Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 810 L blandet Tanganyika akvarie

Go down 
+2
FinnB
Kiwa
6 deltagere
ForfatterBesked
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

810 L blandet Tanganyika akvarie Empty
IndlægEmne: 810 L blandet Tanganyika akvarie   810 L blandet Tanganyika akvarie Icon_minitimeLør 29 Maj 2010 - 17:07

Når man nu sidder lidt og keder sig, og venter på gæster til grill aften, og der ikke sker det store på ens foretrukne forum, tjaah så sker det jo, at man surfer rundt på nogle af
de andre sider man også kender. Jeg synes tit, at vores Svenske broderfolk har en anden tilgang til hobbyen hvad angår fiskesammensætning, end vi har herhjemme.

Igen i dag blev jeg ikke skuffet, og faldt over denne debat om en der har et 810 L'ers akvarie, med en Tanganyika sammensætning, jeg flere gange har set Svenske akvarister
gøre sig i. Jeg undres til stadighed over deres tilgang til tingene! Det skal dog siges, at jeg ikke er gået i dybden med mine undersøgelser, og dermed har kunne konstatere om det
generelt drejer sig om nybegyndere, der bare prøver tingene af, eller om det reelt er erfarne folk, der holder fiskene på denne måde, og har succes med det, gennem mange år.

Efter en ændring i kosten til, at anvende rejemix tilsat bla. kiwi og havregryn, har denne akvarist åbenbart, fået en noget bedre vækstrate og huld på sine frontosa. Der er også en
video i debatten af, hvordan livet i akvariet udspiller sig.

http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=4754.0

Hvorfor nu trække en debat på et svensk forum ind her? Jo fordi andre foras debatter mange gange udvikler sig anderledes end vores, og akvaristerne gør nogle andre ting end
vi gør, og jeg synes det kunne være sjovt og lærerigt at debattere, når andre gør tingene anderledes. Jeg har faktisk set mange lignende debatter på andre udenlandske fora, men
igen - hvor længe går disse sammensætninger reelt, før man måske må fjerne enkelte fisk der ikke trives?

Er der kun os der er så forhippede på, at tilgodese hver enkelt arts individuelle behov, at vi sjældent bryder de skrevne regler, og i bund og grund opdrager hinanden og nye
akvarister til, at holde fiskene på den måde, vi selv mener er bedst og kender til gennem den "ensidige" opdragelse vi får af hinanden?


Så kom frisk, det svenske sprog er nemt at gå til, og der er en del billeder som man kan studere, og se hvor mange forskellige Tangaer denne akvarist har sat sammen, uden at det
efter min mening er overfyldt.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
FinnB

FinnB


Antal indlæg : 83
Join date : 08/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Avnbøl

810 L blandet Tanganyika akvarie Empty
IndlægEmne: Sv: 810 L blandet Tanganyika akvarie   810 L blandet Tanganyika akvarie Icon_minitimeLør 29 Maj 2010 - 18:44

Det er nemlig et rigtig godt blandet Tanganyika selskabakvarium som jeg kan lide.
Ser ud som hjemme ved mig med 9 arter i et akvarium,mine Tropheus går super godt sammen med Calvus så algeædere og kødædere
går fint sammen, det handler bare om at fodre rigtigt..
Tilbage til toppen Go down
http://www.alssundakva.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

810 L blandet Tanganyika akvarie Empty
IndlægEmne: Sv: 810 L blandet Tanganyika akvarie   810 L blandet Tanganyika akvarie Icon_minitimeLør 29 Maj 2010 - 21:53

En farlig debat Yvonne. Der findes ufatteligt mange meninger om emnet, og jeg kan ikke se, hvordan man kan få det til at virke på lang sigt. Nu kender jeg ikke særlig meget til Tangaer, men de forsøg jeg selv har gjort med mbunaer og fritsvømmere fra malawi, er allesammen endt med det samme. Efter 1-1½ år begynder mbunaerne enten at blive overvægtige, eller fritsvømmerne bliver undervægtige. I det her tilfælde har det ikke så meget at gøre med fodertypen, da jeg fodrede fritsvømmerne med det "grønneste flagefoder/crisps", da det alligevel indeholder ufatteligt meget protein fra fisk, skaldyr eller i nogle tilfælde, det der er værre. Problemerne opstod, når fritsvømmerne begyndte at overhale mbunaerne i størrelse, og dermed krævede mere foder.... det resulterede i overvægtige mbunaer, da de normalt er de første til fadet. Tilgodeså jeg mbunaerne gik der ikke lang tid, før de større fritsvømmere blev undervægtige. Den samme problematik vil svenskeren løbe ind i på et tidspunkt. Hans akvarie har jo ikke kørt i så lang tid Wink

Vedr. havregryn, så består det meget af kulhydrater, som ikke alle fisk kan nedbryde. Jeg mener faktisk kun, at det er planteædere, der kan det, men det må du ikke hænge mig op på. Hvis det er korrekt, så vil det forurene vandet unødigt meget, hvis man fodrer f.eks. frontosaer med det, da det egentligt bare bliver skidt ud igen.

Men det er en meget spændende debat, du har skudt i gang. Det samme kan jo siges om, hvordan akvarister i USA holder deres amerikanske cichlider. Der er det mere reglen end undtagelsen, at folk har flere forskellige arter i relativt små akvarier, men altid kun 1 han af hver, og ingen hunner.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
THORLEIFDK

THORLEIFDK


Antal indlæg : 169
Join date : 09/06/09
Age : 53
Geografisk sted : København

810 L blandet Tanganyika akvarie Empty
IndlægEmne: Sv: 810 L blandet Tanganyika akvarie   810 L blandet Tanganyika akvarie Icon_minitimeSøn 30 Maj 2010 - 17:31

Hej Yvonne Smile
Det er en stigende tendens i Sverige at bruge netop havregryn(noget jeg har set ved selvsyn)og må da også bare konstatere at disse får en farlig form ala biafra-barn med derform krop(tropheus)...de andre indgredienser vil jeg så ikke udtale mig om...jeg ville ihvertfald ikke bruge noget som minder om Ota-solgryn,da jeg af egen mening ikke tror at det er hensigtsmessig korrekt brug i det lange løb...men jow da,det giver mange unger Wink
mvh
Carsten
Tilbage til toppen Go down
https://www.youtube.com/user/THORLEIFDK
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

810 L blandet Tanganyika akvarie Empty
IndlægEmne: Sv: 810 L blandet Tanganyika akvarie   810 L blandet Tanganyika akvarie Icon_minitimeMan 31 Maj 2010 - 18:24

Takker, jov ved godt den kan være lidt farlig (debatten) men synes alligevel, at alle der kommer med meninger/erfaringer, på hver sin måde vover pelsen, og tak for det.

Jeg er jo netop vidende om, at Finn herinde har et blandet akvarie, kan dog ikke huske hvor længe det har kørt, men vil mene det er et godt stykke tid, og da han umiddelbart er en af de få der har gjort sig i det, så er hans erfaringer utrolig vigtige synes jeg, og især på den lange bane. Mener også at Vorup før i tiden har gjort sig i nogle blandinger man ikke ser så tit herhjemme.

Ole du kommer med en udtalelse jeg ikke har tænkt på før, men den er helt kanon. Når fiskene bliver voksne, og har større behov, så kan de blive sat bagud af de hurtigere arter i akvariet, og de når så ikke at komme ordentligt til fadet. Betragtningerne mht. fiskenes evne til at optage fodret (f.eks. havregrynene) viser sig så åbenbart heller ikke, at være hensigtsmæssigt selv til grøntæderne, som Carsten netop nævner mht. Tropheus, selvom det måske giver mange unger.

Jeg har selv observeret her 2 hunner af en art, der er til den mere kødspisende side, som jeg holder sammen med nogle der er til den grønne side, blive utrolig magre. Det der undrer mig er, at deres hanner ikke lider af samme problem. Om det så har noget at gøre med hunnernes generelle temperament, at de er mere tilbageholdende ved jeg selvfølgelig ikke. Men hunnerne går i krogene, og er ikke så friske til at spise når er fodres, som hannerne er, men der er også smæk på hos de fisk de går sammen med. Det må jeg erkende.

Det skal nævnes, at hunnerne ikke har båret skuffe i over 1 år, så det er ikke det der gør at de svinder ind. De bliver fodret med mere kraftfuldt foder indimellem, i form af div. frost foder, men jeg tror simpelthen ikke de når, at få det de skal, sålænge de går sammen med de langt mere livlige og hurtige fritsvømmere.

Tilbage til lidt spørgsmål og tanker:

Kunne det have noget at gøre med antallet af arter, man har gående. Altså hvis der er få af hver art, så er der måske ikke en art der er dominerende, og på den måde kan flere arter nå, at komme til fadet ved fodring?

Kan størrelsen på akvariet have noget at sige, altså om de enkelte arter har god plads, og den plads der behøves, for at de trives bedre, og måske ikke bliver stresset i samme grad under fodring, som hvis akvariet er godt fyldt op?

Det du fortæller om folk fra USA Ole, og deres måede at holde Amerikanerne på, har jeg set i flere omgange også inde for Malawierne, og faktisk set flere akvarier, hvor hannerne er i fin stand, og i fine farver. Så hvis man egentlig "bare" kun vil have nogle flotte fisk gående, så er det måske måden at holde dem på. Så skal man ikke bekymre sig om, eventuelle hunner der bukker under fordi man holder mange arter sammen.

Nåh bare lidt flere tanker og input. Jeg er "desværre" opdraget på Dansk, og deraf skeptisk, men helt klar åben for "nytænkning" Jeg tror egentlig ikke, at der er så stor forskel på Malawi og Tanganyika, da jeg jo kan se et par problemer med vores fritsvømmere kontra Sandsild her (Tanga) Men måske ligger der noget i, om man holder fiskene i flok, og de deraf er meget dominerende, kontra det at holde dem i mindre antal og med lidt flere arter, og i akvarier der reelt kan bære hver art, og man får opbygget nogle ordentlige territorier til hver art.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
nørgård




Antal indlæg : 17
Join date : 04/12/09

810 L blandet Tanganyika akvarie Empty
IndlægEmne: Sv: 810 L blandet Tanganyika akvarie   810 L blandet Tanganyika akvarie Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 17:26

Jeg blander mig lige

Jeg har i længere tid forsøg om det kunne lade sig gøre at blande en masse forskellige tanganyika arter i samme balje. Dette oplever jeg er utrolig svært, der findes arter som er rimelig fredelige og holder sig for sig selv, men så er udvalget af spændende fisk ikke ret stort. Desuden virker det meget svært at få afkom hvis man har mange arter.

Grunden til at ham gutten fra sverige kan have så mange arter er efter min mening fordi der er så mange fisk at de ikke kan danne territorier. Jeg så bl.a. nede ved Rud, at han havde en masse Tretocephalusser gående i samme akvarium uden de angreb hinanden, men de skyldes at de ikke har mulighed for at komme til at forsvare noget. Det bliver en slags kaosakvarium hvor fiskene aldrig rigtig viser deres egen adfærd, hvilket gør akvariet uinteresant.
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

810 L blandet Tanganyika akvarie Empty
IndlægEmne: Sv: 810 L blandet Tanganyika akvarie   810 L blandet Tanganyika akvarie Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 19:07

nørgård skrev:
Jeg blander mig lige

Jeg har i længere tid forsøg om det kunne lade sig gøre at blande en masse forskellige tanganyika arter i samme balje. Dette oplever jeg er utrolig svært, der findes arter som er rimelig fredelige og holder sig for sig selv, men så er udvalget af spændende fisk ikke ret stort. Desuden virker det meget svært at få afkom hvis man har mange arter.

Grunden til at ham gutten fra sverige kan have så mange arter er efter min mening fordi der er så mange fisk at de ikke kan danne territorier. Jeg så bl.a. nede ved Rud, at han havde en masse Tretocephalusser gående i samme akvarium uden de angreb hinanden, men de skyldes at de ikke har mulighed for at komme til at forsvare noget. Det bliver en slags kaosakvarium hvor fiskene aldrig rigtig viser deres egen adfærd, hvilket gør akvariet uinteresant.


810 L blandet Tanganyika akvarie Icon_goodpost
Tilbage til toppen Go down
nørgård




Antal indlæg : 17
Join date : 04/12/09

810 L blandet Tanganyika akvarie Empty
IndlægEmne: Sv: 810 L blandet Tanganyika akvarie   810 L blandet Tanganyika akvarie Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 21:35

Tak skal du have
Tilbage til toppen Go down
FinnB

FinnB


Antal indlæg : 83
Join date : 08/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Avnbøl

810 L blandet Tanganyika akvarie Empty
IndlægEmne: Sv: 810 L blandet Tanganyika akvarie   810 L blandet Tanganyika akvarie Icon_minitimeMan 14 Jun 2010 - 20:28

Nørgård:
Jeg er ikke helt enig med dig.I mit akvarie går der 9 arter sammen(mindst). Jeg ser aldrig en enkelt fisk stå i et hjørne.
De laver deres egne områder som de så holder deres artsfæller væk fra.
Stort set alle arter går med skuffe eller får æg,men ynglen bliver selvfølgelig spist (et selskabsakvarie skal ikke give for meget yngel).
Mit akvarieum har kørt siden maj 2008 kun med vandskift og tilføjelse af fisk.
Tilbage til toppen Go down
http://www.alssundakva.dk
nørgård




Antal indlæg : 17
Join date : 04/12/09

810 L blandet Tanganyika akvarie Empty
IndlægEmne: Sv: 810 L blandet Tanganyika akvarie   810 L blandet Tanganyika akvarie Icon_minitimeMan 14 Jun 2010 - 21:15

Hej Finn

Ved godt at det er lykkes ret godt for dig, men det er jo også 1000L. Tror da heller ikke det er umuligt hvis man får lavet noget forskellige nicher i baljen. Har også haft 5 arter til at gå i en 530 L uden nogen form for kamp, men arterne skal vælges nøje.

Men hvis vi ser på det akvarium i debatten, er det med nogle fisk som i hvert fald ikke kan sammen. Det ses også tydeligt i den video han har lagt ud, og jeg tror aldrig de kommer til at vise deres adfærd i det akvarium.
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





810 L blandet Tanganyika akvarie Empty
IndlægEmne: Sv: 810 L blandet Tanganyika akvarie   810 L blandet Tanganyika akvarie Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
810 L blandet Tanganyika akvarie
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» blandet bundlag
» Tanganyika MAGAZYN
» Tanganyika krabbe
» Besøg på en fangststation i Tanganyika-søen
» En film fra Tanganyika søen

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Tanganyika-
Gå til: