Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Aquamor 1

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Aquamor 1 Empty
IndlægEmne: Aquamor 1   Aquamor 1 Icon_minitimeTors 3 Dec 2009 - 2:23

Hejsa

Ved godt de er små mine steveni taiwan (for små tror jeg. Det er ihvertfald sidste gang jeg køber så små unger og sætter dem sammen med lidt størrer fisk). Men for et par uger siden blev jeg nød til at aflive en af dem pga. sygdomstegn der blev værer og værer. Håbede på at det var et enkelt tilfælde, men det er det desværre ikke. De andre fisk er også begyndt at have samme symtomer som den første. Øv...

Det er sikkert bugvattersot! Men hvorfor har jeg fået det?

Adfærd og pasning:
- Syntes ikke at fiskene virket stresset.
- Vedligeholdelse af akvariet er i top! sunny
- Nitrit (No2) er næsten altid 0.
- De er som regel meget aktive og ser ud til at trives.
- Fodre 2 gange dagligt (morgen og sent eftermiddag) med malawi fritsvømmer blanding og sent aften med artemia, cyclops eller en sjælden gang imellem dafhnier.
- De faster hver søndag, hvor de overhovedet ikke får noget foder.
- Laver vandskifte 1 gang om ugen, mellem 30% og 50% og smider derefter lidt havsalt ned til dem samt et par "dråber" AquaLife.

Symtomer:
- én af steveni taiwan'erne nærmest sætter sig på bunden uden og bevæge sig overhovedet engang imellem (ligesom den første syge)
- steveni taiwan'en er også ind imellem sky og står for sig selv
- flere forskellige fisk, for ind imellem små rysteturer og klør sig mod bunden
- afføringen på nogen af fiskene er hvidt, tynd og sytrådslignende

Har fået fat på Aquamor 1, men vil lige høre jer om jeg skal være opmærksom på nogen ting omkring opstart af det og efter.

Behandling:
- skal jeg skifte vand først og hvor meget?
- mine filtrene må ikke kører, under de 3 dages behandling?
- må der fodres i de 3 dage?
- efter de 3 dage skal filtervatet, biobolde og filterskum ikke udskiftes, udskiftes delvist eller helt?
- ....... mere?

Håber at høre fra jer og jeres erfaringer med det.

Mvh S.
Tilbage til toppen Go down
Elund

Elund


Antal indlæg : 46
Join date : 10/06/09
Age : 43
Geografisk sted : Hjørring

Aquamor 1 Empty
IndlægEmne: Sv: Aquamor 1   Aquamor 1 Icon_minitimeTors 3 Dec 2009 - 15:24

Hej

Hvis du har brugt en eller anden form for vandtilberedning f.eks. easy-life ffm eller lignenede er det en god ide at lave et 50% vandskift.
Jeg plejer bare at lade mine filtre køre, når jeg har givet aquamor, det eneste du skal være opmærksom på er at din bakteriekultur bliver helt smadret og skal startes op på ny efter endt behandling.

Jeg fodrer ikke i de 3 dage de går i medicinen, meningen er jo at fiskenes tarm skal renses totalt igennem. Så det vil jeg unlade hvis jeg var dig.

Er det en spand du har som filter?

Hilsen Kasper
Tilbage til toppen Go down
http://www.tanganyikacichlider.dk
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

Aquamor 1 Empty
IndlægEmne: Sv: Aquamor 1   Aquamor 1 Icon_minitimeTors 3 Dec 2009 - 15:57

Elund skrev:
Jeg fodrer ikke i de 3 dage de går i medicinen, meningen er jo at fiskenes tarm skal renses totalt igennem. Så det vil jeg unlade hvis jeg var dig.

Hilsen Kasper
jeg har tit undret mig over dette... hvordan kan tarmen renses af medicinen ? hvis man ikke fodre, kommer der heller ikke noget igennem mave og tarm.

de gange jeg har brugt Aquamoor 1, har jeg altid fodret.

allan
Tilbage til toppen Go down
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Aquamor 1 Empty
IndlægEmne: Sv: Aquamor 1   Aquamor 1 Icon_minitimeTors 3 Dec 2009 - 16:46

Elund skrev:
Hej

Hvis du har brugt en eller anden form for vandtilberedning f.eks. easy-life ffm eller lignenede er det en god ide at lave et 50% vandskift.
Jeg plejer bare at lade mine filtre køre, når jeg har givet aquamor, det eneste du skal være opmærksom på er at din bakteriekultur bliver helt smadret og skal startes op på ny efter endt behandling.

Jeg fodrer ikke i de 3 dage de går i medicinen, meningen er jo at fiskenes tarm skal renses totalt igennem. Så det vil jeg unlade hvis jeg var dig.

Er det en spand du har som filter?

Hilsen Kasper

nej det er 2 filtre i BTN moduler. G og H.

Men kan små unger klare og få sådan en kur?
Tilbage til toppen Go down
Elund

Elund


Antal indlæg : 46
Join date : 10/06/09
Age : 43
Geografisk sted : Hjørring

Aquamor 1 Empty
IndlægEmne: Sv: Aquamor 1   Aquamor 1 Icon_minitimeTors 3 Dec 2009 - 17:59

Ja, ungerne bør ikke tage skade af dette.

Grunden til at du ikke fodrer i perioden er at fiskene har noget i tarmen, da der som regel bliver fodret indtil sygdomme opdages, så er ideen vel at fiskenes tarm skal tømmes helt og bakterierne dræbes.
Tilbage til toppen Go down
http://www.tanganyikacichlider.dk
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Aquamor 1 Empty
IndlægEmne: Sv: Aquamor 1   Aquamor 1 Icon_minitimeTors 3 Dec 2009 - 21:43

Elund skrev:
Ja, ungerne bør ikke tage skade af dette.

Grunden til at du ikke fodrer i perioden er at fiskene har noget i tarmen, da der som regel bliver fodret indtil sygdomme opdages, så er ideen vel at fiskenes tarm skal tømmes helt og bakterierne dræbes.

har lige læst lidt i Ad Konings Back to nature bog også.

- har lavet et 50% vandskifte
- stoppet begge filtre
- taget det ene powerhead (Aqua Clear 50) op af filteret og placeret det på sugekopper i det ene side af akvariet samt smidt en eheim oxygen diffuser på så den er med til at lave gennemluftning
- sat en ilt sten der ned som sidder på en luft pumpe
- og smidt 200 g fransk havsalt pr. 100 ltr. vand der ned = 1000g salt til 530 ltr.

så nu smider jeg den første Aquamor kur ned til dem. stopper med at fodre i de 3 dage og laver 50% vandskifte på søndag.
venter en uge
kører samme procedure igennem en gang til.
Tilbage til toppen Go down
IVS

IVS


Antal indlæg : 8
Join date : 07/11/09
Age : 52
Geografisk sted : Fredericia

Aquamor 1 Empty
IndlægEmne: Sv: Aquamor 1   Aquamor 1 Icon_minitimeTors 3 Dec 2009 - 23:02

Hej

Har du bare stoppet dit filter eller har du tømt alt dit filter materiale over i en spand?
Hvis dit filter ikke iltes igennem i de 3 dage du køre din behandling kan det give dig massive problemer med dine vand værdier når filteret startes igen.

Hvis det ikke er muligt at fjerne dit filter mens det står på bør du lade det køre under behandlingen.

Mvh Ivan
Tilbage til toppen Go down
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

Aquamor 1 Empty
IndlægEmne: Sv: Aquamor 1   Aquamor 1 Icon_minitimeFre 4 Dec 2009 - 0:05

Elund skrev:
Ja, ungerne bør ikke tage skade af dette.

Grunden til at du ikke fodrer i perioden er at fiskene har noget i tarmen, da der som regel bliver fodret indtil sygdomme opdages, så er ideen vel at fiskenes tarm skal tømmes helt og bakterierne dræbes.
hvordan dræber du bakterier i tarmene, hvis der ikke kommer noget derned ???

allan
Tilbage til toppen Go down
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Aquamor 1 Empty
IndlægEmne: Sv: Aquamor 1   Aquamor 1 Icon_minitimeFre 4 Dec 2009 - 2:37

IVS skrev:
Hej

Har du bare stoppet dit filter eller har du tømt alt dit filter materiale over i en spand?
Hvis dit filter ikke iltes igennem i de 3 dage du køre din behandling kan det give dig massive problemer med dine vand værdier når filteret startes igen.

Hvis det ikke er muligt at fjerne dit filter mens det står på bør du lade det køre under behandlingen.

Mvh Ivan

Hej Ivan

Mit filter G modul filter, kører pt med lidt biobolde, filtervat og filterskum stykker til at adskille boldne og vatet. Når de behandlinger er overstået, så tager jeg alt op af det filter, undtagen det eksisterende filtervat og tilføjer mere vat og fjerner bioboldne helt i filteret, så det kun kommer til at kører med vat og skum plader. Det gør jeg pga. volumen ikke er helt så stor i det modul og så fordi mit H modul, kører udelukkende som grov filter med biobolde.

Aquamor 1 R0010711

Der sker vel ikke noget med bioboldene i H modul filteret fordi det ikke kører gør der? Og når jeg alligevel ændrer G modul filteret og stopper nyt vat der ned, så er det vel et fedt er det ik?

Aquamor 1 R0010703


Sidst rettet af Sciaenochromis Fre 4 Dec 2009 - 11:02, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Aquamor 1 Empty
IndlægEmne: Sv: Aquamor 1   Aquamor 1 Icon_minitimeFre 4 Dec 2009 - 2:41

stausholm skrev:
Elund skrev:
Ja, ungerne bør ikke tage skade af dette.

Grunden til at du ikke fodrer i perioden er at fiskene har noget i tarmen, da der som regel bliver fodret indtil sygdomme opdages, så er ideen vel at fiskenes tarm skal tømmes helt og bakterierne dræbes.
hvordan dræber du bakterier i tarmene, hvis der ikke kommer noget derned ???

allan

allan - de steder jeg finder noget om det på nettet, siger de næsten det samme. Stop fodring. Er næsten sikker på at Ole også siger det?

Men det giver da mening. Der kommer da ik noget ned i deres tarme som de kan arbejde med. scratch Er det noget du selv har tænkt dig til eller har du læst om det et sted eller.... study
Tilbage til toppen Go down
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

Aquamor 1 Empty
IndlægEmne: Sv: Aquamor 1   Aquamor 1 Icon_minitimeFre 4 Dec 2009 - 8:51

jeg har bare snakket med andre cichlidefolk om det. hvis Aquamoor1 skal virke i tarmene, må den også derned ik` ? og hvordan kommer den derned, hvis vi stopper fodringen.

jeg fodrer altid med Aquamoor1 og har ikke haft problemer med det.

en anden ting. det siges at ødelægge bakteriekulturen i filteret. jeg kan ikke se en forandring, før og efter behandling.

allan
Tilbage til toppen Go down
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Aquamor 1 Empty
IndlægEmne: Sv: Aquamor 1   Aquamor 1 Icon_minitimeFre 4 Dec 2009 - 12:24

stausholm skrev:
jeg har bare snakket med andre cichlidefolk om det. hvis Aquamoor1 skal virke i tarmene, må den også derned ik` ? og hvordan kommer den derned, hvis vi stopper fodringen.

jeg fodrer altid med Aquamoor1 og har ikke haft problemer med det.

en anden ting. det siges at ødelægge bakteriekulturen i filteret. jeg kan ikke se en forandring, før og efter behandling.

allan

okay.... både flagefoder og frost (artemia og cyclops)?

har tændt filteret igen. Smile
Tilbage til toppen Go down
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

Aquamor 1 Empty
IndlægEmne: Sv: Aquamor 1   Aquamor 1 Icon_minitimeFre 4 Dec 2009 - 22:32

ved behandling plejer jeg at fodre med flagefoder

allan
Tilbage til toppen Go down
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Aquamor 1 Empty
IndlægEmne: Sv: Aquamor 1   Aquamor 1 Icon_minitimeFre 4 Dec 2009 - 22:41

stausholm skrev:
ved behandling plejer jeg at fodre med flagefoder

allan

det gjorde jeg også i dag. Problemet er bare at de to små steveni taiwan'er ikke kommer op og spiser med. så prøvede jeg med frost. det gad de heller ikke. Men det kommer forhåbentlig efter et par dage.
Tilbage til toppen Go down
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Aquamor 1 Empty
IndlægEmne: Sv: Aquamor 1   Aquamor 1 Icon_minitimeMan 7 Dec 2009 - 0:40

det var da helt vildt en ændring på de 3 dage!!!!!....

De små steveni'er er igen blevet livlige og svømmer sammen med resten af flokken og så er de begyndt at spise med også. De ser endda sultne ud ligesom de andre. De tonser rundt mand!!!!!!!! Hehe bounce

har lige lavet et 50% vandskifte.

syntes i jeg skal køre en kur igen om 5 dage, som anbefalet de fleste steder, eller er den ene behandling her ok??? Hvad gør i andre....

vil lige nævne en ting som jeg IKKE havde planlagt. Stikket til varmelegmet var røget ud, så vand temp. var faldet til stue temp. ca. 21 C. Så fiskenes metabolisme har været lav i de 2 dage. Men er det godt for behandlingen eller er varmere vand at fortrække?
Tilbage til toppen Go down
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Aquamor 1 Empty
IndlægEmne: Sv: Aquamor 1   Aquamor 1 Icon_minitimeOns 9 Dec 2009 - 0:47

Begynder på 2. behandling på torsdag. Så er der gået 7 dage. Smadrer aquamor egentligt algerne også?
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Aquamor 1 Empty
IndlægEmne: Sv: Aquamor 1   Aquamor 1 Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Aquamor 1
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Sygdomme-
Gå til: