IndeksOSSSøgTilmeldte brugereLog indTilmeldCalendarSeneste indlægGrupper

Share

Rødder der er tørre

Go down 
ForfatterBesked
Tom & Jane

Tom & Jane

Antal indlæg : 257
Geografisk sted : Brovst

Rødder der er tørre Empty
IndlægEmne: Rødder der er tørre   Rødder der er tørre Icon_minitimeFre 31 jul 2009 - 17:20

Hej Alle
Nu har vi købt et par rødder hos Ole, og man må sige at han har gjort et godt stykke arbejde med at få dem til at blive tørre lol!
Det drejer sig om en Red Moor og en Java mangrove rod, ikke specielt store.
Nu har de ligget i vand i 14 dage, og de synker stadig ikke Rødder der er tørre 931820
Er der nogen der har et tip til, hvordan man "speede" processen lidt op ?.
Tilbage til toppen Go down
Vis brugerens profil
Kiwa

Kiwa

Antal indlæg : 887
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

IndlægEmne: Re: Rødder der er tørre   Rødder der er tørre Icon_minitimeFre 31 jul 2009 - 17:38

Ja, giv dem tilbage til Ole, så kan han sende dem tilbage til Jer, den dag de synker om 1/2 år måske lol!

Nej spøg til side. Red moor har jeg selv skiftet bekendtskab med, og mener den indenfor 1 måneds tid sank af sig selv. Nu ønskede jeg dem dog ikke synkende, men havde et værre hus med at holde dem flydende. Men de her var også store, altså de havde en rimelig kraftig "basis" og så lange tynde rødder ud fra "basis". Hvis det er en lille rod med lille "basis" så er det måske forklaringen, på at den er ekstremt udtørret, og dermed har behov for at ligge og trække vand ind end de lidt større.

Men bare en tanke.

Har egentlig kun haft problemet med meget små flade rodstykker på 25-40 cm. at de flyder, og her har det ellers så velmente råd, med at lægge dem i kogene vand, ingen effekt haft overhovedet.

Er bare nysgerrig - hvad skal de bruges til - et nyt spændende projekt???
Vis brugerens profil http://www.wander.dk
Unimati
Admin
Unimati

Antal indlæg : 2276
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

IndlægEmne: Re: Rødder der er tørre   Rødder der er tørre Icon_minitimeFre 31 jul 2009 - 19:04

Tjaaa.... man høster, som man sår. Når I bliver ved med at handle hos én, der elsker at tage r.... på jer, så er i selv ude om det Rødder der er tørre 16738 Rødder der er tørre 16738 Rødder der er tørre 16738

Har I lagt en sten eller noget ovenpå rødderne, så de bliver presset ned i vandet? Ellers tager det umådeligt lang tid, inden de får suget vand. Jeg plejer selv, at sætte roden i spænd i akvariet, hvis det kan lade sig gøre, og så tænker jeg ikke videre over det. De er ihvertfald synkende næste gang, jeg skal have fat i dem Wink
Jeg vil ikke anbefale, at tvinge dem ned med en sten i akvariet, da det kan få sjove følger, hvis stenen "ruller" af roden Rødder der er tørre 931820

Vis brugerens profil http://www.unimati.biz
Tom & Jane

Tom & Jane

IndlægEmne: Re: Rødder der er tørre   Rødder der er tørre Icon_minitimeFre 31 jul 2009 - 19:21

Hej Yvonne
Selvfølgelig Rødder der er tørre 45819 , hvad skal man ellers brug ferien til ud over at male sommerhuset, rense terasse og havemøbler. lol!

På mandag kører vi en lille smut sydpå for at kigge på lidt nye beboere. Rødder der er tørre 16738 Det skal ikke være arbejde det hele. Der blev en 54 l. tilovers og det går bare ikke hos os Rødder der er tørre 2948

Redmoor roden skal deri sammen med lidt mos og måske en enkelt sten, scratch men det er selvfølgelig ikke nok. For at fuldende farverne skal der lidt blå tigerrejer derned i også. Basketball

Den anden rod skal ned til L-046 mallerne i deres 128 l. med højhuse byggeri. Rødder der er tørre 455281 Vi fandt en som lavede skifferhuler og det kunne vi ikke stå for. Noget nemmere end at køre helt til Norge for at hente dem. Shocked

Tak OLE bom Tænk at du kunne find på det mod os som troede du var så flink. Twisted Evil Nu er vi jo lidt masochister, så hvem ved - vi kommer måske igen når vi ikke lige ved hvad pengene skal bruges til. affraid
Nu var det ikke lige i en balje vi smed rødderne i, men i en vandtank. Talmodigheden ligger ikke lige til os som du ved, i hvert fald ikke altid Rødder der er tørre 931820 Tom har bundet en sten i dem men alligevel tager det tid.
Vis brugerens profil
Unimati
Admin
Unimati

Antal indlæg : 2276
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

IndlægEmne: Re: Rødder der er tørre   Rødder der er tørre Icon_minitimeFre 31 jul 2009 - 21:11

Husk nu at tage billeder af de blå tigerrejer. Dem kunne jeg ihvertfald godt tænke mig at se cheers

Tålmodighed er en dyd... har jeg hørt Rødder der er tørre 16738

Vis brugerens profil http://www.unimati.biz
Tom & Jane

Tom & Jane

IndlægEmne: Re: Rødder der er tørre   Rødder der er tørre Icon_minitimeFre 31 jul 2009 - 21:52

Ja - det var vel noget din mor fortalte dig engang, det med talmodigheden lol!
Så må vi se om fotografen kan tage nogle ordentlige billeder - ellers må du sende Frank forbi engang Rødder der er tørre 95018
Vis brugerens profil
Kiwa

Kiwa

IndlægEmne: Re: Rødder der er tørre   Rødder der er tørre Icon_minitimeLør 1 aug 2009 - 13:38

Hej Jane

Ja det er fan..... uhyggeligt hvad man skal nå at indhente i sine sommerferier Rødder der er tørre 571744 Men du har ret, alt skal ikke gå op i den slags trivielle projekter. Nææh så er et nyt akvarieprojekt meget sjovere at beskæftige sig med cheers Kan sagtens følge dig med at have et akvarie i overskud haha. Jeg må dog være kureret - har pt. 6 stk. 300 L stående, hvoraf de 5 er sprit nye, samt 2 stk. 128 L, men der kommer ingen vand i - det er helt sikkert.

"Skiffermanden" er det Christian fra Malleforum? Er også i kontakt med ham, dog er skifferen alt for mørk, han er dog gået i tænkeboks, mht evt. at finde et andet stenmateriale, som evt. kunne anvendes til vores behov i en lysere farve. Fede huler/etagebyggerier han kan konstruere. Vidste slet ikke I har L-046 gående - hvor store er de? Hvor mange har I? Meget smuk malle i mine øjne.

Vil også meget gerne se billeder af tiger rejerne - når det er kommet op og køre. Hvor er det altså bare herligt på denne side. Folk fortæller om en masse andre fisk end dem vi selv holder, nye projekter osv. som er interessante at høre om - det er bare helt kanon.
Tom & Jane

Tom & Jane

IndlægEmne: Re: Rødder der er tørre   Rødder der er tørre Icon_minitimeSøn 2 aug 2009 - 16:06

Hej Yvonne

Skiffermanden er Christian fra Malleforumet og det viste sig at han bor lige i nærheden af os, så det var meget praktisk. Vi bestilte en del huler og har lavet opsætningen med dem + skifferplader så der er mange gemmesteder. Vi vidste ikke at han laver opbygninger så vi sat dem bare op selv.

Vi har 20 stk. af de skønne L-046 maller gående. Very Happy Vi har også længe haft øje på disse maller for de er i vores øjne ganske specielt. De fleste kommer fra en i Weisbaden som har en avlsgruppe WF'ere fra før det blev forbudt at udfør dem. De klarer sig rigtig fint, trives godt og har vokset meget på de 2 måneder vi har haft dem. Nu er de lige ved at kom på plads i deres ny hjem. Vi købt også 4 stk. hos en på Sjælland men de vokser meget langsommere. Det siges at de vokser i ryk men nu må de også snart begynde, vi håber det hjælper på dem nu, når de er kommet ind i deres ny akvarium sammen med deres tysk artsfæller.

Billeder af de rejer vi køber i morgen skal vi nok smide op. Rejer sidder også meget mere stille til ære for fotografen, så der er en lille chance for at det lykkes lol! Vi kører efter de blå tigerrejer, men det er aldrig til at vide, hvis nu de har noget der er mere spændende.
Vis brugerens profil
Kiwa

Kiwa

IndlægEmne: Re: Rødder der er tørre   Rødder der er tørre Icon_minitimeMan 3 aug 2009 - 18:19

Hej Jane

Ja, han er en rigtig flink gut. Jeg skal sende lidt billeder af de huler vores granulosus går i pt. Det er alm. natursten som er udhulet og speciallavet i sin tid, men de er kæmpestore og tunge som et ondt år, og desværre ikke udhulet/store nok, deraf selvfølgelig vægten.

Så er i tænkeboks om hvordan jeg kan få lavet, den helt ultimative og perfekte hule, der ikke vejer et ton, er "blød/helt glat" indvendig (granuerne har som petrierne silkeblød hud) har en dia på alle leder og kanter på ca. 28 cm indvendig, har et udgangshul på ca. 7-8 cm, og som sidst men ikke mindst ikke skriger til himlem pga. farverne, i et Malawi akvarium. Skal enten falde naturligt ind i de sten der er i forvejen, eller kunne dækkes af sten så de ikke er synlige.

Det er jo en ganske nem opgave drunken , kravene er vel ikke helt urimelige lol! lol! lol! , men jeg har bare ikke fundet de vise sten endnu, så håber måske Christian kan være redningsmanden, og kan finde en løsning som jeg kan afprøve lol! Har godt nok været igennem masevis af meget dyre løsninger for, at finde den forbandede perfekte hule til de maller haha, men de er alle pengene værd, og jeg bliver ved indtil jeg er tilfreds, på deres vegne altså. Alfix løsninger osv. er overvejet, men de skal kunne klare vægten fra natursten, for at de kan skjules lidt.

Hold da fast en stor flok I har gående. Det må da være fedt at kunne studere så mange individder af denne skønne malle. Håber du smider lidt billeder og yderligere info op, når I er kommet videre med projektet. Og for dælen jeg håber der kommer små malle bebser engang, når de bliver klar. I har da et rigtigt godt avlsgrundlag må man sige, som ikke kan have været helt billigt i anskaffelse.
Sponsored content

IndlægEmne: Re: Rødder der er tørre   Rødder der er tørre Icon_minitime

Rødder der er tørre
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Dekoration-
Gå til: