Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Akvarium lugter af h...... til!

Go down 
5 deltagere
ForfatterBesked
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

Akvarium lugter af h...... til! Empty
IndlægEmne: Akvarium lugter af h...... til!   Akvarium lugter af h...... til! Icon_minitimeOns 5 Aug 2009 - 19:18

Ved ikke helt om det skal lægges under teknik, men det blev her. Smile
Jeg har et akvarium på 85l i en reol, der lugter som selvdøde dværggeder når der åbent for det, spørgsmålet er hvorfor?

Fakta:
Der er tre akvarier i samme reol, hvor der skiftes vand ca. en gang om ugen.
Det er kun det ene akvarium det er galt med.
Der fodres hovedsageligt med samme fodertype i alle akvarierne.
Der har ikke været døde fisk i akvariumet overhovedet, siden det blev startet op.
Der går 4 små fisk deri, så fodringen er begrænset.
Fiskene ser ud til at trives godt.
Filteret er hmf.
Drives af samme pumpe.
Der er utroligt meget snavs i filtersvampen, selvom den støvsuges hver gang der skiftes vand.
Åben ild vil kunne destruere hele huset, ved åbning af lemmen. ( det lugter sådan ) Smile
Alkohol er unødvendigt for at få en brandert på, tag blot en sniffer i akvariumet. Very Happy

Spørgsmålet er:
Hvor s.... kommer alt det organiske snavs fra?
Kan der gøres noget udover at starte det op på ny?

Jeg har pladsen til blot at starte det op på ny, men jeg forestiller mig scenariet, hvor manden endelig har fået overtalt konen til sit drømmeakvarium, vil rense det og gøre det fint, før konens veninder kommer på besøg, med resultatet at hele stuen lugter af l...!
Hvad kan han gøre udover at sove på sofaen,tage opvasken i månedsvis, og invitere svigermor på ferie og weekendophold, hver gang lejligheden byder sig derefter.?
Andre der har oplevet det samme, eller måske bare har et løsningsforslag.
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Akvarium lugter af h...... til! Empty
IndlægEmne: Sv: Akvarium lugter af h...... til!   Akvarium lugter af h...... til! Icon_minitimeOns 5 Aug 2009 - 19:53

Vil på forhånd sige jeg har ikke en dyt forstand - men min første tanke er - hvor tykt et bundlag er der i akvariummet?

Kunne der ligge noget og gære deri?
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

Akvarium lugter af h...... til! Empty
IndlægEmne: Sv: Akvarium lugter af h...... til!   Akvarium lugter af h...... til! Icon_minitimeOns 5 Aug 2009 - 20:02

Kiwa skrev:
Vil på forhånd sige jeg har ikke en dyt forstand - men min første tanke er - hvor tykt et bundlag er der i akvariummet?

Kunne der ligge noget og gære deri?
Det har jeg heller ikke på det område. Very Happy
Laget er vel ca. 2-3 cm, og det er det også i de andre, så umiddelbart synes jeg ikke at det skulle være grunden, men man ved jo aldrig.
Jeg har prøvet at køre en hånd igennem, og der er ikke mange bobler ( gasser ) der siver op.
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Akvarium lugter af h...... til! Empty
IndlægEmne: Sv: Akvarium lugter af h...... til!   Akvarium lugter af h...... til! Icon_minitimeOns 5 Aug 2009 - 20:17

Ja, så er det helt sikkert ikke årsagen, og slet ikke når det ikke er mere bundlag der er tale om.

Men meget mærkeligt, og alligevel interessant for os andre. Håber der kommer et par eksperter på banen, som måske kan komme med et bud på hvad årsagen kan være, for så lærer jeg nemlig også noget nyt.

De eneste gange jeg har oplevet den beskrivelse du kommer med, er hvis der har ligget en død fisk i toppen (blå filtersvamp) af vores baggrundsfilter i vores 960 L. Den stank er så let genkendelig, og minder meget om din beskrivelse. Hvor længe har det lugtet sådan?? Kunne der ligge et lig affraid i dit HMF filter - altså ovenvande?? Bare en tanke.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Akvarium lugter af h...... til! Empty
IndlægEmne: Sv: Akvarium lugter af h...... til!   Akvarium lugter af h...... til! Icon_minitimeOns 5 Aug 2009 - 20:27

ps. Det senarie med svigermekanikken osv. Var det mig holdt jeg alt hermetisk lukket indtil et faretruende venindebesøg var overstået.

Læs: har de 4 fisk det godt - så vent med at gøre noget ved det. Konens veninder kigger garanteret slet ikke på dit vidunder, og gør de det, og kommenterer en enkelt alge på ruden eller lignende, så har de med garanti slet ingen som helst indblik, i en seriøs akvarists daglige fortrædeligheder, og deres mening bør derfor aldrig tages seriøst. Akvarium lugter af h...... til! 212589

Svigermekanik på besøg, opvask i flere måneder er slet ikke alt bøvlet værd.

Nææh du - når du fårhåbentlig får et brugbart svar - og finder årsagen - så luft akvariummet ud i fuld luge - så må der lugte af prut og bøvs i en dag eller to - send evt. konen på venindevisit i mellemtiden, hvis hun er af den fintfølende slags.

Fortæl hende evt. om skræksenariet hvis du kastede din kærlighed på et saltvandsakvarium - der kan man tale om daglige ildelugtende ting - og det IKKE fordi der er noget galt lol! lol! lol!
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Akvarium lugter af h...... til! Empty
IndlægEmne: Sv: Akvarium lugter af h...... til!   Akvarium lugter af h...... til! Icon_minitimeOns 5 Aug 2009 - 20:43

Det lyder til, at din ophobning af slam i filtermåtten har startet en forrådnelse. Jeg har oplevet det samme i et 54´er med HMF filter, som egentligt kørte som det skulle. Problemet var bare, at slammet ophobede sig i bunden af filtermåtten (altså inde i filtermåtten i bunden), og begyndte at lugte forfærdeligt. Vandværdierne i akvariet var helt fine, da resten af måtten jo kørte, som den skulle. At slamsuge måtten hjalp ikke rigtigt (man får nok ikke trukket slammet ud af selve måtten, når man bare suger den under et vandskifte). Det endte med, at jeg tog den op, smed den i indkørslen, startede vandslangen, og hoppede & dansede på måtten, mens den blev spulet. Det gjorde tricket cheers
HMF-måtten kørte på luft, og jeg tror, at flowet var for lille til at trække størstedelen af skidtet om bagved måtten, så det simpelthen ophobede sig inde i måtten. Når ophobningen bliver stor nok vil alt flow igennem bunden af måtten stoppe (Størstedelen af skidtet bundfælder jo i måtten pga. tyngdekraften, hvis flowet ikke kan trække skidtet igennem), og flowet vil komme igennem resten af måtten, og dermed resultere i en forrådnelse i bunden.

Personligt vil jeg da åbne op for akvariet, hvis svigermekanikken/belastende veninder kommer på besøg..... så er man da fri for, at de nogensinde kommer igen Akvarium lugter af h...... til! 16738 Akvarium lugter af h...... til! 16738 Akvarium lugter af h...... til! 16738

.... og lige til Yvonne. Meget kan man sige om saltvand, og det fangede ikke mig, men damn..... jeg syntes nu, at det duftede godt, når man åbnede for det Akvarium lugter af h...... til! 27268
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Akvarium lugter af h...... til! Empty
IndlægEmne: Sv: Akvarium lugter af h...... til!   Akvarium lugter af h...... til! Icon_minitimeOns 5 Aug 2009 - 20:54

Endelig vågnede Ole af hans dvale, og kom på banen med et (som sædvanligt) godt bud. Meget kan man jo sige om vores kære Ole - men han ved som regel hvad han taler om - altså når han er vågen Razz

Mht saltvand, så er et vist ikke skummeren du har haft næsetippen dyppet i Ole lol! Hvad med berøring af diverse ildeligtende skiveanemoner og alskens mindre lækre ting. De lugter altså ikke af channel No 5.

Men vil give dig helt ret - sætter man snudeskaftet lige hen over overfladen i et saltvand - ja så minder det en om sandstranden på Hawaii - eller hvilken som helst anden sydhavs Ø - det dufter nu godt.

Spøg til side - her lærte jeg så igen noget nyt mht. HMF filtre - så tak for det.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Akvarium lugter af h...... til! Empty
IndlægEmne: Sv: Akvarium lugter af h...... til!   Akvarium lugter af h...... til! Icon_minitimeOns 5 Aug 2009 - 21:02

Vågen????? Hva snakker du om? Akvarium lugter af h...... til! 16738
Ej grunden til at jeg har været væk i nogle dage var pga. en 20 fods container med RockZolid, der kom i mandags. Den skulle der jo lige laves plads til, og efterfølgende skulle der jo så lige monteres baggrund/filter i et 325´er og 720´er, samt mangler jeg stadigvæk at få lavet to 325´ere, men jeg tager lige en slapper her i aften Very Happy

Jeg kørte ikke med skummer i mit saltvand, så det har jeg heldigvis aldrig skulle lugte til cheers
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Akvarium lugter af h...... til! Empty
IndlægEmne: Sv: Akvarium lugter af h...... til!   Akvarium lugter af h...... til! Icon_minitimeOns 5 Aug 2009 - 21:04

Forresten så er det sjældent, at et HMF-filter rådner i bunden. Jeg har kun oplevet det den ene gang, og jeg har alligevel kørt en del akvarier med HMF. Jeg tror måske, at man kan tilskrive det som rent uheld/utur, at det sker.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Akvarium lugter af h...... til! Empty
IndlægEmne: Sv: Akvarium lugter af h...... til!   Akvarium lugter af h...... til! Icon_minitimeOns 5 Aug 2009 - 21:18

Nåh ja undskyld - stor undskyld Ole Embarassed - jeg ved jo godt du aldrig er vågen - hvad tænkte jeg dog på Question Question Question Akvarium lugter af h...... til! 107245 Akvarium lugter af h...... til! 107245 Akvarium lugter af h...... til! 107245 Det var bestemt ikke min mening at fornærme dig - altså ved at påstå at du er vågen. Den slags beskyldninger vil jeg aldrig komme med igen lol!

Jamen, kan I snart selv være på matriklen, med alle de skønne ting I får hjem?? De der baggrunde Akvarium lugter af h...... til! 8269 - bare jeg havde et nyt projekt at kunne gå i gang med - så måtte der fluks en herover til det Sjællandske - de er bare for fede. Et sidespring fra debatten - men de er altså fede.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Akvarium lugter af h...... til! Empty
IndlægEmne: Sv: Akvarium lugter af h...... til!   Akvarium lugter af h...... til! Icon_minitimeOns 5 Aug 2009 - 21:23

Det er så okay.... bare det ikke gentager sig lol!

Nope. De få kvadratmeter, hvor der ikke ligger varer, har kattene overtaget Akvarium lugter af h...... til! 107245

..... og det er jo ikke fordi du har kælderen fyldt med tomme akvarier Akvarium lugter af h...... til! 45819
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

Akvarium lugter af h...... til! Empty
IndlægEmne: Sv: Akvarium lugter af h...... til!   Akvarium lugter af h...... til! Icon_minitimeTors 6 Aug 2009 - 12:22

Unimati skrev:
Det lyder til, at din ophobning af slam i filtermåtten har startet en forrådnelse. Jeg har oplevet det samme i et 54´er med HMF filter, som egentligt kørte som det skulle. Problemet var bare, at slammet ophobede sig i bunden af filtermåtten (altså inde i filtermåtten i bunden), og begyndte at lugte forfærdeligt. Vandværdierne i akvariet var helt fine, da resten af måtten jo kørte, som den skulle. At slamsuge måtten hjalp ikke rigtigt (man får nok ikke trukket slammet ud af selve måtten, når man bare suger den under et vandskifte). Det endte med, at jeg tog den op, smed den i indkørslen, startede vandslangen, og hoppede & dansede på måtten, mens den blev spulet. Det gjorde tricket cheers
HMF-måtten kørte på luft, og jeg tror, at flowet var for lille til at trække størstedelen af skidtet om bagved måtten, så det simpelthen ophobede sig inde i måtten. Når ophobningen bliver stor nok vil alt flow igennem bunden af måtten stoppe (Størstedelen af skidtet bundfælder jo i måtten pga. tyngdekraften, hvis flowet ikke kan trække skidtet igennem), og flowet vil komme igennem resten af måtten, og dermed resultere i en forrådnelse i bunden.

Personligt vil jeg da åbne op for akvariet, hvis svigermekanikken/belastende veninder kommer på besøg..... så er man da fri for, at de nogensinde kommer igen Akvarium lugter af h...... til! 16738 Akvarium lugter af h...... til! 16738 Akvarium lugter af h...... til! 16738

.... og lige til Yvonne. Meget kan man sige om saltvand, og det fangede ikke mig, men damn..... jeg syntes nu, at det duftede godt, når man åbnede for det Akvarium lugter af h...... til! 27268

Du er måske inde på det rigtige der Ole, filteret er luftdrevet og med svag gennemstrømning, men hvorfor er det lige det mindst belastede i rækken det sker i, umiddelbart ser der ud til at der bliver flyttet lige meget vand i de tre også.
Slangen bag filteret suger samme sted, men kan det være fiskenes aktivitet der holder gang i de to andre, i disse går der maller, og de er rimeligt aktive foran og på svampen.

Måske jeg skulle efterligne dine hoppende bevægelser med en vandslange i hånden, det ville også more naboerne i dagevis. Akvarium lugter af h...... til! 640970

Med tiden vil problemet nok løse sig, hvis det er gennemstrømningen det er galt med, for plan A er, at der skal monteres ph i dem alle inden længe, men hvornår er det så lige. lol!
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Akvarium lugter af h...... til! Empty
IndlægEmne: Sv: Akvarium lugter af h...... til!   Akvarium lugter af h...... til! Icon_minitimeTors 6 Aug 2009 - 12:36

T.Hytting skrev:

Måske jeg skulle efterligne dine hoppende bevægelser med en vandslange i hånden, det ville også more naboerne i dagevis. Akvarium lugter af h...... til! 640970

Thomas kunne du så ikke få en af naboerne til at tage nogle billeder??? dem er vi nok flere der gerne vil se Akvarium lugter af h...... til! 16738 Akvarium lugter af h...... til! 16738 Akvarium lugter af h...... til! 16738 Akvarium lugter af h...... til! 16738 Akvarium lugter af h...... til! 16738
Tilbage til toppen Go down
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

Akvarium lugter af h...... til! Empty
IndlægEmne: Sv: Akvarium lugter af h...... til!   Akvarium lugter af h...... til! Icon_minitimeTors 6 Aug 2009 - 12:40

Gerner skrev:
T.Hytting skrev:

Måske jeg skulle efterligne dine hoppende bevægelser med en vandslange i hånden, det ville også more naboerne i dagevis. Akvarium lugter af h...... til! 640970

Thomas kunne du så ikke få en af naboerne til at tage nogle billeder??? dem er vi nok flere der gerne vil se Akvarium lugter af h...... til! 16738 Akvarium lugter af h...... til! 16738 Akvarium lugter af h...... til! 16738 Akvarium lugter af h...... til! 16738 Akvarium lugter af h...... til! 16738

Det er der sikkert, men jeg tror bestemt ikke at sådan noget må vises i et offentlig forum. lol!
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Akvarium lugter af h...... til! Empty
IndlægEmne: Sv: Akvarium lugter af h...... til!   Akvarium lugter af h...... til! Icon_minitimeTors 6 Aug 2009 - 12:48

T.Hytting skrev:
Det er der sikkert, men jeg tror bestemt ikke at sådan noget må vises i et offentlig forum. lol!

Det har jeg lige snakket med administratoren på siden om, og det er helt tilladt Akvarium lugter af h...... til! 16738
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Akvarium lugter af h...... til! Empty
IndlægEmne: Sv: Akvarium lugter af h...... til!   Akvarium lugter af h...... til! Icon_minitimeTors 6 Aug 2009 - 12:55

Jeg har tænkt på, om man kan være så uheldig, at der bliver skabt en "hinde" i bunden af måtten, så vand på ingen måde kan trække igennem. Dermed vil det jo rådne. Som sagt, så er det jo også kun sket én gang for mig, og jeg har ikke hørt om det tidligere.... derfor tilskrev jeg det sort uheld/en tilfældighed, da det skete for mig. Det kunne dog være interessant, hvis andre havde oplevet noget ligende?
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

Akvarium lugter af h...... til! Empty
IndlægEmne: Sv: Akvarium lugter af h...... til!   Akvarium lugter af h...... til! Icon_minitimeOns 19 Aug 2009 - 15:35

Lige en update på dette ildelugtende akvarium.
Jeg valgte så at bruge Oles regndans på filtermåtten, og derefter at montere et powerhead i stedet for luft.
På nuværende tidspunkt, lugter det jo som mormors hjemmebag i forhold til før. Laughing
Under manøvren valgte jeg så den nemme løsning, nemlig at tømme akvariet halvt, og derefter lige liste filtermåtten op. ( dont try this at home ), fiskene hoster stadigt snask op, men har det ellers fint. lol!
Bortset fra det, har jeg i mellemtiden fået en idé om, at det kan være pga. fodring med krill, hvor fiskene muligvis ikke har nået at fange det hele, før det forsvandt ind i måtten.
Tilbage til toppen Go down
rasmus v

rasmus v


Antal indlæg : 70
Join date : 05/08/09
Age : 42
Geografisk sted : Hanstholm

Akvarium lugter af h...... til! Empty
IndlægEmne: Sv: Akvarium lugter af h...... til!   Akvarium lugter af h...... til! Icon_minitimeMan 24 Aug 2009 - 19:05

Jeg ved ikke helt, det kan godt være det bare er mig

Jeg er altså af den opfattelse at et luft filter ikke trækker et hmf så godt som et ph gør

Jeg tror det med luften er opfundet af en nærrig akvarist så man havde et påskøn for og spare penge på strøm

i min gamle 325l reol startede jeg med komplet luft filter med stor pumpe monteret på loftet det hele men den blev efter 2 mdr pillet ned og erstattet med 4 stk 1200l powerheads

det bedste filter i min verden er nu en svamp med et powerhead bag og så en stump slange igennem. Det er ikke pænt med uftatteligt funktionelt
Tilbage til toppen Go down
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

Akvarium lugter af h...... til! Empty
IndlægEmne: Sv: Akvarium lugter af h...... til!   Akvarium lugter af h...... til! Icon_minitimeMan 24 Aug 2009 - 20:41

Der er ingen tvivl om at der skal en temmelig stor luftpumpe til, for at give den samme gennemstrømning, som et ganske lille ph, men er det så nødvendigt, det er der jo delte meninger om.

Jeg har prøvet på et tidspunkt at have Petricolaer fra samme kuld gående i henholdsvis et 85l luftdrevet hmf, og et 180l med en spandpumpe på. Der var ca. samme belastning på akvarierne størrelsen taget i betragtning.
Mallerne i akvariet med luft på, og dermed meget svagere gennemstrømning, voksede noget bedre end i det andet. Dette vil jeg mene er grundet filterets evne, til at holde nitratniveauet nede, da andre parametre som vandskift og fodring var ens.
Der er mere filtermateriale i hmf filteret ja, men den forholdsvis ringe gennemstrømning har åbenbart været rigeligt til at holde det kørende.

Jeg er nu gået helt bort fra de luftdrevne, men det er hovedsageligt pga. larmen. Akvarium lugter af h...... til! 305101
Ideen med luft har jo nok som du skriver Rasmus, været at holde forbruget nede i de fleste tilfælde, men efterhånden er et ph`s strømforbrug så lavt, så besparelsen er meget lille.

Mvh. Thomas
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Akvarium lugter af h...... til! Empty
IndlægEmne: Sv: Akvarium lugter af h...... til!   Akvarium lugter af h...... til! Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Akvarium lugter af h...... til!
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Mit 720 liters mellemamerikansk akvarium
» ja så blev til et akvarium
» Højde på akvarium til sugemaller
» opstart af amerikaner akvarium
» "The King" havde akvarium!

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Teknik-
Gå til: