Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Fiskene skal passe sammen?

Go down 
3 deltagere
ForfatterBesked
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Fiskene skal passe sammen? Empty
IndlægEmne: Fiskene skal passe sammen?   Fiskene skal passe sammen? Icon_minitimeFre 23 Okt 2009 - 1:00

Nu har jeg fået læst en del i mine to malawi bøger (Back to Nature Guide - Malawi Cichlider og Malawi Cichlides in their natural habitat -3rd edition), fundet fede artikler på nettet og hørt jeres og Ole's mening om en besætning osv. Der er jo sindsyg mange flotte fisk!

Men indtil nu har det gjort mig mere forvirret, det jeg har fundet ud af! Hehe...

Som Yvonne skriver i en anden tråd: "... anskaffe sig de fisk man ønsker sig (dog med en kraftig løftet pegefinger om, at fiskene skal passe sammen på alle leder og kanter)".

Det er faktisk lige præcis den viden jeg mangler og er sværest at finde noget om, syntes jeg.

Nej det er ik' helt rigtigt. I min Back to Nature Guide - Malawi Cichlider bog, skriver han faktisk på side 72:

"Haplochromisgruppen

Denne store gruppe af cichlider består af arter, der kan holdes med næsten alle andre Malawicichlider. Bortset fra....... og Sciaenochromis fryeri".

Hvad skal jeg stille op med det? Hvorfor kan de ikke det? Og hvad sker der ved at de går sammen? Min S. fryeri har da ikke slået mine to C. moorii's ihjel endnu. Hehe cheers

Hvis vi tager udgangspunkt i min lille case, som samtlige akvarister sikkert har været ude for (med mindre deres far er Ad Konings) hehe....

-------------------------------------------
Nuværende fisk:
-------------------------------------------
1.2 Sciaenochromis fryeri
1.1 C. moorii
-------------------------------------------

Hvilken andre art(er) PASSER BEDST til dem???????
Nej hvor er "Protomelas fenestratus - tawain reef" (http://www.barsch-zucht.de/images/taiwan.jpg) en spændende og flot fisk. Men passer den mon sammen med mine nuværende?

Hvordan finder jeg ud af det? (Det var godt du skrev det der Yvonne, i den anden tråd!) tongue

Hygge.
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Fiskene skal passe sammen? Empty
IndlægEmne: Sv: Fiskene skal passe sammen?   Fiskene skal passe sammen? Icon_minitimeFre 23 Okt 2009 - 15:35

Skal nok vende tilbage med indput senere. God debat at få igang.

Ligenu må jeg ud og hente slangen, og få skiftet noget vand på akavarierne Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Fiskene skal passe sammen? Empty
IndlægEmne: Sv: Fiskene skal passe sammen?   Fiskene skal passe sammen? Icon_minitimeLør 24 Okt 2009 - 0:22

Lyder godt.... tak skal du ha'.
Tilbage til toppen Go down
Lars

Lars


Antal indlæg : 82
Join date : 21/06/09
Age : 63
Geografisk sted : Løgten, Århus

Fiskene skal passe sammen? Empty
IndlægEmne: Sv: Fiskene skal passe sammen?   Fiskene skal passe sammen? Icon_minitimeLør 24 Okt 2009 - 1:22

Hej Scia...,

Som den grønne akvarist, jeg er, har jeg også læst hr. Konings bog flere gange (når der ikke er 50 bøger om emnet, må man læse de få, der er, flere gange), og faldet i den samme "læse-fælde". Der står "Denne store gruppe af cichlider består af arter, der kan holdes med næsten alle andre Malawicichlider." Efter punktum står en ny sætning. Men punktum læste jeg flere gange som et komma. Efter punktum skriver han "Bortset fra Chilotilapia euchilus, Pla..., Scia... og ..., ses disse cichlider almindeligvis, når de søger føde i små grupper eller endda i store stimer (Utaka)." (Læg iøvrigt mærke til, at der står Sciaenochromsi drunken )

Med andre ord skriver han ikke at dine Sciaenochromis fryeri ikke kan gå med Haplochromis'er - men om det modsatte er tilfældet ved jeg ikke. Men Konings beskriver jo S. fryeri som medlem af Haplochromis-gruppen, så mon ikke den går med de øvrige medlemmer af gruppen. Iøvrigt en flot fisk.

Jeg startede selv akvariehobby op for et halvt år siden, og mit valg faldt på Malawi-fritsvømmere fra Aulonocara- og Haplochromisgrupperne. Jeg har fundet meget inspiration i Kim Jakobsens beskrivelser om fritsvømmere. Se hans hjemmeside http://www.kim-jakobsen.dk/. Han forsøger sig udi den svære kunst at give nogle regler for sammensætning af fisk. Har iøvrigt ikke fået sendt en tak til KimJ for hans hjælp - men det kommer Smile Han er en stor inspirationskilde, både mht. generelle råd, akvarieindretning og fotografering af selvsamme sunny

Hilsen
Lars
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Fiskene skal passe sammen? Empty
IndlægEmne: Sv: Fiskene skal passe sammen?   Fiskene skal passe sammen? Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Fiskene skal passe sammen?
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Malle, skal skal ikke
» Fiskene gisper ligepludselig
» Her kan du se nogle af fiskene Ole sælger som fuldvoksne og i udvikling
» Hvorfor udvikler fiskene i samme flok sig forskelligt?
» Den nye butik på Messingvej 20H, 8940 Randers.

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Malawi-
Gå til: