Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Fisk i filteret

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
Lars

Lars


Antal indlæg : 82
Join date : 21/06/09
Age : 63
Geografisk sted : Løgten, Århus

Fisk i filteret Empty
IndlægEmne: Fisk i filteret   Fisk i filteret Icon_minitimeMan 3 Aug 2009 - 2:09

Hej,

Jeg har lige opdaget en fisk på den forkerte side af filterristen i baggrundfilteret. Der er et lille hulrum, nok fordi filtermaterialet (Oles hvide "bolde") er faldet lidt sammen. Akvariet blev etableret for 2 måneder siden - ved samme lejlighed debuterede jeg som akvarist.

Men hvordan er fisken havnet der? Indtil for en måned siden gik to hunner med skuffe, så mon ikke en enkelt unge er undsluppet ind gennem risten og har hygget sig der, så længe den kunne svømme mellem og igennem boldene - den tid er desværre ovre nu. Den er ca. 2 cm og er fanget i sin lille "hule". Går ud fra, at den lever af foderrester, der suges ind i filteret, så hvad det angår lider den nok ingen nød, men svømmetræning bliver det ikke rigtig til :-)

Nå, men hvad gør man - det er jo trods alt (formodentligt) eneste overlevende fra min første yngel. Skal man lade fisken være hvor den er og lade den dø stille og roligt når den bliver for stor - en noget klaustrofobisk tanke. Egentlig har jeg meget lyst til at forsøge at redde fisken - jeg synes det er lidt sejt, at den har klaret sig derinde. Eneste metode til at få den ud er, så vidt jeg kan vurdere, at skære filterristen (delvist) ud af silikonefugen, så der bliver en lille åbning. Baggrunden er en Rockzolid Timor 720 l, hvor det er ret besværligt at komme til filtermaterialet i bunden, specielt i den ende, hvor jeg har placeret ristene. Måske det alligevel er muligt at grave en stor del af de 100 l filterbolde op med et par hundrede liter vand tilbage i akvariet? Er der nogle, der har prøvet det?

Men vil fisken overhovedet ud mens tid er? Og kan den klare sig ude i den store verden bland noget større sultne medfisk? De største af disse - og samtidig de mest ædende - er en flok Protomelas Taeniolatus og Fenestratus på 8-12 cm. Hvis jeg får den ud, skal jeg så fange den og sætte den alene i et lille akvarie i stedet for? Kan man fuge risten igen under vand?

Mange spørgsmål og overvejelser for en skide lille fisk - i lyset af at de fleste (har jeg hørt) ikke har skrupler ved at aflive fisk. Men det er på en eller anden måde noget andet. Jeg har sgu lidt svært ved bare at lade den sidde, og jeg er sikker på, at jeg dagligt skal hen og se til den.

Håber at I gider at give jeres besyv med og kommentere mit lille dilemma - eller blot give et bud på de praktiske spørgsmål.

Hilsen
Lars
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Fisk i filteret Empty
IndlægEmne: Sv: Fisk i filteret   Fisk i filteret Icon_minitimeMan 3 Aug 2009 - 16:52

Hej Lars

Er det korrekt forstået at området bag indsugningsristen er dækket af filtermateriale?

Vi har mange gange haft nyspyttet yngel i forkammret til vores filter. De har sågar kunne bevæge sig igennen 170 cm filtermateriale og hen til det kammer der er efter materialet.

Vi gør det at de får lov til at vokse til ca. 4 cm. før vi gør et forsøg på at redde dem, indtil da er det umuligt. Men vi kan så også få net osv ned i disse kamre. Det er bestemt ikke let, og ved ikke hvor megen plads du har at komme til på. Men Ole er måske mere den rette i dette tilfælde til at råde dig, da han ved hvordan det hele er bygget op.

Om det er al besværet værd evt. at endevende dit baggrundsfilter for det lille pus, vil jeg helt overlade til dig at afgøre. Hos mig ville det ikke ske. Hvis vi kan redde de unger der evt. smutter gennem vores riste, så gør vi det når de når en vis størrelse. Men der er også unger på 4 cm. som er gået til, uden vi fik fat i dem. Vil være ærlig og sige at grunden til at vi forsøger at redde dem, er at jeg ikke ønsker alt for mange døde lig liggende og rode rundt i vores filter.

Jeg er sikker på, at der fremover vil komme flere unger ind, hvor de bestemt ikke hører hjemme, du har risikoen for hver spytning du får i akvariummet. Da det er fra dit første yngel, forstår jeg godt dine følelser for den lille fætter, sådan er det især med de første unger man får lov til at opleve.

Alt efter hvor stor den er nu, ja så vil den bare blive en snack for dine voksne fisk. En ting som vi har observeret med de unger vi har reddet er, da de går meget trangt, så udvikler de en underlig skrå svømmeadfærd, står skråt i vandet, bliver meget sky osv. Vi har valgt at aflive de unger vi har reddet med det samme, på nær en, som var et eksperiment. Måske lidt barsk, men de har i mine øjne ikke haft optimale opvækstforhold sammen med f.eks. andre unger. De går der mutters alene i flere måneder, og mangler efter min mening udvikling af normal adfærd. Men det er ikke sikkert det har nogen indflydelse, det er bare min egen holdning. Måske afstedkommet af, at de unger som har været på afveje hos os, er nogle fisk vi har rigeligt af i forvejen, og derfor ikke har et ekstremt behov for at "redde" til videre opvækst.

Men de kan altså sagtens overleve i månedsvis på den måde, men synes man skal være opmærksom på, at når de først kommer ud, så er alting altså meget stort, og de får et chok af den anden verden. Men om det reelt har nogen indflydelse på dem, har jeg altså ikke videnskabelig dokumentation for.

Vil så sige, at den der blev reddet til et eksperiment hos os, var et stensikkert kryds, som jeg gerne ville se hvordan udviklede sig mht. udseende. Efter nogle dage sammen med andre store fisk begyndte den dog at opføre sig nogenlunde normalt, svømmemæssigt, adfærdsmæssigt osv. Da den nåede en størrelse på ca. 7-8 cm. blev den humant aflivet, der havde jeg set hvad jeg skulle Wink

Held og lykke med den lille fyr. Håber der er plads til at du kan få fat i den, uden at splitte for meget ad.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Lars

Lars


Antal indlæg : 82
Join date : 21/06/09
Age : 63
Geografisk sted : Løgten, Århus

Fisk i filteret Empty
IndlægEmne: Sv: Fisk i filteret   Fisk i filteret Icon_minitimeOns 5 Aug 2009 - 1:07

Hej Yvonne,

Mange tak for dine kommentarer. Godt at høre, at der er andre, der har yngel i filteret - ved nærmere eftertanke kan jeg da også godt se, at det er noget, der bare følger med et baggrundsfilter. Er nu stadig ret begejstret for Rockzolid-baggrunden, den er superflot - fed 3D-effekt, hvilket dog så også er med til at gøre adgangsforholdene i bunden bag filteret trange.

Ja, området bag risten er dækket af bolde, bortset fra et lille hulrum i "anden række". Jeg har opgivet tanken om at tømme filteret. Det ville betyde, at hele akvariet stort set skulle tømmes, og hvem siger, at jeg kan fange fætteren alligevel - den svømmer jo nok ikke i nettet frivilligt.

Men jeg har en idé om, at jeg kan skære en lille "låge" i risten (anden ring udefra - kan lukkes igen med en lille strip eller fiskesnøre), så jeg kan tage et par bolde ud, og så den får mulighed for at svømme ud mens lågen står på klem. Hvorfor er der ikke nogen, der sælger riste med hængsel?

Jeg ville have det fint med, at den blev forvandlet til en snack, når den kom ud i det fri. Det er jo helt naturligt, og en ganske "human" måde, at dø på - for en fisk. Men jeg er ret sikker på, at jeg ville have det skidt med at lade stå til, når jeg nu kan se den gennem sideruden. Hvad der er andre steder i filteret, som jeg ikke kan få vished for, er noget ganske andet. Bakterierne i filteret skal jo også have fest en gang i mellem :-)

Hilsen
Lars
Tilbage til toppen Go down
Tom & Jane

Tom & Jane


Antal indlæg : 257
Join date : 11/06/09
Geografisk sted : Brovst

Fisk i filteret Empty
IndlægEmne: Sv: Fisk i filteret   Fisk i filteret Icon_minitimeOns 5 Aug 2009 - 9:59

Hej Lars

Enige med Yvonne i hendes betragtninger og når det sker og at det er pokkers svært at få dem ud uden skader. Som du selv er ind på er det en større operation. De hopper som du selv siger ikke ligefrem frivillig op i nettet. Fisk i filteret 931820 Det er en af de ting med baggrundsfilter.

På den anden side sker der samme med et spandfilter. Har man ikke en svamp omkring indsugning kan de små yngel også end i selve spanden. Der tager de i hvert fald også skade. Vi havde en som vi var nødt til at aflive af den grund. En ting jeg nødig ser men den eneste løsning til tider. Embarassed

I søndags opdagede jeg en bevægelse bag en HMF filter, lommelygten måtte findes og hvad ser vi 2 voksen Ancistrus som vil have fred til deres kærlighedsliv. Hvordan de kom ind bagved er svært at se for hannen er ikke helt lille. scratch Nu ender det med at vi skal skille tingene lidt af for at hent dem ude + jeg ved ikke hvor mange unger.

I tråden om petricolaer var vi ind på lidt af det samme - hvordan de voksen fisk springer til tider over i filtret. Jeg tror der er rigtig mange af os der før eller siden står overfor problemet.

Held & lykke med den lille.
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Fisk i filteret Empty
IndlægEmne: Sv: Fisk i filteret   Fisk i filteret Icon_minitimeTors 6 Aug 2009 - 20:48

Hej Lars

Selv tak - jeg ved hvordan det føles den første gang man opdager en fisk på den forkerte side Fisk i filteret 704381 Fisk i filteret 571744 af ens filter.

Uanset om den er en 0,5 cm. stor nyspyttet unge, eller som Jane hentyder til, 10 cm. store petricolaer og ancistrus har også hygget sig på den forkerte side her hos os, så er man lige desperat for at få "dyret" ud.

Kan sagtens følge dig i at forsøge at lave en "låge" i risten for at den formastelige unge kan svømme ud i friheden igen. Men efter min overbevisning, så virker den slags ikke altid i virkeligheden.
Læs evt. min beretning om vores stædige S. petricola

https://unimati.danskforum.net/maller-f42/synodonti-petricola-lidt-oplevelser-med-en-stadig-tanganyika-malle-t160.htm på trods af en fjernet indsugningsrist på 5 cm. i dia. foretrak mallen lynhurtigt at svømme tilbage til de trange forhold bag baggrunden, til fordel for friheden Fisk i filteret 107245

Derudover skal du huske på, at de fisk der befinder sig på den "rigtige" side - helt sikkert vil ende på den forkerte, da de har fri adgang til hullet, og det snævre område bagved. Vi fjernede først risten i redningsaktionen, da alle andre maller og fisk var fjernet fra akvariummet, og den formastelige malle blev til sidst reddet, som nævnt i ovennævnte debat.

Selvom det er hårdt at se på, at den lille fyr går derinde under trange forhold, så ville jeg lade den gå, og se hvad der sker. Så må du tage stiling til problemet senere når den er blevet større, og evt. tage risten helt ud, og evt. forsøge dig med en lang plantetang oppefra, og jage den ud fra området.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Lars

Lars


Antal indlæg : 82
Join date : 21/06/09
Age : 63
Geografisk sted : Løgten, Århus

Fisk i filteret Empty
IndlægEmne: Sv: Fisk i filteret   Fisk i filteret Icon_minitimeTors 6 Aug 2009 - 23:32

Hej Jane og Kiwa,

Tak for jeres interesse. Må læse din beretning senere, Kiwa, den ser spændende ud. Du kan da vist noget med akvariefotografering. Jeg kan da se, at jeg skal øve mig lidt mere inden jeg smider billeder op af mit akvarie.

Jeg er nu ikke bange for, at der smutter andre fisk ind i filteret gennem lågen. Der er meget lidt plads derinde. Fangede lige et billede af den lille. Håber det lykkes at uploade.


Sidst rettet af Lars Fre 7 Aug 2009 - 1:32, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Fisk i filteret Empty
IndlægEmne: Sv: Fisk i filteret   Fisk i filteret Icon_minitimeTors 6 Aug 2009 - 23:59

Jeg må desværre give de andre ret i, at du nok aldrig får den ud. Den kommer ikke ud frivilligt,
og tømmer du filteret totalt, men har glemt 3 biobolde, så kan du være sikker på, at den søger tilflugt i de 3 bolde Crying or Very sad

Jeg har selv et par gange forsøgt at få unger ud fra et baggrundsfilter eller et modulfilter uden det store held. Et par gange
kom jeg til at "kvase" ungen i filteret, andre gange har jeg bare opgivet efter noget tid. En gang forsøgte jeg at suge ungen ud
med slangen. Det resulterede i en hulens masse biobolde i nettet over afløbet, men ingen unge Crying or Very sad

Derudover vil det være fysisk umuligt at fange noget bag Timor baggrunden (som du har i akvariet) pga. dens udformning.....
også selv om du har tømt alt filtermateriale.

Ideen med lågen i risten er ny, men om det dur, har jeg ingen anelse om. Måske hvis man kan suge ungen ud med slangen igennem
"hullet", som lågen vil skabe?
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Lars

Lars


Antal indlæg : 82
Join date : 21/06/09
Age : 63
Geografisk sted : Løgten, Århus

Fisk i filteret Empty
IndlægEmne: Sv: Fisk i filteret   Fisk i filteret Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 0:00

Her er en mere overkommelig størrelse: 'scratch'
Fisk i filteret P1000773247

'Question' Kan man redigere i en besked når den er sendt? Kan man slette et billede på ImageShack, når det er uploadet før man loggede ind.
Tilbage til toppen Go down
Lars

Lars


Antal indlæg : 82
Join date : 21/06/09
Age : 63
Geografisk sted : Løgten, Århus

Fisk i filteret Empty
IndlægEmne: Sv: Fisk i filteret   Fisk i filteret Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 0:09

Hej Ole,

Jeg vil nu prøve alligevel - forhåbentlig kan jeg gøre din pessimisme til skamme 'Basketball' - men ikke før efter weekenden, der kommer gæster, som skal se akvariet for første gang, så det skulle jo gerne tage sig godt ud :-)
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Fisk i filteret Empty
IndlægEmne: Sv: Fisk i filteret   Fisk i filteret Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 0:20

He he... så må du hellere pille snitterne, indtil gæsterne er gået igen Very Happy Er det Per, der skal se det?

Jo, du kan redigere dit indlæg, hvis du trykker på "Edit" helt ude til højre ved det pågældende indlæg.

Jeg er faktisk ikke klar over, om man kan slette billeder på Imageshack Embarassed

Det vil kun glæde mig, hvis min pessimisme blev gjort til skamme. Det åbner jo op for nogle muligheder
for at redde nogle unger i mine egne akvarier Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Lars

Lars


Antal indlæg : 82
Join date : 21/06/09
Age : 63
Geografisk sted : Løgten, Århus

Fisk i filteret Empty
IndlægEmne: Sv: Fisk i filteret   Fisk i filteret Icon_minitimeMan 10 Aug 2009 - 1:09

Nej, ikke Per, bare de gamle - det blev godkendt.

'Idea' Fandt ud af, at man kan slette billeder på Imageshack hvis de er uploaded mens man er logget ind - man skal altså blot oprette en gratis konto (måske et hint du kunne tilføje i vejledningen, Ole).

Nu har jeg været igang med at redde fætteren ud af filteret, og du kan godt skamme dig lidt Ole 'Embarassed', fordi som det ses af disse billeder, gik det over al forventning.

Risten er åben
Fisk i filteret Fiskifilteret2
Tilbage til toppen Go down
Lars

Lars


Antal indlæg : 82
Join date : 21/06/09
Age : 63
Geografisk sted : Løgten, Århus

Fisk i filteret Empty
IndlægEmne: Sv: Fisk i filteret   Fisk i filteret Icon_minitimeMan 10 Aug 2009 - 1:12

Ud i friheden
Fisk i filteret Fiskifilteret3

Fanget
Fisk i filteret Fiskifilteret4

Første svømmetur
Fisk i filteret Fiskifilteret5

Højt til loftet
Fisk i filteret Fiskifilteret6

Ny hule - bedre størrelse - straks godkendt
Fisk i filteret Fiskifilteret7
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Fisk i filteret Empty
IndlægEmne: Sv: Fisk i filteret   Fisk i filteret Icon_minitimeTirs 11 Aug 2009 - 15:26

Det er da helt kanon det der. Jeg er rigtig glad for at blive gjort til skamme, når udfaldet blev så godt, som det gjorde.

Det er godtnok "Palle alene i den kæmpe store verden" på det billede af ungen i "Timor-grotten" Fisk i filteret 16738

Lever ungen stadigvæk, eller er den blevet til "aftensmad" for de andre?
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Fisk i filteret Empty
IndlægEmne: Sv: Fisk i filteret   Fisk i filteret Icon_minitimeTirs 11 Aug 2009 - 16:13

Haha

Der kan man bare se, man skal ikke altid tage gamle rotters råd for gode varer lol! men gå mod strømmen og prøve selv. Fisk i filteret 515631

Er også glad for at være gjort til skamme, og du har nu vist at det kan lade sig gøre, ihverttilfald hvis der ikke er megen plads bag filterristen. Til lykke med rednings aktionen. Fin lille fyr der er kommet ud i den store verden.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Lars

Lars


Antal indlæg : 82
Join date : 21/06/09
Age : 63
Geografisk sted : Løgten, Århus

Fisk i filteret Empty
IndlægEmne: Sv: Fisk i filteret   Fisk i filteret Icon_minitimeTirs 11 Aug 2009 - 21:48

Ja, her to døgn efter redningsaktionen lever ungen endnu. Den ligger vist mest i sin trange hule, hvor de andre fisk ikke kan komme ind. De viser nu heller ikke nogen interesse for at forsøge, så mon ikke den har en god chance? 'Smile'
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Fisk i filteret Empty
IndlægEmne: Sv: Fisk i filteret   Fisk i filteret Icon_minitimeTirs 11 Aug 2009 - 22:22

Jeg tror den har en fin chance. Den har sikkert allerede været i clinch med de farlige voksne fisk, og fået respekt for dem. Den skal nok klare sig.

Hvis man nu tager en hun som spytter en hel masse unger på en gang, så synes jeg også at de andre (samoerne) har en anderledes opfattelse af tingene, end hvis der går et par enlige unger.

Der sætter jagtingsinktet virkelig ind, hvis det er en hel sværm af unger der ligepludselig svæver rundt omkring deres næser. Lidt ligesom hvis man fodrer. Men taler ikke fiskesprog, og det er bare en observation jeg har gjort her i hjemmet under utallige sputninger i opholdsakvarierne.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Sponsoreret inhold





Fisk i filteret Empty
IndlægEmne: Sv: Fisk i filteret   Fisk i filteret Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Fisk i filteret
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» nye fisk
» Mine nye fisk
» OOOPS - nye fisk
» fisk dør i 1120L
» fisk gisper

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Filter & Filtermateriale-
Gå til: