Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Bugvattersot

Go down 
+2
Unimati
bent
6 deltagere
ForfatterBesked
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

Bugvattersot Empty
IndlægEmne: Bugvattersot   Bugvattersot Icon_minitimeFre 26 Feb 2010 - 21:43

Hej vil høre om bugvattersot smitter.Bent
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Bugvattersot Empty
IndlægEmne: Sv: Bugvattersot   Bugvattersot Icon_minitimeFre 26 Feb 2010 - 21:59

Jep. En død fisk med sot vil smitte en anden.... det har jeg ihvertfald fået fortalt, og det giver da mening Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

Bugvattersot Empty
IndlægEmne: Sv: Bugvattersot   Bugvattersot Icon_minitimeFre 26 Feb 2010 - 22:20

hvad gør man ved det ud over at stoppe med at foder,det er fordi jeg har mistet to nu hvor de har været runder i bugen end nomalt og nu er der en igen
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Bugvattersot Empty
IndlægEmne: Sv: Bugvattersot   Bugvattersot Icon_minitimeFre 26 Feb 2010 - 22:31

Nogle medicinerer med Aquamor1.

Jeg gør noget andet, som jeg ikke vil ind på længere, da det åbenbart ikke er såen ligetil med den succes, jeg selv har med metoden Wink

.... så du skal medicinere med Aquamor1.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

Bugvattersot Empty
IndlægEmne: Sv: Bugvattersot   Bugvattersot Icon_minitimeFre 26 Feb 2010 - 22:46

ok så må jeg få fat i det i morgen hvor længe skal man behandle
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Bugvattersot Empty
IndlægEmne: Sv: Bugvattersot   Bugvattersot Icon_minitimeFre 26 Feb 2010 - 23:29

Behandlingen tager en uge, og er der ingen forbedring, så er det på den igen.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

Bugvattersot Empty
IndlægEmne: Sv: Bugvattersot   Bugvattersot Icon_minitimeFre 26 Feb 2010 - 23:50

ok tak for hjælpen
Tilbage til toppen Go down
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

Bugvattersot Empty
IndlægEmne: Sv: Bugvattersot   Bugvattersot Icon_minitimeLør 27 Feb 2010 - 1:33

jeg har aldrig forstået det med ikke at fodre under behandlingen. medicinen skal vel ned i tarmene ik ?
jeg har altid fodret under behandlingen uden problemer

allan
Tilbage til toppen Go down
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

Bugvattersot Empty
IndlægEmne: Sv: Bugvattersot   Bugvattersot Icon_minitimeLør 27 Feb 2010 - 9:13

jeg har bare altid hørt at man ikke må foder under behandling for at de for tømt tarmene
Tilbage til toppen Go down
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

Bugvattersot Empty
IndlægEmne: Sv: Bugvattersot   Bugvattersot Icon_minitimeLør 27 Feb 2010 - 11:49

der er helt rigtigt, at de skriver det. men hvis det skal virker, burde medicinen så ikke skulle ned i mave/tarm systemet ??
jeg har sikker ikke ret, men for mig lyder det mest rigtigt. jeg haved på et tidspunkt en snak med Thomas A om dette. han fortalte, at han osse fodrede under medicinering.
hvis du har hovedpine er det jo heller ikke nok, at gå rundt med en panodil i hånden scratch .

allan
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Bugvattersot Empty
IndlægEmne: Sv: Bugvattersot   Bugvattersot Icon_minitimeLør 27 Feb 2010 - 12:13

Jeg har aldrig brugt omtalte medicin,men hvis det er flydende vil jeg mene at,det kommer ind i fisken gennem huden.Men jeg kender ikke præparatet.

Allan hvis panodilen opløser sig i hånden,vil den også blive optaget gennem huden,og hovedpinen forsvinde.

Jeg mener at man godt kan fodre,da den angrebne fisk sandsynligvis ikke spiser alligevel,men det gør dens medbeboere så.

god bedring og held og lykke med medicineringen.
Tilbage til toppen Go down
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

Bugvattersot Empty
IndlægEmne: Sv: Bugvattersot   Bugvattersot Icon_minitimeSøn 28 Feb 2010 - 11:50

nu er der meget snak om man skal fodere eller ikke og at bakterikulturen bliver ødelagt,så tænker jeg så skal man da fodere for så fare vand vadierne da op og ned og det dur da for fisken har jo nok at slås med i den periode man midicinere
Tilbage til toppen Go down
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

Bugvattersot Empty
IndlægEmne: Sv: Bugvattersot   Bugvattersot Icon_minitimeTirs 7 Sep 2010 - 12:49

Nu er jeg træt af det bugvattersot nu har jeg haft det igen og nu er de alla sammen stået af hvad kan man gøre for at forbygge at det ikke sker igen.
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Bugvattersot Empty
IndlægEmne: Sv: Bugvattersot   Bugvattersot Icon_minitimeOns 8 Sep 2010 - 11:00

Hvor surt Bent Bugvattersot 107245

Som udgangspunkt skal du regne med, at bugvattersot kommer af stress. Du skal derfor sætte dig ned, og finde ud af, hvad det er der stresser dine fisk. Er det manglende/ureglmæssige vandskifte, trafik foran akvariet, en meget dominerende fisk, nye fisk, banken på glasset, går de i panik, når du slukker lyset osv.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

Bugvattersot Empty
IndlægEmne: Sv: Bugvattersot   Bugvattersot Icon_minitimeOns 8 Sep 2010 - 15:40

troer måske at det kan være over fordring Crying or Very sad
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Bugvattersot Empty
IndlægEmne: Sv: Bugvattersot   Bugvattersot Icon_minitimeOns 8 Sep 2010 - 21:12

Overfodring er ikke en direkte årsag til bugvattersot. Overfodring kan være den medvirkende faktor til, at soten bryder ud.

Sot kommer af stress, stress og atter stress (det er min mening, og den deles slet ikke af alle).

Overfodrer du en tilfreds fisk, kan der ske to ting (igen kun min mening).
1. Fisken bliver fed.
2. Der er ingen ændring at se på fisken. "Overskud" bliver skidt ud. F.eks. de tetraer og sværddrager, der går med heckelii i 900´eren. De spiser løs i en times tid (tiden fra jeg fodrer og til lyset slukkes.... mallerne tager resten efter mørkets frembrud). Der er intet at se på dem. Hverken fedme eller antydning til eksplosiv vækst..... de yngler bare som sindsyge Very Happy

Overfodring kan være den indirekte årsag til sot, set ud fra følgende synspunkter (igen kun min egen mening).
1. Overfodring medfører forhøjet nitrat. Skiftes vandet ikke i forhold til foderbelastningen, vil nitratniveauet stresse fiskene.
2. Jeg antager, at fordøjelsesprocessen forringes ved en stresset fisk, og dermed kan "overskudsfoder" rådne i tarmsystemet.

Så mit råd er; giv ikke fodermængden skylden, men kig derimod på de andre faktorer såsom vandskifte og trafik omkring akvariet Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

Bugvattersot Empty
IndlægEmne: Sv: Bugvattersot   Bugvattersot Icon_minitimeOns 8 Sep 2010 - 22:29

okay men jeg må jo se hvordan det går når der bliver købt nye igen men hold kæft hvor jeg bare træt det Mad
Tilbage til toppen Go down
Tom & Jane

Tom & Jane


Antal indlæg : 257
Join date : 11/06/09
Geografisk sted : Brovst

Bugvattersot Empty
IndlægEmne: Sv: Bugvattersot   Bugvattersot Icon_minitimeFre 10 Sep 2010 - 21:11

Hej Bent

Trist at høre at du endnu engang er blevet ramt af sygdom. Bugvattersot 305101 Har du tænkte tingene igennem og evt. fundet en idé om hvad årsagen kan være. Question

Håber du ikke mister helt lysten til hobbien, nu hvor du kom i gang igen og var blevet glad ved dit ny balje.
Tilbage til toppen Go down
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

Bugvattersot Empty
IndlægEmne: Sv: Bugvattersot   Bugvattersot Icon_minitimeLør 11 Sep 2010 - 8:11

jeg har stadig tænkt mig at blive ved selv om det er ved at være trals Crying or Very sad
Tilbage til toppen Go down
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

Bugvattersot Empty
IndlægEmne: Sv: Bugvattersot   Bugvattersot Icon_minitimeTors 30 Sep 2010 - 21:42

Nu er det 3 uger siden jeg købte nye fisk igen oppe ved gissel det ser ud til at de trives helt godt så jeg er en glad mand igen nogle af dem er begyndt så småt at ligge op til hunnerne så jeg troer på at det går denne gang cheers
Tilbage til toppen Go down
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 59
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

Bugvattersot Empty
IndlægEmne: Sv: Bugvattersot   Bugvattersot Icon_minitimeLør 2 Okt 2010 - 14:20

Min (bitre) erfaring er at det typisk er manglende vandskift eller et for gammelt filter, der er årsag til sot.
Og så selvfølgelig indkøb af nye fisk, som altid stresser, da alle fiskene typisk påvirkes af nye beboere. Og så skal man selvfølgelig give sine fisk ro og ikke rode i det uden en rigtig god grund.

Godt at du er igang igen Smile
Tilbage til toppen Go down
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

Bugvattersot Empty
IndlægEmne: Sv: Bugvattersot   Bugvattersot Icon_minitimeLør 2 Okt 2010 - 20:14

ja det var noget af en om gang for har haft sot tre gange i år det har godt nok været trals men jeg er glad for at det er over nu Very Happy
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Bugvattersot Empty
IndlægEmne: Sv: Bugvattersot   Bugvattersot Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Bugvattersot
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Sygdomme-
Gå til: