Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Forslag til robust sandsild der evt. holdes uden hunner

Go down 
2 deltagere
ForfatterBesked
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Forslag til robust sandsild der evt. holdes uden hunner Empty
IndlægEmne: Forslag til robust sandsild der evt. holdes uden hunner   Forslag til robust sandsild der evt. holdes uden hunner Icon_minitimeLør 14 Aug 2010 - 14:59

Her lidt "langhåret" lørdags læsning - hvis I sidder og keder Jer Basketball

Hvis I har kommentarer/løsningsforslag vil det selvfølgelig glæde mig meget. Det beskrevede problem kunne måske også medføre, en lidt mere interessant debat, om cichlidernes
adfærd/ændring i adfærd, hvis de holdes kønsvis alene.

Søger lidt info og evt. erfaringer med "robuste" sandsild.

Er der nogen der har erfaringer med, de mere aggressive sandsild såsom Callochromis arterne og hvilken adfærd de har, hvis der går et par stykker sammen uden hunner?

Vil deres aggresioner blive dæmpet uden hunnernes tilstedeværelse?

Hvor meget/lidt sier de bundlaget? Bruger de det kun til redebygning?

Problem:

720 L akvarie med sandbund og masser af huler. Skal finde en sandsild der kan modstå pres fra udfarende arter, og ikke være for hvid i farven. Har kigget på Xenotilapia arterne
kontra Callochromis. Så vidt jeg kan læse mig frem til, så er Callochromis ikke nær så bundlevende og sandsiende som Xenotilapia arterne. Desværre er det en decideret sandsiende
art jeg har brug for, men den skal som nævnt være yderst robust/grænsende til det dominante.

Har i går nedlagt vores 576 L og ommøbleret vores 720 L - det nu er indrettet til dyberelevende arter og maller, og det oversavede RockZolid River Stone modul fra Ole er kommet i
anvendelse, dog ikke på den måde det oprindeligt var tiltænkt.

Beboere inden omlægning:
4 stk. Synodontis granulosa
4 stk. Phyllonemus typus
4 stk. Cyprichomis leptosoma
2 stk. Xenotilapia boulengeri (1 han og 1 hun)
1 ancistrus

Tilsætning efter omlægning
2 stk. Triglachromis otostigma (hanner)
1 ancistrus

Tilføjelsen af de 2 Triglachromis, gik på den måde, at de med det samme fik øje på vores 16 cm. store X. boulengeri han. Om det er fordi han ligner dem i farve ved jeg ikke, men på
trods af at denne han altid har været yderst aggressiv i sin adfærd, og forsøgte med finnerejsning og udfald, at skræmme de 2 nyankommne, blev han ret hurtigt den der tabte den kamp.
De 2 Trigla er helt enige om samarbejdet med, at "disse" alt hvad der svømmer frit rundt, undtagen de store maller. Cyprierne og boulengeri hunnen mistede de dog hurtigt interessen for,
da de ikke gør særlig megen væsen af sig selv.

Efter et par timer begyndte boulengeri hannen, at lade frustrationerne gå udover sin mage, og til dels Cyprierne, som han ikke tidligere har beskæftiget sig sønderligt med. Det er muligvis
fordi han selv blev presset højere op i akvariet af Triglaerne samt, at dem kan han i det mindste skræmme uden de store anstrengelser. Hvis det fortsætter på den måde, så kan det ikke
gå på sigt, men jeg har stadigvæk brug for en sandsild til, at vende bundlaget kontinuerligt.

Årsagen til at jeg spør efter eventuelle erfaringer med, at holde et par hanner af de mere aggressive sandsild arter er, at de måske ved fravær af hunner ikke vil være ekstremt aggressive,
hvis de ikke har noget at slås om, og evt. ikke vil holde revir og bygge reder. Erfaringerne kunne være kommet ved tab af hunner, hvor der så måske har gået et par hanner alene sammen
i et stykke tid. Hvor uetisk det end er, så skal jeg bruge dem til at vende bunden, de skal kunne sige fra overfor de andre beboere, og ikke lade sig kue, og ja de må ikke være helt hvide i
farven.

Ved godt det er en hel del krav at stille, og har ingen erfaring selv med kun at holde hanner sammen. Vores X. boulengeri hanner er utrolig hårde ved deres hunner. De 2 hanner kan ikke
tåle synet af hinanden hvis der er hunner tilstede, selvom der f.eks. kun går 2,2 sammen i et 720 L. Enkeltvis er de dog ikke robuste nok til at klare sig overfor Triglaerne. Det er nu afprøvet
2 gange. Triglaerne har ikke glemt deres tidligere succes med, at kue lige disse fisk, det var tydeligt da de kom i akvariet.

Jeg ved der findes andre sandsild end lige Callochromis og Xenotilapia, men kan ikke gennemskue om de få jeg har læst om, vil kunne løse opgaven. Har I evt. andre bud?

Til Jer der tænker: Hvorfor ikke bare skrotte de galsindede og umulige Trigla Forslag til robust sandsild der evt. holdes uden hunner 107245 - det bliver der under ingen omstændigheder tale om Forslag til robust sandsild der evt. holdes uden hunner 2948
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
nørgård




Antal indlæg : 17
Join date : 04/12/09

Forslag til robust sandsild der evt. holdes uden hunner Empty
IndlægEmne: Sv: Forslag til robust sandsild der evt. holdes uden hunner   Forslag til robust sandsild der evt. holdes uden hunner Icon_minitimeSøn 15 Aug 2010 - 0:21

Hej

Spændende at læse hvilke tanker du har gjort dig omkring sammensætning. Hvad angår Tanganyika cichliderne synes jeg dette er noget af det mest spændende.

Som jeg læser det er problemet udlukkende mellem Xenotilapia boulengeri og Triglachromis otostigma. Cypsne skal nok klarer sig. Jeg holder pt. cyps og xenotilapia "ndole" og ville meget gerne tilføje en art mere, men det er yderst problematisk når man holder xenos. Er ved at overveje at komme af med xenoerne, da det giver flere muligheder for sammensætning.

Jeg har 3 løsninger:
Få flere Xenotilapia boulengeri, hvis du får en 3-4 hanner tror jeg der vil være mere sammehæng i flokken og ikke så meget kamp, så skal du selfølgelig også have en 5-6 hunner mere.
Drop Xenoerne, og lave et akvarie med flere robuste arter. F.eks. Callochromis.
Den sidste mulighed er at lave en klar skidning mellem xenoerne og Triglachromis otostigma. Kan gøres med f.eks planter og sten i midten. Det kan også gøres ved at placere en sneglehusleger i midten.

Jeg ville aldrig sætte 2 alene hanner i et akvarium, synes det er imod sund fornuft og etisk sans.

Hvad angår information om callochromis kan jeg ikke hjælpe.

Mvh. Michael
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Forslag til robust sandsild der evt. holdes uden hunner Empty
IndlægEmne: Sv: Forslag til robust sandsild der evt. holdes uden hunner   Forslag til robust sandsild der evt. holdes uden hunner Icon_minitimeSøn 15 Aug 2010 - 14:04

Hej Michael

Antallet af X. boulengeri har været oppe på 10 stk. Har haft dem fra små. Da de var omkring 2 år gamle fik alfa hannen en hjerneblødning, og nappede de andre en for en. Vi endte op
med 2 par der siden har været holdt adskilt. Opdrætteren har fortalt, at det kan ske med X. boulengeri, og man så ikke skal gøre sig forhåbninger om, at kunne holde dem i flok mere.

Mht en sneglehus art, så vil Triglaerne vil på et tidspunkt begynde, at smide rundt med bundlaget, på et uhørt plan, og sikkert blive problematisk for en eventuel sneglekoloni. Mht.
opdeling af akvariet, så vil det ingen effekt have. Triglaerne er overalt, og holder sig umiddelbart ikke kun til et område. Om det er pga. opbygningen af akvariet er muligt. Bagsiden
er bygget op med store huler og rør for at tilgodese de enkelte arter. Det meste er bygget under de 2 store moduler Ole lavede til mig, og den forreste del er fri sandbund.

Jeg er til dels enig i dine betragtninger omkring det med, at sætte 2 enlige hanner sammen. Men vi har i dag de her 2 trigla hanner, gående sammen, da de hver især tog livet af deres
formodede hunner. Hvorfor de indtil videre enes så fint sammen aner jeg ikke. Måske er det pga. fravær af hunner, eller artsfæller som de kan koncentrere sig om i stedet for. At de
lige ser sig ekstra sure på boulengeri hannen, er måske fordi han størrelses og farvemæssigt ligner dem for meget, og han er jo en konkurrent til det bundareal, de naturligt gerne vil
bestemme over. Da de blev sat sammen udviste han samme trueadfærd overfor dem, med rejste finner, lavede udfald osv. som de selv gør, men de var bare stærkere, og han blev
hurtigt sat på plads.

Da jeg ikke vil have fisk gående sammen der ikke trives, overvejer jeg en anden løsning end X. boulengeri, og har en aftager til dem hvis det ikke går. Hvis der ikke er en anden art
der er hårdfør nok, ja så vil jeg bare undvære dem og løse problemet med bundlaget på anden vis. Det vil blot betyde, at Triglaerne på en unaturlig måde, vil blive forstyrret i deres
aktiviteter med jævne mellemrum, og det ville jeg egentlig gerne undgå. Hvis samværet med mallerne kommer til at fungere, skal der på sigt flere Trigla i akvariet, og derfor vil der
ikke være plads til endnu en art, der skal holdes i en større flok.

Mht. Xenotilapia så er boulengeri normalt en hård nyser. Hos os holder den anden han vi har 12 stk. fuldvoksne C. foae i skak. Så i andre sammenhænge kan de faktisk være lige
hårdføre nok. Men umiddelbart er et par Triglachromis en lige lovlig stor mundfuld, for disse ellers fantastiske sandsild.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Sponsoreret inhold





Forslag til robust sandsild der evt. holdes uden hunner Empty
IndlægEmne: Sv: Forslag til robust sandsild der evt. holdes uden hunner   Forslag til robust sandsild der evt. holdes uden hunner Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Forslag til robust sandsild der evt. holdes uden hunner
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Gibberosa - leg uden unger
» Sild og sandsild
» sandsild igen
» Frontosa; brugere og varianter
» Montering RockZolid baggrund uden silikone.

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Tanganyika-
Gå til: