Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Triglachromis otostigma - ventet med længsel

Go down 
+8
peter hp
Unimati
lindum
Michael A
THORLEIFDK
stausholm
Gerner
Kiwa
12 deltagere
Gå til side : 1, 2, 3  Næste
ForfatterBesked
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeFre 25 Sep 2009 - 17:16

Om ca. 1 time og 45 min. lander denne specielle Tanganyika cichlide på Amager, og bliver af min kære mand, transporteret her til matriklen. Triglachromis otostigma - ventet med længsel 265179

Jeg selv er i gang med at forberede en afskedsfest, for et par af vejens beboere, og er ikke hjemme når de ankommer. Godt jeg så lige kan gå over vejen, og selv sørge for akklimatiseringen, når de ankommer cheers

Har jo bestemt ikke for vane, at fortælle om fisk jeg ikke har haft gående i et godt stykke tid, så dette er en undtagelse. Det kan være jeg i nattens løb har formået, at tage livet af de kære fisk Embarassed men så får I også den historie med.

Foreløbig, får I et par uinteressante billeder, af en del af deres indretning. Den er i skrivende stund, totalt nedgravet i bundlaget, og næsten usynlig, i deres fremtidige hjem, som er vores 312 L hjørneakvarium. Det skulle efter sigende være stort nok, til 3 fisk af denne art.

PVC rør ca. 60 cm. langt med en dia. på 7 cm.
Triglachromis otostigma - ventet med længsel Dsc0002ne

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Dsc0001tb

Glæder mig til, at stifte bekendtskab med endnu en Tanganyika cichlide, og håber selvfølgelig det bedste.

Et link til en artsbeskrivelse på dem.
http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Triglachromis_otostigma

Ha' en god aften, skal nok smide billeder op af akvariummet om et par dage, når fiskene er faldet lidt til.


Sidst rettet af Kiwa Tors 29 Okt 2009 - 18:30, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeFre 25 Sep 2009 - 18:00

Dem vil jeg se frem til at høre mere om cheers jeg vidste i øvrigt ikke du var så fingernem Yvonne,då skulle jeg da have haft dig til at kave min tagrenderør til vores kattegård Triglachromis otostigma - ventet med længsel 16738 Triglachromis otostigma - ventet med længsel 16738 Triglachromis otostigma - ventet med længsel 16738 Triglachromis otostigma - ventet med længsel 589338 Triglachromis otostigma - ventet med længsel 589338 Triglachromis otostigma - ventet med længsel 589338
Tilbage til toppen Go down
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeFre 25 Sep 2009 - 22:35

kanon fisk Yvonne.. det er osse en der står på min ønskeliste..

men den må vente lidt, da jeg er ved at bestille lidt Altolamprologus Fasciatus Triglachromis otostigma - ventet med længsel 95018
http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Altolamprologus_fasciatus

allan
Tilbage til toppen Go down
THORLEIFDK

THORLEIFDK


Antal indlæg : 169
Join date : 09/06/09
Age : 53
Geografisk sted : København

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeLør 26 Sep 2009 - 2:03

Så kan du da lige få denne Allan Very Happy
[img]Triglachromis otostigma - ventet med længsel DSC01549[/img]
Tilbage til toppen Go down
https://www.youtube.com/user/THORLEIFDK
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeLør 26 Sep 2009 - 10:34

Ja den er super Carsten... fedt billede Triglachromis otostigma - ventet med længsel 14197

allan
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeLør 26 Sep 2009 - 10:54

Ja det er også en fed fisk Allan,jeg har lige erhvervet mig 5 stk af denne her
http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Lepidiolamprologus_kendalli Triglachromis otostigma - ventet med længsel 27268
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeLør 26 Sep 2009 - 12:16

Takker

Jo så længe værktøjet kan håndteres uden brug af el, så har jeg et rimeligt komfortabelt forhold til den slags opgaver. Så må det tage den tid det tar' Triglachromis otostigma - ventet med længsel 16738 Kim finpudsede dog enderne med sådan en excentersliber, jeg aldrig kunne drømme om at anvende. Synes ellers min manuelle finpudsning med, et stykke sandpapir på gammeldags maner, havde været ret vellykket Triglachromis otostigma - ventet med længsel 515631

Nu til lidt om fiskene.

Umiddelbart ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal mene scratch De blev akklamatiseret over små 2 timer, men alligevel sank de promte til bunds da de blev lukket ud. Kl. 01.00 lå den ene stadigvæk synligt ved forruden, med lidt hurtige gællebevægelser. En anden havde taget ophold under nogle sten, den 3 var pist borte, og den er ikke set siden de blev lukket ud. Var meget i tvivl om vi skulle lade lyset været tændt natten over, men valgte at slukke det, for at de kunne få lidt fred. Det var måske en fejl, jeg ved det ikke. Til morgen har de 2 af dem dog svømmet rundt, men den sidste har stadigvæk ikke vist sig.

Kim havde fået besked på at de er svære mht. flytning, og at akklimatiseringen skulle foregå langsomt. Men nu får vi se hvordan det står til med dem, når lyset tænder her til aften, og de skal have lidt at spise. Jeg håber de alle 3 klarer det.

Puha, jeg har det ikke specielt godt med VF fisk må jeg nok erkende. Triglachromis otostigma - ventet med længsel 571744 Men jeg er jo en voksen pige, pale og jeg er nød til at afprøve de svære ting i hobbyen, tage tyren ved hornene, for at blive en dygtigere akvarist, selvom det ville være så meget lettere, at satse på de nemme arter, eller opdrættede fisk, hvor andre har haft besværet og bøvlet med, at få dem til at trives optimalt under de forhold vi tilbyder dem.

Glæder mig til jeg kan få syn for sagen mht. deres tilstand senere i dag. Hader denne venten i usikkerhed, om de små pus har det godt.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Michael A

Michael A


Antal indlæg : 220
Join date : 15/07/09
Age : 51
Geografisk sted : Randers

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeLør 26 Sep 2009 - 13:31

Hej Yvonski ... super fisk du har fået fat i :-) mon ikke nok de skal klare sig, og mon ikke også nr. 3 dukker op .....
jeg tror det var klogt nok at slukke lyset, det gør jeg selv hvis jeg har stressede fisk efter transport - så får de jo mest muligt ro til at komme sig,
og lige netop triglaen går jo også meget dybt i søen hvor der vel nærmest ingen lys er - så det tror jeg kun har gavnet dem.

Jeg kan ikke lade være med at smide et link til Angels verdensklasse billeder af hans triglaer, så bliver det ikke bedere! :

http://www.cichlidae.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=2008


Pøj pøj med dem..
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeLør 26 Sep 2009 - 13:53

Michael A skrev:
Hej Yvonski ... super fisk du har fået fat i :-) mon ikke nok de skal klare sig, og mon ikke også nr. 3 dukker op .....
jeg tror det var klogt nok at slukke lyset, det gør jeg selv hvis jeg har stressede fisk efter transport - så får de jo mest muligt ro til at komme sig,
og lige netop triglaen går jo også meget dybt i søen hvor der vel nærmest ingen lys er - så det tror jeg kun har gavnet dem.

Jeg kan ikke lade være med at smide et link til Angels verdensklasse billeder af hans triglaer, så bliver det ikke bedere! :

http://www.cichlidae.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=2008


Pøj pøj med dem..
Super godt link Michael

han skriver jo også at de skal have dæmpet lys masser af rør og langsomt speed på vandet ,det er opskriften

glæder mig til at høre nyt om dine/jeres Yvonne ,jeg krydser fingre for at den sidste er der i aften Smile
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeLør 26 Sep 2009 - 14:17

Takski Michael

Er glad for dit input omkring det med at slukke lyset. Er lidt mere beroliget nu.

Ja selvfølgelig skulle jeg have linket til den debat. Triglachromis otostigma - ventet med længsel 107245 Det er jo ene og alene den debat, der har været årsagen og inspirationen til, at jeg en dag bare måtte eje denne fine fisk.

Dejligt, at du som sædvanlig kan tænke for mig. Det er de mest suveræne billeder jeg har set, kan kigge på dem igen og igen og bliver aldrig træt af at studere dem. Hvis man får lov til, at overvære den slags i ens eget akvarium, må man i mine øjne være en meget glad akvarist.

Ved godt, at det er de færreste forundt at opleve den slags, men det skal ikke afholde mig fra at prøve. En god start er jo bestemt at anskaffe sig fiskene, og så tage den derfra Triglachromis otostigma - ventet med længsel 45819 Sker det ikke, så er det også helt fint. Jeg er vildt betaget af fiskens udseende og kropsform, og den beskrevne adfærd den skulle have. Det er mest det jeg ser frem til at opleve på den korte bane.

Håber de bliver så tillidsfulde, at de vil svømme synligt rundt i deres nye omgivelser. Jeg synes selv jeg har forsøgt, at indrette det efter alle kunstens regler. Men den dom skal jeg jo nok få, når vi får taget et par billeder af indretningen Basketball Er stadgvæk lidt i tvivl mht. lysstyrken, men det vil jeg tage op til revision om et stykke tid. Nu skal de have fred og ro til at falde til, før jeg evt. laver en løsning, så det bliver mere dunkelt. Tror ikke mulighederne for en ændring i amaturet er tilstede i akvariummet, så det må blive en modulløsning i overfladen der skal til, hvis lysniveauet skal nedsættes. Men er obs. på problematikken.

Hvis det ikke skulle lykkes med de her, lader jeg mig ikke afskrække. Jeg er jo stædig som et gammelt æsel, og når jeg har sat mig noget i hovedet, skal det dælme også lykkes, på et eller andet tidspunkt haha.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeLør 26 Sep 2009 - 14:36

Tak Gerner

Helt sikkert også spændende fisk både dig og Allan har gang i. Det er fedt igen at få den slags input, om hvilke fisk Tanga akvaristerne går og pusler med. Det er jo helt klart med til, at man får øjnene op og bliver inspireret til arter man ikke selv kender til, eller holder.

Håber I vil dele oplevelserne med os andre.

Mht flowet i vandet, så er det til forskel i alle vores andre akvarier ret stille i det her. Det kører kun med en Eheim 2250 spandpumpe, ingen powerheads eller lignende. Udstrømmninen er meget stille, og bryder lige knapt overfladen, med forhåbentlig ok iltning.

Mht hvor mange rør, var jeg også i tvivl, men har som udgangspunkt valgt at nøjes med dette ene. Har dog mulighed for at lave flere, dog ikke så lange, som kan komme i på et senere tidspunkt. Stenopsætningen er minimal, men dog forsøgt placeret således, at fiskene i forbindelse med siderne af rørerne har mulighed for at grave ud, hvis rørerne ikke falder i deres smag.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeLør 26 Sep 2009 - 16:43

Bare rolig Yvonne,du skal nok komme til at høte mere om mine små søde rovbasser Razz Nu ved jeg ikke om der er lystofrør i amaturet på det nyindrettede akvarie,men hvis det er kan du få en dunkel belysning ved at investere i Marine glow rør,det har jeg gjort efyer jeg læste på et frontosaforum at det var godt,da frontosaerne jo også går dybt.
Det skulle jeg prøve og efter kort tid har fiskene fået en helt anden adfærd,i det lidt dunkle belysning,så det var måske en idé.
Rørene kan købes hos Cichlide centret
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeSøn 27 Sep 2009 - 10:31

Tak for tippet Gerner, det er T8 rør der sidder i, 2 forskellige. Ved faktisk ikke om man kan deaktivere det ene. Men vil huske navnet du har skrevet, det er helt sikkert værd at prøve.

I øvrigt lever alle 3, men de er meget sky. Kunne dog, da jeg fordrede forsigtigt med lidt artemia i går aftes se, at 2 af dem spiste. Da den 3 stadigvæk ikke var at se, måtte jeg ty til vores lille lommelygte, selvom jeg helst ikke ville forstyrre dem på den måde. Efter megen mas fandt jeg den lille "skurk", godt gemt under en sten. Tror jeg har fået lavet de mulige gemmesteder lidt for gode. drunken

Senere på aftenen efter fodring, gik den største i gang med, at flytte rundt på lidt sand, så det var jo gode tegn, og dejligt at se. De 2 mindste holdt sig dog tæt sammen under føromtalte sten. Til morgen da Kim stod op, forsvandt alle 3 ind i venstre side af røret, og har ikke vist sig siden. De må have brugt en del tid i løbet af natten på, at grave røret fri.

Nu er de helt sikkert pist borte geek . Desværre står der en irriterende gulv højtaler i vejen ved siden af akvariummet, så jeg kan ikke komme til at se, hvor langt ind i røret de har fået gravet, og dermed opholder sig. Men håber de kommer frem i aften ved fodringstid. Hovedsagen er, at de alle tre lever. Jeg var godt nok nervøs for, om akklimatiseringen havde været god nok.

Nu skal de bare have fred og ro, og blive fortrolige med deres nye omgivelser. Så håber jeg, at de med tiden bliver lidt mere tillidsfulde, og tør bruge resten af akvariummet, så vi får glæde af, at studere dem. De få glimt jeg har fået af dem er meget lovende, det er ihvert til fald Trigla'er vi har fået Triglachromis otostigma - ventet med længsel 16738 Med det fedeste "fjæs" man kan forestille sig.

Billeder af fiskene kan I forståeligt nok glemme alt om - indtil videre. Triglachromis otostigma - ventet med længsel 16738 Triglachromis otostigma - ventet med længsel 16738 Triglachromis otostigma - ventet med længsel 16738

Mvh
En glad og ikke længre så bekymret
Fiskenørd
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeSøn 27 Sep 2009 - 11:14

God morgen Very Happy dejligt at læse at der er liv i alle de små mye pus,det er jo altid spændende da der jo er risiko ved alt der er med levende væsener at gøre.
Men det glæder mig at læse det går den rigtige vej,så hvis de får så meget fred som muligt ,så bliver de nok mere og mere fortrolige med deres nye hjem og omgivelser.

mht. lysstofrørene er det også T8 rør jeg har , Michael har set hvordan det ser ud ,og han har godkendt det Laughing ,så det bliver også sådan i min nye balje Triglachromis otostigma - ventet med længsel 95018 Triglachromis otostigma - ventet med længsel 95018

Men stadigvæk pøj pøj med de nye fisk.
Tilbage til toppen Go down
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeSøn 27 Sep 2009 - 14:44

hvor stor en balje skal såen bette flok ha? bliver da vildt draget af den og dens personlighed.... har en 200 liters mon den kan rumme nogle stk. i spec. akv ??
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeMan 28 Sep 2009 - 17:14

Jeg kan desværre ikke komme med nogen form for rådgivning om hold af disse fisk, da det er første gang vi selv har dem. 2 1/2 dags erfaringer må siges, at være et meget spinkelt grundlag at udtale sig på, for ikke at sige dybt uansvarligt lol!

Jeg kan dog meddele, at de her i hjemmet allerede nu, omtales med ordene: Yvonne - se der er dine fisk, 2 af dem vel at mærke. 3 timer senere - nu er de der sørme igen, og endda alle 3 på en gang Triglachromis otostigma - ventet med længsel 16738

I går blev der spurgt til hvor store de egentlig bliver, og hvem der er hannen og hvem der er hunnen. Måtte så oplyse gemalen lidt om forholdene omkring de ting. 12 cm. uden synlig kønsforskel. Hvis han ville vide det helt præcist, måtte han hive dem op, og kigge dem i "måsen" Svaret var; - dvs. de altid vil være ligeså røvsyge at se på som nu??? Bliver hannen ikke engang pænere end hunnen?? Nøøøh, men det er jo lissom heller ikke derfor jeg har købt dem "Bøv".

Man skal måske være lidt mærkelig i knolden for, at se det smukke og interessante i disse fisk. Jeg kan ikke med god samvittighed, anbefale dem til hvem som helst. De graver og ommøblerer ethvert smukt anlagt akvarium. De er bestemt ikke de mest farverige fisk man kan have gående. At få dem til at yngle, er heller ikke jordens nemmeste sag. Så alle de ting, de fleste akvarister går efter, får man ikke forærende på et sølvfad med de her. Er man ikke indstillet på det, så skal man i mine øjne, lade være med at erhverve dem. Sætter man derimod pris på de ovennævnte faktorer, som jeg bestemt gør, så skal man selvfølgelig kaste sig ud i det.

Vi har købt 3 stk. som Bo havde gående. Jeg havde gerne ønsket en lille flok på måske 6 stk. da de jo gerne skulle danne par. Men indtil videre nøjes vi med de 3 vi har nu, fordi der er dannet et "par" som helt tydeligt holder sammen. Flytningen hjem til os, har umiddelbart ikke ændret på det. Det bevirker, at den sidste er til overs, hvilket Bo havde sagt at den ville være. Den holdes allerede nu også væk fra "parrets" iangværende udgravning. Men han kan få flere hjem, så vi kan supplere op hvis vi ønsker det. Men jeg har en fornemmelse af, at hvis det skal lykkes på et tidspunkt, at få dem til at yngle, så er det bedst hvis et etableret par, får så megen fred og ro som muligt. Det giver akvariummets størrelse og indretning mulighed for, selvom der er en enkelt artsfælle i overskud. Indrømmet, det er megen plads der går til, i det her tilfælde.

Nu til lidt observationer:

Ja der er sørme sket ting og sager må man sige. En "vold" af sand er lagt i en fin bue lige uden for den venstre side af røret. "Volden" er 5-7 cm. høj og små 25 cm. lang, og der graves lystigt af begge parter. Når den ene part er inde i "dybet" står den anden ovenover og holder vagt. Såsnart den gravende part kommer frem med en mundfuld sand, svømmer makkeren ind og fortsætter, og så er der vagtskifte.

Individdet der er i "overskud", og holder til i den anden ende af røret, graver det ikke ud. Men en gang imellem kommer den over til de 2 andres, og smutter ind i deres hule, hvis de er ude og "botanisere". Den kommer dog hurtigt retur til sit eget område når de opdager, at den har været på afveje.

Pga. min nervøsitet omkring fiskenes tilstand, har jeg ikke ville tage billeder af akvariummet, men tror nok jeg får Kim til at skyde et enkelt eller 2 i aften, inden hele opsætningen, er ændret alt for meget af fiskenes grave aktivitet. Men det er skønt, at komme hjem og konstatere, at de åbenlyst har godkendt den "unaturlige" indretning, jeg har lavet til dem.

I morges fik de lidt Tropical spirulina flager. Det satte de også pris på, og er fuldt fremme under fodring, når fodret rammer bunden, og jeg har fjernet mig. Under fodring svømmer alle 3 også sammen. Har ikke ville gå for tæt på endnu og studere hvordan det ser ud når de spiser, men kan fortælle, at på afstand ser deres fødeindtagelse lidt kluntet ud. Når fritsvævende/liggende foder er spist, går de i gang med at tage store mundfulde sand ind. Det er der til gengæld intet kluntet over.

Lige nu, er der rundt omkring lavet små "kratre" henover bunden ved forsiden af akvariummet, med en dia på ca. 5 cm. Hvad de har foretaget sig og hvad meningen er, er uvist, men det ser helt månelandskabsagtigt ud. Om de har hentet sand til opbygning af "volden" foran hulen, ved jeg ikke med sikkerhed.

Når lyset er slukket i dagtimerne er alle 3 fremme, og udforsker omgivelserne. Når lyset tænder, så går der en 1/2 times tid før de bliver rigtig modige, og kommer frem, vel at mærke hvis man holder sig væk. Selv vores stakkels hund, som er vant til at færdes foran akvariummet, får besked på at "forsvinde" hvis hun nærmer sig haha. De skal nu nok vende sig til, at hun går forbi efter et stykke tid. Det har alle de fisk der har gået der gennem tiden gjort, så det gør de her nok også.

Men alt i alt synes jeg allerede her på 3. dagen, at det går fantastisk, og min skepsis/nervøsitet, er bestemt blevet gjort til skamme. Embarassed
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeMan 28 Sep 2009 - 21:46

Jeg har her til aften kunne komme tættere på og konstateret, at det ca. 60 cm. lange rør er gennemgravet. De har etableret deres egen underjordiske racerbane, med udgang i hver sin side af akvariummet.

Ser sjovt ud, når en forsvinder i den ene ende, for 10 sek. senere at titte forsigtigt frem i den anden ende. Efter et par sekunders observation af omgivelserne, svømmer de lynhurtigt ud i det fri, laver en lille opvisningsdans, med trittende finner og udspilet kæbe, når de tager kontakt til en af de andre.

Der foregår noget magtkamp på et eller andet plan, men indtil videre ser det ganske fredsommeligt ud, forstået på den måde, at de puster sig op overfor hinanden, for derefter at svømme videre side om side. Det minder faktisk lidt om en form for hilse seremoni, men den skal man nok længere ud på landet med, hvis jeg skal være helt ærlig.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeTirs 29 Sep 2009 - 22:58

Lidt billeder af akvariummets opbygning.

Fiskene kom som nævnt hjem fredag aften. Efter 4 dage har de små "bøller" valgt, at ommøblere deres fremtidige hjem til ukendelighed, og de er bestemt ikke færdige med ombygningen endnu. Triglachromis otostigma - ventet med længsel 95018

Det skal nævnes, at det viste rør var propstoppet med sand, fuldstændigt nedgravet/skjult under bundlaget, som i øvrigt var pænt arrangeret, skrånende op mod bagsiden af akvariummet.

Indretningen til 3 stk. Trigla'er i hjørneakvarium med buet front mål 140x90x60
Triglachromis otostigma - ventet med længsel Dsc0015eg

Venstre side/udgang
Triglachromis otostigma - ventet med længsel Dsc0012hr

Lidt tættere på
Triglachromis otostigma - ventet med længsel Dsc0014ba

Højre side/udgang - beklager genskinnet i billedet
Triglachromis otostigma - ventet med længsel Dsc0013if

På sidste billede kan man faktisk se en "beboer" i spejlbilledet i sideruden. Det er individdet som pt. er i overskud, og som har taget fast ophold under den flade sten der ligger ovenpå røret, efter de 2 andre har gennemgravet røret, så der er fri passage hele vejen igennem. De første dage opholdt den sig i højre side af røret.

Lysmængden ser ikke ud til at genere fiskene her til aften, de svømmer rundt overalt, undersøger hver en sten, går op nipper på dem, udover at de altså snart har være de ca. 140 cm sandbund igennem der er langs forruden. Heldigvis ser mit ynkelige forsøg på, at skærme planten med sten, indtil videre ud til at holde stand, for deres igangværende entreprenør arbejde. I går fik de lidt Krill, som blev spist med måde. Måske er det for groft i forhold til artemia. Sådan reagerer vores andre fisk også når de får det. I dag har de igen fået spirulinaflager - det er virkeligt et hit. Efterhånden vil jeg introducere dem til rejemix, som indeholder meget grønt. Derudover overvejer jeg, at anvende opblødte disks med et højt fiberindhold, for at tilgodese deres tarmsystems behov.

Ellers er der allerede masser af adfærd fiskene imellem. Umiddelbart virker det som en lidt langsom og rolig fisk, men de kan altså godt flytte sig når de får lyst, det er helt sikkert.

Håber at kunne få lidt mere interessante billeder, af selve fiskene på et senere tidspunkt.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeOns 30 Sep 2009 - 17:08

Et par billeder fra i morges. Ikke de mest fantastiske, men det er sådan de små pus ser ud lige nu. De 2 af dem er omkring 8-9 cm store vil jeg skyde på. Den sidste er lidt mindre. Så der er stadigvæk et stykke vej til de er fuldvoksne.

Alle stenene der var lagt for, at beskytte plantens rodnet er desværre i dagens løb, blevet skubbet væk. De er åbenbart stærkere, end man lige regner med. Tror faktisk, at de er totalt ligeglade med, hvad de skubber til når de graver. Der skal åbenbart nogle tungere sten til, for at beskytte rødderne.

Ja, der går nok et par år før vi er ligeså flotte som Angel's er
Triglachromis otostigma - ventet med længsel Dsc00011tu

Klar til at forsvinde ind i dybet
Triglachromis otostigma - ventet med længsel Dsc00041fx

"Makkeren" titter forsigtigt frem inde i røret
Triglachromis otostigma - ventet med længsel Dsc00021hw

Det var hvad Kim nåede at fange, inden de forsvant ind i deres rør. De er endnu ikke så fotogene, men det kommer forhåbentlig på et tidspunkt.

Er der nogle af Jer som har erfaringer med dem?

Vil selvfølgelig gerne have lidt input omkring indretningen. Er i tvivl om det ene rør er nok, især nu hvor de har gravet det igennem. Måske skal de også have et par stykker, som er lukket i enden, eller støder op mod en af ruderne, så de ikke kan komme hele vejen igennem. Det vil også give det overskydende individ et bedre tilholdssted. De er på krigsstien overfor den, dog uden at være korporlige. Har selvfølgelig ikke tænkt mig at ændre på opsætningen lige nu, men måske senere.

Hvad med foder?

Har læst, at det er godt hvis de får noget som er fiberholdigt. Men er ikke så meget inde i de forskellige fodertyper. Findes der udover mallepiller med højt fiberindhold, noget flagefoder, som har det samme indhold af fibre?
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeOns 30 Sep 2009 - 20:04

de er da super fine Yvonne Triglachromis otostigma - ventet med længsel 965522

mht. rørerne.. der havde jeg nok lavet et gangsystem med 3 udgange. om det er lavet som et T eller Y tror jeg ville være lige meget. jeg ved ikke om de kan vende sig i røret, men så havde de 2 udgange, de kunne vælge imellem.

allan
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeTors 1 Okt 2009 - 15:31

De er dælme fine Yvonne. Tillykke med dem cheers
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeTors 1 Okt 2009 - 19:24

Tak ska I ha'.

De kan godt vende inde i røret det er 7 cm i dia. En del større, end andre har anvendt, efter hvad jeg har læst mig frem til. Men på Angel's billeder ser det ud som om, han har en rimelig stor dia. på de 2 rør han har anvendt, eller også er det bare billedet der snyder. Men den med Y eller T formen havde jeg ikke lige tænkt over Allan Triglachromis otostigma - ventet med længsel 931820

Der kommer nok 2 rør mere ned til dem, som umiddelbart bare bliver helt lige. Pladsen er lidt begrænset

Fiskene nu har bunket en høj vold op, hele vejen langs forruden. De ønsker helt klart ikke, at der er frit udsyn til, hvad de har gang i længere inde i akvariet. En C. foae ville blive misundelig, på den graveaktivitet disse fisk udøver. Det ser så fedt ud. For hver dag ændrer de 2 relativt små fisk på indretningen, så det ikke er til at kende igen.

Noget helt andet er, at jeg faktisk nyder, den plads de har til deres rådighed. Det er ikke lige det der er normalen her hos os, og det giver en eller anden form for "ro", at kunne studere, så få fisks aktivitet over et relativt stort område. De bliver ikke generet af andre arter, og skal kun forholde sig til hinanden. Dog synes jeg, det er lidt problematisk med den overskydende. Den bliver godt nok jagtet, og på sigt tror jeg ikke det er så heldigt.

Selvom de to store, udviser en form for "par dannelse", og har en indbyrdes sympati, er jeg langt fra sikker på at det reelt er et par. De er dog helt enige om, at den mindste ikke er velkommen, der hvor de opholder sig. I går under fodring, holdt de den også på sikker afstand af fodret Crying or Very sad, men jeg må jo bare tålmodigt se hvad der sker, og få mine egne erfaringer hen ad vejen.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeTors 1 Okt 2009 - 19:28

Ole, har du eventuelt et tip, til noget flagefoder, med et relativt højt fiberindhold?

Har overvejet, at lægge visne blade ned til dem, som mange Amerikaner akvarister anvender. Derudover kunne sådan noget "tang" foder, som saltvandsakvarister bruger, til deres grøntspisende arter, måske også anvendes som tilskud. Men hvor fiberholdigt disse ting reelt er, ved jeg heller ikke en dyt om.

Gu' ved hvad, de ville sige til, at få en lille dusk broccoli ned og gnave i? Sådan en er ihverttilfald fiberholdig ved jeg. Hvad broccoli, efter sigende også er gavnlig for, vil jeg ikke nævne her på forummet lol!

Nåh ja, ved at have fjernet vores effektive "algegnasker", en velvoksen ancistrus han, forventer jeg med tiden også, at der kommer et fint algetæppe, på de sten der er placeret i akvariet.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeTors 29 Okt 2009 - 21:57

Her lidt over 1 måned efter fiskenes hjemkomst, kommer en update på tingenes og fiskenes tilstand.

Først: De er simpelthen for fede de fisk. Hvis man som jeg, lægger enhver adfærd til grund, for min begejstring over et par små sølle fisk, så kan man simpelthen kun elske denne fine Tanga. Triglachromis otostigma - ventet med længsel 8269 og jeg er som bekendt meget passioneret, omkring de fisk vi holder. Men de her slår alt fsva. adfærd og udseende.

De er langtfra prangende i deres farver, men alligevel har de nogle fantastiske farver alt efter humør, og hvilken situation de befinder sig i. Desværre er det endnu ikke lykkes Kim på billeder, at fange og gengive de farve nuancer, man bliver præsenteret for, når man studerer dem IRL. Kropsbygning og hovedform er også en af de ting, der for mig gør denne art helt speciel dejlig at studere.

Nåh, nu til fiskene og deres generelle trivsel. De ommøblerer for et godt ord stadigvæk akvariet helt efter deres hoved. På trods af relativt tunge sten rundt omkring, formår de på meget få timer, at flytte enorme mængder af sand til, det sted de mener det ligger bedst klods opad forruden. Det betyder, at efter hvert vandskift hvor jeg flytter en vold der måler 140 cm x 20 cm i højden tilbage ind i akvariet, så har 2 små fisk i løbet af 24 timer barrikkaderet hele forruden i 20 cm. højde igen, og blotlagt de 2 stakkels planters rødder, som er i akvariummet. Den store flotte plante vi fik af KimJ, er efterhånden begyndt at lide under den behandling. Men hva'? Det er jo kun en plante, fiskene hygger sig på højt plan.

Derudover kan disse fisk altså indeholde store mængder sand i deres mundtøj, og de opbevarer sandet i mundtøjet i noget større mængder, end andre sandspisere/flyttere end jeg før har set. F.eks. vores C. foae. Javel, den tager også sine mundfulde, når den bygger sine reder, men Trigla'erne tager så meget materiale ind, at munden står åben under flytningen. Det ser helt vildt ud.

Lille fisk - stor opgave i livet - kors hvor skal der flyttes meget sand

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Dsc0074y
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeFre 30 Okt 2009 - 11:00

Den adfærd med at mindske udsynet ind i akvariummet har undret mig en del. De kunne jo snilt bunke op i siderne, hvis det altså bare er et behov for, at flytte bundlag de skal have opfyldt. Har så taget en snak med Michael A, der som sædvanlig kunne komme med lærerige input omkring adfærd hos forskellige arter. En mulig årsag kunne være, at fiskene simpelthen forsøger, at minimere lysindfaldet til deres bolig, ved at bunke op ad forruden. Adfærden har han observeret ved flere af hans dyberelevende arter. De får "måske" på den måde en mere naturlig fornemmelse af, at de stadigvæk lever på de dybder, som de gør i naturen. En for mig ny og rigtig interessant oplysning. Men jeg har jo heller ingen erfaring overhovedet, når alt kommer til alt, så er simpelthen så glad for de erfarne akvarister jeg har kontakt med, og kan vende alle mine observationer/tanker med, i denne hobby.

På den måde kan de (som jeg ser det ligenu) gå "nede" i det kunstigt skabte "dyb" uforstyrret, og selv vælge hvornår de ønsker at komme op og glo ud på omverdenen, samtidig med at "volden" skærmer og formindsker for det lys, der kommer ind i akvariet udefra. De kommer så også op, og "står" over deres "voldgrav" og glor ud, det ser simpelthen så sjovt ud. Jeg overvejer kraftigt at sætte en stribe solfilm på 20 cm. højde op, hele vejen hen langs forruden, for at se om det kunne ændre deres adfærd med hvor de bunker sand op.

Hvis de så vælger, at flytte bundlaget andre steder hen, eller f.eks. helt stopper deres aktivitet, så ville det jo helt sikkert indikere, at årsagen til adfærden har noget med deres fornemmelse for lysindfald at gøre. Kønt ville det ikke blive, og Kim vil helt sikkert protostere over forslaget, meeeen, det er mine fisk, og mit akvarium, så jeg vil have lov til, at eksperimentere lidt for, at lære mere om disse fisk.

Der er lagt 2 rør mere ned til dem med en længde på kun 20 cm. og 5 cm. i dia. Dette er kun for, at det tiloversblevne individ har et alternativ til "parrets" fællesrør, som de styrer med hård finne. Den tiloversblevne fisk skal fjernes på et tidspunkt. Den har det umiddelbart ikke godt, den er klart i undertal og holder sig mest i skjul. Det er bare et spørgsmål om, at få den fanget, hvilket jeg desværre ikke synes er en hel nem opgave. Sad Fiskene er så svære at se forskel på, og alle 3 forsvinder omgående ind i det store rør, når man er nede i akvariet, så jeg kunne nemt komme til at fjerne den forkerte fisk, hvilket helt klart ville være en katastrofe Triglachromis otostigma - ventet med længsel 107245

Men derudover er de blevet meget mere trygge, og flygter ikke længere panisk ind i deres rør som i starten, når man nærmer sig akvariet eller sidder og studerer dem. De er nærmest nysgerrige, og står og glor tilbage.


Sidst rettet af Kiwa Søn 3 Okt 2010 - 9:32, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeFre 30 Okt 2009 - 11:01

Som nævnt, har jeg haft mange tanker omkring det helt rigtige foder til dem, og måske finde noget som de "hard core" Trigla ejere, har haft succes med. Læs: dem som har formået, at lave opdræt på disse fisk, hvilket ifølge mine oplysninger kun er sket i udlandet.

De er udover Tropical Spirulina 36% flagefoder, blevet tilbudt artemia, mysis, crill, reje/ærtemix og for et par dage siden cyclops. Favoritspisen er dømt til at være artemia som ikke er så stort og groft i konsistensen. De nyindkøbte cyclops er okay, men som forventet et mikroskopist småt foder - desværre. De er til gengæld sjove når de spiser. De tager gerne kæmpe mundfulde ind, går og gumler ca. 5-10 min. på det indtagne foder. Så spyttes der lidt ud, for derefter at fange det udspyttede foder igen, og gumlefasen starter forfra. Var selvfølgelig nervøs i starten ved den adfærd, men de trives fint, og jeg tror bare at de skal gøre tingene på den måde, og al foder er i sidste ende væk for hver fodring jeg foretager. Det sker dog ikke bare på et par minutter, som med "normale" fisk. Måske er det også et udslag, i en instiktiv adfærd, hvor det reelt gælder om, at få så meget indenbords, når der endelig er foder tilstede. Aner det ikke, og desværre er det heller ikke en oplysning jeg har kunne finde noget om andre steder.

Til sidst det helt store "madhit". I går tog jeg tyrerne ved hornene og introduserede dem for "Roasted Seaweed" (Norittang) Nu synes jeg jo, at de har været igennem lidt forskellige "sikre" menuer, og turde godt prøve at tilbyde dem en anelse af denne nye type foder, som vi har liggende til vores saltvandsfisk. Det var et hit.

Ja, jeg fik igen min helt egen personlig succes, med nogle af vores fisk. Vores Trigla kan nu håndfodres cheers og det er VF eksemplarer der er tale om, som jo bestemt må mene, at mennesker er nogle farlige og unaturlige bæster at omgås, med tanke på hvilke forhold vi reelt byder disse "vilde" dyr.

For andre måske en mindre detalje, men for mig en stor ting, når vi taler arter som normalt ikke er frembrusende individer. De "flejnede" simpelthen ud på dette foder, og kom op og fik nærkontakt med mine fingre. Flåede alt for store stykker af, som de næsten var ved at blive kvalt i. Men heldigvis gik det fint trods deres grådighed. Så Norittang skal de helt sikkert have lov til, at smage på igen på et senere tidspunkt.

Har desværre ikke endnu, trods forskellige foderemner, som falder til bunden, kunne konstatere den beskrevne fødesøgningsadfærd disse fisk skulle have, med at trække sine bugfinner "baglæsns" i bundlaget for, at hvirvle foderemner op, som derefter indtages. Men måske kommer det senere når de bliver lidt ældre, eller hvis jeg på et tidspunkt, vælger at lægge fodret ned i bundlaget til dem. Hidtil har det bare været vigtigt at de spiser som de skal og trives med det foder jeg tilbyder dem.

3 timer efter vandskift og udradering af bundlag

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Dsc0106x

Bemærk de små "bølgedale" de på dette tidspunkt allerede her har opbygget. Dalene indikerer bundlagets højde, i pænt niveau skrånende opad ind i akvariet, fra forruden. Tro mig - efter 24 timer er forruden helt dækket af sand i 20 cm. højde, og alt materiale inde i akvariummet er forsvundet. Elsker simpelthen de fisk, og deres ihærdighed. drunken sunny

Som det ses, er den flotte plante i midten under hårdt pres, og har som forventet, mistet en del af sin gloværdighed. Det skal dog siges, at den har sat en blomsterstængel, som jeg har valgt at studere nærmere. Den tager helt sikkert megen kraft fra plantens nydannelse af blade. Tror dog at den bliver kappet om et par dage. Vil gerne bibeholde denne plante i akvariet, og umiddelbart kunne denne blomsterstand ende med at blive plantens død.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeFre 30 Okt 2009 - 11:02

Denne måde at holde cichlider på, kan i manges øjne virke kedelig. Vi taler 3 små fisk i 312 liter vand. Overvejelserne inden jeg fik dem hjem, om eventuelle "samboere" var mange. 3 fisk, og i fremtiden kun 2, er sgu pladsspild vil mange sige. Men jeg har ikke et øjeblik fortrudt, at jeg fra start af valgte, det forhåbentlige perfekte setup for disse fisk, og jeg er overbevist om, at de 3 små fisk allerede på kun 1 måned, har vist mig tusindfold af personlig adfærd, som jeg aldrig havde oplevet, hvis jeg havde valgt det oplagte, at fylde akavariet op med andre smukke Tanga "samboere".

Nå, beklager dette indlæg, der som sædvanlig blev alt for langt. Jeg har derfor i dag valgt, at dele det op i flere indlæg, så det forhåbentlig bliver mere læsevenligt. Embarassed Der er bare så mange små detaljer, som jeg synes andre kunne have glæde af, hvis de skulle fatte interesse for denne smukke og sjove Tanga. Har forsøgt at ganere den tunge læsning med lidt billeder, som fotografen bestemt ikke er tilfreds med. Håber det på et tidspunkt bliver muligt, at fremvise billeder i en bedre kvalitet. Ellers kan jeg jo kun opfordre folk til, at nyde billederne i den førnævnte debat der ligger på The cichlid room.


Sidst rettet af Kiwa Søn 3 Okt 2010 - 9:34, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeFre 30 Okt 2009 - 11:16

Super morgenlæsning,det glæder mig at der da er nogen der kan holde liv i deres nye fisk.
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeFre 30 Okt 2009 - 14:36

Tak Gerner Triglachromis otostigma - ventet med længsel 211905

Jeg har nok bare været heldig indtil videre. At de her er VF'ere var bestemt ikke mit yndlingssenarie Crying or Very sad . Men det måtte jeg jo acceptere med lige denne art, hvis jeg ikke skulle kaste mig over udlandet, i min jagt på dem. Misforstå mig ikke, jeg er ekstremt glad for dem, men som nævnt er det generelt meget bedre for mit "akvaristiske hjerte", at have opdrættede fisk gående. Stoler ikke på en VF fisk over en dørtærskel, før den dør af alderdom. Wink

Må dog sige, at vores VF Synodontis granulosus og Phyllonemus typus maller har gået her siden 2006, og de har ikke været til noget besvær i den retning. Men igen de var akklimatiseret hos sælger i mange måneder, før vi købte dem, så det tæller ikke rigtig med.

Min holdning omkring VF'ere skal bestemt ikke misforstås. Der findes ufatteligt mange akvarister som udelukkende gør sig i VF'ere, og hellere vil have dem hjem uden mellemstationen, hos eventuelle forhandlere. De ved så også hvad de har med at gøre, og er dygtige. Jeg har på et tidspunkt, da vi var på besøg hos Bo hørt hans historie om hvor mange importer der gennem årerne skulle til, før han fandt de vise sten mht. akklimatisering/tilvænning af fiskene alt efter art og til i dag, hvor han har fundet et mønster hvor tabene er minimale, når han får nye fisk hjem. Det var helt klart en øjenåbner for mig. Det tænker man som almindelig akvarist ikke altid over.

Jeg vælger så bare for mit eget vedkommende, hvis det er muligt, at få fisk der har gået i et stykke tid hos andre, eller opdrættede individer. Betaler gerne selv den merpris for fiskene, som kompensation for min egen berøringsangst mht. fisk jeg ikke ved hvor mange led, de har været igennem, før de havner her hos mig. Det skal koste, at andre tager eventuelle tab på VF'erne, samt det arbejde der lægges i, at kunne levere opdræt efter VF.

De her 3 fisk der er tale om, var dog rørende billige i forhold til det ovennævnte skrevne, og i forhold til deres generelle tilgængelighed her i Dk. At Bo flere gange i de sidste par år, har haft disse fisk på sin salgsliste, var helt sikkert årsagen til, at jeg tog chancen her og nu, hvor jeg fik et akvarium ledigt, og kunne have dem under de forhold jeg ønskede at holde dem under. Det havde intet med prisen at gøre. Kunne sagtens have fået dem for flere år siden, men der ville de komme til at gå med en masse andre, og det var ikke den måde jeg ønskede, at holde lige disse fisk på.

Så må det bære eller briste, de er som nævnt i mine øjne, ikke i sikkerheds zonen, før de dratter om af alderdom. Basketball
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitimeSøn 21 Feb 2010 - 15:26

En update om vores lille Trigla paradis.

Indtil nu har alt egentlig været fryd og gammen, men i mit stædige forsøg på, at få noget opdræt på disse fisk, måtte det overskydende eksemplar fjernes, hvilket skete sidste lørdag ved hjælp af bundvending. Fordelingen viste sig som forventet at være 2,1. Den overskydende han blev fjernet, og "parret" kom tilbage i akvariet.

Hvor er det bare pinligt, at ligge med "måsen" i vejret på den måde - hvad tænker de dog på affraid har de slet ingen omtanke for svage dyrs blufærdighed?



De sku' skamme sig, sådan at udøve vold på stakkels lille mig. Heldigvis tog jeg ikke skade, og hvis de vidste hvor stor en mund jeg har, ville de nok betænke sig en anden gang.



Nej, den lille fyr tog ingen skade, udover måske at have fået et lille knæk på selvtillidskontoen. Det skulle dog vise sig, at han hurtigt rystede "overgrebet" af sig, da han kom ned til sine nye
samboere, hvor der indtil videre ikke er andre af hans egen art. Magen til ændring i adfærd har jeg sjældent set, hos en lille fisk, der indtil videre har været nederst i hierakiet. Et par "nød rør",
var blevet lagt i akvariet, så han havde lidt at gemme sig i. Dem fandt han lynhurtigt i virvaret af "samboere", og indtog dem med en konges værdighed.

Det er mine rør - der er ingen adgang for uvedkommende



Kom bare an - jeg er klar og i stand til hvad som helst



I løbet af meget kort tid satte den lille fyr sig godt og grundigt i respekt, overfor de andre beboere. Selv den dobbelt så store Xenotilapia boulengeri han fik læst teksten højt, hvilket var meget
overraskende. Han svømmede frit rundt og undersøgte sine omgivelser i ro og mag, som om han havde været i akvariet hele tiden. Hidtil har vi faktisk kun set ham ved fodringstid, ellers har
han levet en meget tilbagetrukken tilværelse sammen med de to andre Triglaer. Det er selvsagt herligt endelig, at kunne sidde helt tæt på akvariet, og studere denne fisk på nærmere hold.

En udadvendt og selvsikker Trigla igang med, at fastholde sit "nyerrobrede" territorie



Jaja, nu må det være nok - kan man ikke få lidt fred her? Har jo andre ting at tage mig til, end bare at posere for fotografen



Om ændringen i adfærd er god eller dårlig ved jeg ikke helt. Den kan jo være et udslag i, at fisken reelt er stresset. Men indtil videre klarer han flytningen fint, spiser som en tøndetærsker,
hvilket er dejligt at se. Førhen skulle han stjæle sig til maden, da de to andre bare ved hans tilsynekomst, jagtede ham rundt. Så det var begrænset hvor meget han fik indenbords, under
fodringen.

Parret der nu havde fået akvariet for sig selv, gik omgående i gang med deres sædvanlige entreprenørarbejde, og alt blev ved det gamle hos dem.

Lige indtil fredag aften - en lille uge efter bundvendingen og adskillelsen, hvor en mindre katastrofe indtraf. Vi aner ikke hvad der er sket, og forstår det stadigvæk ikke.

Den ene gik ligepludselig fuldstændig amok, som om den havde fået en hjerneblødning. Vi kunne bare sidde og se på, at den kastede sig rundt i akvariet, forsøgte at komme op over
vandoverfladen, med vidt åben mund. Kroppen var ligesom i krampe, og det så ud som om den var ved at blive kvalt. Jeg har aldrig set noget ligende. Den stod lodret og klemte sig ind
mod glasset i hjørnerne med kroppen bøjet som en flitsbue, og vidt åben mund over vandoverfladen. Jeg anede faktisk ikke hvad fan... vi skulle gøre.

Forsøgte i første omgang med et stort flyde net, for den knaldede ind i alt hvad der var af dekoration i akvariet. Jeg var bange for at den skulle blive kilet fast i mellem nogle sten, der lå meget
tæt sammen. I flydenettet lå den bare hjælpeløst og gispede som en gal, og indimellem forsøgte den at springe op ad vandet. Til sidst valgte jeg at sætte den ud igen, klokken var 23.30, og så
måtte det bare bære eller briste. Jeg satte en luftpumpe til, i tilfældet af, at det var manglende ilt, men så skulle magen jo også være mærket af det. Den havde det fint, selvom den måske nok
synes, at al den uro var en anelse belastende. Kors hvor var jeg ked af det da jeg gik i seng. Alt havde jo været fint i ugens løb.

I går morges levede fisken endnu, men var meget groggy, og lå og gemte sig mellem nogle sten. Den var bestemt ikke sig selv. Lavede et stort vandskift, fik lagt deres rør ned på plads (vi har
ikke ville pille i akvariet efter bundvendingen, for at give dem fred) Vandskift og ekstra ilt har ikke umiddelbart haft indvirkning. Vandet burde heller ikke fejle noget som helst, da det var under
en uge siden der var blevet skiftet vand. Indimellem svømmer den rundt som intet er hændt, gumler på lidt sand, svømmer sammen med magen, men den normale adfærd med, at svømme ind
i røret når man nærmer sig, gør den ikke længere. Der er lagt et ekstra rør ned til den, i tilfælde af at det faktisk er magen der har været for voldsom, og at det reelt er årsagen til episoden. Men
der er overhovedet ingen skader at se på fisken, finner og alt er intakt, så desideret slåskamp har der ikke været tale om.

Vi må se hvad der sker, jeg er ikke særlig optimistisk ligenu. Har ikke kunne se, at der skulle være noget galt parret i mellem, i den lille uge de har gået alene. Men måske dur det slet ikke, at
der mangler en makker, der kan agere prügel knap. Måske kan de her to slet ikke li' hinanden som par, selvom de har virket som et par hidtil, og været sammen om at tryne den lille han. Jeg
kender desværre ikke nok til hvordan disse fisk indbyrdes reelt er adfærdsmæssigt, og hvad der vil være det bedste, at gøre lige nu. Om det er hannen eller hunnen der har fået en lettere
hjerneblødning ved jeg desværre heller ikke. Har på fornemmelsen at det er hunnen, da hannen altid har været den største bygningsarbejder af de to, og han opfører sig i dag som han altid
har gjort.

Nå, nok tudefjæs herfra, fisken lever, og forsøger ikke pt. at tage livet af sig selv, men det har været et par nervepirrende dage, og desværre uden, at jeg er blevet klogere på hvorfor dette
skete. Hvis det var nemt at skaffe denne fisk, så ville skaden ikke være så stor (ved godt det er ondt at sige) men mister vi hunnen i dette tilfælde, skal jeg starte helt forfra, med at finde en
egnet makker, eller finde en gruppe ungfisk. Dem vi får hjem senere regner jeg ikke med, vil egne sig til projektet. Ved ikke om der evt. er en hun imellem, og det er gamle VF'ere, der er langt
større end dem vi har gående nu.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Sponsoreret inhold





Triglachromis otostigma - ventet med længsel Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Triglachromis otostigma - ventet med længsel
Tilbage til toppen 
Side 1 af 3Gå til side : 1, 2, 3  Næste
 Lignende emner
-
» Triglachromis otostigma - I nat blir der stille

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Tanganyika-
Gå til: