Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Triglachromis otostigma - I nat blir der stille

Go down 
+5
stausholm
lindum
Tom & Jane
Gerner
Kiwa
9 deltagere
ForfatterBesked
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeLør 13 Nov 2010 - 1:46

Efter små 10 timers arbejde i dag, er alle vores fisk flyttet rundt.

Det har været en lang proces tankemæssigt, som har været under overvejelse i et par måneder, og endelig er tankerne blevet realiseret. Forskellige materialer er blevet indkøbt og indsamlet, til projektet.

Jeg har valgt at omlægge vores 960 L til rent Triglachromis otostigma akvarie. Rent og rent bliver det dog ikke, da de her i starten har fået/får en del samboere at forholde sig til. Men hele opbygningen fra, at være et rent og højbelyst fritsvømmer akvarie med 2 sten og resten kridhvid sandbund, med store "bowers" er i dag ændret til, et mørkere klippekystlignende akvarie. For et par uger siden udskiftede jeg bundlaget, med Råda bundlag i 2 forskellige kornstørrelser, som er en del mørkere end det meget fine sand der lå i.

Kl. 8.00 i morges blev der trukket vand af vores 720 L, for at kunne flytte fiskene derfra, så der kunne blive plads til vores 10 C. foae. Der skulle fanges 4. P. Typus, 4 C. leptosoma, 2 T. otostigma, 2 X. boulengeri og en enkelt ancistrus malle. Herefter skulle akvariet bygges op, så det var klar til, at indeholde 4 S. granulosa og de 10 C. foae. Heldigvis havde jeg vores næsten tomme 576 L stående lige ved siden af, så der var ikke så mengen stress på mht. fiskenes ophold, så jeg var fri for at have dem gående i diverse murerbajler, mens opbygningerne stod på. Derefter blev der tømt af på 960 L'eren, og foae blev flyttet over i 720 L'eren. Der gik 1,1 X. boulengeri, som skulle blive deri, men med den omrokering og opbygning jeg skulle i gang med, så var de også nødt til, at blive fanget op.

Det tog ca. 6 timer, at bygge akvariet op med modulerne fra Ole og de andre forhandlere jeg har købt ind i, før jeg var nogenlunde tilfreds. Enkelte tunge natursten og en del planter skulle også placeres, samt det 60 cm. lange Trigla rør jeg lavede sidste år.

X. boulengeri parret blev som de første sat ned i de nye omgivelser. De fik en lille time alene til, at finde sig selv. Herefter blev de 4 Phyllonemus typus fanget, og sat i. Herefter blev de 3 "gamle" Trigla sat derned, og jeg sad faktisk i langt over 1 time og bare nød synet af, hvordan de udforskede deres nye omgivelser. De havde jo i lang tid gået, under minimale indretningsforhold i vores 576 L helt alene, og nu fik de endelig et kæmpe vandland, specielt opbygget til dem, at bevæge sig rundt i.

Herligt at se hvordan de 3 kæmper indtog de nye omgivelser med ophøjet ro. Det er tydeligt, at disse fisk har haft en mangeårig sameksistens, og ikke lader sig påvirke af ret mange ting. Var faktisk meget i tvivl om, jeg ikke bare skulle lade det blive ved det, og glemme alt om vores 2 "bæster", der reelt set stadigvæk kunne udelades. Men alternativet for "bæsterne" var ikke morsomt, så de blev også fanget op, og sat i.

Her sent på aftenen, jaah så går det indtil videre fint, og jeg har for første gang i meget lang tid, set vores P. Typus svømme majestætisk henover bunden, og foretage deres stille op- og nedsvømmninger, langs en af de lidt mere mørklagte sideruder. Med snart 5 års erfaring med Phyller er dette et klart tegn på, at de føler sig trygge, og ikke behøver holde sig gemt, for de fisk de går sammen med. De 5 Trigla fylder en hel masse i det frie vandlag, der trods alt er efterladt i opbygningen, og en enkelt tæsker løs på de forsvarsløse planter der også er en del af indretningen. De dybe huler der er bygget op, har de endnu ikke inspiceret, men det håber jeg kommer i de næste par dage.

En ting mere er tilføjet. Jeg har altid sagt, at hvis jeg nogensinde skulle have "fremmedlegemer", så som sneglehuse i mine akvarier, så kunne der kun blive tale om beboere som Altolamprologus sp. "compressiceps shell". Fik for et stykke tid siden tilbuddet om, at købe en gruppe, og de kommer også til at indgå i denne nye indretning. Så I morgen henter vi 8 stk. af disse "surmundede" små fisk, som jeg glæder mig meget til, at stifte bekendtskab med for første gang i vores akvariehistorie. Der er indkøbt 70 "lejligheder" til gruppen som er fordelt skødesløst rundt omkring, men jeg regner med at de lige skal gå i karentæne før de får lov til at komme ned i deres fremtidige hjem.

Det var lidt om, hvad jeg har brugt min tid på, at planlægge i det sidste stykke tid. Jeg er selv rimelig tilfreds med omlægningen af vores 960 L, det er en langt mere rolig opsætning indtil videre, at se på. De arter der går deri, er en helt anden type end dem vi har set på i de sidste 2 år, og jeg håber de kan holde hinandens selskab ud, og ikke slagter hinanden, men det må tiden vise.

Besætningen i vores 960 L er/bliver
5 T. otostigma
2 X. boulengeri
8 A. compressiseps shell
4 P. typus
2 ancistrus

Billeder?? Nej. Der er ikke renset ruder i forbindelse med flytningerne, og jeg vil gerne se hvordan det kommer til at spænde af med disse sammensætninger først. Men måske om en uges tid, vil jeg få Kim til at skyde lidt af de nye opsætninger, hvis fiskene altså stadigvæk er i live.

Nååh ja. Hvorfor emnet I nat blir der stille ? Tjoohh, fordi det har der ikke været i dette akvarie i over 2 år. Der har været fuldt tryk på med mange fantastisk farverige fisk. Så i eftermiddags da jeg så diverse blandede arter indtage den nye opbygning, kom jeg til at tænke på de ord. Der er blevet stille og meget mere roligt i det akvarie, som vi trods alt ser allermest på her i huset.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeLør 13 Nov 2010 - 2:08

Til dem, der ikke lige forstår hvorfor jeg i dag har valgt, at bruge 960 L vand til disse underlige fisk, så er her lidt mere indgående læsning om mine kvaler/erfaringer med dem.

https://unimati.danskforum.net/tanganyika-f9/triglachromis-otostigma-ventet-med-langsel-t336.htm

På trods af mine genvordigheder med arten, så har jeg valgt at kæmpe lidt videre, selvom de fisk jeg har til rådighed måske ikke garanterer succes. Der er der så få beskrevne
erfaringer med dem, på den lange bane. Skal de holdes som par, i mindre akvarier eller større akvarier? Kan de fungere i flok i større akvarier? Hvordan skal akvariet opbygges,
alt efter, om man holder dem parvis eller flere sammen?

Jeg har for nylig fået kontakt til en akvarist, der for mange år siden har holdt disse fisk. Dengang anvendte man ikke unaturlige rør, men brugte almindelige klippeopsætninger,
rødder og planter, som kunne skabe den dybdelignende opsætning, disse fisk åbenbart foretrækker.

Derudover har jeg i forbindelse med erhvervelse af, de der "lejligheder/sneglehuse" været forbi Kenneth, som har svømmet rundt med Triglaer i søen, og har fået en beskrivelse
af, hvordan de indretter sig, og bygger deres fæstninger, hvis altså de rette omgivelser og bundlag er til stede. Disse observationer stemmer rigtig godt overens, med den måde
man indrettede akvarierne til disse fisk på, i "gamle" dage. Det er disse forhold jeg har forsøgt at efterligne i opsætningen. Tiden må vise om fiskene på sigt, finder indretningen
tilfredsstillende.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeLør 13 Nov 2010 - 13:12

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Postpics
Tilbage til toppen Go down
Tom & Jane

Tom & Jane


Antal indlæg : 257
Join date : 11/06/09
Geografisk sted : Brovst

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeLør 13 Nov 2010 - 14:06

Du skal bare være lidt tålmodig Gerner. Triglachromis otostigma - I nat blir der stille 153294 Triglachromis otostigma - I nat blir der stille 153294

Jeg forstår godt Yvonne vil give deres Triglachromis otostigma - I nat blir der stille 15471 lidt ro i starten. Triglachromis otostigma - I nat blir der stille 455281 Billederne bliver nok værd at vent på Triglachromis otostigma - I nat blir der stille 95018
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeLør 13 Nov 2010 - 17:52

Tom & Jane skrev:
Du skal bare være lidt tålmodig Gerner. Triglachromis otostigma - I nat blir der stille 153294 Triglachromis otostigma - I nat blir der stille 153294

Jeg forstår godt Yvonne vil give deres Triglachromis otostigma - I nat blir der stille 15471 lidt ro i starten. Triglachromis otostigma - I nat blir der stille 455281 Billederne bliver nok værd at vent på Triglachromis otostigma - I nat blir der stille 95018


KIS Triglachromis otostigma - I nat blir der stille 699920
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeSøn 14 Nov 2010 - 11:42

Ved det godt, skal nok få taget nogle billeder snarest muligt.

Der er sket en lille ændring i planerne. Fik en lille stak unger med på 12 stk. som var for små til at blive sat sammen med forældrene, og især Phyllonemus Typus ville
kunne få sig et dejligt frisk tilskud af kød, så var nød til at sætte de nye fisk i med det samme

Men nu fik jeg da så, at se hvordan Triglaerne bød de nye vekommen. Det var ikke den blideste velkomst man kunne ønske sig. De fik dælme læst og påskrevet. Triglachromis otostigma - I nat blir der stille 212589
De er bare ikke til at blive klog på de fisk scratch Nu skulle sådan nogle "shellier" være rimelig sejlivede, efter hvad jeg har ladet mig fortælle, men jeg har godt nok
mine tvivl, om de kan stå distancen, hvis Triglaerne fortsætter med, at være så sure på dem, som de er.

Men Triglaerne har da konstateret, at det ikke er sjovt at forsøge at bide/æde sådan en fyr, det gør avs i mundtøjet. Triglachromis otostigma - I nat blir der stille 205387 Har hørt fra andre, at fisk normalt hurtigt
tager ved lære af, at forsøge den slags og stopper. Forhåbentlig falder der ro over tropperne. Gemmesteder er der masser af, så håber det hele kommer til at gå godt.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeSøn 14 Nov 2010 - 19:58

jøsses de er fede... træls man ik har en ekstra balje... for kan se på eks. youtube de går i spec akv. følger spændt dine indlæg. for er lidt "verliebt" i de små rendegravere....
Tilbage til toppen Go down
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeSøn 14 Nov 2010 - 19:59

hvor stort en balje er din erfaring Kiwa at de kan gå i ?
Tilbage til toppen Go down
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeSøn 14 Nov 2010 - 23:11

lindum skrev:
hvor stort en balje er din erfaring Kiwa at de kan gå i ?
det kommer jo an på hvor mange du har.. har set billeder fra et opdræts akvarie på 95L inde på cichlidroom.

allan
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeMan 15 Nov 2010 - 17:25

Ja de er fede på en eller anden måde. Ikke særlig kønne eller farverige, men de har en helt speciel krops og hovedform som jeg jo godt kan li.

Mht. akvariestørrelse og antal, ja der skal jeg slet ikke udtale mig. Jeg har afprøvet tingene på forskellig vis, med lige så forskelligt udfald. Derfor
har jeg nu valgt at sætte "resterne" i det største akvarie vi har for forhåbentlig, at kunne holde dem med andre arter, da de 3 af fiskene er meget
store, ca. 18 cm, og da der umiddelbart ikke er noget par imellem, som ville kunne tages fra og sættes i et mindre opdrætsakvarie. Det er også en
fisk der kan skyde en ret høj fart, og gerne svømmer en del, især når den flytter rundt på bundlaget, selvom den også står stille i lange perioder.

Som Allan skriver, så ses det inde på cichlidroom, at folk holder et enkelt par i ret små akvarier. Problemet er i mine øjne, at få dannet det par der
kan gå sammen på den måde. Uden at vide det med sikkerhed, så tror jeg ikke bare man kan tage en han og hun, og så beslutte sig for, at nu skal
de være et par. Jeg tror måske de er lidt mere kræsne mht. valg af partner. Men det er rene gisninger, udfra de observationer jeg har gjort med dem,
og det materiale jeg har haft til rådighed, eller de valg jeg har truffet med dem, kan sagtens være årsagen til, at det ikke er lykkes her.

Derudover har jeg lige igen i går læst en lille notits om, at de for et godt ord ikke altid er særligt pæne i deres behandling af forskellige samboere,
hvilket vi jo også har konstateret her. Der skulle man åbenbart være parat til, at fange de nævnte samboere med hænderne, ligeså hurtigt som de
kom flyvende ud af akvariet Triglachromis otostigma - I nat blir der stille 380419

Men Hytting har en lille gruppe ungfisk gående, hvor der forhåbentlig kommer et par eller to ud af gruppen, og hans observationer mht. deres adfærd
er indtil videre anderledes end vores er. De 3 stk. der har gået hos Skovhugger som nu går her, har heller ikke været specielt stride overfor hinanden,
eller andre. Men det var nu dem der gik i kødet på de nye "shellier" og stadigvæk går efter dem, hvis de nærmer sig deres territorier.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeMan 15 Nov 2010 - 20:02

ja, følger spændt med, er en fed fisk.. især osse om hvilke tankmates de kan gå sammen med
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeTors 25 Nov 2010 - 0:10

Rigtig spændende Yvonne. Når alt kommer til alt, er du jo egentligt en tålmodig akvarist Triglachromis otostigma - I nat blir der stille 699920
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeTors 25 Nov 2010 - 20:34

Haha - nærmere møj stædig - når tingene bliver for komplicerede. Andre og mere fornuftige akvarister havde nok valgt, at droppe tingene, og starte forfra.

Ja, det er desværre ikke blevet til billeder endnu. Nægter at levere billeder med algepletter på. Men kan da fortælle, at de nytilkommne "shellier" har taget teten
i akvariet og givet Triglaerne baghjul. De mindre eksemplarer befinder sig over alt med strittende finner, og udviser stort mod i samværet med de store Trigla.
Når der fodres, ryger de til overfladen hvor der smaskes højlydt. De er dælme hurtige de små fyre.

Der går et par store "gruopvækkende" affraid og meget surmulede eksemplarer (to stk. på ca. 6 cm) og ruger over nogle huler de har indtaget. Den ene har
sågar gravet en indgang under et bundmodul. Den flytter bund lag Triglachromis otostigma - I nat blir der stille 967887

Det er en meget uventet adfærd. Altså det er jo en sneglehus legende art, dog med hang for hannerne til, at opholde sig i forbindelse med klipper og sprækker af
enhver art. Men at de kan finde på at flytte på bund laget for, at lave en sprække ind i et modul, som de skal svømme sidelæns/liggende ind ad, går over min forstand,
især når der er masser af andre modul/klippe gemmesteder til rådighed.

Derudover ligger sneglehusene i dag endnu mere spredt rundt omkring, i fuldstændig ubrugt tilstand og "roder/flyder". En del er begravet af en enkelt Triglas grave-
aktivitet. Men sådan er det bare og, at der er en enkelt aktiv Trigla på banen "gravemæssigt" er jeg glad for. Der sker en masse hele tiden rundt omkring i akvariet
og det er vel egentlig hele meningen, når man vælger, at lave et blandet Tanganyika selskabsakvarie, selvom arterne jeg her har sat sammen alle, er meget bund-
orienterede. Dog står de små "shellier" ofte og svæver over "husene" og laver udfald ned i dem. De tror sikkert der er små snacks gemt i form af spiseligt yngel nede
i dybet. Jojo rovdyrerne har endeligt taget deres indtog her i hjemmet, omend i en megen lille størrelse.

Kom til, at fortælle Kim i går, at det faktisk er rovfisk jeg har anskaffet. Kommentaren var: Troede ikke at du ville beskæftige dig med den slags fisk. Nææh men så-
længe der ikke er yngel i husene, så er der heller ikke levende dyr at spise for dem Wink og de efterstræber ikke større fisk. Men hele deres attityde med at stå og lure
fornægter sig bestemt ikke, det er helt sikkert. Ja og så havde han faktisk helt glemt, at denne art var nogle, han for flere år siden ytrede ønske om selv at holde efter
vi i en uges tid havde haft 4 unger gående for en ven, hvor han blev meget begejstret for deres udseende. De var faktisk kuldsøskende til dem, vi har gående i dag.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeSøn 5 Dec 2010 - 14:56

Kunne du ikke lige få din mand til at tage nogle billeder af akvariet og de fisk du skriver så meget om, man kan jo blive helt i tvivl om, at det nu også passer det du skriver. Triglachromis otostigma - I nat blir der stille 2948
Nye moduler og nye fisk, det kunne nu være spændende at se. lol!
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeSøn 5 Dec 2010 - 22:33

Jo, måske er der en chance for lidt billeder, nu hvor vi i dag har haft huset fuld af Tanga nørder, og ruderne i den forbindelse er blevet rengjort. Shocked
Hold da fast, der gik rent faktisk fisk inde bag de algebelagte ruder. Nej spøg til side, så slemt var det alligevel ikke. Til gengæld har vi i dag haft lidt ud-
fordringer med vores nylagte terassetag, hvor et par plader valgte at bukke under for snemasserne, så Kim er totalt flad nu, og er nok ikke lige i hopla
til at tage kameraet frem.

En lidt hektisk dag er overstået - her er blevet endnu mere stille - alle vores C. foae er i skrivende stund på vej tilbage til det jyske. Håber gutterne kommer
helskinnet igennem snemasserne og rammer Randers, inden natten falder på. Igen er et kort møde overstået, hvor der var alt for lidt tid til, at få snakket
igennem. Men sådan er det ofte når man ser hinanden så sjældent, og tiden er knap.

Alt hvad jeg skriver om hvad der sker i vores akvarier kan man stole på, det er bare ikke altid fotografen følger samme tempo som mig, og kan bevidne det.

I morges havde jeg f.eks. den, for nogle udsøgte fornøjelse, at se hvordan en rovfisk gik med en af sine egne unger (2 cm. stor) på tværs i mundtøjet. Det
var ikke noget kønt syn, da ungen trods alt var for stor en mundfuld for bæstet. Først blev jeg nervøs for den formastelige grovæder, tænkte der har den sgu
gabt over noget den bliver kvalt i, men efter lidt boksen rundt med dyret og et net, kunne jeg konstatere at den fint kunne slippe ungen, blot for 2 sek. senere,
at gå til angreb igen. Fik fat i ungen og aflivede den. Havde vi haft tid, så kunne vi have taget en masse fine skud af, hvordan en lille rovfisk behandler sit bytte.
Med oplevelsen har jeg fået konstateret, at rovfisk aldrig bliver min kop the. Men de nu noget for sig selv de "shellier" det må jeg trods alt indrømme.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeTirs 7 Dec 2010 - 19:26

Ja manden min, kæmper stadigvæk med snemasserne der ligger på taget af terassen, ergo ingen billeder endnu herfra. Men har så lige i dag fundet en fantastisk video, der klart og tydeligt
viser hvad jeg gerne vil opleve her hos os, inden jeg skal have fat i denne Triglachromis otostigma - I nat blir der stille 854376 og anskaffe mig Frontosa. (Undskyld Michael, Thomas, og alle Jer andre - det er bare gas Wink )

https://www.youtube.com/watch?v=iF640jMIQo8&NR=1

Fra samme akvarist en meget kort video der viser lidt af, hvad vi selv har observeret her hos os mht. aggressioner overfor andre "samboere" der ofte ender i diverse moduler/baggrunde osv.

https://www.youtube.com/watch?v=ojMiI8vMCLA&feature=related

Til sidst akvariet fuldt af ungdyr, der så vidt jeg kan skimte, går sammen med forældrene mange måneder senere.

https://www.youtube.com/watch?v=JUgnCA_uHQU&feature=related

Måske vil det en dag lykkes, at se den slags her på matriklen - måske ikke. At der er udfordringer i akvarieholdet er fint - men for dælen - denne gang må det altså gerne lykkes. 3 Trigla er nu
igang med gravearbejdet. Det tager jeg som gode tegn, men vi får se hvad tiden bringer. Ellers må jeg til det jyske til foråret og hente ungfisk, og starte forfra.

Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeOns 8 Dec 2010 - 18:19

Ingen tvivl om at i nok skal nå at opleve dette smukke syn. Med den stædighed du har Yvonne, skal det nok ske, om ikke før så Triglachromis otostigma - I nat blir der stille 854376 siden. lol!
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeFre 10 Dec 2010 - 10:53

Takker Jørn.

Ingen fotos endnu, beklager. Men Kim har fået ny bærbar, som åbenbart kan optage korte video sekvenser, og lynhurtigt lægge dem på Youtube. Langt fra den bedste løsning, men man kan da se en lille del af opsætningen i midten af akvariet. I højre side har de efterhånden fået bygget en 15 cm høj vold op ad forruden, den strækker sig små 50 cm. ud fra hjørnet. I venstre hjørne er der en ligeså høj vold, men den er ikke så lang endnu, måske fordi det er det område Shellierne opholder sig mest i. Fiskene er desværre ikke særlig tydelige, på grund af den nedsatte belysning. Der sidder midlertidigt en kraftig Tunze cirkulationspumpe i akvariet, da vi har problemer med overfladefilm efter omlægningen med nyt bundlag og moduler. Overvejelserne går på, at få lavet et overløb i baggrunden, men det fordrer jo at der skal skæres i den, så det tager vi pt. tilløb til. Den er lige kraftig nok for fiskene, men det vigtigste er, at holde overfladen fri på et større område, end de almindelige udstrømmere formår. Samtidig fjerner jeg den dannede film et par gange om ugen, indtil der er kommet ordentlig balance i akvariet igen. Derefter vil den ekstra pumpe forhåbentlig kunne undværes.

ADVARSEL: Slå lyden fra inden videoen afspilles, der er desværre tv lyd på optagelsen. Kim har efterfølgende lagt noget musik på, men det har Youtube ikke fået lagt over endnu.

Enjoy Very Happy selvom den er meget kort.

https://www.youtube.com/watch?v=XZBddjlZkvg

Derudover er der blevet endnu mere stille herhjemme. Vores C. foae eventyr er slut for denne gang. Alle fiskene er kommet godt og sikkert tilbage til Jylland. Dejligt at vide de fremover vil være i rigtig gode akvarist hænder, og det gik så stærkt med, at finde en der havde lyst og mulighed for at overtage dem, når jeg nu havde taget den svære beslutning, at de ikke længere skulle gå her hos os. Fremadrettet bliver det Triglaerne der skal arbejdes med. Shellierne er jeg meget i tvivl om. Selvom de er ret sjove at studere, så har jeg det meget svært med, at de er så "rovagtige" som de er. Til gengæld giver de Triglaerne et "moderat" modspil, og lader sig ikke kue, selvom de indimellem får et fur af Triglaerne. Jeg kunne have mine tvivl om hvad der sker indbyrdes mellem Triglaerne, hvis de ikke har andre at forholde sig til. Hvis shellierne bliver flyttet, begynder Trigla måske at koncentrere sig for meget om hinanden, og så går det måske galt igen. Men vi må se, hvad tiden bringer af overraskelser med disse fisk.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeFre 10 Dec 2010 - 15:14

Super lille videosekvens, tongue og vandgennemstrømningen ser ikke ud til gener dem synderligt, men der er også fine muligheder for søge ly bag stenene hvis de har behov for det.
Blue grass musiken er super cheers og så er den endda redigeret perfekt, Very Happy også er jeg helt vil med den baggrund, kan den overhovedet fås mere? Det var jo flyvefisken der i sin tid solgte dem, men tror ikke de har dem mere.
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeSøn 12 Dec 2010 - 21:22

Takker igen Jørn. Det med musakken virker åbenbart ikke for evigt, når man benytter sig af Youtubes redskaber. Den er vist tilbage til det med TV lyden. Kim arbejder på sagen.

Til gengæld et enkelt billede af en af de "tussegamle" Triglaer, samt en anden gammel fætter i baggrunden. Det er faktisk første gang, jeg tydeligt kan se hvem der er hvem, indenfor arterne i vores akvariehold. Den der vises her er en af buldoserne, der er i fuld gang med, at ommøblere på bundlaget.

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Is.php?i=2310&img=_DSC0007_007.JP

Her et enkelt billede af de nyerhvervede Shellier" der på en gang pirrer mig og til tider får det til, at vende sig indvendigt pga. deres modbydelige rovadfærd. 2 af de største eksemplarer tog i går en halv times kamp indbyrdes, og det var ikke for sjov. Tropheus, foae og Mbuna gå hjem og vug fsva. mundkampe. De her fætre er ikke for sjov når de bliver sure på hinanden. Begge eksemplarer overlevede heldigvis opgøret. Men jeg har aldrig set noget lignende. Man skulle tro at de havde nok plads at gå på, selvom de skulle være enspændere af natur. Det underlige i hele senariet var, at alle Triglaer kom ud og blandede i de 2 fisks opgør. De gik direkte ind i kampen, fulgte, bed og skubbede til de 2 shellier der hang sammen i hinandens kæber. Hvorfor de gjorde det aner jeg ikke. Tror måske bare at Trigla gerne ville have der var ro i deres "hjem" og på en eller anden måde forsøgte, at skabe ro og orden.

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Is.php?i=2309&img=_DSC0006_006.JP

Her i dag er alt ved det gamle, bortset fra at en enkelt X. boulengeri han er kommet ned til dem. Det har givet lidt muggeri, men det er der nu intet nyt i, når de ser en boulengeri. Dem kan de af en eller anden årsag bare ikke li'.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeMan 27 Dec 2010 - 15:07

På trods af endnu en omgang influenza der holdt sit indtog 2 dage før juleaften og som bevirkede, at jeg intet kunne smage af al den dejlige julemad Triglachromis otostigma - I nat blir der stille 107245 kom der lidt nye billeder fra vores 960 L. De er taget af vores søn juleaften, der forbarmede sig over sin mors klagen over manglende nærbilleder. Han er nu sød den knægt Triglachromis otostigma - I nat blir der stille 211905

En Trigla vogter over en af Ole's kunstige sten. At kunne bygge akvariet op med dem har givet mig helt nye muligheder i så stort et akvarie, og en fornyet lyst til at eksperimentere med opbygninger generelt, når vi taler klippekyst akvarier. Dybde/hule effekterne er næsten uendelige, og jeg synes at modulerne sammenlignet med f.eks. sten samlet på en dansk strand ser ligeså godt ud. Det har gennem årerne været umuligt med tunge natursten, at kunne lave noget der bare kommer i nærheden af, hvad man som akvarist har af muligheder i dag.

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Is.php?i=2369&img=_DSC0064

En Altolamprologus sp. "compressiceps shell" ligger og lurer i en hule i baggrunden. Dette Trigla eksemplar er en af de "gamle" i gruppen, og det eneste der er direkte lys i farven. De 2 andre er helt mørke i farverne.

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Is.php?i=2370&img=6823_DSC0066

Der kan være en markant farveforskel på Triglachromis. Om det er aldersbetinget eller måske kønsbestemt ved jeg ikke helt. Nogle er meget mørke andre er helt lyse. Dette mørke eksemplar er muligvis en hun, men det er langt fra sikkert, da den har en kraftige pigmenttegninger flere steder i rygfinnen. Men den forreste finnestråle er sort og næsten gennemgående.

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Is.php?i=2371&img=_DSC0067

Denne er det sidste eksemplar vi har tilbage af den gruppe der blev importeret til Danmark i 2009, og er dermed det yngste eksemplar i vores gruppe. Bemærk iøvrigt dens finneforlængelser på bugfinnerne. Disse finneforlængelser har ingen af de gamle eksemplarer. Om de "gamle" har haft disse forlængelser i deres unge dage ved jeg ikke. Den unge Trigla er meget lysere i farven end de andre, og helt uden pigmentforandring/pletter på krop og i finner.

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Is.php?i=2375&img=_DSC0074

Derudover er der en synlig forskel i selve hovedformen på fiskene. De 3 gamle har virkelig et veludviklet mundparti, der virker meget større og tungere end de 2 unge eksemplarer vi har gående. Jeg håber selvfølgelig, at kunne observere fiskenes udvikling i nogle år, og se om de unge engang kommer til, at få dette massive og tunge "udtryk" som de gamle har. Har skrevet lidt med Hytting omkring hans unge gruppe både mht. farveforskel og finneforlængelser. Indtil videre er der ingen synlige forskel i hans gruppe på det område. Tiden må vise om der evt. kommer en forskel. Hans gruppe er pt. den eneste jeg har at sammenligne med, også adfærdsmæssigt.

Til sidst et par billeder af samboerne som jeg endnu ikke har taget stilling til hvad der skal ske med. De er dog de eneste cichlider der indtil nu, her hos os, har kunne klare skærerne i samværet med Triglaerne. I går fjernede jeg en X. boulengeri hun, og flyttede den indtil parret i 720 L'eren. Hun var efterhånden både jagtet af hannen (som nu står for tur) og Triglaerne i en sådan grad, at jeg ikke længere mente, at det var forsvarligt at have hende gående i akvariet. Hannen bliver nok flyttet om et par dage. Så må det bære eller briste med de 2 hanner.

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Is.php?i=2374&img=9409_DSC0071

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Is.php?i=2377&img=_DSC0076

Ham her var for nogle uger siden i en heftig kamp med den anden store han der går i akvariet. Siden er han blevet forvist fra de utallige huler der er i akvariet, og han sover således ude i det fri, dog i nærheden af en "sten". Før havde han sit eget territorie i en hule, men siden opgøret, har han indtil videre valgt, at tage ophold blandt de andre mindre "shellier", der iøvrigt ofte ligger og hviler på de efterhånden store sandbunker som Triglaerne har bygget op i akvariet. Shelliernes sneglehuse er blevet spredt vidt omkring, og en del er blevet begravet af bundlag, efter Triglaernes ommøblering af akvariet.

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Is.php?i=2378&img=_DSC0078

Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeMan 27 Dec 2010 - 18:54

Hej Yvonne
super du er på højkant igen klar til nytår Laughing De gamle Triglaer har dog en enorm undermund - det havde mine ikke. Jeg fandt faktisk et meget dårligt billede af dem i går aftes. Skal prøve at tilkæmpe mig den PC i løbet af aften hvor billedet ligger fra de evigt facebook hungrende unger her i huset.
Tilbage til toppen Go down
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeMan 27 Dec 2010 - 21:19


Billedet jeg fandt i gemmerne Embarassed
Tilbage til toppen Go down
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeMan 27 Dec 2010 - 22:39

Det er da den vildeste hængemule de gamle Triglaer er udstyret med affraid
Mine har et noget mere moderat mundtøj, men de er jo heller ikke så gamle endnu.
De er til gengæld alle blevet noget mørkere siden jeg fik dem, hvilket gør at det er blevet noget sværere at kønsbestemme ud fra finnestrålerne, de var ellers meget tydelige da de var små.

Her er som de ser ud nu.

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Trigla1
Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Trigla2
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeTirs 28 Dec 2010 - 13:06

Takker for billederne begge to - godt gået Peter at få fundet et så gammelt billede frem, samt tilkæmpet dig retten til PC'en fra ungerne cheers Ved jo at du ikke havde dine Trigla så længe desværre Triglachromis otostigma - I nat blir der stille 571744 så alene det, at du har et enkelt billede liggende, er fantastisk, jeg kan sagtens se det jeg skal og ønsker. Er det en Lamprologus callipterus jeg kan skimte i baggrunden???? I så fald, hvordan gik samværet med dem??

Netop L. callipterus er den anden sneglehuslegende art som jeg overhovedet kunne overveje at have gående, især pga. hannernes størrelse og udseende, samt adfærden med, at stjæle huse fra hinandens kolonier. Nå det var et sidespring, men har ofte tænkt på, om det overhovedet kunne lade sig gøre, at have denne art gående med Trigla, da de jo "Zone" mæssigt måske ikke vil være så velegnede sammen.

Endelig Thomas - det har du godt nok været mange måneder om. Men ventetiden har været det hele værd. Hvor er de bare blevet fine, og kanon billeder der langt bedre viser de nuancer der er i deres farver, end de billeder jeg har vist af vores. Hold da fast nogle fine "rene" og intakte finner de har. Kan godt forstå du har svært ved, at se noget som helst mht. den forreste finnestråle Triglachromis otostigma - I nat blir der stille 212694

Det med "hængemulen" var også udover størrelsesforskellen det jeg blev meget overrasket over, da jeg genså fiskene. Kunne dog godt huske, at de tilbage i 2005 da jeg så dem i Flyvefisken allerede dengang havde dette meget "tunge" udtryk. Har ikke tænkt så meget over det med "hængemulerne" da vi fik vores første i 2009 og heller ikke da vi fik den enlige fra Nask senerehen. For de lignede hinanden meget. Men da de 3 gamle kom hjem, kunne jeg godt se, at der er kæmpe forskel. De 2 unge vi har gående ligner både dine, og dem Peter viser på billedet, så jeg er selvfølgelig tilbøjelig til at mene, at disse kæmpe "muler" er noget der langsomt udvikles mere og mere med alderen. Alle vores er jo VF, også de unge, så ingen ved reelt hvor gamle nogle af dem er.

Synes allerede at dine har nogle fine finneforlængelser, man kan snildt se forskellen på vores og dine. Den vi har fra Nask har ikke forlængelserne, men måske vokser de bare ikke ud igen, hvis først de bliver skadet/bidt af Question

Du har bare, at holde liv i din gruppe Thomas i mange år fremover, så vi kan få syn for sagen og blive lidt klogere på dem, og her tænker jeg ikke kun på udseendet. Du kan godt fortælle dem, at det snart er tid til, at kaste nogle unger af sig så vi har noget, at arbejde videre med her i lille Danmark.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeTirs 28 Dec 2010 - 15:12

Ja Yvonne, det er en Callipterus han på billedet, der var flyttet over pga. en endnu større han ikke kunne lade ham være. Triglaerne gik normalt sammen med nogle "Prinsesser" og hestenæser. Jeg vil tro den største af Triglaerne er 15 cm på billedet. I øvrigt ser det ud til den lille har sort i rykfinnen - var det så hannen eller hunnen?
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeOns 29 Dec 2010 - 11:18

Efter hvad jeg har læst mig frem til, og har fået fortalt, så skulle det være hunnerne der får/bibeholder den sorte/mørke farve i forreste finnestråle i rygfinnen.
Men som det ses på Thomas fisk, så er det jo næsten umuligt at vurdere på nuværende tidspunkt, som han også skriver. Om farven bliver svagere med alderen
og det så igen bliver muligt, at se det ved jeg ikke. Men de er fantastisk flotte med de mørke helt ens og ubrudte striber overalt i finnerne.

Det bliver spændende at følge udviklingen i Thomas' flok, især fordi vi kender alderen på den, og dermed kan få mange flere informationer i forhold til deres udvikling.
Hvornår bliver de kønsmodne, og danner par, og hvordan ændrer de sig i adfærd osv. Er der eventuelle kriterier for pardannelsen?. Det kunne måske løfte sløret
lidt for, hvorfor det f.eks. ikke er lykkes ret mange, at lave opdræt på diverse sammenbragte VF fisk, også selvom de er kommet til landet i større grupper, og feks.
er solgt 10 stk. ad gangen til samme akvarist.

Umiddelbart vil jeg mene, at de første 3 vi købte samt det eksemplar vi har fra Nask er yngre VF'ere. Dette er baseret på de 3 gamle vi fik hjem, og som jeg forsigtigt vil
skyde til at være omkring 8 - 10 år gamle, udfra hvornår de kom til landet, og størrelsen de havde da jeg så dem første gang i 2005. Allerede dengang var de kæmpestore,
og havde disse veludviklede "hængemuler".

Når Kenneth tager ned til Toby inden længe, så håber jeg, at han måske kan få hevet lidt mere information ud af ham om disse fisk, og håber da også at han igen får
lejlighed til, at se dem i søen. Ved ikke om Toby laver sø-opdræt af dem, men tror det nu ikke.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeOns 29 Dec 2010 - 12:01

Kiwa skrev:


Endelig Thomas - det har du godt nok været mange måneder om. Men ventetiden har været det hele værd. Hvor er de bare blevet fine, og kanon billeder der langt bedre viser de nuancer der er i deres farver, end de billeder jeg har vist af vores. Hold da fast nogle fine "rene" og intakte finner de har. Kan godt forstå du har svært ved, at se noget som helst mht. den forreste finnestråle Triglachromis otostigma - I nat blir der stille 212694

Ja tålmodighed er en dyd siges det jo. lol!

Der er endeligt ved at være styr på det snavs der kom, da jeg var så smart at smide en sæk sand mere i baljen uden at rense det først. Triglachromis otostigma - I nat blir der stille 107245 Triglachromis otostigma - I nat blir der stille 107245

Finnerne er intakte på alle Triglaerne, hvilket jo er et tegn på at de ikke har de store indbyrdes kampe endnu, men det kommer nok senere, hvis de finder på at ville lege.

Jeg har overvejet lidt om de mørke finner kommer sig af, at de tilpasser sig omgivelserne.
Der er sort baggrund i baljen, og sjældent meget lys på, og da de var små og havde en lysere farve, hvor den mørke stråle kunne ses, gik de i en balje med lys baggrund og lyst sand.

Tilbage til toppen Go down
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitimeOns 29 Dec 2010 - 12:36

Lige et gammelt billede, fra de var små.
Den sorte finnestråle var tydelig dengang.
Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Trigla3
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Empty
IndlægEmne: Sv: Triglachromis otostigma - I nat blir der stille   Triglachromis otostigma - I nat blir der stille Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Triglachromis otostigma - I nat blir der stille
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Triglachromis otostigma - ventet med længsel

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Tanganyika-
Gå til: