Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Frontosa på ferie

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 58
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

Frontosa på ferie Empty
IndlægEmne: Frontosa på ferie   Frontosa på ferie Icon_minitimeSøn 11 Jul 2010 - 14:29

Eller rettere, jeg er på ferie i 14 dage og fiskene er alene hjemme tongue

Hvordan klares pasningen bedst, når der ikke er nogen til at skifte vand i et ret så befolket akvarie???

Mine 23 velvoksne frontosaer i 960'eren er vant til masser af mad og selvfølgelig masser af vandskift, da meget mad ind = meget skidt ud.

Jeg har startet et "hysterisk" vandkifte-forløb, med skift af 1/3 af vandet hver 2. dag. Det er for at sikre at vandet er optimalt friskt, før afrejsen. Filtret skiftes selvfølgelig også før turen.

Herefter er det min plan slet ikke at fodre, da der ikke er nogen til at fodre jævnligt, varieret og skifte vand. Dvs minimalt "skidt" og derfor minimalt behov for vandskift. Der kommer dog en "ikke-fiske-tosse) forbi hver dag, for at fjerne evt. døde fisk (der røg faktisk en hun forleden).

Hvad siger I?
Holder den model eller har I andre idéer?

Resten af akvarierne får mad via fodermaskiner, da de er tyndt befolkede.

God sommer til jer alle sunny
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Frontosa på ferie Empty
IndlægEmne: Sv: Frontosa på ferie   Frontosa på ferie Icon_minitimeSøn 11 Jul 2010 - 14:34

Vandskifte, så nitraten er så lav som mulig.

Ingen fodring i de 14 dage.

Du må IKKE pille ved filteret på nogen som helst måde.... Hverken rense det, eller skifte filtervat what ever.... det er for farligt.

Lyset skal holdes slukket i 14 dage (gør du jo mere eller mindre i forvejen). Din ven skal nok lige holde øje med temperaturen. Hvis du har en luftpumpe stående, kan du med fordel sætte den til, inden du smutter.

De andre akvarier vil jeg ligeledes afholde mig fra at fodre. Just in case Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 58
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

Frontosa på ferie Empty
IndlægEmne: Sv: Frontosa på ferie   Frontosa på ferie Icon_minitimeSøn 11 Jul 2010 - 19:12

Jamen så prøver jeg den model.

Temperaturen havde jeg lige overset - den kan faktisk blive ret høj i den stue, så der kommer en kraftig luftpumpe på - selvom det vel konflikter med frontosaerne der helst ikke skal have mulighed for at sluge luft. Det kan jo være de bliver så sultne at de spiser boblerne Laughing
Tilbage til toppen Go down
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

Frontosa på ferie Empty
IndlægEmne: Sv: Frontosa på ferie   Frontosa på ferie Icon_minitimeSøn 11 Jul 2010 - 21:36

er der ikke baggrund i ?? så smid luftstenen bag ved

allan
Tilbage til toppen Go down
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 58
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

Frontosa på ferie Empty
IndlægEmne: Sv: Frontosa på ferie   Frontosa på ferie Icon_minitimeMan 12 Jul 2010 - 9:52

Selvfølgelig sunny
Tilbage til toppen Go down
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 58
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

Frontosa på ferie Empty
IndlægEmne: Sv: Frontosa på ferie   Frontosa på ferie Icon_minitimeOns 4 Aug 2010 - 11:31

Så er "farmand" igen hjemme hos frontosaerne.

De har klaret sig fint uden mad og vandskifte i de 14 dage.

Desværre har de været lidt hårde ved hinanden (ved ikke om sulten gør dem mere livlige), en han har fået et ordentligt bid i puklen og næsten alle har iturevne finner. Selv alphahannen har mistet nogle af de længste finnestråler.

Værst af alt så har betahannen fået luft i maven. Han er flyttet til et andet akvarie, så han forhåbentlig kan komme sig hurtigt.

Iøvrigt har jeg fjernet synodontis'erne, da de igen snuppede næsten alle æggene ved en leg.

Og så var der en kæmpe skuffe her til morgen, så helt skidt er det nu ikke.

Så 14 dage uden foder bliver modellen fremover her hos mig.
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Frontosa på ferie Empty
IndlægEmne: Sv: Frontosa på ferie   Frontosa på ferie Icon_minitimeOns 4 Aug 2010 - 23:53

Super, at de overlevede ferien cheers

Jeg ved ikke om sultne fisk er mere aggressive, men det er jo et brugt trick at stoppe fodringen for at sætte gang i yngleriet. Jeg ved ikke, hvorfor det skulle virke, for jeg har aldrig selv prøvet det Very Happy

Held & lykke med at få betahannen på ret køl igen Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Frontosa på ferie Empty
IndlægEmne: Sv: Frontosa på ferie   Frontosa på ferie Icon_minitimeFre 6 Aug 2010 - 2:02

Hejsa
Skulle selv til at oprette en tråd vedr. 10 dages ferie, da det ville være første gang, så mange dage væk fra fiskene.
Men det er der da ingen grund til nu. Hehe... så tak for det Vorup. cheers
Den eneste forskel jeg lige kan se, som jeg gør anderledes, er at jeg skrifter 95% af vandet dagen før afrejse, og stopper fodringen samt slukker lyset i armaturet.
Jeg lader dog mit LED natlys kører 24/7. Det gør nemlig at de ikke angriber hinanden total overdrevet, i "nattens mulm og mørke", og derved bider hinandens finner af (tror jeg). Det er min erfaring ihvertfald intil videre. Og LED lys stripsen, giver hverken varme eller noget fra sig. Så det er fint. Tror faktisk heller ikke, at jeg behøver at sætte ekstra luft til. Vand temp. er mellem 24 og 26 grader. Så det er fint.
Så kører det sgu håber jeg! tongue
Tilbage til toppen Go down
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 58
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

Frontosa på ferie Empty
IndlægEmne: Sv: Frontosa på ferie   Frontosa på ferie Icon_minitimeMan 9 Aug 2010 - 15:52

95 % af vandet er da en del - jeg skifter kun med koldt vand, derfor har jeg måttet fordele det over flere dage.

Sammenhængen mellem manglende lys og flænsede finner havde jeg ikke lige set, men du har sikkert ret, for jeg har aldrig set nogen af de andre turde bide alphahannen i finnerne. Jeg må have fat i noget lys der økonomisk kan tåle at være tændt hele natten.

Tak for input Smile
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Frontosa på ferie Empty
IndlægEmne: Sv: Frontosa på ferie   Frontosa på ferie Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Frontosa på ferie
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa)
» Frontosa Burundi med æg
» Frontosa; brugere og varianter
» Frontosa fight ( billedserie )
» hvad holder i sammen med frontosa??

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Tanganyika-
Gå til: