Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 fisk gisper

Go down 
5 deltagere
Gå til side : Forrige  1, 2
ForfatterBesked
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeOns 28 Apr 2010 - 14:09

jeg troer heller ikke det er placeringen for så skulle det jo også være galt nede under i akvariet.Så måske skulle jeg tynde ud i besætningen.
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeOns 28 Apr 2010 - 15:27

Ja, hvis medicinerinen ikke hjælper i denne omgang, så ville jeg selv kigge på besætningen, og vælge en art eller to fra.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeOns 28 Apr 2010 - 18:11

Kiwa skrev:

Som Ole siger, så er vi også for længst stoppet med at medicinere, hvis en enkelt fisk dør eller der hænger et par slapssvanse i overfladen. De bliver fjernet og aflivet efter et par dages observation. Medicin her i hjemmet har været megadyrt (ikke kun Aquamor 1) og det har ingen virkning haft, udover en masse mas og ballade. Men dette eksempel er ikke til efterfølgelse. Ole skal bare ikke stå alene med den mening, når jeg nu er af samme. Virker et gedigent vandskift, og omgående foderstop ikke efter et par dage, så er det good bay Ruth, til de slatne sild, der ikke kan klare livet i baljen.

Jeg tror man generelt skal være lidt bedre til, at sætte sig ned et par meter fra akvariet, og studere sine fisk. Kun på den måde finder man ud af, hvad der reelt sker i baljerne. Ser de små nuancer der er i samspillet indbyrdes. Ser hvilke fisk der måske har en anderledes adfærd end resten. Ser om der er en ekstra dominant fisk på spil, der måske stresser de andre i dagligdagen. På den måde kan man hurtigt gribe ind, hvis man ønsker det, og ændre forholdene for fiskene, forhåbentlig til det bedre.

Ganske fornuftige synpunkter i dit korte indlæg der Yvonne fisk gisper - Page 2 95018

Jeg tilslutter koret som ikke behandler mod flaggelater mere ( som nævnt højre oppe) Det som vi betegner som sot/flaggelater/forstoppelse dækker over flere varianter af sygdom. Jeg har selv haft fisk som døde uanset hvad jeg gjorde. Andre overlever uden indgreb - stopper blot med at spise et stykke tid. Og så har jeg en der lignede en kuglefisk, fik en byld på siden af maven... der gik hul på den, og siden har den lagt æg 2 gange. ( går faktisk med skuffe lige nu)
Så prøv nogle af de ting Ole og Yvonne skriver, så skal der nok overleve nogle fisk.

PS. Der snakkes så meget om vandet i akvariet er inficeret ved sot angreb. Det er ikke min oplevelse at alle fisk smittes ved angreb. Jeg tror snarre det er forkert fodring, hvor evt. mere end en fisk har fået for meget foder samtidig.
Jeg sørger altid for at fjerne døde/halvdøde fisk hurtigs muligt, og det har ikke ryttet hele akvariet.
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeOns 28 Apr 2010 - 18:50

Bare rolig Yvonne..... vi tre er ikke de eneste, der ikke medicinerer. Nu er langt størstedelen af min kundegruppe akvarister, jeg vil betegne som erfarne, og de er delt mere eller mindre lige over i to grupper. Den gruppe, der medicinerer og den gruppe, der ikke medicinerer. Det er mest af alt et spørgsmål om religion Very Happy

Som sagt medicinerer jeg aldrig, pånær for noget tid siden, hvor jeg for sjov gav en Aquamor1 kur, for at se, om det ødelagde filteret.... det gjorde det ikke. Få andre gange har jeg lavet en forebyggende kur mod svamp, hvis sårerne var dybe, og antallet af fisk i akvariet gjorde det svært, at holde nítraten nede.

Hvis fiskene viser tegn på noget, så holder jeg ekstra øje med dem, og går det kun én vej, så ryger de ud..... no mercy.

Derimod bruger jeg rigtig lang tid på at forebygge sygdomme. Både omkring sammensætninger, vandkvalitet, temperatur, fodertyper og alt muligt andet. Det giver mere mening i min verden at bruge kræfterne på forebyggelse, og jeg kvitterer gerne med at blive sur, hvis fiskene bliver syge, så det tør de slet ikke fisk gisper - Page 2 2948

Ej.... behandling er et irritationsmoment, hvorimod forebyggelsen er en meget spændende og facinerende gren af hobbyen..... hvis det altså er noget, man har lyst til at gå op i. Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Tom & Jane

Tom & Jane


Antal indlæg : 257
Join date : 11/06/09
Geografisk sted : Brovst

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeOns 28 Apr 2010 - 19:30

Vi kan ikke rigtigt finde ud af om det er protomelassen der er et specielt problem. De er ikke de hårdeste nyssere for at sige det mildt,så hvis det er dem der er målestok for at dine fisk gisper, så synes vi at du skal tage dem fra, det er en lidt hård cocktail for dem.

Hos os går de i deres eget 530 L, men vi prøvede at finde en partner til dem. Det kunne vi ikke, så nu går der 4,4 og hygger sig med lidt botia og nogle ancistrus.
Tilbage til toppen Go down
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeOns 28 Apr 2010 - 20:02

det er nogle stykker af protomelassen der står og gisper sammen med blå delfin så ikke dem alle sammen det troer jeg ikke det er.Men måske har jeg puttet for mange i på en gang for efter jeg fik prtomelassen fra jer af gik der ikke lang tid før der kom blå delfin i ved ikke om det kan have betydet noget
Tilbage til toppen Go down
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeOns 28 Apr 2010 - 20:54

sidder og kommer i tanke om at jeg havde to electra hanner i sidste uge som var begyndt at jage alt og alle, det stod på en uge fjorten dages tid ind til de blev fjernet i sidste uge. Tænker at det måske har været de to som måske er årgesagen til det sot de andre har nu.
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeOns 28 Apr 2010 - 21:38

Det kan sagtens have været triggeren. Du kan ikke gøre andet, end at holde godt øje med dine fisk. Observere dem og finde ud af, hvad det er, der stresser dem.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeOns 28 Apr 2010 - 21:44

jeg syntes at der blevet mere ro efter de to hanner er blevet fjernet.
Tilbage til toppen Go down
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeTors 29 Apr 2010 - 14:34

ingen døde fisk i dag det var rart


Sidst rettet af bent Tors 29 Apr 2010 - 20:39, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeTors 29 Apr 2010 - 20:38

det fik jeg skrevet for tidligt en død
Tilbage til toppen Go down
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeLør 1 Maj 2010 - 9:33

Nu har jeg prøvet at give den en dobbelt dosis af aquamor1 i går,der er ingen forbering det er heller ikke blevet ringer så jeg troer bare jeg skifter 50% af vandetså må det være det.
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeLør 1 Maj 2010 - 10:15

Du behøver ikke at skifte vandet igen. Hvis du ikke kan måle noget nitrat, så lader du det bare være.

Jeg tror ikke, at du får så meget ud af Aquamor1, men det var jo et forsøg værd.... som sagt skader det heller ikke. Hvis det var mig, så ville jeg pille snitterne fra akvariet i nogle dage nu, og så observere fiskene. Du er tilbage, hvor det er fiskene, der skal kurere sig selv, og det kræver fred og ro, samt lidt tålmodighed. Det er super, at du lige skriver en opdatering dagligt, så eventuelle forværringer kan tages i opløbet.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeLør 1 Maj 2010 - 11:39

kan jeg begynde at fodere lidt igen der er to fisk tilbage som det er galt med resten fejler ikke noget de ter sig som de plejer.
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeLør 1 Maj 2010 - 11:56

Nix. Ingen foder før de alle viser normal adfærd.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeLør 1 Maj 2010 - 12:45

ok
Tilbage til toppen Go down
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeSøn 2 Maj 2010 - 20:55

Det ser ud til at at de er ved at få det bedere dem der har stået og gispe,men så er der tre andre der ligesom ser lidt dvask ud men så snart men nærmer sig akvariet så er det ligesom de vågner op,har skiftet vandet i dag så nu får de ikke nyt vand før om en uge.temp er 26,4 de fik lidt salt i dag også.
Tilbage til toppen Go down
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeOns 5 Maj 2010 - 17:58

Nu hvor de er oven på igen hvor tit må man fordere i starten
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeOns 5 Maj 2010 - 19:12

Når du er helt sikker på, at de er ovenpå igen, så kan du fodre MEGET sparsomt. Hele deres fordøjelse skal lige i gang, så der skal nok gå en månedstid, inden du er oppe på fuld fodring. Jo mere grønt foderet er, jo bedre.... så ingen red/green sticks til dem Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeOns 5 Maj 2010 - 20:05

nej det får de heller ikke ,er det foder en gang i ugen eller to gange eller hvor meget
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeTirs 11 Maj 2010 - 10:44

Hvordan går det med dem?
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeTirs 11 Maj 2010 - 14:07

de har det supper der er ingen tegn på sygdom mere
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeTirs 11 Maj 2010 - 14:08

Super duper Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeTirs 11 Maj 2010 - 14:24

ja men har sku kostet en 10 stykker det gik mest ud over protomelas vigatus ungerne øv
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeTirs 11 Maj 2010 - 14:26

Jep, det er surt, når uheldet er ude. Man kan jo ikke gøre meget andet end forebyggelse så godt, som det nu er muligt.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Tom & Jane

Tom & Jane


Antal indlæg : 257
Join date : 11/06/09
Geografisk sted : Brovst

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeTirs 11 Maj 2010 - 15:19

Det er vi kede af at høre, specielt at det gik ud over Pro. Virgatus.

vi er da glade ved at høre at du har fået styr på det igen.
Tilbage til toppen Go down
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeTirs 11 Maj 2010 - 21:16

ja nu håber jeg bare der er et par hanner ud af de sidste af dem jeg købte af jer
Tilbage til toppen Go down
Tom & Jane

Tom & Jane


Antal indlæg : 257
Join date : 11/06/09
Geografisk sted : Brovst

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeTirs 11 Maj 2010 - 21:26

Ellers må du sige til, vi har da lidt gående, også nogen vi kan se er hanner
Tilbage til toppen Go down
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeOns 12 Maj 2010 - 8:34

det lyder godt hvor mange er det.
Tilbage til toppen Go down
Tom & Jane

Tom & Jane


Antal indlæg : 257
Join date : 11/06/09
Geografisk sted : Brovst

fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitimeOns 12 Maj 2010 - 20:08

Hej Bent

Der er 14 stk. af de samme kulde du fik fra. Der er i hvert fald 2 eller 3 af de største som tydelig er hanner.
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





fisk gisper - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: fisk gisper   fisk gisper - Page 2 Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
fisk gisper
Tilbage til toppen 
Side 2 af 2Gå til side : Forrige  1, 2
 Lignende emner
-
» Fiskene gisper ligepludselig
» nye fisk
» Mine nye fisk
» OOOPS - nye fisk
» fisk dør i 1120L

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Sygdomme-
Gå til: