt efter hvilken type fisk man har gående, tjaaah så ommøblerer de små bæster på det, helt som de selv har lyst til Crying or Very sad Very Happy og flytter en pænt placeret bunke sand/bundlag i løbet af et par timer, hvis den ikke lige passer ind i deres kram. Taler af erfaring - vores foai er ikke nemme at have med at gøre, og bygger deres "bowers" hvor det passer dem. Henter byggemateriale hvor det ikke passer mig, men jeg er nok den med mest hjerne, og har da ad flere omgange formået, at få dem til at bygge der hvor det passer MIG bedst Bruger I bundlaget som dekoration? 322163 Men det er det fede ved at holde cichlider der flytter sand/bundlag - akvaristen ved aldrig hvilket senarie der møder ham/hende når de står op om morgenen. Elsker vores små byggemand bobber.

Fed debat du har oprettet Ole.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

Bruger I bundlaget som dekoration? Empty
IndlægEmne: Sv: Bruger I bundlaget som dekoration?   Bruger I bundlaget som dekoration? Icon_minitimeLør 20 Jun 2009 - 16:58

hejsa

Jespers måde at gøre tingene på er, at have 3-6 forskelige korn- størrelser og varianter blandet imellem hinanden. det giver et super naturtro bundlag..

allan
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Bruger I bundlaget som dekoration? Empty
IndlægEmne: Sv: Bruger I bundlaget som dekoration?   Bruger I bundlaget som dekoration? Icon_minitimeSøn 21 Jun 2009 - 0:00

Hej Yvonne.

Jeg håber også at vi kan få lidt input fra Jespers side af. Billedet i første indlæg tilhører også en gut fra Århus Akvarieforening, så vi må indrømme, at de har fat i noget af det rigtige der Very Happy

Jeg kunne godt forestille mig, at du var mere stædig end dine fisk, så du i sidste ende vinder. Det har jeg aldrig formået Bruger I bundlaget som dekoration? 16738

Tak for inputtet Allan. Det lyder til, at man bare må forsøge sig frem med forskellige typer og størrelser, indtil man finder en "blanding", der tiltaler én selv. Det er jo faktisk det fede..... Man kan selv designe sit bundlag Bruger I bundlaget som dekoration? 322163

Jeg fandt lige 2 billeder af Flemmings (BioAqua-NO3) akvarier. Han har også leget med bundlaget, og jeg må sige, at det ser ekstremt godt ud i virkeligheden. Lidt af fornemmelsen skinner ikke rigtig frem i de her billeder (begge taget af Frank Nørby).

1400 L:

Bruger I bundlaget som dekoration? Flemming1400lw

Reol:
Bruger I bundlaget som dekoration? Flemmingreol
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
lgb




Antal indlæg : 199
Join date : 08/06/09
Geografisk sted : Silkeborg.

Bruger I bundlaget som dekoration? Empty
IndlægEmne: Sv: Bruger I bundlaget som dekoration?   Bruger I bundlaget som dekoration? Icon_minitimeSøn 21 Jun 2009 - 19:27

Jeg forsøger altid at ligge det som en slags landskab, men hvis det ikke passer indretningsarkitekterne (mine l-46) flytter de sku rundt. Hunnerne er stor slemme, i det de ofte mener deres gemmesteder ikke er gode nok, så graver de sku selv ud lol! hanner flytter også alt sandet foran hulerne det ser også meget sjovt ud.
Tilbage til toppen Go down
http://www.goc.se
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Bruger I bundlaget som dekoration? Empty
IndlægEmne: Sv: Bruger I bundlaget som dekoration?   Bruger I bundlaget som dekoration? Icon_minitimeMan 22 Jun 2009 - 16:16

Jeg var næsten klar over at det ikke bare var f.eks. kun 2 slags bundlag, men at der måtte være tale om flere slags.

Det jeg har svært ved at forestille mig er, at de lidt større sten/bundlags typer forbliver "ovenpå" det fine sand, og ikke med tiden bare forsvinder ned i dybet. Håber jeg forklarer det korrekt.

For vi har f.eks. haft et Tropheusakvarium som havde en lidt større kornstørrelse end helt fint sand. Da det blev omlagt til sandsild, var der en lille smule tilbage af det gamle bundlag, og det er simpelthen pist borte i dag, selvom noget af det startede ovenpå sandet og var synligt.

Selvfølgelig kan man jo indimellem gennemrode bundlaget, og hive de større sten mv. op for at få effekten tilbage, men det nægter jeg at tro, at Jesper gør i sit 2600 L. Så han må altså lige på banen og hjælpe os lidt her. Hvis det altså er tilfældet at min fornemmelse af at de større sten forsvinder med tiden.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
THORLEIFDK

THORLEIFDK


Antal indlæg : 169
Join date : 09/06/09
Age : 53
Geografisk sted : København

Bruger I bundlaget som dekoration? Empty
IndlægEmne: Sv: Bruger I bundlaget som dekoration?   Bruger I bundlaget som dekoration? Icon_minitimeTirs 23 Jun 2009 - 0:25

Hej Yvonne Smile
Jeg har faktisk en Tropheus-balje,hvori der er nogen foreskellige mm-str,og Trofferne roder måske ikke ligeså meget i bundlaget som dine sandsild gør,for i dette akvarie der er det den største størrelse der idag ligger "ovenpå" det fine,og det er som sagt til trods for at da jeg startede ud var det sådan blandet str. der var synligt...
mvh
Carsten
Tilbage til toppen Go down
https://www.youtube.com/user/THORLEIFDK
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Bruger I bundlaget som dekoration? Empty
IndlægEmne: Sv: Bruger I bundlaget som dekoration?   Bruger I bundlaget som dekoration? Icon_minitimeTirs 23 Jun 2009 - 18:17

Hej Carsten

Ja jeg har jo kun erfaring med en meget lille mængde korn, som var større end sandet, så erfaringen er selvsagt minimal. Men det lyder da lovende det du skriver, og synes også, at det må være et værre mas, hvis man har den type bundlag, hele tiden skulle gå og rode i det, for at bibeholde effekten.

Ved ikke om du har set Jesper's sandsild akvarium, han lige har lagt et billede op af?. Men det er i den stil, jeg godt kunne tænke mig, at få vores indrettet på sigt. Selv i vores Foai akvarium.

For i søen, er det vel for pokker ikke bare ren sand Question alle går på. Der må være småsten, knuste snegle huse osv. fiskene skal tage hensyn til når de henter "rede materiale", og det er det jeg på en eller anden måde, gerne vil forsøge at efterligne.

Altså at "udfordre" fiskene, så de skal arbejde lidt mere for tingene, ligesom jeg forestiller mig de skal i søen. Det ville jeg også gerne gøre med/for vores Malawi'er.

"Sedimenterne" på sten osv. kan/tør jeg jo desværre ikke efterligne, men måske bundlaget på sigt, kunne blive lidt mere naturligt og udfordrende for fiskene, og betydeligt smukkere at kigge på for mig, istedet for den steriotype sandbund vi har hos os, i samtlige akvarier lige pt. Crying or Very sad

Er desværre bare sådan indrettet, at hvis jeg skal foretage en ændring i forholdene, som jeg ikke selv har 100% styr på, jah så må jeg forlade mig på Jer eksperter, og høre hvordan man bedst gør tingene. At ændre på f.eks 80-100 kg bundlag med fisk i, er i mine øjne en stooor beslutning, og gøres ikke bare hovedløst, forstå mig ret.

Jeg vil gerne vide hvilke ting jeg skal være opmærksom på osv. Vil vide lige nøjagtigt hvor, jeg går ud og køber/finder lige præcic den type bundlag jeg skal bruge, og tilsætte det eksisterende bundlag, samt være sikker på, at det er akvarie egnet.

Har da en kæmpe bunke "stabilgrus" liggende i overskud ude i haven, men aner ikke hvad den reelt er sammensat af, og om sådan noget er giftigt, så det ryger dælme ikke i mine akvarier.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Bruger I bundlaget som dekoration? Empty
IndlægEmne: Sv: Bruger I bundlaget som dekoration?   Bruger I bundlaget som dekoration? Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 18:55

Nu har jeg modtaget 9 forskellige slags sand/grus, som jeg vil eksperimentere med, når jeg alligevel skal have en baggrund i mit 900´er. Er der nogle guidelines, som man bør følge, når man sammensætter sand/grus, eller kommer det hele bare ud på ens egen smag? Det kan jo være, at I har forsøgt jer med nogle ting, som bare slet ikke ser godt ud..... dem vil jeg jo gerne undgå, så jeg ikke skal til at sortere mit sand korn for korn bagefter lol!
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Bruger I bundlaget som dekoration? Empty
IndlægEmne: Sv: Bruger I bundlaget som dekoration?   Bruger I bundlaget som dekoration? Icon_minitimeSøn 30 Aug 2009 - 12:19

Nu kom dagen, hvor jeg fik leget lidt med bundlaget. 900 L projektet er sat på stand by, indtil jeg får mere tid, så det blev et 325´er, der fik en extreme makeover. Jeg fik sludret lidt med Rasmus, og min konklusion var, at man bare skulle prøve sig frem.

Bundlaget blev
Rådasand 0,4-0,8 mm
Rådasand 1-2 mm
6 forskellige typer grus i forskellig størrelse (2-10 mm).

Jeg får lige taget et par billeder, når vandet er faldet til ro, men jeg er selv blevet ret tilfreds med resultatet. Baggrund og moduler er også helt nye, så om et par uger eller 3, så kommer det hele til at matche meget bedre Very Happy

..... men der kommer lige et par skud senere, og så må I jo komme med jeres dom Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
KimJ

KimJ


Antal indlæg : 53
Join date : 23/08/09
Age : 62
Geografisk sted : Farum

Bruger I bundlaget som dekoration? Empty
IndlægEmne: Sv: Bruger I bundlaget som dekoration?   Bruger I bundlaget som dekoration? Icon_minitimeSøn 30 Aug 2009 - 12:53

Jeg har haft et par reol-akvarier med blandet indhold i bundlaget. Virkningen er, som flere er inde på, meget spændende, men man skal nok lige være opmærksom på, at det kan være lidt besværligt at have med at gøre.

Besværet består af flere ting; dels har materialerne det med, over tid at blande sig på en måde som måske ikke er helt hensigtsmæssig, enten ved fiskenes eller akvaristens aktiviteter, og dels kan den uens kornstørrelse gøre det vanskeligt at rengøre sandet ved slamsugning (nogle sandtyper kræver mere sug end andre, hvilket kan betyde, at det letteste sand bliver suget med ud, i forsøget på at rense op i det tungere).

Kan man leve med dette, er der dog helt sikkert basis for spændende eksperimenter. Herunder er vist et eksempel, der dog mest er opstået ved et uheld. Fiskebesætningen bærer også præg af at der er tale om et transit-akvarium...

Bruger I bundlaget som dekoration? Akv4%2020071112
Tilbage til toppen Go down
http://www.kim-jakobsen.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Bruger I bundlaget som dekoration? Empty
IndlægEmne: Sv: Bruger I bundlaget som dekoration?   Bruger I bundlaget som dekoration? Icon_minitimeSøn 30 Aug 2009 - 16:22

Bundlaget du viser Kim ser langt mere spændende ud, end et med ens kornstørrelse, som vi f.eks. har hos os.

Glæder mig til billeder Ole, og evt lidt beskrivelse af hvad du har gjort for at opnå den ønskede effekt. Rigtig fint med din angivelse af, hvilke forskellige typer bundlag du har indkøbt.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Bruger I bundlaget som dekoration? Empty
IndlægEmne: Sv: Bruger I bundlaget som dekoration?   Bruger I bundlaget som dekoration? Icon_minitimeSøn 30 Aug 2009 - 16:58

Hej Kim

Jeg kan godt se problemstillingen omkring sugning af bundlaget. Det kan måske godt give lidt issues, hvis man leger med det lysere bundlag, som du f.eks. har gjort. Hos mig blev hovedbestandelen af bundlaget Rådasand, og dermed en mørk bund, som jeg heldigvis aldrig skal bundsuge cheers

Jeg har dog planer om at lege med kornstørrelserne i et lysere bundlag med sandblæsersand. Jeg er dødelig modstander af sandblæsersand (synes det ligner l.... ), men måske det kan piftes op med lidt andre "tilsætningsstoffer", og her vil jeg have din kommentar omkring bundsugning i baghovedet Very Happy

Til Yvonne:
Det endte med at jeg lavede et 325´er mere med blandet bundlag, og sammensatte det ud fra andre kriterier. Jeg vil tage billeder af begge akvarier, og forklare, hvad jeg selv stilte efter, da jeg rodede med det. Om mit mål er nået med dem, kan jeg ikke sige endnu...... det er de ikke faldet nok til, for at kunne afgøre, og der skal også planter i det sidste akvarie.

Men én ting kan jeg sige...... Jeg er kommet mig over min største begejstning, efter jeg stod og kiggede på akvarierne, og tænkte "Hvordan faen skal jeg nogensinde få fanget fisk i dem?" Bruger I bundlaget som dekoration? 16738 Bruger I bundlaget som dekoration? 16738 Bruger I bundlaget som dekoration? 16738
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Bruger I bundlaget som dekoration? Empty
IndlægEmne: Sv: Bruger I bundlaget som dekoration?   Bruger I bundlaget som dekoration? Icon_minitimeOns 2 Sep 2009 - 1:48

Så fik jeg taget lidt billeder. De er ikke specielt gode, men de viser lidt af helheden Very Happy

325´er med Sumatra baggrunden.


Et close up af bundlaget ind mod hulen i baggrunden.



Baggrunden fylder ret meget i dybden, og derfor har jeg forsøgt at lave en grov kornstørrelse i bundlaget, så det lignede et meget kompakt udsnit af en klippekyst. Jeg havde tænkt lidt på, at smide noget knust granit derned, men efter at Jesper T var forbi og så det, er jeg kommet på lidt andre tanker. Han mente ikke, at det ville blive godt...... så jeg lader det være, som det er indtil videre. Det afhænger jo også af, hvordan fiskene kommer til at "agere" med bundlaget.

Bundlaget består af:
Rådasand 0,4-0,8 mm. Cirka 15 kg
Rådasand 1-2 mm. Cirka 5 kg
Gemini 3-5 mm. Cirka 1,5 kg (lys granitfarve)
Pollux 3-5 mm. 2 kg.
Neptun 1-2 mm. 1 kg.
Luna. 2-4 mm. 1 kg
Vega. 2-4 mm. 0,5 kg
Uranus. 4-8 mm. 1 kg

.... til sidst et før billede af akvariet, så jeg mener selv, at det virkeligt har piftet akvariet op cheers
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Bruger I bundlaget som dekoration? Empty
IndlægEmne: Sv: Bruger I bundlaget som dekoration?   Bruger I bundlaget som dekoration? Icon_minitimeOns 2 Sep 2009 - 11:55

Unimati skrev:
Bundlaget består af:
Rådasand 0,4-0,8 mm. Cirka 15 kg
Rådasand 1-2 mm. Cirka 5 kg
Gemini 3-5 mm. Cirka 1,5 kg (lys granitfarve)
Pollux 3-5 mm. 2 kg.
Neptun 1-2 mm. 1 kg.
Luna. 2-4 mm. 1 kg
Vega. 2-4 mm. 0,5 kg
Uranus. 4-8 mm. 1 kg

.... for lige at fange den i opløbet (Yvonne), så er alle de navne sat ind i tråden, da det er Eldorados sand/grus,
så alle fiskepushere kan skaffe det, hvis man selv vil lege med det Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

Bruger I bundlaget som dekoration? Empty
IndlægEmne: Sv: Bruger I bundlaget som dekoration?   Bruger I bundlaget som dekoration? Icon_minitimeOns 2 Sep 2009 - 12:18

det ser godt ud Ole Wink

Unimati skrev:
Unimati skrev:
Bundlaget består af:
Rådasand 0,4-0,8 mm. Cirka 15 kg
Rådasand 1-2 mm. Cirka 5 kg
Gemini 3-5 mm. Cirka 1,5 kg (lys granitfarve)
Pollux 3-5 mm. 2 kg.
Neptun 1-2 mm. 1 kg.
Luna. 2-4 mm. 1 kg
Vega. 2-4 mm. 0,5 kg
Uranus. 4-8 mm. 1 kg

.... for lige at fange den i opløbet (Yvonne), så er alle de navne sat ind i tråden, da det er Eldorados sand/grus,
så alle fiskepushere kan skaffe det, hvis man selv vil lege med det Very Happy
tror du at det har hjulpet hende??
he he

allan
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Bruger I bundlaget som dekoration? Empty
IndlægEmne: Sv: Bruger I bundlaget som dekoration?   Bruger I bundlaget som dekoration? Icon_minitimeOns 2 Sep 2009 - 12:36

Nøhhh.... men så kan hun skrive det ud, og lægge det på disken. "Det er det her, jeg skal ha, siger de andre". Bruger I bundlaget som dekoration? 16738
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Bruger I bundlaget som dekoration? Empty
IndlægEmne: Sv: Bruger I bundlaget som dekoration?   Bruger I bundlaget som dekoration? Icon_minitimeOns 2 Sep 2009 - 17:02

HAHAHAHA - kæææft hvor er I sjove Bruger I bundlaget som dekoration? 16738

Men jeg vælger nu at tage det som en stor gestus - at få enerådgivning på højt plan, så selv jeg ikke behøver tænke over tingene lol! Derudover må jeg jo komplimentere Ole's 3 personlighed. Det må helt klart være den fornuftige - som har taget tingene i opløbet, så jeg ikke behøver at stille det spørgsmål haha. Den er helt klart på overarbejde 24/7.

Tror dog ikke den 3. personlighed har tænkt tingene helt igennem, og været forberedt på dette spørgsmål Bruger I bundlaget som dekoration? 16738

I hvilken rækkefølge puttede du de forskellige kornstørrelser i??????????? Blandede du dem sammen inden ilægningen, eller hældte du bare hele baduljen i, for derefter at ligge med dine lange arme og rode rundt i selve akvariummet????

Jaja, når I nu mener jeg har fået alt forærende, så må jeg jo bare ydmygt sige, at det er IKKE alt I har tænkt på, SOM JEG KAN FINDE PÅ, AT SPØRGE OM. I skal stå meget tidligere op drenge. Gnæk, gnæk.

Til sidst Bruger I bundlaget som dekoration? 14197 Ole. Det ser virkelig godt ud. Listen med de forskellige mængdeangivelser er helt suveræn.

Selvom jeg ikke har set forholdene IRL i diverse søer, så er denne type bundlag rigtig fed at se på, i forhold til den type bundlag, som vi ser i næsten samtlige akvarier der vises frem. Det gør virkelig en forskel i mine øjne. Overgangen mellem moduler, baggrunde og eventuelle stenopsætninger til denne type bundlag bliver visuelt langt bedre.

Som jeg også skrev tidligere, så giver det vel også de forskellige fisk vi holder en større udfordring og noget at forholde sig til med den type bundlag, i deres daglige roden rundt i bundlagene. Ved selvfølgelig godt, at er det rene sandsild man har, så skal man måske være opmærksom på det. Men tror nu ikke de tager skade af at der er forskellig korn størrelse. De skal nok finde det finere sand og tygge på.

Synes det ser rigtig godt ud det du har lavet Ole Bruger I bundlaget som dekoration? 455281

PS. mht lister der kan smækkes på diverse forhandleres diske - nææh nej jeg forventer særlevering fra Unimati. Vælger selvfølgelig den måned hvor han annoncerer med gratis fragt hele måneden ud lol! Så skal jeg bare bære sækkene fra vejen og ind hahaha.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Bruger I bundlaget som dekoration? Empty
IndlægEmne: Sv: Bruger I bundlaget som dekoration?   Bruger I bundlaget som dekoration? Icon_minitimeOns 2 Sep 2009 - 18:45

Ja, det bliver jo nok aldrig muligt helt at gennemskue, hvad der foregår oppe i dit hoved Yvonne, men vi bliver da klogere dag for dag.
På et eller andet tidspunkt har du slet ikke nogen spørgsmål, for vi er allesammen kommet dig i forkøbet Bruger I bundlaget som dekoration? 16738

Normalt renser jeg aldrig mit sand, inden jeg smider det i akvariet, men en del af de forskellige typer grus, var meget beskidt.
Det var derfor frem med vaskebaljen ude i køkkenet, hente alt sandet/gruset, og så ellers bare i gang (Rikke var IKKE hjemme....
hun bliver mega muggen, når jeg renser bundlag i køkkenet Bruger I bundlaget som dekoration? 45819 ). Dvs. det hele blev blandet godt og grundigt, mens jeg rensede
det, og blev derefter dumpet ned i akvariet.

Den der med generel gratis fragt, er vist kun et stunt, jeg har lavet én gang.... fy for pyffer det blev dyrt, men fragtmanden blev glad lol!

Et blandet bundlag giver en helt anden effekt i akvariet. Personligt er jeg rigtig pjattet med det, og det har fået de andre akvarier i
biksen til at se ret kedelige ud nu.......
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Bruger I bundlaget som dekoration? Empty
IndlægEmne: Sv: Bruger I bundlaget som dekoration?   Bruger I bundlaget som dekoration? Icon_minitimeOns 2 Sep 2009 - 18:55

Hov forresten. Det er ikke alt grus, der dur, når man har sandsild. I det andet akvarie (der kommer også billeder af det),
har jeg brugt en type, der hedder Phoenix. Det virker ret skarpt, og det vil jeg personligt ikke selv bruge til sandsild.
Det samme gør sig gældende med det sorte grus, der hedder Haley (det bruges ofte i selskabsakvarier med afskårne
skægtråde hos pansermaller til følge)
De andre typer virker fint afrundede Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Bruger I bundlaget som dekoration? Empty
IndlægEmne: Sv: Bruger I bundlaget som dekoration?   Bruger I bundlaget som dekoration? Icon_minitimeOns 2 Sep 2009 - 19:09

Yep - tænkte også at du måtte have fået en hjerneblød.... dengang du kørte med det tilbud. Sidder selv i et firma, hvor fragtmanden og post dk. er rigtig glade for os som kunder. Vores kunder er så selvfølgelig ikke begejstrede, når de får de ustyrlige regninger på fragt direkte konteret i forbindelse med et køb Crying or Very sad

Jaah Ole hvad der foregår i mit lille hoved - kan du tænke over til evig tid - og ALDRIG blive klog på lol! I kommer mig aldrig i forkøbet haha.

Fint lige at få det med mht. rensning. Renser selvfølgelig altid bundlag til jeg og afløbet på badeværelset er rødglødende. Kan dog ikke nøjes med en lille vaskebalje (pffft) men bruger murerspande på 25 L. Det skal bare til i mine øjne. Intet skal i baljerne, uden jeg har gjort mit til, at fjerne uønskede partikler Bruger I bundlaget som dekoration? 212589 Dælme hårdt arbejde men jeg har det godt når det er gjort.

Kan helt sikkert forestille mig hvordan ens andre akvarier må falme i sammenligning, når man får den slags bundlag introduceret enkelte steder. Kedelige er lige mine ord. Må helt sikkert tage mig sammen, og afprøve det her hos os på et tidspunkt, selvom det bliver en dyr og tidskrævende affære. Det er jo desværre ikke 325 L'ers vi taler om pale
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Bruger I bundlaget som dekoration? Empty
IndlægEmne: Sv: Bruger I bundlaget som dekoration?   Bruger I bundlaget som dekoration? Icon_minitimeOns 2 Sep 2009 - 19:25

Helt enig Ole - det fine bundlag til sandsild skal selvfølgelig være afrundet, og måske en finere kornstørrelse end den du har i (0,4-0,8 mm).
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Bruger I bundlaget som dekoration? Empty
IndlægEmne: Sv: Bruger I bundlaget som dekoration?   Bruger I bundlaget som dekoration? Icon_minitimeOns 2 Sep 2009 - 20:58

Jeg har selv haft en Lethrinops, der døde, da den "skar" sig på noget sandblæser sand i størrelsen 1-2 mm. Arvævet gjorde, at den ikke kunne spise til sidst. Alligevel tror jeg, at man skal se på, om bundlaget er afrundet eller skarpt, fremfor størrelsen på det. Ikke at de må gå på grus, men som du selv er inde på, kunne det godt være, at de kan finde ud af at si i et blandet bundlag.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Jesper T

Jesper T


Antal indlæg : 73
Join date : 10/06/09
Age : 48

Bruger I bundlaget som dekoration? Empty
IndlægEmne: Sv: Bruger I bundlaget som dekoration?   Bruger I bundlaget som dekoration? Icon_minitimeOns 16 Sep 2009 - 13:56

Kiwa skrev:
Hej Ole

Kanon akvarium det der. Lige sådan jeg godt kunne ønske mig vores akvarier indrettet. Har dog indtil videre ikke turde eksperimentere med forskellen i størrelsen på bundlaget.

Ved dog at både Taustrup og Rasmus anvender bundlaget på denne måde, og har altid synes det er den mest fede effekt man kan opnå. Til Tangamødet vi var til, i det jyske for en måneds tid siden, havde jeg sat mig for, indgående, at udspørge Hr. Taustrup om hans erfaringer (fordele/ulemper). Men jeg kæmpefjols glemte det helt Bruger I bundlaget som dekoration? 212694 Bruger I bundlaget som dekoration? 107245 Bruger I bundlaget som dekoration? 152583 på grund af alle de mange andre ting vi havde oppe og vende. Efterfølgende har jeg ikke fået skrevet til ham. Men ville gerne have haft hevet al hans viden ud på området - helt sikkert.

Måske vi kan få ham til at komme med lidt input her i debatten, og lokke ham til at lægge et par billeder op jeg ved han har liggende, af forskellige set-ups som han har lavet, og hvor bundlaget er iblandet "større" småsten.

I mine øjne, så skaber sådan en type bundlag mere naturlige forhold, hvis man kan sige det sådan, for fiskene. I søerne er der jo også mange steder hvor bundlaget er af forskellige karakter. og fiskene går og piller i forskellig sten/sand/grus størrelse. Derudover ser det i mine øjne kanon godt ud, i forhold til de steriotype bundlag mange af os holder/bruger.

Hos os er bundlaget ikke bare smidt i, det er forsøgt placeret efter et vist mønster, men alt efter hvilken type fisk man har gående, tjaaah så ommøblerer de små bæster på det, helt som de selv har lyst til Crying or Very sad Very Happy og flytter en pænt placeret bunke sand/bundlag i løbet af et par timer, hvis den ikke lige passer ind i deres kram. Taler af erfaring - vores foai er ikke nemme at have med at gøre, og bygger deres "bowers" hvor det passer dem. Henter byggemateriale hvor det ikke passer mig, men jeg er nok den med mest hjerne, og har da ad flere omgange formået, at få dem til at bygge der hvor det passer MIG bedst Bruger I bundlaget som dekoration? 322163 Men det er det fede ved at holde cichlider der flytter sand/bundlag - akvaristen ved aldrig hvilket senarie der møder ham/hende når de står op om morgenen. Elsker vores små byggemand bobber.

Fed debat du har oprettet Ole.


Ja super fed debat et meget interessant emne, som der nok ikke er særligt mange her i lille
Danmark der tænker over, at denne lille ting som bundlag kan skabe så enormt meget perspektiv,
i det store hele.
Jeg vil enormt gerne fortælle hvordan jeg laver mit bundlag, men når det så er sagt,
vil jeg også gerne kunne vise jer nogle billeder af forskellige typer bundlag,
så jeg vender tilbage til dabatten, når jeg har fået knipset nogle flere billeder.

Mvh. Jesper
Tilbage til toppen Go down
http://www.tanganyikagruppen.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Bruger I bundlaget som dekoration? Empty
IndlægEmne: Sv: Bruger I bundlaget som dekoration?   Bruger I bundlaget som dekoration? Icon_minitimeOns 16 Sep 2009 - 15:43

Fantastisk Jesper - det glæder jeg mig meget til.

For dig er det jo "gamle" nyheder, men for os som aldrig har eksperimenteret med det, vil det være rigtig fedt, at få del i dine erfaringer, og kunne spørge nærmere indtil tingene.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Mic

Mic


Antal indlæg : 27
Join date : 22/12/09
Age : 112
Geografisk sted : Herning

Bruger I bundlaget som dekoration? Empty
IndlægEmne: Sv: Bruger I bundlaget som dekoration?   Bruger I bundlaget som dekoration? Icon_minitimeFre 19 Nov 2010 - 4:00

Det er så mere end et år siden der er sket mere i denne tråd - ærgerligt - nu var den ellers lige ved at blive spændende :-(

Sku' vi ikke genoplive tråden og få fulgt op på de løfter der blev givet om billeder hehe Bruger I bundlaget som dekoration? 699920
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Bruger I bundlaget som dekoration? Empty
IndlægEmne: Sv: Bruger I bundlaget som dekoration?   Bruger I bundlaget som dekoration? Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Bruger I bundlaget som dekoration?
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Maling af dekoration eller sten
» hvad bruger i ??
» Hvilke mallepiller bruger?

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Dekoration-
Gå til: