Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Dog ikke et Mbuna

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
Topcat




Antal indlæg : 22
Join date : 17/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Viborg

Dog ikke et Mbuna Empty
IndlægEmne: Dog ikke et Mbuna   Dog ikke et Mbuna Icon_minitimeTors 18 Jun 2009 - 21:19

Hej alle,

Jeg er ny her inde, dvs. jeg er general ny til hele akvarium-verdenen. Jeg har altid gerne ville have mig et akvarium, men vi er jo to om at bestemme.

I et svagt øjeblik (måske havde man fået lidt for meget indenbords) kom jeg til at sige, at hvis jeg måtte købe det akvarium jeg vil have,
måtte konen (Hanne) få en camping vogn (ved ikke lige hvem der vandt den forhanling).
To dage efter havde jeg indkøbt et 720L Akvastabil, måske ikke lige den størelse Hanne havde regnet med……

Jeg lavede en stor fejl, det var ikke at have en ordentlig plan for projektet, det har resulteret i et pænt akvarium, som ikke egner sig til hvad jeg skal bruge den til.

Min plan var, at lave indvendig filter, bag en baggrund, men så hørte planerne op.

Jeg købte og monterede en baggrund, før jeg bestemte mig for, hvad jeg skulle have i baljen.
I starten af projektet, var jeg dog overbevist om, at der skulle selskabsfisk i (uden et vide hvad det var, ud over Neon).
Efter at jeg havde været i en del forretninger bla ”styr på dyr” blev jeg helt vild med Malawi Mbuna og der var ikke længere nogen tvivl om hvile fisk der skulle i.

Baggrunden jeg har købt syntes jeg er flot (dog ikke ligefrem en Mbuna baggrund). Mit største problem er at finde noget at lave huler af, uden at det ser ”dumt” ud.

Nogle forslag til hvad jeg kan bruge som hule?

Med venlig hilsen
Thorkild


Dog ikke et Mbuna P1030984
Tilbage til toppen Go down
lgb




Antal indlæg : 199
Join date : 08/06/09
Geografisk sted : Silkeborg.

Dog ikke et Mbuna Empty
IndlægEmne: Sv: Dog ikke et Mbuna   Dog ikke et Mbuna Icon_minitimeTors 18 Jun 2009 - 21:24

Jeg ville lave nogle sten opsætning, og så lave nogle huler på den måde.
Tilbage til toppen Go down
http://www.goc.se
Topcat




Antal indlæg : 22
Join date : 17/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Viborg

Dog ikke et Mbuna Empty
IndlægEmne: Sv: Dog ikke et Mbuna   Dog ikke et Mbuna Icon_minitimeTors 18 Jun 2009 - 21:44

Hej Jens
Ja, jeg tænkte også lidt på at leve en sten opsætning, måske med flade sten. Men jeg syntes ikke lige at det er til at finde noget i den rigtige størrelse,
den skal være i højre side og der er ikke meget plads ca 25 cm mellem front og baggrund.
Derfor var jeg mere interesseret i noget ligesom rock-solid.
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Dog ikke et Mbuna Empty
IndlægEmne: Sv: Dog ikke et Mbuna   Dog ikke et Mbuna Icon_minitimeTors 18 Jun 2009 - 21:51

Hej Thorkild

Velkommen til Very Happy

Rød Ølandsbrud tror jeg faktisk vil se godt ud i akvariet. Hvor du får fat i sådan noget,
aner jeg ikke, men så har du jo noget at give dig til lol!

Der findes jo en god slant træer i Malawi, så baggrunden er ikke helt af vejen.
Når du får nogle flere huler/sten i akvariet, så kommer det til at spille Dog ikke et Mbuna 455281
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Topcat




Antal indlæg : 22
Join date : 17/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Viborg

Dog ikke et Mbuna Empty
IndlægEmne: Sv: Dog ikke et Mbuna   Dog ikke et Mbuna Icon_minitimeTors 18 Jun 2009 - 21:56

Ole, holder du aldrig fri ? Laughing
Jeg må ud og lede...
Tilbage til toppen Go down
lgb




Antal indlæg : 199
Join date : 08/06/09
Geografisk sted : Silkeborg.

Dog ikke et Mbuna Empty
IndlægEmne: Sv: Dog ikke et Mbuna   Dog ikke et Mbuna Icon_minitimeTors 18 Jun 2009 - 21:59

Flade sten kan med held findes ude ved havet, har selv en del der fra. Synes nemlig de er gode til at gemme mallehuler under. lol!
Tilbage til toppen Go down
http://www.goc.se
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Dog ikke et Mbuna Empty
IndlægEmne: Sv: Dog ikke et Mbuna   Dog ikke et Mbuna Icon_minitimeTors 18 Jun 2009 - 22:23

Topcat skrev:
Ole, holder du aldrig fri ? Laughing
Jeg må ud og lede...

Jeg holder da fri hele tiden Dog ikke et Mbuna 95018
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Topcat




Antal indlæg : 22
Join date : 17/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Viborg

Dog ikke et Mbuna Empty
IndlægEmne: Sv: Dog ikke et Mbuna   Dog ikke et Mbuna Icon_minitimeTors 18 Jun 2009 - 22:38

Hvem der da bare havde sådan et job Very Happy
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Dog ikke et Mbuna Empty
IndlægEmne: Sv: Dog ikke et Mbuna   Dog ikke et Mbuna Icon_minitimeFre 19 Jun 2009 - 11:46

Fin beskrivelse af din introduktion til denne dejlige hobby.

Har en mand som har prøvet at prakke mig en "Campingfætter" på ærmet, ohhh skræk og rædsel affraid Beder i mit stille sind til at vi aldrig får sådan en lol!

Du skal såmænd ikke være ked af at din opstart, måske ikke var helt planlagt ned til mindste detalje. Næh, det vigtigste er at du er godt i gang. Stor Dog ikke et Mbuna 14197 for at du fik mulighed for at starte så stort op. Fiskene er ligeglade med om de går op ad en korrekt "reef" baggrund. Det vigtigste er at du er glad for dit akvarium i mine øjne. Når man først starter ud, og får interessen, så er det som regel, at man senere bliver inspireret af mange af de skønne fisk der er "derude", og så skifter man stille og roligt over til andre arter hen ad vejen. En tidligere valgt baggrund skal jo ikke hindre en i at udvide sine interesser og horisonter.

Mht. sten og huler, ja så købte vi (til vores Mbunaer og Tropheus) os ret hurtigt "fattige" i afrikanske hulsten kombineret med de mere massive fakse kalksten. Hulstenene var store hvide tonstunge "skeletter", med alverdens store huller i, som Mbunaerne elskede at svømme igennem. Det var bare sagen dengang. Denne type sten er dog eminente mht. mulighed for opbygning i højden, de griber ind i hinanden og bliver meget stabile, udenrisiko for at de skrider. Vi blev dog klogere med tiden, og i dag har vi ingen af den slags sten i vores akvarier.

I årenes løb er der istedet indsamlet natursten fra stranden, nøje udvalgt efter diverse baggrundes og modulers farve. Til gengæld kan de være sværere at bygge op med i højden, fordi de er mere "glatte" og ikke så firkantede i formerne. Så når man dekorerer, skal man være lidt mere opmærksom på det problem.

Held og lykke i dit videre fiskehold.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Sponsoreret inhold





Dog ikke et Mbuna Empty
IndlægEmne: Sv: Dog ikke et Mbuna   Dog ikke et Mbuna Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Dog ikke et Mbuna
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Mbuna yngel.
» Opstart af 325 liters mbuna
» Lidt billeder af mit Mbuna akvarie
» ikke hurtig no
» fra malawi til jeg ved ikke hvad ;-)

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Præsentation-
Gå til: