Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen

Go down 
+3
Unimati
Kiwa
Gerner
7 deltagere
ForfatterBesked
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Empty
IndlægEmne: Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen   Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Icon_minitimeTors 25 Jun 2009 - 21:22

Dette er en af mine maller fra tanganyiakasøen en rigtig sjov fætter,der går historier om at denne malle er kun nataktiv.........det ved mine ikke lol! de er meget aktive også om dagen.

Phyllonemus Typus

Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Tangamalle
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Empty
IndlægEmne: Sv: Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen   Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Icon_minitimeLør 27 Jun 2009 - 12:34

Hej Gerner

En meget smuk og gracisø malle du har der. Det skal jeg vel sige, når der også går et par stykker her hos os. cheers Du har helt ret, den skulle være nataktiv, men det har vores nu heller ikke læst.
I mine øjne kan den helt klart anbefales som beboer i akvariummet, hvor man ikke holder algeædende cichlider. Det er er rolig malle, som dog kan have et heftigt temperament overfor artsfæller.
Vi har haft vores siden 2006, de er fanget ved Kalambo falls ved omkring 10 meters dybde. Det er en rovmalle, og jeg har hørt beretninger om yngel som springer for livet i akvarier, hvor man holder
disse maller.

Det er dog ikke hvad vi har observeret her hos os. 1 enkelt gang er det gået galt for en 4 cm. stor Lethrinops unge ud af 15 stk. som blev sat ned i vores 960 L akvarium. En morgen var der en af ungerne som var hårdt medtaget, den var dog i live, men man kunne se, at et eller andet havde haft godt og grundigt fat i den i nattens løb. Ungen blev selvfølgelig aflivet. Men de resterende unger voksede fint op sammen med mallerne.

Phyllonemus typus "cruiser" på sin egen stille facon rundt i akvariummet
Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Dsc0024l

Tilnavnet "mustache" forstår man når man kigger på mallens imponerende føletråde
Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Dsc0020cec

De har et slimlag på kroppen, som hos lignende arter er stærkt hudirriterende og for andre fisk kan det være dødeligt. Hvis man fanger fisk med samme net, som man har lige har fanget disse lignende arter, ja så dør fiskene. Dette gælder dog ikke typusens slimlag. Hvis slimlaget fjernes/beskadiges, får mallen hvidlige plamager på området. Disse healer dog hurtigt op, når slimlaget er gendannet.

Nærmest cobber rød/brun på oversiden
Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Dsc0021una

Hvid på maven - en smuk farvekombination hos denne malle
Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Dsc0023crx

Mallen ynder at grave sig ned under dekoration, sten og lignende, og dække hulens indgang med sand/bundlag. Det skal man være meget opmærksom på, hvis man har tunge sten i akvariummet. Den mindste mulighed for at grave ud, benytter mallerne sig af. Havde på et tidspunkt en stor flad sten ca. 40 cm i dia. i akvariummet. Der var vel enkelte steder omkring 2 cm. sand under den, og her huserede en enkelt af vores maller inde, med et lille bitte udgangshul. Ved rensning af bundlag måtte vi passse på ikke, at hælde alt for meget bundlag henover dens tilholdssted. Ved omrokering af sten skal man selvfølgelig også være opmærksom på, om en typus har taget ophold under stenene.

Mit første forsøg på indretning af phyllernes hjem - ikke kønt - men opsætningen var et stort hit
Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Dsc0036e

Deres mund er imponerende stor når de åbner den, og de har ret mange kræfter i deres kæber. Når mallerne har indbyrdes stridigheder, foregår det ved skubben/masen krop mod krop med gabet vidt åbenstående. Hvis de kan få held til det kan de finde på, at bide sig fast omkring modstanderens krop, og holde fast i indtil flere minutter ad gangen. Det ser ud som om de forsøger at klemme livet ud af modstanderen. Ikke noget kønt syn.

Ikke det bedste billede - typus er ikke i focus - men bemærk den halvåbne mund under fødesøgning - den kan blive over dobbelt så stor når den virkelig åbner op
Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Dsc00611n

Håber det er ok jeg kommer med mine betragtninger og billeder, af denne fine malle. Den er helt klart et rigtig godt alternativ til f.eks. synodontis mallerne, som kan være ret livlige og heftige i deres adfærd. Denne malle er stille og rolig når den bevæger sig rundt, generer ikke andre større fisk, dog kan den som nævnt til tider tage nogle "ture" med sine artsfæller, hvor der mases og bokses lidt rundt. Og ja, den tager yngel hvis den kan komme afsted med det. Men nyspyttet yngel når den ikke aldrig at få fat i, det har cichliderne sørget for at mæske sig i, inden den når at vågne op.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Empty
IndlægEmne: Sv: Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen   Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Icon_minitimeLør 27 Jun 2009 - 12:43

Bare et forslag - måske skulle denne debat flyttes til "Jeres fisk - maller". Det bestemmer Gerner og Ole selvfølgelig. Men synes ikke det er en hulelegende cichlide. Hulelegende malle måske, men ikke en cichlide.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Empty
IndlægEmne: Sv: Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen   Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Icon_minitimeLør 27 Jun 2009 - 12:56

Øv altså.... nu må I to tage jer sammen. Men får jo brændende lyst til at holde alle de fine maller, I viser, men hvor skal de gå? Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen 931820

En super dejlig beskjrivelse, du er kommet med Yvonne... som altid, og tak til Gerner for at udvidde min horisont omkring andre fisk end lige cichliderne Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen 455281

Hvor stor bliver den her malle, og vokser den hurtigt?

Den passer fint under Maller, så jeg flytter den lige, når Gerner siger OK for det. Hvad med at ændre overskriften til:

Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen.

Hvis vi altid har navnet først, så bliver detr nemmere at kigge rundt i, når der engang kommer mange fisk under hver kategori.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Empty
IndlægEmne: Sv: Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen   Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Icon_minitimeLør 27 Jun 2009 - 13:58

Takker Embarassed

Umidddelbart bliver den omkring de 12 cm. stor. Vi har fået vores som næsten voksne VF, og har nogle der er lidt større end andre. Om det er kønsforskel på hanner og hunenr ved jeg ikke helt.
Mht. hvor hurtigt de vokser, så har jeg ingen erfaring, men Kenneth (Dykker) som har fanget vores, har haft opdræt flere gange af dem, og de vokser vist ikke vildt hurtigt i starten. Carsten (Thorleif.dk) har også haft opdræt af dem, så de kan helt sikkert fortælle hvor hurtigt de vokser.

Mht hvor man skal/kan have dem gående, jah så har vores jo alle dage gået med vores Malawier, udelukkende pga. fodret. Vores tidligere Tropheus mente jeg ikke ville have godt af fodring med mysis, artemia, og mere kød/protein holdigt foder. I en kort periode fik de så lov at gå med vores Synodontis Petricola, men da dette akvarium skulle bruges til vores foai yngel, er de for kort tid siden flyttet til mere korrekte omgivelser, og går nu med vores Xenotilapia boulengeri, som iøvrigt er en cichlide som har en mere varierende kostplan, der passer mallerne langt bedre.

Umiddelbart vil jeg mene de kan gå med alle slags fisk, sålænge fiskene ikke er aggressive mod "fremmedlegemer" har de samme foderbehov, og hvis man ikke er hysterisk mht. at holde tingene 100% biotopkorrekt. Altså ikke må blande verdelenes fisk sammen.

Til gengæld mener jeg den bør have mulighed for at kunne grave sig ned/ind i lidt sand, eller have huler/gange, hvor den kan dække indgangen til med bundlag/materiale, så ingen store skarpe sten/bundlag. Bemærk røret til venstre på billedet af mine første huler. Der ligger en lille bunke sand foran, så man næsten ikke kan se røret. Der har en typus forskanset sig inde i røret.

En omvendt urtepotte med hul i bunden/toppen er også en rigtig fin anordning som de sætter stor pris på at gemme sig indeni, især hvis man vil have dem til at yngle cheers

Er enig i at overskriften for at blive helt perfekt skulle ændres til Ole's forslag, så er der ingen tvivl senerehen, når man nu snakker om en navngiven malle Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen 515631
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Empty
IndlægEmne: Sv: Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen   Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Icon_minitimeLør 27 Jun 2009 - 15:14

Først tak til dig Yvonne for den fine artikel om denne fede malle,hvor mange har du/i? jeg har 4 stk ,ser næsten kun de 3, mht. slåskampe har jeg aldrig set mine slås eller bide/skubbe til hinanden.

Det med at de lukker deres huler har jeg ikke observeret, men jeg havde også i starten urtepotter men har så senere købt nogle sten med huller i som huler(dem kan man købe hos et firma der hedder Unimati,de laves på bestilling) lol!


det var en god idé Ole flyt du bare tråden og lav overskriften om.

Ole vidste du slet ikke der fandtes så fede maller i Tangapytten ? Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen 95018 Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen 95018 sådan nogen må du da ha
Tilbage til toppen Go down
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Empty
IndlægEmne: Sv: Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen   Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Icon_minitimeLør 27 Jun 2009 - 15:21

Ole bryder sig ikke rigtig om fisk med personlighed, så fisk fra Tanganyikasøen er udelukket Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen 725831

allan
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Empty
IndlægEmne: Sv: Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen   Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Icon_minitimeLør 27 Jun 2009 - 15:25

stausholm skrev:
Ole bryder sig ikke rigtig om fisk med personlighed, så fisk fra Tanganyikasøen er udelukket Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen 725831

allan
lol! Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen 2948 Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen 2948 Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen 2948 Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen 589338 Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen 589338

du har nok ret Allan
Tilbage til toppen Go down
jensp

jensp


Antal indlæg : 156
Join date : 08/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe

Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Empty
IndlægEmne: Sv: Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen   Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Icon_minitimeLør 27 Jun 2009 - 16:41

Igen, igen, SUPERFEDE billeder Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen 14197
Tilbage til toppen Go down
http://www.malawi-gruppen.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Empty
IndlægEmne: Sv: Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen   Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Icon_minitimeLør 27 Jun 2009 - 18:45

Takker igen

Haha nej Ole har vi ikke været helt heldige med Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen 107554 Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen 16738 Fisk med personlighed og anderledes adfærd ligger ikke lige til højrebenet. Så Tangaer er Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen 81940 Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen 81940 i Ole's verden. Meeeen vi forsøger ihærdigt, at ændre på hans univers, og smider de fedeste eksemplarer lige op i hovedet på ham, og måske en dag får vi ham overbevist Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen 8269 om at Tangaer styrer haha. Men han skal lige blive helt voksen og følsom som os andre.

Spøg til side.

Vi startede med 6 stk. mistede desværre under en ferie en enkelt til baggrunden. Tror den må have følt sig forfulgt og, at springe op over var dens sidste udvej. Disse maller har ellers ikke, mens vi har haft dem på noget tidspunkt vist tendenser i den retning overhovedet. I dag har vi 5 stk. tilbage.

Den adfærd jeg beskriver som vores har, er helt efter bogen, under akvarie mæssige forhold, vel og mærke den bog jeg ihærdigt ledte med lys og lygte efter, på nettet og i gamle bøger, da vi fik vores. Det var meget sparsomt med oplysninger der var den gang, og alt er gennemtygget. Der kommer dog en gang imellem lidt debatter op på http://www.cichlidae.com/ og der er et par brugere som har rigtig stor erfaring med disse maller, som også gerne udøser af deres erfaring.

Gerner at du ikke har set samme adfærd med bla. aggressioner og tildækning af huler, kan sagtens hænge sammen med hulernes indretning, og hvor mange huler de har til rådighed. Vores har jo altid gået med vores Synodontis granulosus, og lidt petricolamaller en overgang. Der var kamp om de bedste huler, med synoerne. Hvis phyllerne ikke kom først/fik etableret sig først i det selskab, var kampen hurtigt tabt mod de store mastodonter de gik med.

Da mit projekt med de sammenlimede pvc rør blev fjernet til fordel for nogle fine udhulede ægte sten, begyndte Phyllerne at finde alternative løsninger på deres behov for, at forskanse sig. Stenene fyldte desværre en del i landskabet, og var mest beregnet til vores granuer. Efter rørføringen blev fjernet begyndte adfærden med, at grave sig ned under egnede sten, sikkert fordi de stenopsætninger jeg havde lavet som erstatning for plastic rørerne, umiddelbart ikke var nok til at dække behovet.

Aggressionerne mod artsfæller er dog sjældne, generelt er der fred og ro. Måske kommer de i forbindelse med, at de er klar til at yngle. Jeg ved det ikke. I perioder er der dog en masse skubben og masen, og visning af hvor stort gabet kan blive = farlig trueadfærd affraid når de tilfældigt mødes. Det ser ret sjovt ud, men for dem er det sikkert helt alvorligt ment. Men de er altså lidt kluntede at se på, når de tager sådan en tur.

Så det kan sagtens være fordi dine Phyller har store huler hvor indgangshullet ligger rimeligt højt til deres rådighed, at de ikke ser mulighed for at dække dem til, samt at der ikke er trængsel om en perfekt hule, at de ikke er aggressive overfor hinanden, men det er rene gæt fra min side.

Her et billede taget i vores 960 L efter alle synoerne var fjernet. Den sten havde hidtil været granulosus territorie. Efter granuernes exit, blev den dejlige hule omgående indtaget af en glad Phyllonemus, som kvitterede med, at udhule bundlaget indenfra, og tildække udgangshullet lidt efter lidt. Beklager dybt den forstyrrende cichlide som fylder det meste af billedet, men Phyllens indgangshul ses til højre for den forstyrrende fisk.

En errobret granulosus sten hule på ca 30 cm. i omkreds og et indgangshul på ca. 6 cm i dia. - er indtaget af en fornøjet Phyllonemus
Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Dsc00131ghc

Smider også et rigtigt elendigt billede, forstået på den måde, at her skal man virkelig kigge godt efter hvor Phyllen befinder sig. Helt nede til højre i billedet under en bunke sten, titter et lille ansigt frem, lige under fiskehalen. Måske jeg skulle overtale Hr. Wander til, at tage et par billeder med fokus på vores Phyllers forskansning, hvor der ikke er forstyrrende cichlider på billederne. Disse er dog et forsøg på, at tage billeder af de lynhurtige cichlider som phyllerne gik med, og ikke baseret på, at der er Phylle territorie/potentiale med på billederne. De små observationer med en sten i baggrunden, med et indgangshul, er kun opdaget fordi jeg har gloet på disse billeder igen og igen, og observeret, at nåh ja der er jo også et tildækket hul i stenen, eller her titter en Phylle frem.

Måske skulle jeg bare selv lære at beskære billeder, i det der billed behandlingsprogram Kim bruger. Men bær over med mig. Jeg kan finde billederne når de er lagt i de respektive mapper, og det er så alt, hvad jeg mener min hjerne bør belastes med.

Kvinder og indviklet teknik/programmer, ja jeg ved det godt - glem det. lol!

Phyller behøver ikke den store plads, men elsker at holde til under en stenbunke - gerne nederst nede
Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Dsc0058kwa
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Empty
IndlægEmne: Sv: Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen   Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Icon_minitimeLør 27 Jun 2009 - 20:06

Ha ha. Jeres moppegen har da ikke fået hedeslag her i varmen Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen 16738 Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen 16738 Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen 16738

Lige pt. har jeg akvarierne fyldt op med mbunaer, så det vil give et fodringsmæssigt problem. Der bliver jo skiftet lidt ud her og der, og så kunne der nok godt blive plads til lidt maller (synodontis og phyller) efter de beskrivelser, I har lavet herinde. Det er da vist en gren af hobbyen, der er et must at have været igennem Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Empty
IndlægEmne: Sv: Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen   Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Icon_minitimeTors 19 Nov 2009 - 0:24

hej (især Yvonne) skal lige høre om en ting, hvad er jeres erfaring med hensyn til huler til typhus , vil de helst ha lukkede huler . eller huler (rør) med åbning i begge ender?
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Empty
IndlægEmne: Sv: Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen   Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Icon_minitimeTors 19 Nov 2009 - 0:56

Ifølge Carsten (Thorleif) og Kenneth (Dykker) som har har haft stor succes med opdræt på dem, så er en almindelig omvendt urtepotte med et hul i toppen, noget de sætter allerstørst pris på, hvis man gerne vil have opdræt på dem. Jeg kan så forestille mig at den løsning også er fin for, at tilfredsstille deres behov for mørke/skjulesteder osv. er fin i et almindeligt set up.

Vores nyder desværre ikke denne luksus, men må tage til takke med de huler vi laver til dem i form af store stensætninger. Disse deles med vores noget voldsomme S. granulosus, og i mangel af egnede steder, så graver Phyllerne sig ned under sten osv. hvor det er muligt. Dette er ikke hensigtsmæssigt på sigt, da deres slimlag tager skade af at "skure" op mod stenene i de små huler de vælger at udgrave og opholde sig i.

Skader på slimlaget ses som hvidlige plamager, på den ellers meget smukke kobberbrune farve mallen har. Men de klarer sig fint, trods det ubehag de egentlig udsætter sig selv for. Ethvert rør/hule der passer til mallens størrelse vil være fint for dem, om det så er en udhulet kokusnød, så vil jeg mene den er velegnet. Hovedsagen er nok at den ikke har konkurrence fra andre maller, som er mere frembrusende og stædige end Phyllonemus er.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
THORLEIFDK

THORLEIFDK


Antal indlæg : 169
Join date : 09/06/09
Age : 53
Geografisk sted : København

Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Empty
IndlægEmne: Sv: Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen   Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Icon_minitimeTors 19 Nov 2009 - 1:23

Som Yvonne rigtig nok er inde på,der tror jeg også størst held med yngel fås via den med urtepotten!!!det skal dog siges at da jeg fik dem i sin tid,havde jeg dem til at starte med,fritgående,i et akvarie med andre kødspisere,hvor de ynglede for mig første gang uden potten Very Happy men tror dog som sagt mere på urtepotten,da de oftes opholder sig i den hele dagen og det er derfor nemmest at sætte en finger på hullet og vippe potten om i et net når der skal tjekkes for yngel!tillige tror jeg også at størst udbytte med yngel fås ved at tjekke dem med jævne mellemrum,for at fjerne dem fra forældrene da disse formentlig æder de spyttetde ungerne efter endt rugetid...(min teori....hvor hulen skulle de ellers blive af scratch)
mvh
Carsten
Tilbage til toppen Go down
https://www.youtube.com/user/THORLEIFDK
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Empty
IndlægEmne: Sv: Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen   Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Icon_minitimeTors 19 Nov 2009 - 1:27

mente mest hvordan de havde det bedst i akvariet generelt med andre fisk etc . om det skal være lukkede rør (huler eller åben i begge ebder
Tilbage til toppen Go down
THORLEIFDK

THORLEIFDK


Antal indlæg : 169
Join date : 09/06/09
Age : 53
Geografisk sted : København

Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Empty
IndlægEmne: Sv: Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen   Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Icon_minitimeTors 19 Nov 2009 - 1:47

Hej Steen Smile ville mene at de sætter størst pris på en lukket hule,med enkelt indgang,da de jo så iøvrigt ynder at ligge med snuden i selve indgangen for at lukke denne af drunken
mvh
Carsten
Tilbage til toppen Go down
https://www.youtube.com/user/THORLEIFDK
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Empty
IndlægEmne: Sv: Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen   Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Icon_minitimeTors 19 Nov 2009 - 1:51

ja, har observeret det lol! de er fede , men nu skal jeg jo ik ha de 10 stk gående som jeg købte ;-) men 4-5 stk og vil jo gerne gie dem gode forhold. er utroligt glade for de, trods jeg ikke ser dem s¨å ofte, men det er jo ow det der er spændende , sker noget nyt hele tiden
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Empty
IndlægEmne: Sv: Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen   Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Icon_minitimeTors 19 Nov 2009 - 2:16

Vores har i deres tidlige dage haft sorte pvc rør med en dia. på 5 cm at gå ind i. Dem lukkede de selv til med sand i den ende der var åben. Det ses faktisk også på billedet længere oppe i debatten, hvor en Phyllonemus har fået held til at erobre en granit hule fra en af vores S. granulosus. Den bunkede sand op, så indgangshullet der er på ca. 4-5 cm. blev halveret. På den måde kunne den fint selv komme ud og ind. Men ingen store fisk/maller mente efter tillykningen, at den hule var værd at udforske.

Jeg ville personligt vælge at beholde alle 10. Det er fede maller, de fylder reelt set ikke alverden i akvariet, er rolige i deres færden, og ja vores er altså fuldt synlige det meste af tiden, på trods af at de har masser af muligheder for, at søge ind i dybereliggende stensætninger/huler. Carsten har før udtalt, at vores må være dybt underlige, og jeg er tilbøjelig til at give ham ret, for hører jo tit om, at folk ikke ser så meget til dem.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Empty
IndlægEmne: Sv: Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen   Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Icon_minitimeTors 19 Nov 2009 - 2:21

tror du alle 10 ku være i min korte 720???? sammen med sandfræsere -ål og synodontis dwarf????? kræer jo lidt med hensyn til sandareal plus "dække" for både ål- synodontis og typhus?? berig mig med indretning lol!
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Empty
IndlægEmne: Sv: Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen   Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Icon_minitimeTors 19 Nov 2009 - 2:35

Njarrh, når du nu nævner alle de andre "bundfætre", så er det måske ikke så smart med så mange Phyller i.

Du vil nok komme ud i, at ligegyldigt hvor mange "huler" du stabler på benene, så vil Synodontis mallerne være en potientiel konkurent til hulerne. Synodontis er overalt, hvor de kan få snuden ind. At så Phyllonemus, kan være standhaftige, og holde på sin ret er en anden sag. Men her efter 3 1/2 års bekendtskab med forskellige room mates til vores, så tror jeg faktisk, at de vil trives bedst hvis man ikke holder Synodontis sammen med dem.

Men tag det roligt, de klarer sig fint, spørgsmålet er hvad de ville vælge selv, hvis de fik muligheden? Jeg tror det er et setup, hvor de er ene om at være maller. Men det har jeg intet videnskablig belæg for at skrive, det er bare min fornemmelse.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Empty
IndlægEmne: Sv: Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen   Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Icon_minitimeTors 19 Nov 2009 - 2:40

tjae ... ved bare der skal være plads til både syno og pylu . synodontis dwarf er en dejlig fætter, altid "glad" og futter omkring. finder nok en løsning. tror det ender med jeg sælger ud af ca 50 % typhus.......
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Empty
IndlægEmne: Sv: Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen   Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Icon_minitimeTors 19 Nov 2009 - 14:07

Jeg har ofså nogle synodontis dwarf og de går nu fint sammen med mine typus cheers ingen kamp om pladserne
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Empty
IndlægEmne: Sv: Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen   Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Phyllonemus typus - En rovmalle fra tanga søen
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Tanga 530L
» En film fra Tanganyika søen
» Besøg på en fangststation i Tanganyika-søen
» Synodontis granulosus - den ultimative malle fra Tanganyika søen

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Jeres fisk :: Maller-
Gå til: