Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 undren ang. antal fisk??

Go down 
3 deltagere
ForfatterBesked
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

undren ang. antal fisk?? Empty
IndlægEmne: undren ang. antal fisk??   undren ang. antal fisk?? Icon_minitimeOns 11 Nov 2009 - 0:58

har længe tænkt over at man med e.ks med malawi (undtaget mbuna) skriver meget om antal fisk i akv. passe på med for mange e.ks fritsvømmere , sandsild etc , når man gang på gang ser pics og video af akv med for mig enorme mængder af Petrochromis...... er det fordi Petrochromis akvarier kører efter kaos princippet??? ved det er et halvdumt spørgsmål. men ku være interssant med en debat om det.... især hvorfor de fleste anbefaler at man ikke putter for mange e.ks sandsild i.. ku da være flot med en eller to slags arter med sanssild i store flokke????
Tilbage til toppen Go down
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

undren ang. antal fisk?? Empty
IndlægEmne: Sv: undren ang. antal fisk??   undren ang. antal fisk?? Icon_minitimeOns 11 Nov 2009 - 1:51

har set mange steder på nettet hvor folk har flokke af flere sandsild gående... ser godt ud. Hvorfor skulle man ikke kunne det?

prøv og se besætningen her: https://unimati.danskforum.net/generelt-f28/4000-l-malawi-hos-comwell-t452.htm#3529

der er rimelig mange fisk... hehe
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

undren ang. antal fisk?? Empty
IndlægEmne: Sv: undren ang. antal fisk??   undren ang. antal fisk?? Icon_minitimeOns 11 Nov 2009 - 1:55

Nu kan man ikke helt sætte "Petroer" i samme kategori som de andre du nævner/og som jeg forstår det, ønsker at sammenligne.

Men et kort svar er, ja de "fleste" Petroer holdes under "kaosprincippet" på lige fod som f.eks. Tropheus og Mbuna fra Malawi. Petroer er i mine øjne (fra hvad erfarne Petro ejere igennem tiden har fortalt) ligeså individuelle som de forskellige typer af Tropheus og ligesom f.eks. de forskellige Mbunaer er.

Men Petroer kan da godt holdes på anden måde, alt efter hvilken Petro der er tale om. Andre har det bedst med at gå tæt, når vi vælger at holde dem i akvarier. Men det kan en hel del af de kompetente Petro folk der er her på siden, helt sikkert uddybe langt bedre. Har ikke selv holdt dem, men kender en del der gør.

Mht. sandsild og fritsvømmere (går ud fra du tænker dem fra Malawi) så er det en helt anden boldgade. Sandsild og fritsvømmere fra Tanganyika, mener jeg ikke bare kan sidestilles med Malawierne. Dem fra Tanganyika er i mange tilfælde slet ikke så nemme, at have med at gøre og sammensætte med alt andet, som det gør sig gældende indenfor Malawierne.

Kan egentlig godt forstå Ole's grund til ikke, at ville have en kategori under Malawi, her på forummet, der hedder "Sandsild". Her er nemlig et tydeligt eksempel på, at de ikke kan sidestilles med dem man kalder "sandsild" fra Tanganyikasøern. Der er virkelig en verden/sø til forskel på de to begreber, efter min mening.

Måske har jeg opfattet dit indlæg forkert, men der er i mine øjne store forskelle på de ting jeg tror, det er du gerne vil have vi sammenligner.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

undren ang. antal fisk?? Empty
IndlægEmne: Sv: undren ang. antal fisk??   undren ang. antal fisk?? Icon_minitimeOns 11 Nov 2009 - 2:03

mener sandsild fra malawi. fik ik forklaret det rigtigt..... har en ide om at holde en røvfuld sandsild i mit 2 max 3 arter. men mange af dem, (af de typer som self går i flokke) for hvis de i naturen går i flok , skal det da prøves i akvariet også....... så må det blive kaos princip med sandsild (fra malawi) det burde ku lade sig gøre ....... så bla. et totalt "overfyldt" akv med et par typer lethrinops hos styrpådyr og der var knald på farverne og små kampe-kurmageri forskellige steder i baljen som jeg vurderede til ca en 720 liters
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

undren ang. antal fisk?? Empty
IndlægEmne: Sv: undren ang. antal fisk??   undren ang. antal fisk?? Icon_minitimeOns 11 Nov 2009 - 2:06

Sciaen

Det billede du viser os er ovevejende med Mbunaer, og ikke sandsild/fritsvømmere, som lindum er inde over.

Sandsild/fritsvømemre fra Malawi har altid gået i større flokke her hos os. 10-15 individer i hver flok i forskellig størrelse. Pt. har vi 14 stk. Lethrinops cf. marginatus "Matema" gående med 4 fuldvoksne C. electra i vore 720 L. Det ser meget fornuftigt ud, og fungere fint. Begge arter betragter jeg som Malawisøens sandsild, Ole er af en anden opfattelse, og jeg giver ham ret, hvis jeg kigger på, hvad der betragtes som en sandsild fra Tanganyika søen. Fiskene kan ikke sammenlignes, med andet end at de alle sier sand gennem mundtøjet.

Trioer osv. har vi aldrig rigtig forsøgt os med her, uanset sø eller art.


Sidst rettet af Kiwa Ons 11 Nov 2009 - 2:10, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

undren ang. antal fisk?? Empty
IndlægEmne: Sv: undren ang. antal fisk??   undren ang. antal fisk?? Icon_minitimeOns 11 Nov 2009 - 2:09

tror det akv jeg så hos gissel indeholdte ca 30-35 fuldvoksne lethrinops (men kan da tage fejl med antallet) så faktisk godt ud. det skal prøves.... tror som dig kiwa at få arter , men i flokke giver meget bedre adfærd at se på
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

undren ang. antal fisk?? Empty
IndlægEmne: Sv: undren ang. antal fisk??   undren ang. antal fisk?? Icon_minitimeOns 11 Nov 2009 - 2:22

Nåh ja så fik vi os jo sporet ind på, hvad det er du gerne vil afprøve Wink

Så kan vi jo tage hul på debatten Par, Trioer kontra flokke indenfor Malawierne (bortset fra Mbuna gruppen)

Kan sagtens forstå din facination af en stor gruppe Lethrinops, men om du reelt får den korrekte adfærd at se, af at holde dem sådan skal jeg ikke kunne sige. Det er jo små forhold vi kan byde fiskene i vore akvarier, og hvis du f.eks. studerer lige præcic Gissels billeder fra søen, så ser du jo netop 1 enkelt han, stående over en stor rede, med måske en enkelt hun i nærheden. Ikke en artsfælle er at se i miles omkreds.

I mine øjne kan man være heldig med, at holde Lethrinops i større antal sammen, så går flere hanner i fuld farve. Det har været tilfældet med vores "Matema" Men det er individuelt, og jeg ville helt klart undersøge det nærmere med lige den art du ønsker, for ikke at blive skuffet, hvis det så ikke lykkes.

Debatten har været taget mange gange før, nogle er for at holde dem parvis eller i trioer, andre siger flere hanner i forhold til hunner. Vi holder bare vores i en stor flok. Om der er flere hanner end hunner kommer sig ikke så nøje. De voksne hanner farver fuldt ud. Igen det kommer an på hvilken art du vælger.

Men prøv det, et artsakvarie er et flot syn, når fiskene trives - helt sikkert.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Sponsoreret inhold





undren ang. antal fisk?? Empty
IndlægEmne: Sv: undren ang. antal fisk??   undren ang. antal fisk?? Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
undren ang. antal fisk??
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Antal fisk i 530l
» nye fisk
» Mine nye fisk
» Så kom der nye fisk hjem..:-)
» ingen fisk

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Generelt-
Gå til: