Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Triglachromis otostigma - ventet med længsel

Go down 
+8
peter hp
Unimati
lindum
Michael A
THORLEIFDK
stausholm
Gerner
Kiwa
12 deltagere
Gå til side : Forrige  1, 2, 3
ForfatterBesked
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 3 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 3 Icon_minitimeTirs 19 Okt 2010 - 18:01

Ja tålmodighed er jo normalt ikke en af mine stærke sider men jeg vidste jo, at de var i gode hænder, og gik optimalt hvor de gik. Der blev ikke pillet ved dem, og de havde masser af plads,
at boltre sig på, hvilket jeg ikke rigtig kunne tilbyde dem her.

Nej de burde ikke være aggressive. Det er nok bare et par uheldige eksemplarer vi er rendt ind i scratch . Nu må vi se hvad der sker når de bliver sat sammen. Det er ikke trange kår de får, så
måske kan de finde sig til rette med hver deres territorier. De får dog et par maller at forholde sig til samt 2 stk. X. boulengeri. Bundlagsproblemer har jeg fået nok af, så der skal være et par fisk
der kan klare den opgave her i starten. Så helt fred og ro får de desværre ikke til, at starte med. Alternativt skulle jeg opgive vores C. foae, og det er jeg ikke parat til endnu.

Forhåbentlig får jeg bygget akvariet op på en fornuftig måde. Desværre rækker kræfterne ikke længere til, at "lege" med tunge natursten Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 3 107245 som jeg har massevis liggende af. Men heldigvis
findes der jo fine alternativer i lettere materialer man kan bygge af. Har derudover fået overbevist Kim om, at der skal noget dæmpet belysning på, så der bliver en anelse dybtvands effekt, selvom
han ikke er meget for det. Har fået 2 gange 25 kg. rådasand foræret og indkøbt 25 kg. ekstra for, at skabe et mørkere bundlag til dem. Det er han heller ikke begejstret for, men det kan jo altid laves
om igen, hvis anstrengelserne ikke har den ønskede virkning.

Første prioritet er, at få de 5 fisk til at fungere sammen. Herefter må jeg så vurdere om der er udsigt til, at de kunne finde på at yngle, hvis de kom til at gå uden selskab af andre fisk/maller.

Hvis de to "bæster" får en hjerneblødning overfor de 3 nye, så bliver deres liv kort, på trods af de ser flotte ud. Især den ene har nogle fantastiske finneforlængelser, som ingen af de 4 andre har.
Men det er også den der er syg i potten - desværre.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Michael A

Michael A


Antal indlæg : 220
Join date : 15/07/09
Age : 51
Geografisk sted : Randers

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 3 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 3 Icon_minitimeOns 20 Okt 2010 - 22:34

Den der er syg i potten kan du godt være heldig at opleve ændrer total adfærd og
måske endda bliver det svage led - det er aldrig til at vide hvordan en gruppe bliver,
og dominerende fisk kan nogle gange godt miste terræn ...
jeg oplever det selv med mine Gnathochromis når jeg bytter lidt rundt på parrene for at få gang i dem -
jeg har 4 par, der normale er fordelt 2 og 2 par i to baljer, det er altid umuligt at vide hvad der sker
når jeg ændrer sammensætningen.

Havde/har en han der tidligere var total psyko, det er gået af ham uanset hvordan kombinationen er.

Det bliver sjovt at høre hvad der sker.

Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 3 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 3 Icon_minitimeFre 10 Dec 2010 - 13:09

Ja det er netop så individuelt hvordan fiskene reagerer i forskellige sammensætninger Michael. Du er en modig mand sådan, at turde flytte og omfordele velfungerende par. Gnatoen er jo meget lig Triglaerne, og dine observationer/erfaringer med den art, og de andre lignende arter du har beskrevet indgående, har jeg stor gavn af, i det fortsatte arbejdet med vores Trigla. Derudover bestyrker det mig i min overbevisning om, at fiskene uanset art er individuelle, og hvad vi som akvarister mener skal være "reglen" ofte af fiskene, bliver til undtagelsen, og de opfører sig helt anderledes end det forventet.

At 3 "små" Triglachromis anskaffet i 2009 og startede deres liv i et specialindrettet hjørneakvarie på 325 L skulle medføre, at jeg i dag har valgt at holde arten i et 960 L akvarie, havde jeg trods alt ikke regnet med dengang - men de er for fede Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 3 211905 til bare at blive opgivet/dømt ude, bare fordi de er lidt mere udfordrende, end de gængse arter man beskæftiger sig med.

Takker for interessen I har vist her på forummet, for denne langhårede og nørdede debat, om en art der ikke er skrevet så meget om på dansk. Håber en dag, at være i stand til, at kunne svare følgende til andre akvarister, der må finde interesse for arten, og måske en dag vælger at holde dem i sine akvarier.

1. Anskaf dig dette antal
2. Indret akvariet på denne måde
3. Skal du have andre samboere anbefaler jeg disse
4. Du kan muligvis forvente dig dette, alt efter sammensætning, akvariestørrelse osv.

Så er de måske slet ikke så mystiske/udfordrende, at holde, og i sidste ende opdrætte.

Da resterne af vores Trigla nu er blevet sammenført, har fået nyt opholdssted med nye samboere, og dermed helt nye forudsætninger, har jeg valgt at fortsætte beretningen, om mine fremtidige erfaringer med arten her: https://unimati.danskforum.net/tanganyika-f9/triglachromis-otostigma-i-nat-blir-der-stille-t806.htm#7967.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Sponsoreret inhold





Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 3 Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - ventet med længsel   Triglachromis otostigma - ventet med længsel - Page 3 Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Triglachromis otostigma - ventet med længsel
Tilbage til toppen 
Side 3 af 3Gå til side : Forrige  1, 2, 3
 Lignende emner
-
» Triglachromis otostigma - I nat blir der stille

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Tanganyika-
Gå til: