Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Mit nitrit er højt

Go down 
3 deltagere
ForfatterBesked
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Mit nitrit er højt Empty
IndlægEmne: Mit nitrit er højt   Mit nitrit er højt Icon_minitimeMan 9 Nov 2009 - 23:30

Hej

Syntes at mit NO2 niveau er højt, selv om jeg lige har lavet næsten et 50% vand skifte i lørdags.

Lavede så i dag endnu et 50% vand skifte og værdierne er bedre nu. Men er lidt bange for mine filtre ikke kører optimalt, foder for meget e.l.

Bruger strips fra Colombo, som måler: pH, KH, GH, NO2, NO3. Er reagensglas mere nøjagtig eller hvad bruger i?
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Mit nitrit er højt Empty
IndlægEmne: Sv: Mit nitrit er højt   Mit nitrit er højt Icon_minitimeTirs 10 Nov 2009 - 4:09

Hvor meget nitrit viser testen, og kan du se noget på dine fisk?
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Mit nitrit er højt Empty
IndlægEmne: Sv: Mit nitrit er højt   Mit nitrit er højt Icon_minitimeTirs 10 Nov 2009 - 23:44

Unimati skrev:
Hvor meget nitrit viser testen, og kan du se noget på dine fisk?

I forhold til denne her målestok på bytten (har ik haft andre test redskaber men går udfra det er ens), så hedder det 0, 0,5, 1, 2, 3......20 til NO2.

Første test jeg lavede, troede jeg ik på resultatet. Den viste mellem 3-4 stykker. Så lavede to test til (det kunne jo være, at lige den første strips jeg brugte var dårlig) Hehehe.... Men alle tre strips viste 3-4. 30 sek. efter sidste test, lå vandslangen nede i baljen og jeg var igang med at tømme vand, 50% blev skiftet. Så lod jeg det falde lidt til og smed så lidt aqualife der ned plus 5 spsk. havsalt. Det måtte være ok nu tænkte jeg, lavede en test sidst på aftenen som stadig viste 3 ca.! Mit nitrit er højt 212694

Fiskene var lidt mere sløve i det og gælderne kørte lidt tydligere på dem end de plejer.

Efter anden 50% vandskifte er de okay... NO2 ligger på en 0,5 - 1 stykker nu.

Men hvad kan jeg prøve og ændre, hvis værdierne igen efter få dage er skudt i vejret?

- Min giga algevækst eksplosion har det noget at sige ift. NO2?
- For hurtigt gennemstrømning i filteret?
- .......
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Mit nitrit er højt Empty
IndlægEmne: Sv: Mit nitrit er højt   Mit nitrit er højt Icon_minitimeOns 11 Nov 2009 - 0:12

Ja, den var godt nok noget høj.

Du skal stoppe med at fodre fiskene, smide lidt Aqualife i akvariet, og så ellers lade tingene køre sin gang. Hvis nitritten stiger igen, kan du skifte 30% af vandet. Du skal passe lidt på med 50% vandskifte i nye akvarier, da det kan vælte den lille balance, der trods alt er kommet.

Hvis ikke du har lavet noget om i filtrene (filtermaterialet eller andre pumper, end dem du fik med), så skal de nok komme igang.

Den eneste årsag, jeg kan se er, at du har fodret lidt for meget i forhold til, hvad filtrene har kunnet kapere. Du skal stoppe med cyclops og andet frost de næste 5-6 uger, da det kan ligge på bunden eller i filteret og rådne, og det kan dine filtre ikke klare endnu. Men nu skal du holde foderpause indtil nitritten viser omkring 0, og så starte meget stille og roligt op igen, så skal filtrene nok følge med.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
lgb




Antal indlæg : 199
Join date : 08/06/09
Geografisk sted : Silkeborg.

Mit nitrit er højt Empty
IndlægEmne: Sv: Mit nitrit er højt   Mit nitrit er højt Icon_minitimeOns 11 Nov 2009 - 0:22

Hmm der er jeg ikke helt enige med ole. Jeg ville selv skifte mindst 50% vand om dagen, og tilsætte aqualife dagligt så længe du kan måle no2. Grunden til dette at de bakterier, der er kommet, meget gerne skulle side i filteret, bundlaget, på baggrund mm, og ikke så meget vandet. Så det burde ikk have indflydelse, eller hva ole?
Tilbage til toppen Go down
http://www.goc.se
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Mit nitrit er højt Empty
IndlægEmne: Sv: Mit nitrit er højt   Mit nitrit er højt Icon_minitimeOns 11 Nov 2009 - 0:59

Det har du ret i Lasse, men de meget sjældne gange, hvor jeg har skiftet 50% i et nystartet akvarie, har det resulteret i, at vandet blev hvidligt og lugtede lidt råddent. Det har ikke været tilfældet, hvis jeg har moderet mængden af vand, der blev skiftet.

Noget helt andet er, at jeg har min tvivl om, hvor mange malawier, der reelt set er døde af nitritforgiftning, men derimod som følge af "panikagtige" og store vandskifte. Der er ingen tvivl om, at malawierne bliver stresset af nitritten, men måske de bliver mere stressede af et kæmpe spring i nitritten.... f.eks. fra 3 og ned til 0,5 på 20 minutter eller mindre. Det er ikke noget, jeg ved, men skal jeg selv bekæmpe nitrit, så stopper jeg fodringen, tilsætter Aqualife og en luftpumpe, men skifter aldrig vand...... Jeg tester dog heller ikke for nitrit, men holder øje med fiskene, og viser de ubehag, så går "behandlingen" igang. Det virker altid for mig, men er ikke en metode, jeg vil anbefale andre at følge, da det nok kræver, at man kan se til sine fisk hele tiden.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Mit nitrit er højt Empty
IndlægEmne: Sv: Mit nitrit er højt   Mit nitrit er højt Icon_minitimeOns 11 Nov 2009 - 1:20

Tak for jeres svar.

Jeg har ikke ændret ved filter opsætningen Ole. Men begge powerheads har kørt med fuld indsugning og udstrømning.
Ville det være bedre at skrue ned for dem, så vandet strømmer langsommere igennem filtrene? Kan se at bioboldende i H modulet sunket meget. De flyder i vandoverfladen. Der er plads til flere. Er det ik meningen at de øvereste skal være næsten fri fra vandoverfladen?

Må indrømme at vandet aldrig har været så klart som det er nu.... Det er satme flot akvariet, som det står nu. Ligesom jeg vil ha' det! Algerne "sluger" lyset, så lyset falder flot.

Men jeg stoppede iltningen/gennemluftningen for en uge siden. Der havde jeg kørt med den 24/7, de første 3 uger med et Eheim diffuser på AC 50 udstrømmeren ( http://www.cichlidecentret.biz/group.asp?group=82 ).

hvornår vil du mene at man må skifte 50%, på et nystartet akvarie og hvornår må jeg begynde at fodre igen?

Kommer lige op efter et par flasker Aqualife, når jeg alligevel skal nord på inden så længe. Har du no2 reagensglas testsæt? Der må sgu findes noget der er bedre end det jeg bruger nu.
Tilbage til toppen Go down
lgb




Antal indlæg : 199
Join date : 08/06/09
Geografisk sted : Silkeborg.

Mit nitrit er højt Empty
IndlægEmne: Sv: Mit nitrit er højt   Mit nitrit er højt Icon_minitimeOns 11 Nov 2009 - 10:20

OKay, jamen hvis du har prøvet at det er sket Ole, kan jeg godt se det. Personligt har jeg selv skiftet mellem 70-80% uden fiskene viste tegn på ubehag eller noget i den stil. Men jeg har normalt aldrig problemer med no2 i nystartede akvarier, til trods for at jeg foder samme og komme fiskene i samme dag. Hvis muligt poder jeg mit filter, hvilket fungere helt optimalt, eftersom filteret kommer hurtigt igang. Jeg har også selv gjort det et par gange kun med aqualife, men det er i lidt andre doser, end de selv skriver. jeg gør det lidt på øje mål, og så ellers dagligt i opstarts fasen. Det virker også fint, men det er ikke så godt som at pode filteret.

Ang. testset til no2. Så har jeg både strips og et sera testlab med dråbetest osv. Men de 5i1 test fungere fint nok. Eftersom det i min verden er lige meget om no2 er på 2 eller 4, det er stadig for meget, og jeg ville undlade at fodre de næste par dage, og ellers skifte vand samme dag.
Tilbage til toppen Go down
http://www.goc.se
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Mit nitrit er højt Empty
IndlægEmne: Sv: Mit nitrit er højt   Mit nitrit er højt Icon_minitimeOns 11 Nov 2009 - 15:06

yes okay... jeg får fat i sådan et sera testlab og nye 5i1 strips fra et andet mere anderkendt mærke. Så må jeg prøve mig frem og se om jeg kan holde min no2 nede cheers
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Mit nitrit er højt Empty
IndlægEmne: Sv: Mit nitrit er højt   Mit nitrit er højt Icon_minitimeTors 12 Nov 2009 - 11:33

He he ja Lasse. Det er det finurlige ved hobbyen.... vi kan allesammen gøre det forskelligt, og det virker alligevel hos os allesammen Very Happy

Hvordan går det med nitritten i akvariet?

Ps. Jeg er enig med Lasse i, at du ikke behøver et dråbesæt. Om nitritten er 1 eller 4 er såvidt ligegyldigt, da den skal ligge på 0 Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Mit nitrit er højt Empty
IndlægEmne: Sv: Mit nitrit er højt   Mit nitrit er højt Icon_minitimeTors 12 Nov 2009 - 23:52

Unimati skrev:
He he ja Lasse. Det er det finurlige ved hobbyen.... vi kan allesammen gøre det forskelligt, og det virker alligevel hos os allesammen Very Happy

Hvordan går det med nitritten i akvariet?

Ps. Jeg er enig med Lasse i, at du ikke behøver et dråbesæt. Om nitritten er 1 eller 4 er såvidt ligegyldigt, da den skal ligge på 0 Wink

Mit nitrit er 0 og nitrat er næsten 0.... Så det er sgu fint. Jeg fodrer som jeg plejer og har ik holdt pause. Ville lige have det bekræftet, om det ville falde selv med fortsat fodring 3 gange dagligt. 2 x malawi blanding og 1 x frost. De spiser op på en 20-30 sek. under hver fodring (undtagen med cyclops).

Så håber at det var et "opstarts" problem Laughing men forsætter med at teste vand værdierne 2 x dagligt.
Tilbage til toppen Go down
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Mit nitrit er højt Empty
IndlægEmne: Sv: Mit nitrit er højt   Mit nitrit er højt Icon_minitimeFre 13 Nov 2009 - 12:56

no2 = 0
no3 = 0

Mit nitrit er højt 515631
Tilbage til toppen Go down
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Mit nitrit er højt Empty
IndlægEmne: Sv: Mit nitrit er højt   Mit nitrit er højt Icon_minitimeSøn 22 Nov 2009 - 2:00

no2 = 0
no3 < 10

Mit nitrit er højt 515631
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Mit nitrit er højt Empty
IndlægEmne: Sv: Mit nitrit er højt   Mit nitrit er højt Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Mit nitrit er højt
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Generelt-
Gå til: