Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 maller

Go down 
5 deltagere
ForfatterBesked
blacboys




Antal indlæg : 7
Join date : 18/06/09
Age : 59
Geografisk sted : Vejle ( Højen )

maller Empty
IndlægEmne: maller   maller Icon_minitimeFre 19 Jun 2009 - 13:29

jeg vil gerne høre hvad i har i jeres MALAWI akvarier altså hvilken maller er best til malawi akvarier da jeg skal til at starte et 640 liter akvarie op

med ny baggrund og filter
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

maller Empty
IndlægEmne: Sv: maller   maller Icon_minitimeFre 19 Jun 2009 - 18:33

Hejsa

Først og fremmest velkommen til Very Happy

Om man skal have maller i et malawiakvarie afhænger af, hvilke malawier du skal have der i. Vil du f.eks. have mbunaer (der er algeædere), så vil jeg personligt ikke holde maller i akvariet, da det er meget sjovt at se mbunaerne "græsse" på baggrunden. Hvis du derimod vil have fritsvømmere, der ikke er så vildt interesserede i algerne, så kan du bruge ancistrus sp. (dem de fleste forretninger kalder Almindelig sugemalle). Hvis du vil være rigtig flink ved mallerne, så smid et stykke træ ned til dem et eller andet sted i akvariet. De skal fodres selvstændigt med mallepiller udover de rester, de får.

Hvis det er maller, der skal rydde op efter malawierne, så findes der forskellige Synodontis typer, der er rigtig gode. Disse skal også fodres selvstændigt. Kiwa har lige lavet en super beskrivelse af én af Synodontis arterne: https://unimati.danskforum.net/maller-f42/synodonti-petricola-lidt-oplevelser-med-en-stadig-tanganyika-malle-t160.htm#724
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

maller Empty
IndlægEmne: Sv: maller   maller Icon_minitimeLør 20 Jun 2009 - 14:16

Er helt enig i det Ole skriver.

Derudover er jeg af den mening, at man skal gøre sig helt klart fra start, hvilken funktion mallerne skal have i Malawi akvariummet, og hvorfor man overhovedet ønsker maller.

Skulle man gå strengt efter bogen, og vil holde det som "rent" Malawi, kan der kun være tale om, at sætte en flok Synodontis njassae i. Vel at mærke den ægte njassae, som bliver omkring de 20-25 cm stor (størrelsen er efter fri hukommelse - men stor bliver den altså.) En helt fantastisk smuk malle, hvis det er den ægte man får fat i altså.

Generelt elsker maller at have gemmesteder. Det skal man i mine øjne kunne opfylde, uanset hvilken malleart der er tale om. Som Ole skriver: er det til et Mbuna akvarium skal man nok ikke sætte ancictrus ned, da de guffer det Mbunaerne også gerne vil have. En græssende flok Mbunaere er noget at det fineste man i mine øjne kan opnå som akvarist. Hvis man er heldig at have tykke grønne græstæpper på sten/dekoration i sit Mbuna akvarium, så er man heldig, og har helt sikkert en flok glade Mbunaer gående. I et godt stenbesat Mbuna akvarium vil huler/gemmesteder være opfyldt for en eventuel Synodontis art.

Er det derimod et fritsvømmer/sand sild set-up man ønsker/har, så er algerne ikke altid velkommne, og der vil et par ancistrus gøre underværker. Men husk gemmestederne og en lille trærod hvis du vælger ancistrus løsningen.

Mange undgår til gengæld tunge stenopsætninger i sine fritsvømmer/sandsild akvarier, og synes ikke at sten skal optage plads deri. Er du en af de typer vil jeg, for mallernes skyld, kraftigt fraråde dig maller overhovedet. Synodontis vil i mine øjne komme til at få en rigtig trist tilværelse, hvis den ikke kan stresse af et sted, i fred for nysgerrige og til tider aggressive cichlider. Vores gamle Mbuna var f.eks. meget territoriale, og så et hvert fremmedlegeme (Læs: mallerne) som rene konkurrenter, der bare skulle have nogle høvl. Ikke så godt for mallerne, hvis de ikke har deres huler, de kan søge ly i.
Man skal også have øje for at Synodontis maller ikke har de karakteristiske skelplader (hedder det sådan??) som f.eks. andre maller (ancistrus m.fl.) har. De har silkeblød hud/skind, og et enkelt bid fra en cichlide kan gøre stor skade på, mallerne. Ancistrus hanner har i øvrigt også markant kortere skæg hvis de går med stidslystne Malawi og Tanga for den sags skyld. De overlever fint, men det tyder på, at kampene kan være lidt barske, og hvis man observerer den slags synes jeg man bør fjerne mallerne, og acceptere at ens cichlider bare ikke egner sig til at gå med maller.

Når alt dette er sagt, så har vi holdt forskellige maller sammen med alle vores cichlider, både Malawi og Tanga. MEN jeg har så også fra start af, været nød til at gå på kompromis i opbygningen af cichlidernes omgivelser, og mine egne ønsker for hvordan akvarierne egentlig burde se ud.

Dette udelukkende for, at tilgodese mallernes behov. Når jeg skal indrette et akvarium, og overvejelsen går på, om der skal gå en eller anden malle art, så er det mallerne jeg tænker på først. Skal der gå maller hos os, så skal deres behov opfyldes først. Kan det ikke lade sig gøre i det akvarium jeg laver, f.eks. pga. de cichlider der skal gå der, ja så kommer der ingen maller i.

Derfor er ingen af vore akvarier i dag korrekt indrettede. lol! Cichliderne må finde sig i at der ligger stendynger/underlige huler, vokser store planter, og andre Malawi/Tangafolk ville nok vrænge på næsen af indretningen. Men sådan er jeg, jeg er tosset med vores maller, og derfor er indretningen optimal for dem, ligesom den næsten er for cichliderne Cool
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

maller Empty
IndlægEmne: Sv: maller   maller Icon_minitimeLør 20 Jun 2009 - 14:25

Ups - gelmte lige. Embarassed

Vores Synodontis maller og Phyllonemus typus maller har alle dage gået sammen med vores Malawi fritsvømmere/sandsild, selvom mallerne alle er fra Tanganyika søen. Dette alene udfra et fodermæssigt og adfærdsmæssigt hensyn. Vores Tangaer var da vi fik disse maller grøntspisere (Tropheus), og havde et frygteligt temperament overfor "fremmedlegemer" = maller.

Derfor denne "slemme" sammenblanding af 2 søer. king Anskaffer man sig en malle, som ikke er af den grøntspisende type, så dur det ikke at have dem sammen med fisk, der ikke kan tåle "kødholdigt" foder. Men det er så bare min beskedne mening om den sag.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Topcat




Antal indlæg : 22
Join date : 17/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Viborg

maller Empty
IndlægEmne: Sv: maller   maller Icon_minitimeLør 20 Jun 2009 - 17:34

Ole, hvad er det forresten for to maller du har i dit akvarium i butikken (det du kalder for dit eget).
Måske har du et par billeder?
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

maller Empty
IndlægEmne: Sv: maller   maller Icon_minitimeLør 20 Jun 2009 - 23:42

Hej

Det er L-177 golden nugget:

maller Goldennuggetl177

... og så en ukendt, jeg ikke har billede af endnu, men det skal jeg nok få en dag Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
blacboys




Antal indlæg : 7
Join date : 18/06/09
Age : 59
Geografisk sted : Vejle ( Højen )

maller Empty
IndlægEmne: Sv: maller   maller Icon_minitimeMan 22 Jun 2009 - 14:01

Tak for de indlæg.
Og jeg er blevet meget kloger nu, og mit valg er et akvari uden maller og en flok mbunaer i.

og den gloden nugget malle du har plejer den ikke at gå ved en tem. 28 til 30 grader ? og surt vand ?. jeg mener at fler discus folk har den i ders akvarier.

MVH
kaj
p.s håber i kan læse det for stave kan jeg ikke.
og hvordan bruger man de smilier ??
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

maller Empty
IndlægEmne: Sv: maller   maller Icon_minitimeMan 22 Jun 2009 - 15:46

Hej Kaj

Det er en rigtig fin beslutning du har taget synes jeg. Sådan skal det være. Ikke fordi det ikke kan lade sig gøre med maller, men mange tænker måske ikke rigtig over, at de faktisk har en masse behov, som de vil være glade for at på opfyldt.

Smilyerne står ude til venstre og blinker til dig Wink, når du er i gang med at skrive et indlæg. Du klikker på den du gerne vil anvende så bliver den sat ind (der hvor curseren står på din skærm.)

Vi kan sagtens læse og forstå hvad du skriver - bare klø på - er der noget vi ikke forstår, ja så spør' vi dig bare en ekstra gang.

Held og lykke med dit akvarium.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
lgb




Antal indlæg : 199
Join date : 08/06/09
Geografisk sted : Silkeborg.

maller Empty
IndlægEmne: Sv: maller   maller Icon_minitimeMan 22 Jun 2009 - 16:02

jo det er rigtig ang. mallen, men Ole har bare ikke syrt på dem lol!
Tilbage til toppen Go down
http://www.goc.se
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

maller Empty
IndlægEmne: Sv: maller   maller Icon_minitimeTirs 23 Jun 2009 - 11:21

Hmmm.... tjooooo. Det gør de måske. Da jeg skifter så meget vand, som jeg gør, kan jeg vist konkludere, at alle mine fisk går i postevand lol!

Vedr. temperaturen i akvariet, så svinger den mellem 28 og 34 grader. Måske derfor, at jeg har haft mallen i 3-4 år..... hvem ved? Som Lasse er inde på, så gør jeg ihvertfald ikke maller 16738
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Sponsoreret inhold





maller Empty
IndlægEmne: Sv: maller   maller Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
maller
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Behøver ingen Ancistrus-maller
» Velkommen til mig selv og mine maller :P

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Malawi-
Gå til: