Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Hvordan starter du et nyt akvarie op?

Go down 
+2
sølvpil
Unimati
6 deltagere
ForfatterBesked
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Hvordan starter du et nyt akvarie op? Empty
IndlægEmne: Hvordan starter du et nyt akvarie op?   Hvordan starter du et nyt akvarie op? Icon_minitimeLør 17 Okt 2009 - 12:33

Alle har deres måde, at starte et nyt akvarie op. Jeg synes, det kunne være spændende at høre, hvordan I gør det?

Selv hælder jeg 100% nyt vand i akvariet, lidt Aqualife, tilsætter luft og smider fiskene i. Herefter fodrer jeg ikke i et par dage, og starter derefter fodringen stille og roligt op over en periode på 14 dage. Efter 10-14 dage foretager jeg det første vandskifte, og derefter skifter jeg normalt 1/3 hver uge.
I opstartsperioden kigger jeg til fiskene mange gange om dagen, for lige at se, at det hele kører som det skal. Hænger fiskene lidt, tilsætter jeg AquaLife, og har det ingen virkning, foretager jeg et vandskifte, men det er meget sjældent, at det er nødvendigt.

Tråden her er ikke ment som en diskussion omkring opstart, men mere som en oversigt over, hvad andre akvarister gør. Når der er kommet en del besvarelser kan vi måske lave en ny tråd, hvor vi kan diskutere de forskellige metoder, hvis folk er med på den?
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
sølvpil

sølvpil


Antal indlæg : 42
Join date : 14/07/09
Age : 51
Geografisk sted : Brønderslev - Danmark

Hvordan starter du et nyt akvarie op? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvordan starter du et nyt akvarie op?   Hvordan starter du et nyt akvarie op? Icon_minitimeLør 17 Okt 2009 - 17:13

Jeg gør det ved et helt nyt akvarie at jeg fylder det op med de ting "filter og varmelegeme, nyt vand og diverse" som jeg nu vil have der i.
Har det til og kører i 14 dage, putter lidt foder i ca 2-3 gange for og få bakterier.
Derefter kommer jeg fisk der i, og foder ikke de første 24 timer.
Tilbage til toppen Go down
lgb




Antal indlæg : 199
Join date : 08/06/09
Geografisk sted : Silkeborg.

Hvordan starter du et nyt akvarie op? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvordan starter du et nyt akvarie op?   Hvordan starter du et nyt akvarie op? Icon_minitimeLør 17 Okt 2009 - 17:29

Jeg indretter akvariet først, jeg det op løbende med 100% nyt vand i, hvorefter jeg poder filteret med snask fra et velkørende filter/akvarie. Hvor efter jeg kommer fisk i med det samme, når temp. passer. Jeg foder også først dag, for at få filteret i gang. Og så passer jeg ellers min 25-50% vand skift om ugen. Har ikke haft mål bare no2 eller ammoniak ved denne måde.
Tilbage til toppen Go down
http://www.goc.se
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Hvordan starter du et nyt akvarie op? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvordan starter du et nyt akvarie op?   Hvordan starter du et nyt akvarie op? Icon_minitimeLør 17 Okt 2009 - 18:19

Jeg hælder også 100% rent vand i + Aqualife,venter til temp er ok,og sætter der efter fiskene i ,venter nogle dage og fodrer så sparsomt i starten,hvor jeg så øger mængden over de næste 10-14 dage.

Når de 14 dage ca. er gået skifter jeg 50% og tager en test af vandet,jeg holder selvfølgelig øje med fiskene i hele perioden,og viser de tegn på ubehag tilsætter jeg mere Aqualife.

sådan har jeg altid gjort ,og det virker for mig
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Hvordan starter du et nyt akvarie op? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvordan starter du et nyt akvarie op?   Hvordan starter du et nyt akvarie op? Icon_minitimeLør 17 Okt 2009 - 20:37

Synes det er svært at beskrive, for vi har gjort det på 3-4 forskellige måder, og de har ændret sig efterhånden som årerne er gået, og vi er blevet bedre til at læse vores forskellige fisk, og fik kendskab til easy life.

Men var det i dag, og havde vi andre akvarier kørende ville det foregå sådan.

Opbygning indretning og bundlag skal være på plads. Tager en smule bundlag fra et kørende akvarie, og blander med det nye (som iøvrig er godt gennemvasket inden brug)

Vand fra de kørende akvarier plus frisk vand. Tilsætter easy life. Hvis det er muligt, venter vi et par dage med at tilsætte fisk, så eventuel svæv i vandet er væk. Det med at bruge en smule "gammelt" bundlag, er et tip vi fik da vi skulle starte vores 960 L op. Har brugt det lige siden.

Har også et par gange haft, et velkørende spandfilter der skulle opgraderes, kørende sammen med et helt nyt i en 14 dages periode, men ellers med samme fremgangsmåde som ovenstående.

Uden kørende akvarier, ville jeg anvende easy life, smide en smule flagefoder i hver anden dag for, at få gang i filtret. Jeg ville vente ca. 1 uge før jeg satte fisk i. Foretage diverse målinger på vandet, og starte op med få fisk ad gangen, forsigtig fodring. Vandskift efter 14 dage, hvis alt ellers ser ud til at køre som det skal.

Derudover ville det afhænge af, om det er egne fisk der bare skal omrokeres, eller om det er helt nye fisk vi får ind.

Så her er der ikke en snorlige formel vi går efter, det kommer lidt an på omstændighederne.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

Hvordan starter du et nyt akvarie op? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvordan starter du et nyt akvarie op?   Hvordan starter du et nyt akvarie op? Icon_minitimeLør 17 Okt 2009 - 20:50

jeg har 2 metoder jeg bruger.

1. et akvarie som jeg ikke har fisk til endnu.
fyldes med nyt vand og sand. jeg går intet andet før fiskene ankommer. tilsætter bactozym eller lign. og sætter fisk i. sparsom fodring de første 14 dage.

2. et akvarie som jeg har fisk til.
lægger sand i bunden. hælder ca. en 5.del nyt vand i. tager nu vandet fra akvariet med fisk i og hælder langsomt over i det ny akvarie. når akvariet næsten er tømt, sætter jeg fiskene over i det ny akvarie. fylder langsom det ny akvarie op med nyt vand.

jeg håber det giver mening Rolling Eyes

allan
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Hvordan starter du et nyt akvarie op? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvordan starter du et nyt akvarie op?   Hvordan starter du et nyt akvarie op? Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Hvordan starter du et nyt akvarie op?
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Opbygning af filter i pumpetårne på 900 liters akvarie, hvordan
» Simple grillregler.... nu starter sæsonen,
» kanon hjørne filter
» rengøring hvordan
» Hvordan får man så mørke alger?

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Generelt-
Gå til: