Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 dyrt fodder

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
Topcat




Antal indlæg : 22
Join date : 17/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Viborg

dyrt fodder Empty
IndlægEmne: dyrt fodder   dyrt fodder Icon_minitimeOns 24 Jun 2009 - 17:08

Hej
jeg har lige købt nogle L-177 maller, de er stadig små ca. 2-3 cm.
Men mine mubuna jagter og bidder dem helt vildt. de har alle fundet husly i en hule, men jeg frygter at de bliver jaget til døde.

Øv øv

/Thorkild
Tilbage til toppen Go down
Topcat




Antal indlæg : 22
Join date : 17/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Viborg

dyrt fodder Empty
IndlægEmne: Sv: dyrt fodder   dyrt fodder Icon_minitimeOns 24 Jun 2009 - 19:22

Det ser ikke ud til at de får lov til at gå i fred, den ene har ikke rigtig fundet et ordenligt gemme sted, så den har allerede mistet noget af dens hale-finde :-(

Hvad skal jeg gøre, vente og se hvad der sker, eller skaffe et akvarium og flytte dem over i?
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

dyrt fodder Empty
IndlægEmne: Sv: dyrt fodder   dyrt fodder Icon_minitimeOns 24 Jun 2009 - 19:31

Jeg vil flytte dem til et andet akvarie. Det er normalt, at mbunaer mobber nye maller ihjel. Jeg plejer at sætte mallerne i akvariet, når lyset har været slukket i nogle timer, og fiskene sover. De har ikke en tendens til at bide/mobbe mallerne dagen efter, når lyset tænder igen.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Topcat




Antal indlæg : 22
Join date : 17/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Viborg

dyrt fodder Empty
IndlægEmne: Sv: dyrt fodder   dyrt fodder Icon_minitimeOns 24 Jun 2009 - 20:50

ok, jeg slukker lyset og krydser fingre.

Det er selvfølgelig mine Auratus som er hårdest ved dem, hvis jeg bliver nød til at vælge, må det være dem som må forlade baljen.
Det er bare en skam, for den store han er virkelig flot..
Tilbage til toppen Go down
lgb




Antal indlæg : 199
Join date : 08/06/09
Geografisk sted : Silkeborg.

dyrt fodder Empty
IndlægEmne: Sv: dyrt fodder   dyrt fodder Icon_minitimeOns 24 Jun 2009 - 21:27

Af skade bliver man klog, men sjældent rig. Jeg synes ikke det er en særlig god sammensætning. Blødtvandfisk sammen med hårdtvandsfisk. Dine l-177 er næsten 100% sikkert vf, i det den ikke rigtig bliver opdrættet. De har derfor igennem i årrække været tilvendt blødt vand, og derfor bør de også holdes sådan.

generelt kan jeg ikke forstå hvorfor folk ingen problemer har med at blande l-maller med hårdtvandsfisk, men hvis vi snakker malawi og tanganyika er det no go, til trods for at deres krav minder mere om hinanden en l-maller og hårdtvandsfisk.
Tilbage til toppen Go down
http://www.goc.se
Topcat




Antal indlæg : 22
Join date : 17/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Viborg

dyrt fodder Empty
IndlægEmne: Sv: dyrt fodder   dyrt fodder Icon_minitimeTors 25 Jun 2009 - 0:32

klog af skade...jooo det

Min erfaring med maller er yderst sparsom, derfor kan jeg ikke andet end, at spørge eksperterne.
Jeg spurgte i "styr på dyr" ang specielle vand forhold og de sagde at de sagtens kunne gå sammen med mine cichlider.

Nu får jeg at se i morgen om mine Auratus kan holde sig fra dem..
Tilbage til toppen Go down
lgb




Antal indlæg : 199
Join date : 08/06/09
Geografisk sted : Silkeborg.

dyrt fodder Empty
IndlægEmne: Sv: dyrt fodder   dyrt fodder Icon_minitimeTors 25 Jun 2009 - 0:35

Tja der ser styr på dyr og jeg så ikke ens på det. Men svaret er vel lige til. Hvis man vælger at holde vf dyr, skal man så ikke forsøge at give dem de betingelser de levede under før? Der er vel en grund til de lever der hvor de gør? Og at de i gennem en årrække har tilpasset sig disse forhold? Jeg vil aflevere mallerne tilbage eller sælge, de HØRE ikke hjemme i et malawi akvarie..


Sidst rettet af lgb Tors 25 Jun 2009 - 0:44, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
http://www.goc.se
Topcat




Antal indlæg : 22
Join date : 17/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Viborg

dyrt fodder Empty
IndlægEmne: Sv: dyrt fodder   dyrt fodder Icon_minitimeTors 25 Jun 2009 - 0:43

Vi kan hurtigt blive enige om, at de skal trives og det mener jeg de kan, hvis de kan få lov til at gå for de andre.
Hvis de kan være i fred for de andre vil jeg beholde dem, ellers må jeg jo af med dem, det har du fuldstendig ret i !!
Tilbage til toppen Go down
lgb




Antal indlæg : 199
Join date : 08/06/09
Geografisk sted : Silkeborg.

dyrt fodder Empty
IndlægEmne: Sv: dyrt fodder   dyrt fodder Icon_minitimeTors 25 Jun 2009 - 0:46

Det ændre jo ikke på dine vandværdier, som jeg mener at er must for at de skal trives.
Tilbage til toppen Go down
http://www.goc.se
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

dyrt fodder Empty
IndlægEmne: Sv: dyrt fodder   dyrt fodder Icon_minitimeTors 25 Jun 2009 - 18:03

Jeg vil gå til bekendelse, og indrømme at vi på et tidspunkt havde 2 af disse skønne maller gående, med vores Mbunaer, og efterfølgende fritsvømmere/sandsild, tror også de havde besøg af vores Tropheus en overgang, som virkelig var på krigsstien evig og altid, inden jeg endelig fandt et godt hjem til dem. (Det skal siges at jeg ikke er sikker på om det var L 177 eller L 81 vi havde gående.)

Årsagen var, at de var et levn, som vi havde indkøbt til vores første selvskabsakvarie, vi fik efter 23 års pause med akvarier. Da Malawi "feberen" cheers ramte os, nænnede jeg ikke bare at smide disse smukke maller til en eller tilfældig forhandler, og umiddelbart kendte vi på det tidspunkt ikke nogen som havde den korrekte "biotop" til at have dem i, alle var på det tidspunkt Malawi eller Tanga folk.

Derfor gik disse 2 meget smukke maller igennem et par år, med skiftende "samboere". Til gengæld har de alle dage haft de perfekte huler at gemme sig i, planter og en enkelt rod, og vores Malawier var vant til at omgås "fremmedlegemer" som jeg ynder at kalde alle maller, som opholder sig i et Malawi/Tanganyika akvarium. De trivedes okay fint, men jeg havde konstant dårlig samvittighed, fordi jeg inderst inde godt viste, at de ville få det så meget bedre, hvis de kom i de rette omgivelser, med masser af rødder, flere planter, og ikke mindst de rette "samboere" Tror det er et lille års tid siden, de kom til bedre omgivelser. Den dag det skete, faldt en sten fra mit hjerte. Endelig ville de få det paradis de (og alle maller) fortjener.

Jeg er helt enig i det Lasse siger, men har et par spørgsmål i forbindelse med vandværdier. Jeg har for nylig læst, at nogle steder i landet er der meget blødt vand. Her hos os har vi ret hårdt vand, perfekt til cichliderne. Hvis I bor de steder burde vandet vel ikke være noget problem Question scratch

Ancictrus som selvfølgelig er opdrættede, og måske ad åre har vænnet sig til vores hårde vand, trives fint her hos os. Vores Golden nugget (er sikker på at de også var VF) kom til Farum, som vist også har hårdt vand, så selvom vandværdierne reelt ikke er ændret så meget igen, er forholdene de samme. Dog bliver der ikke skiftet vand i samme mængde som der gør i et Malawi akvarium. Der er tonsvis af planter, store rødder som måske gør noget godt ved vandet i forhold til, at vi her i området har hårdt/kalkholdigt vand. Det skal dog siges, at ved en omlægning af akvariet hos den nye ejer, så var den ene forsvundet, om den anden lever i dag, har jeg ikke fået spurgt til.

Det jeg vil frem til med disse lange betragtninger er, at de 2 maller overlevede og voksede okay her hos os igennem nogle år. Ikke at jeg skal forsvare det på nogen måde. Havde også fået at vide dengang vi købte vores, at overlevelsesraten på disse maller var ekstrem lav. Så lav at jeg næsten havde dårlig samvittighed over at købe dem. Men de var faktisk de eneste overlevende fra vores selskabsakvariumperiode, og jeg var egentlig lidt stolt over, at vores i det mindste ikke var stået af, og var vokset fint. At de så overlevede et par år efterfølgende med cichlider under "forkerte" forhold gør ingen forskel, jeg var glad da jeg fandt et sted hvor de kom i rette omgivelser.

Derudover ved jeg at Peter HP har en kæmpeflok gående i sit Troffe akvarium, som han har haft i en menneskealder (overdrivelse fremmer forståelsen - men mener at kunne huske at det er rigtig mange år hans har gået med Tropheus.) Til gengæld bor han også ovre hos Jer. Måske har I noget vand der ikke er så hårdt/kalkholdigt som vi har her på Sjælland.

Indlægget skal ikke ses som en opfordring til at holde L maller sammen med Malawi/Tanganyika - tværtigmod. Vi har gjort det - og gør det aldrig igen. Var det mig der havde købt disse maller som Topcat, og konstateret samme hændelsesforløb, var de omgående blevet flyttet, eller så havde jeg kastet masser af gemmesteder ned til dem. At vi holder ancistrus i vores akvarier i dag, er udelukkende fordi det er opdræt, det er fuldvoksne maller med et godt panser, de er vant til vores cichliders til tider aggressive adfærd, de har masser af gemmesteder, og vi er unormale, og har en hel del planter i vores akvarier.

I mine øjne skal man vælge maller med omhu til sit Malawi/Tanganyika akvarium, dette udfra at have holde lidt forskellige maller med forskellige cichlider. Man skal beslutte sig for hvilken funktion en malle skal have i akvariummet. Derefter skal man sørge for at alle mallernes behov kan opfyldes, mht. vandværdier, dekoration, foder, huler osv. Er man ikke til den slags, ja så må man fravælge mallerne - ked af at sige det. De maller jeg bedst kan komme på, at holde er indenfor Synodontis arterne. Men her skal man også være opmærksom på, at nogle er mere grøntspisende end andre, f.eks petricola, og det skal man også have med i sine betragtninger.

Håber du tager den rigtige beslutning, og skifter dine nye maller ud, selvom jeg kan forestille mig det er meget svært, de er ufattelig smukke. Vælger du ikke det, så indret som munimum akvariummet med en hel del planter, og huler som mallerne kan trives i. Hav også med i dine overvejelser hvilken type foder mallerne kræver kontra de fisk som du holder dem med. Er det ikke kompatibelt, uanset hvad du har fået at vide af forhandleren, ja så skal de simpelthen ud.

Ikke ment hårdt på nogen måde, men bare lidt korte for hovedet betragtninger (altså de 3 ovenstående skrevne linier) for at dine maller kommer til at trives på sigt.

Golden nugget - en meget smuk malle i mine øjne

dyrt fodder Dsc0212x

Bemærk iøvrigt de hakkede finner. Det skal dog siges, at vores 2 eksemplarer ikke kunne tåle synet af hinanden, selv i et 576 L akvarium. De havde jævnligt synlige mundkampe, som varede flere minutter, eller kampe hvor de simpelthen sugede sig fast på modstanderens krop. De var faktisk indbyrdes nogle værre sataner. Men de flossede finner kan sagtens skyldes en cichlides nærkontakt med dette "fremmedlegeme" og det er i mine øjne synd hvis det er resultatet af akvaristens ønske om at holde fisk sammen, som reelt ikke hører til i samme biotop. Vi begik denne fejl, men er blevet klogere, og gør det helt sikkert ikke igen. I Peters tilfælde, er der ingen af de billeder jeg har set fra ham, det viser en "golden" med flossede finner, så hos ham er der andre forhold der spiller ind, og hans Golden har trivedes igennem mange år. Men det er i mine øjne også Peters fortjeneste, han kan om nogen jo holde/avle og fremvise fisk i allerbedste kondition og trivsel, som vi andre bare kan tage ved lære af Embarassed
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Topcat




Antal indlæg : 22
Join date : 17/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Viborg

dyrt fodder Empty
IndlægEmne: Sv: dyrt fodder   dyrt fodder Icon_minitimeTors 25 Jun 2009 - 23:59

Hej Yvonne,
Tak for dit rigtig gode svar!

Jeg gik i seng i aftes med en overbevisning om at jeg skulle stå op til en ny massakre, men ingen fisk har bemærket dem i dag.
De har sågar gået og æt alger ved siden af min Auratus han, uden at han gad og jage den væk.

Massakren i går er heldigvis ”kun” gået ud over en, som nu har en halefinne som er savtakket.

Som det ser ud nu har de alle fundet sig skjulesteder, men der skal klart laves noget om i min balje (det skulle der under alle omstendigheder). Men alle fisk jeg har er ungfisk og kræver ikke store skjulesteder endnu.

Hvis de ikke kommer til at trives, kan du tro de kommer op i en fart.

mvh
Thorkild
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





dyrt fodder Empty
IndlægEmne: Sv: dyrt fodder   dyrt fodder Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
dyrt fodder
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Andre fisk-
Gå til: