Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Salt i ferskvand

Go down 
+2
Sciaenochromis
ddllkk
6 deltagere
ForfatterBesked
ddllkk




Antal indlæg : 6
Join date : 26/06/10
Age : 42
Geografisk sted : Vejlby Risskov

Salt i ferskvand Empty
IndlægEmne: Salt i ferskvand   Salt i ferskvand Icon_minitimeSøn 27 Jun 2010 - 22:35

Jeg har hørt at det kunne være en god ide at kome lidt salt i akvariet for at fiskene kan få en tykkere slimhinde og derved forebyge svamp.. er der nogen her der har erfaring med dette??
Tilbage til toppen Go down
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Salt i ferskvand Empty
IndlægEmne: Sv: Salt i ferskvand   Salt i ferskvand Icon_minitimeMan 28 Jun 2010 - 0:52

ddllkk skrev:
Jeg har hørt at det kunne være en god ide at kome lidt salt i akvariet for at fiskene kan få en tykkere slimhinde og derved forebyge svamp.. er der nogen her der har erfaring med dette??

Jeg kommer altid 1 spise ske fransk havsalt (NaCL) i, uden tilsætningsstoffer pr. 100 lt. vand, når jeg laver mit ugentlige 50 - 85% vandskifte.
Og da jeg har et 530 lt. akvarium, så smider jeg ca. 6 stk. i.

Personligt tror jeg, det har en gavnlig effekt på flere områder og fiskene behøver ikke at være syge, før man tilsætter salt.

1. For det første er vores ledningsvand, totalt drænnede for salte og dermed også mineraler.
2. For det andet, så får cellerne lettere ved at optage næringsstoffer med en forøget saltkoncentration i vandet. (Vi er inde på noget omkring fiskenes osmotiske regulering. Men det ved jeg ikke, så meget mere om.)

Det er min personlige holdning og den smule erfaring jeg nu har med malawi og det jeg har læst mig frem til i bøger, artikler og i forskellige fora. Men fiskene bliver nærmest mere energiske at se på, når jeg smider saltet i sammen med det rene vand. De tonser frem og tilbage. Og indtil videre er ingen af dem døde af det endnu. cheers


Tilbage til toppen Go down
ddllkk




Antal indlæg : 6
Join date : 26/06/10
Age : 42
Geografisk sted : Vejlby Risskov

Salt i ferskvand Empty
IndlægEmne: tak   Salt i ferskvand Icon_minitimeOns 30 Jun 2010 - 21:23

det vil jeg prøve så må jeg se hvad der sker Salt i ferskvand 515631 javascript:emoticonp('Salt i ferskvand 515631')
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Salt i ferskvand Empty
IndlægEmne: Sv: Salt i ferskvand   Salt i ferskvand Icon_minitimeFre 2 Jul 2010 - 12:09

Problemet er bare at hvis man bruger det forebyggende,så har man ingen mulighed for at fjerne evt.en skramme et uklart øje eller lignende,da fiskene efterhånden bliver resistente over for virkningen. Så hvis du kan undgå at bruge det i flæng er det den bedste løsning,heller sørge for at din vandkvalitet er god (no2 og no3) så vil dine fisk sprutte af sundhed
Tilbage til toppen Go down
FinnB

FinnB


Antal indlæg : 83
Join date : 08/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Avnbøl

Salt i ferskvand Empty
IndlægEmne: Sv: Salt i ferskvand   Salt i ferskvand Icon_minitimeFre 2 Jul 2010 - 17:03

Nu har jeg ikke meget forstand på det,men jeg kan ikke se hvorfor man skal komme salt i hvis det ikke er nødvendigt.
Er det ikke noget med at salt ikke forsvinder fra vandet?,men som sagt jeg har ikke meget forstand på det.
Tilbage til toppen Go down
http://www.alssundakva.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Salt i ferskvand Empty
IndlægEmne: Sv: Salt i ferskvand   Salt i ferskvand Icon_minitimeLør 3 Jul 2010 - 8:02

Vi kom også salt i i starten, ved hvert vandskift, men holdt hurtigt op med det igen, af den årsag Gerner nævner.

I dag bruger vi slet ikke salt. Hvis der er en fisk med en skramme, eller f.eks. har fået en øjenskade, så anvender vi Easy Life ved vandskift, i stedet for salt.

Det er korrekt at saltet ikke forsvinder Finn, koncentrationen af salt vedligeholdes hvis man tilsætter nyt salt hver gang man skifter vand. Det er kun ved vandskift
uden tilsætning af salt at koncentrationen fortyndes, og til sidst forsvinder.

Mvh
Yvonne


Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

Salt i ferskvand Empty
IndlægEmne: Sv: Salt i ferskvand   Salt i ferskvand Icon_minitimeLør 3 Jul 2010 - 9:16

jeg vil ikke give jer ret... hvis saltet er i vandet, vil det da osse rense et sår, et øje eller lignende, selvom de er vant til saltet i vandet. jeg tror det er en udbredt skrøne.. der er jo ikke en medicin.

allan
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Salt i ferskvand Empty
IndlægEmne: Sv: Salt i ferskvand   Salt i ferskvand Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Salt i ferskvand
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Generelt-
Gå til: