Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Opdriften BTN modul løfter armaturet!

Go down 
5 deltagere
ForfatterBesked
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Opdriften BTN modul løfter armaturet! Empty
IndlægEmne: Opdriften BTN modul løfter armaturet!   Opdriften BTN modul løfter armaturet! Icon_minitimeTirs 20 Okt 2009 - 15:46

tongue

Tror næsten man kan sejle sig en tur i det modul. Det er modul M. Der er så meget opdrift i det, at det løfter armaturet på min 530'er. Hehe....

Har smidt en halv posse sand i det, for at øge vægten. Det holder det fint nede. Problemet er bare at der er kommet kondensvand ned i sandet. Det betyder at jeg har en formodning om at det kan ligge der og rådne og begynde at lugte.

Hvad gør i.... hvad kommer i i for at holde dem nede?
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Opdriften BTN modul løfter armaturet! Empty
IndlægEmne: Sv: Opdriften BTN modul løfter armaturet!   Opdriften BTN modul løfter armaturet! Icon_minitimeTirs 20 Okt 2009 - 15:51

Jeg plejer at fylde vand i dem, og det er nok. Ellers kan du smide en lille sten ned i det. Eventuelt lige sætte stenen fast med noget silikone, så den ikke ryger ud ved et vandskifte.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Opdriften BTN modul løfter armaturet! Empty
IndlægEmne: Sv: Opdriften BTN modul løfter armaturet!   Opdriften BTN modul løfter armaturet! Icon_minitimeTirs 20 Okt 2009 - 16:04

men det prøvede jeg også... det var ikke nok. Hehe...

nå nu må vi se. hvis det begynder at stinke så skifter jeg sandet ud og smider sølv papir henover. :-)
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Opdriften BTN modul løfter armaturet! Empty
IndlægEmne: Sv: Opdriften BTN modul løfter armaturet!   Opdriften BTN modul løfter armaturet! Icon_minitimeTirs 20 Okt 2009 - 18:56

Har ikke den store erfaring med flydende moduler, har kun selv et meget lille et, som dog er fastfuget på/under en glasliste. Men vil lige komme med en sidebemærkning.

Hvis man har fisk med tendens til at springe, evt. under flugt, kan de ende oppe i modulet, hvorfor jeg selv ikke turde have tørlagte moduler i overfladen. Vores lille bitte modul i det ene akvarie er fyldt med vand, så hvis uheldet er ude, og en fisk skulle vælge at tage ophold deri, har den i det mindste en lille mulighed for at overleve.

Det fordrer selvfølgelig, at man kontrollerer modulet i ny og næ. Vores er uden gennemstrømning, og vandet er stillestående, skiftes i ny og næ. Har dog overvejet at bore lidt huller i det, så der er vandgennemstrømning, og vi undgår totalt stillestående vand.

Det kan være, at det ikke er noget problem for andre, men vi en hel del fisk (og maller) gående, som generelt kan finde på at springe, så derfor tager jeg ingen chancer med "tørlagte" overhængende moduler.

Så en kombination af en lidt tung sten og vand er måske løsningen.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

Opdriften BTN modul løfter armaturet! Empty
IndlægEmne: Sv: Opdriften BTN modul løfter armaturet!   Opdriften BTN modul løfter armaturet! Icon_minitimeTirs 20 Okt 2009 - 19:22

Jeg er helt enig med Yvonne, i at der skal være vand i modulet, så en evt. springende fisk kan stå deri.
En overgang måtte jeg næsten dagligt hjælpe en Benthochromis ud af et filtermodul, efter at den havde taget springet. Laughing

I mit topmodul har jeg på bagsiden en kant af filtersvamp, så der er en svag gennemstrømning, der har også her, været besøg af et par springere et par gange, denne gang nogle sandsild.
Tilbage til toppen Go down
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Opdriften BTN modul løfter armaturet! Empty
IndlægEmne: Sv: Opdriften BTN modul løfter armaturet!   Opdriften BTN modul løfter armaturet! Icon_minitimeTirs 20 Okt 2009 - 21:57

jeg smider en sort akryl plade hen over modulet, da jeg alligevel skal lave skygge i det hjørne hvor modulet flyder.

men det er rart at vide at der er fisk som kan finde på at springe sådan og havne i modulerne.... hehe. men så på den anden side, tror jeg skal opleve det selv før jeg begynder at gøre noget.
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Opdriften BTN modul løfter armaturet! Empty
IndlægEmne: Sv: Opdriften BTN modul løfter armaturet!   Opdriften BTN modul løfter armaturet! Icon_minitimeOns 21 Okt 2009 - 0:10

Ja det skal man nok. Men det er ikke en rar oplevelse kan jeg så fortælle. Har mistet en del fisk til baggrunden i vores 960 L som ikke indeholder et vandområde i toppen.

En udtørret fisk er bestemt ikke sjov at finde, for slet ikke at tale om en skadet fisk der stadigvæk er i live, uanset hvad det er for en der er tale om, dyr eller billig.

Men en plade som du nævner vil nok få den effekt, at lander der en fisk deroppe, så vil den på et tidspunkt måske kunne sprælle sig ned i akvariummet igen.

Mener du har nævnt, at du gerne ville have electra. Kan fortælle, at når hannerne har deres indbyrdes kampe, så går det ikke stille af. De knalder op over vandoverfladen for et godt ord. Forleden dag var vores så ihærdige, at de bankede en reflektor af røret i vores 720 L.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Opdriften BTN modul løfter armaturet! Empty
IndlægEmne: Sv: Opdriften BTN modul løfter armaturet!   Opdriften BTN modul løfter armaturet! Icon_minitimeOns 21 Okt 2009 - 0:30

Yes jeg er helt vilde med electra. De er sindsyge flot. Men det lyder da vildt at de springer sådan over vandoverfladen.

Så lige at de har 10 stk. for 499,- i Styr på Dyr. Det er altså billigt... :-)

Hvad har du til at gå med electra?
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Opdriften BTN modul løfter armaturet! Empty
IndlægEmne: Sv: Opdriften BTN modul løfter armaturet!   Opdriften BTN modul løfter armaturet! Icon_minitimeOns 21 Okt 2009 - 1:30

Ja men det er kun indbyrdes vores hanner er nogle stride bananer, og det er faktisk sjældent de tager sig en tur. 1 gang månedligt måske. Så i forhold til så mange andre, er de blide som lam.

De har igennem tiden (siden 2006) gået med et hav af andre Malawier fritsvømmere/sandsild/aulonocara/golden sp. I dag går de med vores Lethrinops cf. marginatus "Matema"
Alle andre Malawier er med tiden blevet fravalgt pga. Lethrinopsne. Electra var dem som vandt kapløbet her hos os, fordi de ikke er til gene for Lethrinopsne i dagligdagen.

Men det er nok på lånt tid. De sidste Malawi hos os er på vej ud - desværre Opdriften BTN modul løfter armaturet! 152583
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Opdriften BTN modul løfter armaturet! Empty
IndlægEmne: Sv: Opdriften BTN modul løfter armaturet!   Opdriften BTN modul løfter armaturet! Icon_minitimeOns 21 Okt 2009 - 14:56

VAR!!!! Er jeres sidste malawi'er på vej ud?

Hvorfor det.... Opdriften BTN modul løfter armaturet! 153294
Tilbage til toppen Go down
Lars

Lars


Antal indlæg : 82
Join date : 21/06/09
Age : 63
Geografisk sted : Løgten, Århus

Opdriften BTN modul løfter armaturet! Empty
IndlægEmne: Sv: Opdriften BTN modul løfter armaturet!   Opdriften BTN modul løfter armaturet! Icon_minitimeOns 21 Okt 2009 - 16:35

Jeg har hørt, at Yvonne skal til at have amerikanere lol!
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Opdriften BTN modul løfter armaturet! Empty
IndlægEmne: Sv: Opdriften BTN modul løfter armaturet!   Opdriften BTN modul løfter armaturet! Icon_minitimeOns 21 Okt 2009 - 16:49

Ja, desværre bliver det nok løsningen af flere årsager.

Jeg overvejer kraftigt, at lukke endnu et akvarium ned (vores 576 L - det mindste af de store) og så er der ikke rigtig plads til vores Tangaer andre steder, end der hvor Malawierne går nu (720 L) Derudover er Malawierne efterhånden meget store, og der er en del samlet, så reelt kunne de godt bruge mere plads (960 L) hvis de skulle forblive sammen, og efter "mine forhold" ville gå bedre end de gør i dag. Der er også 4 store S. granulosus maller hos dem.

Når jeg også "føler" efter, er jeg nok kommet dertil, at jeg har været igennem en masse Malawi cichlider, som vi har valgt at holde i store flokke. Det synes jeg før i tiden var fedt at se på. Men nu hvor fiskene er så store, så synes jeg egentlig ikke længere, at det er et hit på den måde.

Vi har fra start valgt store akvarier for, at kunne rumme de forskellige fisk. De Lethrinops vi endte op med at beholde, trives bedst hvis de kun går med deres egne, lige bortset fra de 4 electra de går med, og hvis vi reducerede antallet af dem, for at begynde at holde fiskene i f.eks. trioer, så ville de falde fuldstændigt fra hinanden, og jeg ville så alligevel ikke være tilfreds.

Det jeg gerne vil frem til er, at holde nogle fisk som kan "tåle" at gå sammen i en mindre flok (5-6 individder) i et stort akvarium, uden at blivet stresset af den grund. Med mit kenskab til vores fisk, så dur vores Malawi ikke til den slags. F.eks. gik vores 4 electra mutters alene, en kort overgang, i vores 576 L, det stressede dem helt vildt. De blev decideret aggressive overfor hinanden, og endnu mere stride indbyrdes end normalt. Da de kom tilbage til 720 L'eren sammen med Lethrinopsne, faldt de til ro igen. Årsagen til dette kan sagtens være, at de altid har været vant til at gå, med andre store flokke hele deres liv, men det ved jeg ikke med sikkerhed.

Så det er egentlig fornemmelsen af "overbefolkning"/kaosprincippet i akvarierne jeg reelt gerne vil af med, og der har jeg lidt større muligheder indenfor Tanganyika grupperne.
"Kaosprincippet" anvendes iøvrigt også hos vores C. foai som går i vores 960 L. Det skal der ændres på på et eller andet tidspunkt, når jeg får gennemskuet hvordan jeg gør det bedst. Der er altid risiko ved at ændre på noget som fungerer, så derfor er jeg lidt tilbageholdende med at ændre på tingene.

Alle disse ting kan du reelt ikke bruge til ret meget. Du er helt frisk mht. Malawierne, og der er simpelthen så mange fede fisk, som du helt sikkert brændende ønsker, at prøve kræfter med. Sådan har jeg også haft det, og jeg tror man bare skal kaste sig ud i det, anskaffe sig de fisk man ønsker sig (dog med en kraftig løftet pegefinger om, at fiskene skal passe sammen på alle leder og kanter)

En dag ender man måske som mig, når man har set og prøvet nok og ændrer sin holdning til, hvordan man bedst kan li, at have fiskene gående. Men hvem ved, måske om nogle år, kan jeg have skiftet holdning, og simpelthen må have Malawi igen.

Noget jeg helt sikkert kommer til at savne, er deres ekstreme "tiggersyndrom", generelle adfærd og tillidsfuldhed, når man er nede og rode i akvarummet. Med dem føler man sig ikke, som det onde truende individ, som fiskene behøver at være bange for. Opdriften BTN modul løfter armaturet! 16738

Held og lykke med din vej ind i Malawi verdenen, det er fantastiske fisk i mine øjne, selvom jeg selv er på vej til, at vælge dem fra i vores akvarier.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Opdriften BTN modul løfter armaturet! Empty
IndlægEmne: Sv: Opdriften BTN modul løfter armaturet!   Opdriften BTN modul løfter armaturet! Icon_minitimeOns 21 Okt 2009 - 16:54

lol! lol! lol! Lars - nej det rygte må du altså længere ud på landet med.

Det sker ikke før, jeg engang får en kongeblå rollator med tofarvede fartbånd på håndtagene.

Nyder at se på KimJ's akvarier når vi er hos ham, men her kommer de altså ikke foreløbig Opdriften BTN modul løfter armaturet! 16738 De er trods alt for stillestående til mit temperament endnu Opdriften BTN modul løfter armaturet! 589338
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Opdriften BTN modul løfter armaturet! Empty
IndlægEmne: Sv: Opdriften BTN modul løfter armaturet!   Opdriften BTN modul løfter armaturet! Icon_minitimeFre 23 Okt 2009 - 0:15

Kiwa skrev:
lol! lol! lol! Lars - nej det rygte må du altså længere ud på landet med.

Det sker ikke før, jeg engang får en kongeblå rollator med tofarvede fartbånd på håndtagene.

Nyder at se på KimJ's akvarier når vi er hos ham, men her kommer de altså ikke foreløbig Opdriften BTN modul løfter armaturet! 16738 De er trods alt for stillestående til mit temperament endnu Opdriften BTN modul løfter armaturet! 589338

Hahahaha.... kongeblå rollator med tofarvede fartbånd på håndtagene. Opdriften BTN modul løfter armaturet! 107554

Hvad tror du Ole siger til det Yvonne? lol!

HAN HAR SGU LIGE SMADRET HANS 720 L Malawi og lavet en "U.S. tank" ud af det!!!!!
Tilbage til toppen Go down
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Opdriften BTN modul løfter armaturet! Empty
IndlægEmne: Sv: Opdriften BTN modul løfter armaturet!   Opdriften BTN modul løfter armaturet! Icon_minitimeFre 23 Okt 2009 - 0:17

Yvonne - jeg opretter lige en ny tråd omkring det du skrev: "at fiskene skal passe sammen på alle leder og kanter".
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Opdriften BTN modul løfter armaturet! Empty
IndlægEmne: Sv: Opdriften BTN modul løfter armaturet!   Opdriften BTN modul løfter armaturet! Icon_minitimeFre 23 Okt 2009 - 0:20

Sciaenochromis skrev:


Hvad tror du Ole siger til det Yvonne? lol!

HAN HAR SGU LIGE SMADRET HANS 720 L Malawi og lavet en "U.S. tank" ud af det!!!!!

Du skal nok lære det en dag knægt Opdriften BTN modul løfter armaturet! 16738 Opdriften BTN modul løfter armaturet! 16738 Opdriften BTN modul løfter armaturet! 16738
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Opdriften BTN modul løfter armaturet! Empty
IndlægEmne: Sv: Opdriften BTN modul løfter armaturet!   Opdriften BTN modul løfter armaturet! Icon_minitimeFre 23 Okt 2009 - 1:02

hahahaha Opdriften BTN modul løfter armaturet! 45819

det håber jeg!
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Opdriften BTN modul løfter armaturet! Empty
IndlægEmne: Sv: Opdriften BTN modul løfter armaturet!   Opdriften BTN modul løfter armaturet! Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Opdriften BTN modul løfter armaturet!
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Modul i bunden
» Save i et BTN modul
» hjørne btn modul spørgsmål
» Hvad er det for et bund modul?
» deling af rockzolid modul

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Dekoration-
Gå til: