Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa)

Go down 
+2
Unimati
Vorup
6 deltagere
ForfatterBesked
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 58
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Empty
IndlægEmne: Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa)   Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Icon_minitimeTors 25 Nov 2010 - 15:55

Hvordan kan ovenstående lade sig gøre på bedste vis?

Lige nu kører jeg med diffuser på en af de 2 powerheads i min 960'er med 18 store frontosa'er.
De skal selvfølgelig bruge en del ilt, da antallet af fisk er relativt højt, så derfor føler jeg mig nødsaget til diffuseren.
Men risikoen for luft i svømmeblæren lurer hele tiden og jeg har da også haft et forbigående tilfælde.

Hvad gør I andre og er der nogle smarte metoder til tilstrækkelig ilt og et lydsvagt akvarie, med minimal risiko for luft i svømmeblæren??
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Empty
IndlægEmne: Sv: Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa)   Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Icon_minitimeTors 25 Nov 2010 - 19:10

En luftpumpe bag baggrunden, så kører det Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Empty
IndlægEmne: Sv: Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa)   Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Icon_minitimeTors 25 Nov 2010 - 20:13

uden og vide om det er rigtigt, så har jeg hørt, at luften i sig selv ikke tilføre meget ilt.. et powerhead der vender overfladen er det optimale.. hvordan det måles ved jeg ikke.

allan
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Empty
IndlægEmne: Sv: Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa)   Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Icon_minitimeTors 25 Nov 2010 - 20:17

Den har jeg også hørt, men ikke noget, jeg kan nikke genkendende til.

Om sommeren ryger mine akvarier op på 32-33 grader i butikken, og fiskene står allesammen oppe ved overfladen og snapper efter luft. Derfor har jeg en luftpumpe til at stå med en iltsten bag baggrunden, og en times tid efter den bliver tændt, tuller fiskene rundt som altid.

Men det kunne da være interessant at finde ud af, hvor den anden hypotese kommer fra.... jeg har ingen anelse, men har hørt det fra nogle kunder.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 58
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Empty
IndlægEmne: Sv: Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa)   Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Icon_minitimeTors 25 Nov 2010 - 20:53

Hos mig er det ikke nok med en (to) powerhead i vandoverfladen. Det giver simpelthen ikke nok ilt og holder iøvrigt heller ikke overfladen fri for "hinden".

Putter jeg en luftsten bag baggrunden kigger familien på mig som om jeg er mindre begavet (?) - altså for meget larm.
Hvad er tricket (jeg vil gerne beholde familien)?

Hvad er den ultimativt mest lydsvage luftpumpe på markedet? - for det er vel udgangspunktet for lydfrie bobler Wink
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Empty
IndlægEmne: Sv: Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa)   Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Icon_minitimeTors 25 Nov 2010 - 21:08

Eheim 100, og så kan du lægge et stykke filtermåtte i overfladen bag baggrunden, så man heller ikke kan høre boblerne "poppe" i overfladen Wink

Det bør kunne gøres mere eller mindre lydløst Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Empty
IndlægEmne: Sv: Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa)   Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Icon_minitimeTors 25 Nov 2010 - 22:53

Ved ikke lige om en Tunze Turbelle Stream 6085 midlertidigt kunne løse opgaven. Sådan en har vi installeret i vores 960 L. Den er sat fast på sideruden, med retning mod overfladen. Ikke køn, men den falder nu fint ind i et mørkere belyst akvarie og visiuelt tager "Teide" baggrunde en hel del af udsynet. Derudover er vi jo nok meget overbærende efter, at have haft saltvand, med en enkelt synlig pumpedims eller to i akvariet, igennem de sidste par år.

Den leverer 8000 L/t hvilket nok er i overkanten, men den fås også i mindre størrelser. Den laver ikke iltbobler, men den skubber vand og cirkulerer op mod overfladen og laver dermed stor overfladebevægelse, hvilket holder størstedelen af overflade filmen nede i den ene ende, her efter omlægningen med ny dekoration i akvariet. Den gør således, at der er en langt større iltrig vandoverflade, når vi nu ikke har lavet overløb i baggrunden, der bare kan suge eventuel overfladefilm ned.

Den kan installeres tæt oppe i overfladen, så den suger luft med ned og ilter det vand den trækker ned endnu mere, som så streames op og ud mod overfladen. Det har vi dog ikke prøvet endnu. Lydløs tjaah narrjh, den kan med den måde vi anvender den på, måske sammenlignes med en Eheim 2260. Jeg synes den er lidt for kraftig men det var et godt tilbud, og nummeret mindre var solgt, så derfor nappede jeg den. Den kan altid anvendes i vores saltvandsakvarie som Kim sagde.

Jeg stopper den pga. at den er så kraftig, under fodring, og når jeg synes fiskene har behov for ikke, at skulle stå i en rimelig kraftig strøm i akvariet. Selvom der er tale om en stream pumpe der skulle give en blød cirkulation, så flytter den altså vand, og strømmen kan mærkes 2 meter længere nede. Men denne stop og igangsætning gør, at den aldrig helt finder det lydløse leje som den ellers vil kunne finde.

Om dine Tosaer overhovedet kan klare den slags aner jeg ikke. Men går ud fra, at det er en kortere periode du belaster akvariet fiskemæssigt, og "kun" har et midlertidigt problem, så derfor kunne en mindre stream pumpe måske være løsningen. De findes ofte på diverse saltvandsforummer brugte til ca. halvdelen af nyprisen.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 58
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Empty
IndlægEmne: Sv: Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa)   Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Icon_minitimeTors 25 Nov 2010 - 23:46

Som altid gode tips fra Ole og gode og lange tips fra Yvonne Laughing
Tak til jer begge.

Jeg har jo altid haft meget strøm i mine akvarier, men frontosaerne ser ikke ud til at have brug for det og så er der jo også det faktum at hannens sæd udgydes før æggene lægges og derfor risikerer at blive skyldet væk før det tjener dets formål.

Jeg har gennem længere tid haft mine 2 powerheads (ialt 4000 liter i timen) rettet mod overfladen, men jeg synes at de trækker efter ilten. Så jeg har sat diffuseren på igen, men tør ikke længere løbe risikoen med luft i "maven" på fiskene.

Tror jeg må købe mig en ny luftpumpe og prøve metoden Ole anviser. Så må vi se om familien synes om det. Ellers henviser jeg bare til Ole Wink

De mange (18) frotosaer er nok mere eller mindre en permanent løsning. Jeg er temmelig glad for dem, da de sådan set går perfekt sammen. En risiko ville også være at akvariet blev for stillestående, hvis der ikke var så mange fisk. Nok det problem der oftest gør at frontosaer bliver MEGET stillestående (altså for få fisk).
Flere af mine F1-hunner er også begyndt at lægge æg, så skal de bare lære at holde dem også.
Troede faktisk at jeg havde mange hanner i min F1-flok, men stille og roligt "forvandler" de sig til hunner sunny
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Empty
IndlægEmne: Sv: Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa)   Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Icon_minitimeFre 26 Nov 2010 - 0:29

Det skal nok virke, ellers er mine skuldre brede nok til en muggen familie Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) 16738 Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) 16738 Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) 16738

Vedr. proteinhinden, så kommer du den sandsynligvis aldrig til livs, hvis du ikke gør en af to ting:

1. Lader den ene udstrømmer gå over baggrunden, så vandet kommer oppefra og ned gennem overfladen.

2. Laver et overløb i baggrunden, men det vil reducere sugeevnen i bundristene meget.

Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Empty
IndlægEmne: Sv: Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa)   Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Icon_minitimeFre 26 Nov 2010 - 13:55

man kan sagtens ilte bag baggrunden, men det fjerner ikke din hinde i akvariet..

allan
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Empty
IndlægEmne: Sv: Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa)   Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Icon_minitimeFre 26 Nov 2010 - 17:12

tjae jeg ved ikke rigtig hvorfor du påstår at dine frontosaer får luft i maven,hvis du kører med diffuser. Jeg har endnu tilgode at se mine fange luftbobler og æde dem,hvis du mener at de har tendens til *float* så skal du nok finde en anden grund end luftbobler fra powerheadet.det kunne jo evt.være at de 18 fisk er for mange til akvariet,og derfor får de stress med efterfølgende tendens til float.Jeg har lagt mærke til at hvis der her er optakt til leg bliver nogle af hunnerne så stressede at de lige pludselig ligner nogle der har float,lige så snart legen er vel overstået,er deres adfærd helt normal igen,har i øvrigt diskuteret med en anden frontosa mand som har gjort nogenlunde de samme iagtagelser.

så diffusere og luftpumper er jeg 100% sikker på intet har med dine luftproblemer at gøre .



PS: har hørt at en luftpumpe med iltsten ,gør det samme som et powerhead rettet mod overfladen...... nemlig bryder overfladen og trækker derved ilt med ned i akvariet.
Tilbage til toppen Go down
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 58
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Empty
IndlægEmne: Sv: Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa)   Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Icon_minitimeLør 27 Nov 2010 - 11:39

Jeg er mener også at stress kan være årsag til luft i svømmeblæren, men mener faktisk ikke at det kan være et problem hos mig. Flokken går godt og stort set uden stress, efter der er sat lysdæmper på og det får lov at køre 24-7. Har haft en han der fik meget luft indenbords og det forsvandt efter 3 dage i isolation (efter at han havde gået 14 dage i flokken uden at luften forsvandt).

Jeg siger jo heller ikke at luftboblerne giver luft i svømmeblæren, men jeg siger bare at JEG mener der er en risiko og at jeg vil minimere den. Det ville jo være død ærgeligt hvis de kære "små" pludselig blev overfladefisk lol!

Jeg tror nu at jeg vil prøve en lille ændring en af vinterdagene.
Tilbage til toppen Go down
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Empty
IndlægEmne: Sv: Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa)   Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Icon_minitimeSøn 28 Nov 2010 - 16:34

I mit 720L med 14 Frontosaer 8-12cm. 6 Altoer 5-6cm. 6 Synodontis maller 10cm. havde jeg en meget tyk hinde i hele akvariet pga. kraftig fodring, så jeg har valgt at smide andemad i, og det har gjort at hinden er totalt væk. Andemaden har også den egenskab at det dæmper lyset betragteligt, det giver en efekt at man er på dybbere vand.
Jeg har en Pangeabaggrund med skumgummifirekanter i, der trækkes af en Aguaclear på 1800l som er rettet om mod vandoverflade ca. midt i akvariet, og det giver rigeligt ilt i akvariet, den med at det ikke er dokumenteret at det giver ilt i vandet passer ikke, for når vores fjorde og bælte lider af iltmangel er det bla. pga. manglende blæsevejr, og når det blæser op igen er der også ilt i fjordene, så bevægelse i overfladen er det der skal til.

Jeg har aldrig brugt iltsten-diffuser eller andet af denne slags, da jeg mener det er spild af strøm, med mindre der som ole skriver er en kragtig stigning i temperaturen, da høje varmegrader jo trækker ilt ud af vandet, og de problemer har jeg heldigvis ikke, da akvarierne står i kælderen. Very Happy

Så Vorup, du kan måske prøve med andemad. cheers
Tilbage til toppen Go down
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 58
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Empty
IndlægEmne: Sv: Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa)   Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Icon_minitimeSøn 28 Nov 2010 - 23:32

Det var da et tip som jeg ikke havde overvejet Wink Er andemad en pæn overfladeplante - husker jeg havde nogen flydeplanter engang med lange forgrenede rødder, der svævede flot under planten. Men jeg ved nu ikke lige om det er sagen. Men måske skulle jeg sætte lidt planter i for at supplere med lidt ilt.

Iøvrigt har jeg erfaring med at en mindre sulteperiode kan være med til at få fisken til at komme af med luften igen. Et ustresset miljø (isolation) og 3-5 dage uden mad, har virket hos mig. Er der nogen af jer der har samme erfaring?
Tilbage til toppen Go down
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Empty
IndlægEmne: Sv: Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa)   Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Icon_minitimeMan 29 Nov 2010 - 0:14

Andemad er en lille bette flydeplante med 3 små blade og en stængel på 3mm på hvert blad, og den er vel omkring 4mm i omkreds, så stor er den ikke.
I mit akvarie fylder de næste hele overflade, og vokser med lynets hast. Men en gang hver 14 dag, tager jeg nettet og fylder op med andemad, og smider dem ud, også er den ikke længere. Very Happy
En anden ting er at Frontosaerne også kan finde på at spise af dem, så de er også en form for foder. lol!
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Empty
IndlægEmne: Sv: Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa)   Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa) Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Iltrigt vand uden bobler og larm? (Frontosa)
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Frontosa Burundi med æg
» Frontosa på ferie
» Frontosa; brugere og varianter
» Frontosa fight ( billedserie )
» hvad holder i sammen med frontosa??

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Tanganyika-
Gå til: