Her er så del 2 (af ?) i rækken af mine tips til (akvarie) fotografering!
Det var egentlig min mening at dette indlæg skulle være en liste over fototekniske udtryk, med en forklaring til, men den venter jeg med til senere. I stedet vil jeg prøve at fortælle lidt om, hvad man får ud af de forskellige indstillinger på kameraets Programhjul.
Her er et billede af det omtalte programhjul:
Billedet viser et Nikon D70S, men på de fleste kamera som ligger i den ende af spektret hvor læsere af dette indlæg må formodes at ligge, sidder der et lignende hjul.
Hjulet her, er delt op i to "afdelinger"; En med sort baggrund, og en med sølvfarvet baggrund. Indstillingerne på sort baggrund kan variere meget fra kamera til kamera, og er stort set bare automatiske valg af indstillinger, som man selv kan foretage, hvis man ved hvad man laver. Denne del af hjulet glemmer Vi fra nu af, da de ikke bidrager til forståelsen af hvordan kameraet virker!
På den sølvfarvede baggrund, er der 4 indstillinger; M, A, S, P.
M står for Manual, eller Manuel, og betyder, at alle indstillinger skal foretages af fotografen. Det betyder, at man selv skal vælge både blænde og lukkertid (ISO værdien ser vi bort fra her, da den som regel er valgt i forvejen, og ligger "fast"). Dette gøres naturligvis ikke bare på må og få, men justeres ind, så lysmåleren i søgeren viser, at billedet vil blive korrekt eksponeret. Lysmåleren er som regel en skala som sidder i bunden af søgeren, som viser hvordan de aktuelle indstillinger vil eksponere billedet i forhold til det som kameraet vurderer som det korrekte. DENNE LYSMÅLER ER KUN SYNLIG NÅR KAMERAET STÅR PÅ M!
Som det sikkert allerede fremgår, er dette ikke den bedste metode, når der er tale om motiver der bevæger sig hurtigt mellem områder med forskellige lysniveauer, og selv om mange garvede fotografer sværger til den, må man objektivt sige, at metoden ikke giver nogle resultater, som man ikke kan opnå ved de 3 andre indstillinger.
A står for Aperture, eller Blænde. På nogle kamera hedder indstillingen Av, men det er det samme! Indstillingen betyder, at fotografen selv skal vælge blænden, hvorefter kameraet så vælger den korrekte lukkertid, ud fra det tilgængelige lys. Denne indstilling er formentlig den mest anvendte blandt erfarne fotografer, fordi den tillader at man foretager det mest oplagte kreative valg selv, og lader kameraet om at ordne det som alligevel skal rettes ind derefter, automatisk. I forbindelse med akvariefotografering (stadig uden flash!), vil den store eksponeringsmæssige udfordring som regel være, at få en tilstrækkelig hurtig lukkertid, hvilket opnåes ved at vælge størst mulige blændeåbning (laveste tal!). Prisen er, at dybdeskarpheden bliver mindre, jo større blændeåbningen er, så hvis man overhovedet KAN få acceptable lukkertider ved en mindre blændeåbning, bør man forsøge dette.
S står for Shutter, eller lukker. På nogle kamera hedder indstillingen Tv. Indstillingen betyder, at fotografen selv skal vælge lukkertid, hvorefter kameraet så vælger den korrekte blænde, ud fra det tilgængelige lys. Som det ses, vil man stadig opnå nøjagtig samme billede, som hvis man valgte M eller A, men her prioriterer man altså at få en bestemt lukkertid, og lader kameraet om at indstille den tilhørende blænde, efter hvor meget lys man har til rådighed. Indstillingen er mest brugbar, hvis man specifikt ønsker en langsom lukkertid, som kameraets programmering ellers er indstillet til at undgå p.g.a. risikoen for rystede billeder. Hvis man er interesseret i hurtigst mulig lukkertid, virker A indstillingeb bedre (se ovenfor). Kommer man til at vælge en lukkertid, som ikke kan lade sig gøre, fordi der ikke kan findes en passende blænde, vil søgeren indikere dette, ved at blændetallet begynder at blinke. Vælger man at ignorere dette, tager kameraet billedet med den hurtigst mulige lukkertid, som vil give et korrekt eksponeret billede.
P står for program. I denne indstilling, vælger kameraet automatisk både lukkertid og blænde ud fra et program som er lagt ind i kameraet af producenten. Ideelt set, tager programmet højde for hvilken brændvidde objektivet har (eller for zoom objektiver, er indstillet på), men det er ikke alle kamera som gør dette, så vær opmærksom her!
De fleste kamera har noget som kaldes "programforskydning". Det betyder, at man, hvis man ikke er tilfreds med det valg kameraet har gjort, kan forskyde blænde/lukkertids kombinationen. Har kameraet valgt f.eks. en lukkertid på 1/125 og en blænde på 8, kan man forskyde dette til 1/250-5.6 eller 1/500-4 o.s.v. (se evt blænde og lukkertids-tabellen i Akvariefotografering 1-0-1). Man kan naturligvis også gå den anden vej!
For A og S gælder, at den værdi man selv skal vælge, justeres med et kontrol hjul. På de bedre kamera, er der 2 hjul. Der ligger kontrollen af blænde og lukkertid på hvert sit hjul, men på nogle kamera er der kun et hjul, og her afhænger funktionen af indstillingen, således at man automatisk justerer det man selv kan. M giver så et lille problem, idet der er to ting man selv skal justere, med her gælder det, at der for den ene indstilling, skal trykkes på en eller anden knap, meden man drejer på hjulet (konsulter manualen!). På et sådant kamera, er indstillingen M endnu mere besværlig, end den er i forvejen! For P gælder, at kontrolhjulet bruges til at forskyde kombinationerne.
Det viste kamera, har to kontrolhjul, men på nogle kamera, er der som nævnt kun et. Det kan sidde begge de viste steder
Det kan ske, at kameraets lysmåler bliver snydt; Det sker som regel fordi at der er store områder i billedet, som enten er meget mørke eller meget lyse, hvilket får kameraet til at kompensere, ved enten at over- eller undereksponere. Det skyldes at kameraet er programmeret til, at motivet reflekterer 12% af det indkommende lys, hvilket passer rimelig godt på de fleste motiver, men selvfølgelig ikke alle.
Når dette sker, kan man gøre 2 ting; I M vil man typisk bare vælge en indstilling som viser enten over- eller underbelysning på måleren, og i alle andre indstillinger vil man bruge den indbyggede eksponeringskompensation! Herunder er vist den knap man trykker på (Det er knappen med +/- symbolet)
Igen er det et Nikon D70S som er vist. Knappen kan evt. sidde et andet sted på andre kamera, men symbolet er universelt.
Man trykker simpelthen knappen ned, og drejer på kontrolhjulet, til eksponeringen (fremtræder på displayet) står på det man ønsker. Som regel er kompensationen mulig i enten 1/2 eller 1/3 trin op til 3-5 trin over eller under default værdien. Her må man ptøve sig lidt frem. HUSK AT INDSTILLINGEN GEMMES, TIL MAN SELV FRAVÆLGER DEN IGEN!!! Der vil være et ikon på displayet og i søgeren, som viser at der er valgt kompensation, men i søgeren er der normalt ikke vist hvor meget.
Det må være nok for denne gang!