Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Akvariummet på Fisketorvet i København

Go down 
3 deltagere
ForfatterBesked
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Akvariummet på Fisketorvet i København Empty
IndlægEmne: Akvariummet på Fisketorvet i København   Akvariummet på Fisketorvet i København Icon_minitimeSøn 27 Sep 2009 - 12:02

Havde læst, at Fisketorvet har ændret indholdet af deres akvarium, og da vi alligevel ikke orkede at gå ud og bygge på vores terrasse, foreslog Kim at vi, kørte ind for at kigge nærmere, på dette offentlige akvarium, der er så mange meninger om. Så vi tog en slapper, og tog på site seeing. Foreslog Kim at tage foto udstyret med, men som vi blev enige om, så kunne vi altid tage tilbage, hvis der var noget at tage billeder af.

Når man ikke har så store forventninger, mest fordi "hard core" saltvandsakvarister har udtrykt deres uforbeholdne mening om det, så er det jo ikke så svært at blive begejstret.
På trods af, at vi er nybegyndere kan vi sagtens se, at det de erfarne saltvandsfolk påpeger er korrekt, men for dælen hvor er det et flot set up de har fået lavet.

Der var simpelthen så meget liv, og det er bygget op med rigtige levende sten, koraller, blød koraller, anemoner, og en fantastisk sammensætning af dyr. De fleste koncentrerer sig naturligt nok mest, om de fritsvømmende fisk der går i sådan et akvarium, og bortset fra en enkelt art hvor hele bestanden var hårdt ramt af "tågede" øjne (dårlig vandkvalitet??) så var de da fine.

Men det der virkelig imponerede mig var, hvor mange af de samme arter, der levede inde i og rundt på stensætningen. I sådan en størrelse akvarium er det åbenbart muligt, at holde mange af samme arter, som man normalt kun kan holde 1 stk. af, i private setups.

Dannebrosrejer i kæmpestørrelse, som vi så udføre pudsearbejde på en Kirurg fisk, helt inde i gællerne. Sandgnaskere, som gik i par eller små grupper rundt omkring på bunden, men også højt oppe i stensætningerne. Ja jeg kunne blive ved.

En mor og hendes datter stod og studerede en af rejerne, og pigen var ret begejstret for dette dyr. Moderen viste ikke hvad det var, så Kim forbarmede sig, og fortalte navnet på dem. Pigen kiggede med store øjne op på ham, og spurgte; Er du fisker??? Shocked Vi var færdige af grin, og Kim måtte jo så erkende at han ikke er fisker men, at vi selv har et lille saltvands akvarium der hjemme. Kort proces, pigen vendte omgående ansigtet mod, den mere spændende reje igen. Han var ikke fisker, men bare en mand med et eller andet akvarium, man i pigens alder overhovedet ikke kan forholde sig til. Akvariummet på Fisketorvet i København 16738

Men sjovt at se de mange børns interesse i, at studere sådan et akvarium, og opdage ting som de voksne ikke ser, netop fordi børn er små dværge, som ser tingene i et helt andet niveau.

På trods af fedtede børnefingre på ruderne, og uden det rigtige udstyr, tog Kim tog lidt billeder med mobil telefonen - de kommer her. Vi skal helt sikkert tilbage og kigge en anden gang. Tivoli's akvarium er kæmpestort og imponerende. Jeg ved godt jeg får høvl når jeg siger, at det efter min mening er kønsløst, fordi det i høj grad er kunstigt opbygget. Men der er ingen liv i det, "kun" store imponerende fisk, i forhold til det her "lille" offentlige akvarium, hvor der virkelig er "krible/krable liv tilstede overalt, som fiskene går og gnasker i sig.

Jeg kan kun anbefale turen derud, hvis man alligevel er i nabolaget, også selvom man er ferskvands akvarist.

Akvariummet på Fisketorvet i København Dsc00629pa

Akvariummet på Fisketorvet i København Dsc00630fj

Akvariummet på Fisketorvet i København Dsc00631qi

Akvariummet på Fisketorvet i København Dsc00632il

Akvariummet på Fisketorvet i København Dsc00633zt

Akvariummet på Fisketorvet i København Dsc00634ml

Akvariummet på Fisketorvet i København Dsc00635rk

Akvariummet på Fisketorvet i København Dsc00636ci

I øvrigt har de i samme område et fantastisk havedams miljø, i 4 eller 5 niveauer, med store koikarper gående. Dem kan man dog ikke komme helt tæt på, hvilket vist er en rigtig god ting, sådan et offentligt sted. Men man kan nyde synet, når man kommer ned af rulletrapperne, eller sidder og spiser på en "diner" som ligger ved siden af.

En rigtig hyggelig og afslappende dag, en af de sjældne, hvor vi bare gør noget som ikke var planlagt i forvejen. Embarassed
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
THORLEIFDK

THORLEIFDK


Antal indlæg : 169
Join date : 09/06/09
Age : 53
Geografisk sted : København

Akvariummet på Fisketorvet i København Empty
IndlægEmne: Sv: Akvariummet på Fisketorvet i København   Akvariummet på Fisketorvet i København Icon_minitimeSøn 27 Sep 2009 - 12:29

Syntes nu også at det er et ganske fint akvarium Smile hvad mener de at det er galt med det?om det skulle være dårligt vand,ved jeg ik om,men jeg da at der er et større anlæg i kælderen hvor vandet løber ned til og bliver renset osv!
Tilbage til toppen Go down
https://www.youtube.com/user/THORLEIFDK
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Akvariummet på Fisketorvet i København Empty
IndlægEmne: Sv: Akvariummet på Fisketorvet i København   Akvariummet på Fisketorvet i København Icon_minitimeSøn 27 Sep 2009 - 13:50

Kritikken går bla. på, at lysforholdene ikke er gode nok til, at korallerne kan trives optimalt, hvilket vi så også så tegn på. Så har der været kritik af, hvem det er der har stået for opbygning/indretning og, at det ikke var godt nok. Nu skulle der være nogle nye som har overtaget holdet af akvariummet, som er dygtigere/bedre til det. Så der er vist også lidt "intriger" bag kritikken, som der jo er indenfor alle dele af hobbyen.

Men i mine øjne er det er fantastisk akvarium. Jeg ved godt, jeg selv udtrykker lidt kritik af akvariummet i Tivoli, som jo er fantastisk i sig selv på grund af størrelsen.

Jeg mener bare, at det her er langt mere vellykket, de levende sten ser ud til at være i en rigtig god kondition med de rigtige belægninger, som giver mulighed for den store artsdiversitet der er i akvariummet. Nu kan jeg jo godt se, at koraller (sten) kan være rigtig fine og flotte, men for mig er de ikke nødvendigvis guds gave til folket, forstå mig ret.

Det er nok også derfor, jeg ikke er enig i kritikken. Er i øvrigt slet ikke kompetent til, at gå ind i, om den er berettiget eller ej. Jeg beskriver bare hvad jeg ser, og for mig at se, så har de stor succes med, at få fiskene/dyrerne der lever inde i selve "revet" til at stortrives. Alle fisk, også de fritsvømmende, ser ud til at være i fin kondition, bortset fra den nævnte gruppe, som måske er nytilkomne, der gik med tydeligt gråtonede øjne. Måske er det en art som er mere sart end de andre?. Jeg ved det ikke.

Selve opbygningen i plateauer virker gennemtænkt, og ser flot ud, og uanset hvorhen man vender blikket, er der interessante ting at studere. Flotte skive anemoner i forskellige farver, muslinger, blødkoraller osv. Med lidt god vilje kan man godt forestille sig, at sådan må et "rev" se ud i naturen. Man kan gå rundt om hele akvariummet, og studere hvilke fisk/dyr der lever i de forskellige territorier. De store fritsvømmende fisk, holder selvfølgelig mest til ude i det åbne område. Men mindre fisk holder også til omme på den anden side.

Til sidst, det er jo et lille akvarium, og retfærdigvis bør man ikke sammenligne det med Tivoli's - jeg kan slet ikke forestille mig hvad det ville koste, hvis man skulle lave det samme setup i den størrelse. Så derfor er det fedt, at se sådan et set up som, der i dag er på Fisketorvet. Det kan bestemt ikke have været billigt at få lavet, selvom det måske ikke er så stort igen. Ved desværre ikke hvor mange liter det er på - men det er en hel del større end vores eget lol!
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
THORLEIFDK

THORLEIFDK


Antal indlæg : 169
Join date : 09/06/09
Age : 53
Geografisk sted : København

Akvariummet på Fisketorvet i København Empty
IndlægEmne: Sv: Akvariummet på Fisketorvet i København   Akvariummet på Fisketorvet i København Icon_minitimeSøn 27 Sep 2009 - 17:56

Jeg må sige at dem der er der idag,er jo også dem der har lavet den pågældene opbygning som den er på nuværende tidspunkt!nu er jeg jo så ik kvalifiseret nok til at se om der kommer lys nok ned,men der er tror jeg 8 lamper med hver 2*hqi tror det blev på den måde pga. selve formen af akvariet som er på de ca 6000 liter!men det ser da klart bedre ud idag,end før hvor der var nogen fjo.... som havde kommet plastic-koraller ned til de malawi som gik i det på det tidspunkt....det har været kikset at se på før,men nu,der kan jeg ikke umiddelbart se kritikken have sin beretigelse!
Billederne her havde jeg jo egentlig lovet i en anden tråd her på siden...men har først lige fået dem uploadet!de er taget nogen dage efter at offentligheden fik lov til at se akvariet igen,efter det havde været lukket helt af!ved ik lige om du kan spotte foreskellen fra før til nu!
Akvariummet på Fisketorvet i København RIMG0022
Akvariummet på Fisketorvet i København RIMG0024
Akvariummet på Fisketorvet i København RIMG0025
Akvariummet på Fisketorvet i København RIMG0026
Akvariummet på Fisketorvet i København RIMG0031
Akvariummet på Fisketorvet i København RIMG0033
Akvariummet på Fisketorvet i København RIMG0034
Akvariummet på Fisketorvet i København RIMG0027
Akvariummet på Fisketorvet i København RIMG0020
Akvariummet på Fisketorvet i København RIMG0018
Akvariummet på Fisketorvet i København RIMG0017
Akvariummet på Fisketorvet i København RIMG0015
Akvariummet på Fisketorvet i København RIMG0014
Akvariummet på Fisketorvet i København RIMG0013
Akvariummet på Fisketorvet i København RIMG0011
Akvariummet på Fisketorvet i København RIMG0010
Akvariummet på Fisketorvet i København RIMG0009
Akvariummet på Fisketorvet i København RIMG0006
Akvariummet på Fisketorvet i København RIMG0005
Akvariummet på Fisketorvet i København RIMG0003
Akvariummet på Fisketorvet i København RIMG0001
Akvariummet på Fisketorvet i København RIMG0002
Kritikken kan så iøvrigt skyldes personen der passer det....han virker rimlig tvær Wink
og om det så er de ca 40.000 kr værd de får for at passe det om måneden er jo så en anden snak Akvariummet på Fisketorvet i København 95018
Tilbage til toppen Go down
https://www.youtube.com/user/THORLEIFDK
THORLEIFDK

THORLEIFDK


Antal indlæg : 169
Join date : 09/06/09
Age : 53
Geografisk sted : København

Akvariummet på Fisketorvet i København Empty
IndlægEmne: Sv: Akvariummet på Fisketorvet i København   Akvariummet på Fisketorvet i København Icon_minitimeSøn 27 Sep 2009 - 17:59

Det skal jo så iøvrig lige siges at billederne er taget med et ganske alm. digital camera af mærket Ricoh med 10 mp opløsning!
Tilbage til toppen Go down
https://www.youtube.com/user/THORLEIFDK
KimJ

KimJ


Antal indlæg : 53
Join date : 23/08/09
Age : 62
Geografisk sted : Farum

Akvariummet på Fisketorvet i København Empty
IndlægEmne: Sv: Akvariummet på Fisketorvet i København   Akvariummet på Fisketorvet i København Icon_minitimeSøn 27 Sep 2009 - 23:17

Fine billeder!

Kritikken kommer for en stor del fra folk som enøjet mener at stenkoraller er det eneste saliggørende i et saltvandsakvarium.

Hvis man har den holdning, er det jo rigtigt at akvariet kan se ud til at være noget underbelyst.

Jeg synes nu, at det virker som om at det er et meget fint setup, når man tager det tilsigtede publikum i betragtning. Meget få
mennesker vil blive specielt imponeret over en samling ubevægelige koraller.....
Tilbage til toppen Go down
http://www.kim-jakobsen.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Akvariummet på Fisketorvet i København Empty
IndlægEmne: Sv: Akvariummet på Fisketorvet i København   Akvariummet på Fisketorvet i København Icon_minitimeMan 28 Sep 2009 - 14:57

Rigtig fine billeder Carsten.

Kim's beskrivelse kan vist ikke siges bedre. Jeg er helt enig. lol!

Har ikke set det, siden Fisketorvet åbnede for år tilbage, så blev da glædeligt overrasket over hvor fint det er.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Sponsoreret inhold





Akvariummet på Fisketorvet i København Empty
IndlægEmne: Sv: Akvariummet på Fisketorvet i København   Akvariummet på Fisketorvet i København Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Akvariummet på Fisketorvet i København
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Kaffebaren-
Gå til: