Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Akvariefotografering 1-0-1

Go down 
+5
rasmus v
Unimati
Kiwa
Gerner
KimJ
9 deltagere
ForfatterBesked
KimJ

KimJ


Antal indlæg : 53
Join date : 23/08/09
Age : 62
Geografisk sted : Farum

Akvariefotografering 1-0-1 Empty
IndlægEmne: Akvariefotografering 1-0-1   Akvariefotografering 1-0-1 Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 14:01

Muligheden for at tage gode billeder af vore akvarier, er jo næsten blevet et MUST, her i disse forum-tider, hvor langt den største del af erfaringsudvekslingen foregår via PC skærmen.

Heldigvis er det også relativt let at tage nogle duelige billeder, hvis man ligger inde med et egnet kamera, men alligevel dukker spørgsmålene om "indstillinger til akvariefotografering" jævnligt op.
Sandheden er, at der ikke er nogen fast "akvarieindstilling", men derimod en kort række parametre, som man kan vælge mellem, som hver især spiller sammen om at skabe et teknisk godt billede.

For nu at starte helt fra bunden, vil jeg starte med at forklare lidt om hvad alle de tekniske udtryk vi smider omkring os med, egentlig betyder.


Først er der kameraets indstillingsmuligheder:

Blænde (engelsk: Aperture).
Blænden består rent mekanisk af nogle lameller, som kan justeres til at lave en større eller mindre åbning inde i objektivet, hvor lyset kan passere. Formålet er
primært at regulere hvor meget lys der lukkes ind, men der en sideeffekt; En stor blændeåbning, som lukker meget lys ind, giver et lille dybdeskapheds felt, hvorimod en lille blændeåbning, som til
gengæld lukker meget lidt lys ind, giver et større ditto.
Blændetal angives efter en tabel, hvis logik ikke ligger ligefor, så her må man bare lære dem udenad. De største tal angiver de mindste åbninger!
Her er rækken af blændetal i fulde stop (hvert trin fordobler/halverer lysmængden)
1.0
1.4
2
2.8
4
5.6
8
11
16
22
Listen fortsætter, men det er højest usandsynligt at du får brug for dette.

Lukkertid (engelsk: shutter).
Lukkeren består af to "rullegardiner" (i virkeligheden er der tale om metallameller), som vandrer vertikalt foran sensoren. Det ene gardin er fæstnet foroven, og det andet for neden. Når lukkeren
ikke er aktiv, står de altid sådan, at det ene er rullet ud, og det andet ind. Det betyder, at der altid er et gardin som spærrer for lyset. Når udløserknappen trykkes ned, vil det gardin som spærrer
for lyset, rulle væk, og dermed lade lyset nå sensoren. når den valgte lukkertid er gået, følger det andet gardin efter, og lukker nu for lyset igen. Dette skulle, hvis lukkertiden er korrekt valgt,
resultere i, at sensoren har modtaget den korrekte mængde lys.
Generelt er den kortest mulige lukkertid ønskværdig, idet alle bevægelser, enten med kameraet eller af motivet, foretaget medens lukkeren er åben, vil resultere i "udtværing" af billedet, og der
er naturligvis mindre risiko for at dette sker, når lukkertiden er f.eks. 1/1000 end 1/30 sekund.
Lukkertid angives som regel som brøkdele af sekunder (eks. 1/500), men skrives ind imellem blot som tallet efter brøkstregen (eks. 500). Der opereres med en fast tabel, hvor hvert trin er en fordobling/halvering af lysmængden, men nogle kamera modeller kan bruge værdier der ligger mellem disse. Et uddrag af tabellen, med de tider som er mest relevante:
1/30
1/60
1/125
1/250
1/500
1/1000

ISO-værdi (engelsk: ISO value).
ISO værdien er et udtryk for, hvor meget det signal sensoren modtager, forstærkes. Jo højere ISO værdi, jo mindre lys kræves der, for at belysningen af billedet bliver korrekt.
Bagsiden af en højere ISO indstilling er imidlertid, at signalforstærkningen medfører noget man i daglig tale kalder "støj" (engelsk: noise) der fremtræder som korn eller farvebånd i billedet, hvis
man kommer for højt op. Derfor er det altid en god ide at holde den så lavt som det er praktisk muligt. Nyere DSLR kamera, er dog efterhånden så gode, at værdier op til ISO 1000, er ganske
udmærkede, og i visse tilfælde, har jeg haft gode erfaringer med værdier op til ISO 2500. Dette er dog ikke noget man skal regne med!

De tre ovennævnte indstillingsmuligheder, spiller sammen om at give et korrekt belyst billede, men har, som det ses, også nogle sekundære egenskaber, som kan gøre det vanskeligt at vælge den rette kombination. I det følgende, ses der bort fra brug af flash!

Man kan opfatte ISO som base-indsillingen. Den vælges, så den giver mulighed for at opnå nogle fornuftige kombinationer af blænde/lukkertid. Som nævnt, er det en fordel at holde den så lavt som muligt, men ved dårlige lysforhold er man nødt til at justere op. Hvor meget man kan gøre dette, og hvor synlig "støjen" bliver, afhænger af kameraet (her er en af de eneste parametre, hvor valget af kamera model virkelig har noget at sige).

Blænde/lukkertid er afhængig af hinanden; Hvis man vælger en stor blændeåbning, som lukker meget lys ind, har man ikke brug for så lang en lukkertid, som hvis man vælger en lille blænde, der lukker mindre lys ind. Tænk på det som at fylde et glas med vand; drejer man helt op for hanen (stor blænderåbning) tager det kortere tid (lukkertid) at fylde glasset! Herunder er nogle blænde/ lukkertidskombinationer, som alle vil give samme mængde lys på sensoren:
4-1/250
5.6-1/125
8-1/60
11-/30
Tallenes indbyrdes forhold afhænger naturligvis af den tilgængelige lysmængde!

Den sidste indstillingsmulighed, er fokusering, som i modsætning til de tre førstnævnte, ikke har nogen sammenhæng med eller påvirkning af noget andet. Her gælder kun en regel, nemlig at motivet skal være i fokus! Langt de fleste kamera har indbygget AF, og det virker som regel rimelig godt (her er et andet parameter, hvor man kan købe sig frem til bedre muligheder), men i enkelte tilfælde, kan det være nødvendigt at fokusere manuelt. Da hver kameramodel har sin egne særheder, er det vanskeligt at give gode råd her, men som hovedregel virker det bedst, hvis man kun bruger en enkelt AF sensor (den midterste) og har AF sat på continuous, som får kameraet til at blive ved med at fokusere, så længe man holder udløserknappen halvt nede.
Man skal her være opmærksom på, at kameraet i denne indstilling tillader at billedet tages, også selv om motivet er ude af fokus!

Det her er blevet en længere smøre, så Jeg stopper for nu, men der kommer en liste med forklaringer af yderligere tekniske vendinger (hvoraf nogle er brugt her) senere.

Jeg vil meget gerne høre fra jer, hvis forklaringerne er for nørdede eller mangelfulde. Jeg vil naturligvis også gerne gøres opmærksom på, hvis der er noget jeg har glemt! drunken
Tilbage til toppen Go down
http://www.kim-jakobsen.dk
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Akvariefotografering 1-0-1 Empty
IndlægEmne: Sv: Akvariefotografering 1-0-1   Akvariefotografering 1-0-1 Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 14:22

Hej Kim

super godt indlæg.......... tusind tak ,nuer det bare igang med at prøve sig frem .

Jeg mener ikke det er for nørdet,selv jeg forstod set hele lol! vil være fint hvis folk tog nogle billeder og satte ind i en tråd ,med alle indstillingerne så man får en fornemmelse af hvad de betyder for det enkelte billede. Jeg mener at man skal prøve og tage det samme motiv med forskellige indstillinger,så man kan se hvor stor forskel der er på Lysændringer blænde og lukketider osv.
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Akvariefotografering 1-0-1 Empty
IndlægEmne: Sv: Akvariefotografering 1-0-1   Akvariefotografering 1-0-1 Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 17:29

Helt enig - super indlæg.

Nørdet? Betemt ikke, det er lige præcis den slags vi efterlyser her på siden. Folk som går i detaljer i deres beskrivelse af tingene, og gider bruge tiden på at lave disse indlæg. Vil dog slet ikke udtale mig om jeg fattede en brik af det Embarassed

Som Gerner siger kunne man lægge billeder op hvor indstillingerne bliver oplyst, så man kunne få en fornemmelse af, hvad der virker i de forskellige situationer.

Efterlyser lidt oplysning om hvordan man bærer sig ad med, at tage gode billeder af hurtigt svømmende fisk. Det synes jeg er et problem, selvom man (læs: manden) har det rigtige udstyr. Men det kan man jo altid tage op i en anden debat, hvis det ikke rigtig hører ind under denne. Har som alle ved ikke en dyt forstand på hvordan man tager billeder, men vil gerne bruge dem der bliver taget cheers

Hos os er fiskene som regel flottest under kurtisering/leg, og der går tingene altså stærkt, så der er det mere held (i mine øjne) om man får et godt skud af fisken i fuld udfoldelse.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Akvariefotografering 1-0-1 Empty
IndlægEmne: Sv: Akvariefotografering 1-0-1   Akvariefotografering 1-0-1 Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 18:10

Helt kanon indlæg Kim Akvariefotografering 1-0-1 455281

Jeg hører også til dem, der bare trykker og håber på det bedste. Problemet er jo, at man ikke ved, hvad de forskellige ting gør, så man skruer og drejer, indtil man får et godt billede. Dagen efter skal den bedre halvdel så tage billeder af kattene, og skruer & drejer derfor den anden vej Akvariefotografering 1-0-1 16738
Med dit indlæg bliver det nok nemmere at "tænke sig til", hvilken vej det er smartest at skrue/dreje. Det skal ihvertfald eksperimenteres med Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Akvariefotografering 1-0-1 Empty
IndlægEmne: Sv: Akvariefotografering 1-0-1   Akvariefotografering 1-0-1 Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 18:15

Kiwa skrev:
selvom man (læs: manden) har det rigtige udstyr.

Akvariefotografering 1-0-1 16738 Akvariefotografering 1-0-1 16738 Akvariefotografering 1-0-1 16738 Akvariefotografering 1-0-1 16738 Akvariefotografering 1-0-1 16738 Akvariefotografering 1-0-1 16738 Akvariefotografering 1-0-1 16738 Akvariefotografering 1-0-1 16738 Akvariefotografering 1-0-1 16738 Akvariefotografering 1-0-1 16738
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Akvariefotografering 1-0-1 Empty
IndlægEmne: Sv: Akvariefotografering 1-0-1   Akvariefotografering 1-0-1 Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 18:16

Gerner skrev:
Kiwa skrev:
selvom man (læs: manden) har det rigtige udstyr.

Akvariefotografering 1-0-1 16738 Akvariefotografering 1-0-1 16738 Akvariefotografering 1-0-1 16738 Akvariefotografering 1-0-1 16738 Akvariefotografering 1-0-1 16738 Akvariefotografering 1-0-1 16738 Akvariefotografering 1-0-1 16738 Akvariefotografering 1-0-1 16738 Akvariefotografering 1-0-1 16738 Akvariefotografering 1-0-1 16738

Akvariefotografering 1-0-1 322163 Akvariefotografering 1-0-1 322163 Akvariefotografering 1-0-1 322163
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
rasmus v

rasmus v


Antal indlæg : 70
Join date : 05/08/09
Age : 42
Geografisk sted : Hanstholm

Akvariefotografering 1-0-1 Empty
IndlægEmne: Sv: Akvariefotografering 1-0-1   Akvariefotografering 1-0-1 Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 18:27

Hej Kim.

Det der er en super guide til det perfekte foto, hvis man da har et spejlrefleks kamera :-)



Jeg tænkte påom det var muligt at du kunne vise nogen forskellige billeder hvor du demonstrer de overnævnte ting

Mvh Rasmus cheers
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Akvariefotografering 1-0-1 Empty
IndlægEmne: Sv: Akvariefotografering 1-0-1   Akvariefotografering 1-0-1 Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 18:51

Hold kææ.... hvor er I bare platte OLE OG GERNER

Jaja, set i bagklogskabens ulidelige klare lys - så havde jeg fortjent den. Men for faen, hvor har jeg ikke været heldige med Jer to Akvariefotografering 1-0-1 107245 Nu kommer manden med udstyret i orden hjem, og han skal ud og skifte slange på min cykel, så jeg ikke skal GÅ på arbejde igen i morgen. Mad

Kors det er hårdt at være den ene af 2 kvinder på det her fiskeforum - Jane kom og hjælp mig med de her testestoronramte drenge Akvariefotografering 1-0-1 16738
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
rasmus v

rasmus v


Antal indlæg : 70
Join date : 05/08/09
Age : 42
Geografisk sted : Hanstholm

Akvariefotografering 1-0-1 Empty
IndlægEmne: Sv: Akvariefotografering 1-0-1   Akvariefotografering 1-0-1 Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 19:07

miiippp miiippp lol! Akvariefotografering 1-0-1 55835 Akvariefotografering 1-0-1 55835
Tilbage til toppen Go down
Tom & Jane

Tom & Jane


Antal indlæg : 257
Join date : 11/06/09
Geografisk sted : Brovst

Akvariefotografering 1-0-1 Empty
IndlægEmne: Sv: Akvariefotografering 1-0-1   Akvariefotografering 1-0-1 Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 19:51

Nu burde I drenge tage og opfører jer ordentligt Akvariefotografering 1-0-1 212589 .

Enige i at det er et rigtig godt indlæg og jeg vil måske en dag få det lært. Indtil videre har jeg heller ikke en dyt forstand på det og jeg kan høre at flere af I drenge heller ikke har det. Akvariefotografering 1-0-1 153294

Jeg syntes det er rigtig fint at KimJ vil dele noget af sin viden med os amatører.

Som Yvonne skrev, kunne det måske hjælp hvis vi skriver indstillingerne på når vi lægger billederne op i fremtiden (vel at mærke hvis vi kan huske hvordan de blev taget. Embarassed ) Jeg ved at herhjemme tager vi rigtig mange og der bliver ændret på indstillingerne mens der fotograferes og hende IT nørden kan slet ikke find ud af det bagefter. study Forhåbentlig kan det læres med tiden.

Mht. udstyret kan I da også holde en ordentlig kammertone - det er ikke alt der skrives der skal misforstås. I er noget drillesyge overfor Yvonne, heldigvis, når man kender et par stykker af jer behøver Yvonne ikke at tage det så tungt.

PS. Yvonne, hvad med at starte cyklen nu når den er blevet lappet, og se efter at kom over og hente de der fisk du gerne vil have fra Oles medimport. Det kan være at Ole giver en sodavand eller en kop kaffe. Akvariefotografering 1-0-1 45819
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Akvariefotografering 1-0-1 Empty
IndlægEmne: Sv: Akvariefotografering 1-0-1   Akvariefotografering 1-0-1 Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 20:11

Sorry Yvonne, men det er Gerners skyld. Han leder alle os andre i fordærv Embarassed
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Akvariefotografering 1-0-1 Empty
IndlægEmne: Sv: Akvariefotografering 1-0-1   Akvariefotografering 1-0-1 Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 20:42

Ja ja Ole træk du nu bare i land Razz hvem fulgte op på den hva hva hva ........Ole lol!
Tilbage til toppen Go down
KimJ

KimJ


Antal indlæg : 53
Join date : 23/08/09
Age : 62
Geografisk sted : Farum

Akvariefotografering 1-0-1 Empty
IndlægEmne: Sv: Akvariefotografering 1-0-1   Akvariefotografering 1-0-1 Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 20:54

Jaja Yvonne, det er jo ingen skam at være godt gift Akvariefotografering 1-0-1 95018

Tak for svarene! Indlægget er ment som det første i en længere række, hvor indholdet bliver mere og mere specifikt (læs nørdet) efterhånden. Så kan man jo stå af når det bliver for meget Razz

Rasmus: Indholdet af dette indlæg er ikke specifikt for DSLR, men kan anvendes på alle kamera der tillader manuelle indstillinger. Efterhånden som indlæggene skrider frem, vil det dog nok være klart, at jeg primært henvender mig til brugere af netop DSLR.

Ang. kamera indstillinger, er det en god ide at skrive om dem under billedet, men det er nok at stramme forventningerne, at regne med at vi altid husker/gider det. Man kan dog, hvis man er interesseret, downloade billedet (det er helt lovligt, til eget brug) og åbne det i et billedbehandlingsprogram. Der kan man næsten altid finde EXIF data, som viser de mest relevante indstillinger.

Det er iøvrigt ikke af ren altruisme at jeg laver disse indlæg; De vil i omskrevet form, og tilrettet efter de råd jeg får her, blive sammenfattet i en artikel som jeg vil bruge på min hjemmeside.
Tilbage til toppen Go down
http://www.kim-jakobsen.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Akvariefotografering 1-0-1 Empty
IndlægEmne: Sv: Akvariefotografering 1-0-1   Akvariefotografering 1-0-1 Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 21:29

Haha, Ja jeg er heldigvis ikke lavet af glas, og holder reelt set, meget af "drengenes" drillerier. Akvariefotografering 1-0-1 8269 det er bla. det der gør det så herligt at være her på siden.

Lappet cykel hmm - den cykel manden investerede i for lidt over et år siden til mig, er ikke helt normal. Tror det ærgrer ham en del ligenu, man skulle vist have været uddannet cykelmekaniker for at servicere dette Italienske vidunder geek

Tak Kim du har helt ret - det er ingen skam at være godt gift, og jeg er fuldt tilfreds. Tag den drenge Wink

Nu er dette meget seriøse debat/oplæg egentlig blevet spammet af vores glade fjollerier, og for en som mig ville det ikke gøre noget som helst. Men tænker lidt på, at jeg har set at Ole og Rikke har en mulighed for, at lave indlæg for derefter at låse dem (Informationsindlæg). Var det en ide at man kunne omdanne Kims indlæg til en egentlig artikel som han selv kunne bygge videre på, som vi andre ikke kunne svare i?

Ikke fordi de enkelte input som er relevante ikke må komme med, men hvis vi fortsætter, som vi jo som regel gør, så kunne sådan en fin debat, måske i sidste ende gå op i hat og briller - no affence - er jo ikke et døjt bedre end alle JER andre, vel OLE og GERNER og RASMUS.

Så bare en tanke om, at der kunne ligge artikler som ikke har alt det med, som vi så gavmildt smider om os med, men som ikke har en dyt med det oprindelige emne at gøre. Jaja nu bliver mor her lidt seriøs haha.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Akvariefotografering 1-0-1 Empty
IndlægEmne: Sv: Akvariefotografering 1-0-1   Akvariefotografering 1-0-1 Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 21:51

Hmmmm ja. Alle I andre har det jo med at fjolle rundt i trådene, mens vi er 2 eller 3 (incl. undertegnede), der gerne ser, at alt bliver holdt seriøst og på et sagligt niveau. Akvariefotografering 1-0-1 16738

Ej, du har helt ret Yvonne. Vi har jo en tendens til at pifte hinanden op, og det kan godt forvirre en god og saglig tråd. Man kunne godt oprette en tråd, hvor der ikke kunne svares i, men så får Kim jo heller ikke den feed back, han søger. Jeg er 10.000% fortaler for spas og hygge i alle tråde, men essensen i tråden, må jo heller ikke forsvinde.

Jeg har tænkt lidt over en løsning, som kunne være følgende (jeg tager udgangspunkt i den her tråd):

Kim er kommet med et godt indspark til en tråd, og vil gerne have feed back på den. I samme ombæring kunne jeg godt lave en låst tråd, hvor Kim så anmoder om, at indlæg 1, 2, 5, 10 osv. skal lægges ind i. Kunne det være en mulighed? Der er selvfølgelig en risiko for, at den låste tråd bliver meget forvirrende, men i sidste ende kunne man måske "koge" den låste tråd ned til noget, der minder om en artikel? Det samme kunne man jo f.eks. også gøre i Bentho-tråden omkring variantforskelle, så den blev mere overskuelig, og kunne bruges som "opslagsværk" i fremtiden?
..... bare en tanke herfra, men måske man skulle lave en tråd om emnet?
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
KimJ

KimJ


Antal indlæg : 53
Join date : 23/08/09
Age : 62
Geografisk sted : Farum

Akvariefotografering 1-0-1 Empty
IndlægEmne: Sv: Akvariefotografering 1-0-1   Akvariefotografering 1-0-1 Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 21:59

Ole:
Det lyder som en lidt besværlig omgang.

Jeg vil foreslå, at jeg laver hvert nyt "afsnit" af indlægsserien som en ny debat (næste indlæg kunne jo kaldes 1-0-2). På den måde bliver debatten ikke alt for uoverskuelig, selvom der kommer lidt fis og ballade ind over. Når jeg ikke har mere på hjerte, kan man jo så sammenfatte serien til en artikel.

Det er jo planen i forvejen, og man kunne sagtens lægge artiklen her på forummet samtidig med at jeg har den på min hjemmeside.
Tilbage til toppen Go down
http://www.kim-jakobsen.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Akvariefotografering 1-0-1 Empty
IndlægEmne: Sv: Akvariefotografering 1-0-1   Akvariefotografering 1-0-1 Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 22:05

Ja synes ikke Oles ide er helt hen i vejret, men er lidt stresset ligenu, har hængt ud her, mens gemalen er ude og kæmpe med det Italienske uhyre, som bare skal kunne køre i morgen. Er nød til at gå ud og fikse noget aftensmad til os begge, ellers bliver han sgu gnaven haha.

Men sådan er det med Ole's side - den "drager" til det ubærelige - og KimJ's debat må vi få gjort noget ved, så alle vores uvedkommende indput ikke er med.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Akvariefotografering 1-0-1 Empty
IndlægEmne: Sv: Akvariefotografering 1-0-1   Akvariefotografering 1-0-1 Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 22:06

Det lyder som en god plan Kim. Det er helt op til jer, hvordan vi klarer det..... bare det ikke resulterer i regler, jeg alligevel ikke selv kan overholde Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

Akvariefotografering 1-0-1 Empty
IndlægEmne: Sv: Akvariefotografering 1-0-1   Akvariefotografering 1-0-1 Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 22:25

Ole:
Findes der regler, som du endnu ikke har brudt. Laughing

Kim:
Super initiativ du tager der, vi er nok flere der kan lære noget.
Jeg har før nydt godt af dine gode råd angående valg af kamera, men med en hukommelse som en si angående indstillinger, vil sådan et opslagsværk være en kærkommen ting. Very Happy


Mvh. Thomas
Tilbage til toppen Go down
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

Akvariefotografering 1-0-1 Empty
IndlægEmne: Sv: Akvariefotografering 1-0-1   Akvariefotografering 1-0-1 Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 22:46

super læsning Kim. Akvariefotografering 1-0-1 95018

allan
Tilbage til toppen Go down
Soffi




Antal indlæg : 11
Join date : 13/04/10
Age : 49
Geografisk sted : Lydum

Akvariefotografering 1-0-1 Empty
IndlægEmne: Sv: Akvariefotografering 1-0-1   Akvariefotografering 1-0-1 Icon_minitimeTors 15 Apr 2010 - 2:11

Super godt skrevet, jeg har været rigtigt glad for min auto indstilling, vist mest fordi jeg ikke rigtigt havde fattet at der var andet lol! Nå men der skal helt klart leges med de indstillinger, det kan jo være at jeg kan lære det Smile
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Akvariefotografering 1-0-1 Empty
IndlægEmne: Sv: Akvariefotografering 1-0-1   Akvariefotografering 1-0-1 Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Akvariefotografering 1-0-1
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Fotografering-
Gå til: