Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Isoleringsevne for glas

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Isoleringsevne for glas Empty
IndlægEmne: Isoleringsevne for glas   Isoleringsevne for glas Icon_minitimeSøn 2 Jan 2011 - 17:00

Jeg har ledt efter isoleringsevnen på forskellige tykkelser glas. Det eneste jeg har kunnet finde, er den generelle isoleringsevne for enkeltglas på 5,8 W/m2K, men der må da være en isoleringsmæssig forskel på om glasset er 4 mm eller 12 mm.... eller har jeg totalt misforstået noget?
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

Isoleringsevne for glas Empty
IndlægEmne: Sv: Isoleringsevne for glas   Isoleringsevne for glas Icon_minitimeSøn 2 Jan 2011 - 17:24

hmmmm har prøvet at google det. men får kun resultater på thermoglas.... logisk burde tykkere glas vel isolere bedre end tyndt ??? eller??
Tilbage til toppen Go down
Andersen

Andersen


Antal indlæg : 67
Join date : 21/01/10
Geografisk sted : Holstebro

Isoleringsevne for glas Empty
IndlægEmne: Sv: Isoleringsevne for glas   Isoleringsevne for glas Icon_minitimeSøn 2 Jan 2011 - 18:42

Jeg skal prøve at høre på mit tidligere arbejde i løbet af næste uge. Der arbejdede vi meget i glas, dog mest thermo.
Men er sikker på jeg kan få et godt svar. cheers
Mvh
Niels
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Isoleringsevne for glas Empty
IndlægEmne: Sv: Isoleringsevne for glas   Isoleringsevne for glas Icon_minitimeSøn 2 Jan 2011 - 18:45

Ring til Klaus (tropeakvarie) han ved det,hvis nogen gør
Tilbage til toppen Go down
Andersen

Andersen


Antal indlæg : 67
Join date : 21/01/10
Geografisk sted : Holstebro

Isoleringsevne for glas Empty
IndlægEmne: Sv: Isoleringsevne for glas   Isoleringsevne for glas Icon_minitimeSøn 2 Jan 2011 - 18:49

Der er også Scanglas i Herning. De leverer til min gamle arbejdsplads. Hvis man ser deres hjemmeside, virker det til de gerne vil hjælpe med alle spørgsmål om glas.
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Isoleringsevne for glas Empty
IndlægEmne: Sv: Isoleringsevne for glas   Isoleringsevne for glas Icon_minitimeSøn 2 Jan 2011 - 22:18

Takker for svarene. Jeg smider et kald til en glasproducent imorgen Very Happy

Jo tykkere glas, jo bedre isolering.... det går jeg ihvertfald udfra. Diamantakvarierne i butikken ligger normalt 1-2 grader over de andre, og de er lavet af 2 mm tykkere glas (8 mm for 250 L og 300 L, og 12 mm for 720´erne). Derudover er der mindre watt på deres lys, så det tyder på, at de holder bedre på varmen.

Grunden til at jeg spørger er, at jeg vil til at lave lidt akvarier, og jeg kan godt lide det tykkere glas Diamant er lavet af. Prisen er dog også en del højere, men hvis man på en eller anden måde kan regne ud, hvor meget de isolerer bedre, så kan det jo være at prisforskellen udjævner sig ret hurtigt i sparet strøm. Det er ihvertfald værd at undersøge Wink

Det vil jo især være rigtig interessant, hvis man kaster sig over LED lys, da akvariet så ikke får tilført varme fra lyset, og dermed vil varmelegemet køre mere. Det vil jo gøre strømbesparelsen ved LED lidt omsonst, hvis ikke isoleringen af akvarierne gøres bedre Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Isoleringsevne for glas Empty
IndlægEmne: Sv: Isoleringsevne for glas   Isoleringsevne for glas Icon_minitimeMan 3 Jan 2011 - 14:19

Nå.... jeg har snakket med en producent, og iflg. ham er der ingen oplysninger på isoleringsevnen for glastykkelser. Han havde ihvertfald aldrig hørt om det. Der var for mange faktorer, der spillede ind, til at han ville komme med et bud. Rumtemperatur, varmespild i toppen osv.

Men men... det var også bare noget, jeg havde studset over i butikken, og det kan da godt være, at det ikke er så relevant?
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Sponsoreret inhold





Isoleringsevne for glas Empty
IndlægEmne: Sv: Isoleringsevne for glas   Isoleringsevne for glas Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Isoleringsevne for glas
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» glas til akv.

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Teknik-
Gå til: