Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Vand tester

Go down 
+3
Unimati
Gerner
Sciaenochromis
7 deltagere
ForfatterBesked
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Vand tester Empty
IndlægEmne: Vand tester   Vand tester Icon_minitimeTirs 20 Okt 2009 - 17:11

Nogen der har rodet med denne her vand tester?

http://cichlidecentret.biz/product.asp?product=13643

Ville er gerne have en lille computer som kan aflæse vand værdierne også. Det kan den vidst ikke.

Vil gerne høre fra nogen som kender sådan en tingest! :-)
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Vand tester Empty
IndlægEmne: Sv: Vand tester   Vand tester Icon_minitimeTirs 20 Okt 2009 - 17:18

Den kender jeg ,har selv haft en,den virker fint men er ikke et teknisk vidunder.Man kan stille højeste og laveste temp,så giver den alarm hvis vandet bliver henholdsvis for varmt eller for koldt,så kan man indstille den til at give alaem når der er tid til vandskifte,og så kan du naturligvis se temperaturen her og nu i baljen.men fin nok til prisen kan ikke aflæse vandværdierne
Tilbage til toppen Go down
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Vand tester Empty
IndlægEmne: Sv: Vand tester   Vand tester Icon_minitimeTirs 20 Okt 2009 - 17:22

oki doki...

det kunne være cool med en som kan aflæse vand værdier var.

SÅdan en tager Ole da lige hjem til butikken, så vi kan se den, gør han ik? Basketball
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Vand tester Empty
IndlægEmne: Sv: Vand tester   Vand tester Icon_minitimeTirs 20 Okt 2009 - 17:31

Sciaenochromis skrev:
oki doki...

det kunne være cool med en som kan aflæse vand værdier var.

SÅdan en tager Ole da lige hjem til butikken, så vi kan se den, gør han ik? Basketball
Det kan du da godt købe ,billigst i tyskland,og der koster de alligevel spidsen af en jetjager,den kan så både måle PH-ILT-MICROSIEMENS og flere ting,bruges af seriøse opdrættere
Tilbage til toppen Go down
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Vand tester Empty
IndlægEmne: Sv: Vand tester   Vand tester Icon_minitimeTirs 20 Okt 2009 - 17:34

Vildt... hvad er spidsen af en jetsager så værd?
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Vand tester Empty
IndlægEmne: Sv: Vand tester   Vand tester Icon_minitimeTirs 20 Okt 2009 - 20:42

Sciaenochromis skrev:
Vildt... hvad er spidsen af en jetsager så værd?
dem jeg har set lå i nærheden af 700 euro pr stk
Tilbage til toppen Go down
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Vand tester Empty
IndlægEmne: Sv: Vand tester   Vand tester Icon_minitimeOns 21 Okt 2009 - 0:42

Gerner skrev:
Sciaenochromis skrev:
Vildt... hvad er spidsen af en jetsager så værd?
dem jeg har set lå i nærheden af 700 euro pr stk

det er da også en slags penge må man sige.

Gerner var det dig som jeg mødte for et par uger siden hos Unimati som fortalte mig om den messe du havde været på i Duisburg?

Det var mig som stod og skulle til at vælge moduler til mit 530'er Smile
Tilbage til toppen Go down
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Vand tester Empty
IndlægEmne: Sv: Vand tester   Vand tester Icon_minitimeOns 21 Okt 2009 - 0:43

OLE!!!!! tongue

Kan huske du nævnte noget om noget computer- softwareværk, som kunne en helt masse vedr. at læse vandværdier og hvad har vi.

Hvad hed det system?
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Vand tester Empty
IndlægEmne: Sv: Vand tester   Vand tester Icon_minitimeOns 21 Okt 2009 - 1:40

Det var vist IKS-computeren, vi lige hurtigt fik vendt. Grundmodul + addons koster vist forenden af jetjageren incl. cockpit Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Vand tester Empty
IndlægEmne: Sv: Vand tester   Vand tester Icon_minitimeOns 21 Okt 2009 - 10:16

Sciaenochromis skrev:
Gerner skrev:
Sciaenochromis skrev:
Vildt... hvad er spidsen af en jetsager så værd?
dem jeg har set lå i nærheden af 700 euro pr stk

det er da også en slags penge må man sige.

Gerner var det dig som jeg mødte for et par uger siden hos Unimati som fortalte mig om den messe du havde været på i Duisburg?

Det var mig som stod og skulle til at vælge moduler til mit 530'er Smile

Nej det var det nu ikke,det er for længe siden jeg har været på besøg hos Ole!!!!

men jeg har været på Messe i duisburg,ngle år tilbage,det var den gang jeg gjorde i discus.
Tilbage til toppen Go down
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Vand tester Empty
IndlægEmne: Sv: Vand tester   Vand tester Icon_minitimeOns 21 Okt 2009 - 14:10

Jeg vil ha en computer som kan aflæse det her:

(Vandværdier fra Malawi-søen)

Ledeevne: 210-220µS
Kationer: 2,45meq/L
Anioner: 2,5 – 2,59meq/L
Na: 21mg/L
K: 6,4mg/L
Ca: 16,4 – 19,8 mg/L
MG: 4,7 – 8,8 mg/L
HC03+CO3: 2,36 – 2,58meq/L
CL: 3,57 – 4,3 mg/L
S04: 5,5 mg/L
SiO2: 1,1 – 4mg/L
NO3 – N: 0µg/L
PO4 – P: 27 - 30µg/L
Total P: 0µg/L
pH: 8,5-8,6
Temperaturen: 26 – 28 °C.

Vand tester 95018
Tilbage til toppen Go down
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Vand tester Empty
IndlægEmne: Sv: Vand tester   Vand tester Icon_minitimeOns 21 Okt 2009 - 15:31

Tilbage til toppen Go down
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Vand tester Empty
IndlægEmne: Sv: Vand tester   Vand tester Icon_minitimeOns 21 Okt 2009 - 15:47

Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Vand tester Empty
IndlægEmne: Sv: Vand tester   Vand tester Icon_minitimeOns 21 Okt 2009 - 16:00

Sciaenochromis skrev:
Jeg vil ha en computer som kan aflæse det her:

(Vandværdier fra Malawi-søen)

Ledeevne: 210-220µS
Kationer: 2,45meq/L
Anioner: 2,5 – 2,59meq/L
Na: 21mg/L
K: 6,4mg/L
Ca: 16,4 – 19,8 mg/L
MG: 4,7 – 8,8 mg/L
HC03+CO3: 2,36 – 2,58meq/L
CL: 3,57 – 4,3 mg/L
S04: 5,5 mg/L
SiO2: 1,1 – 4mg/L
NO3 – N: 0µg/L
PO4 – P: 27 - 30µg/L
Total P: 0µg/L
pH: 8,5-8,6
Temperaturen: 26 – 28 °C.

Vand tester 95018

Og undskyld jeg spørger ,men hvad vil du opnå med den???? du kan jo alligevel ikke få de samme vandværdier som i søen i et akvarie Razz Razz Razz Razz
Tilbage til toppen Go down
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Vand tester Empty
IndlægEmne: Sv: Vand tester   Vand tester Icon_minitimeFre 23 Okt 2009 - 1:09

man skal aldrig sige aldrig.... tongue

Tænker bare at hvis man køber en computer som kan alt muligt andet, så skal den sgu også kunne aflæse de værdier der. Hvad man skal med det...... hhhmmmmmm tjaaaa.

Det er bare gejl, er det ik? Vand tester 95018
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Vand tester Empty
IndlægEmne: Sv: Vand tester   Vand tester Icon_minitimeFre 23 Okt 2009 - 12:17

Også min tanke Gerner. Vi kommer aldrig til at kunne ramme værdierne i søerne.

Til gengæld var jeg på et tidspunkt (Inspireret af Ole og for min nysgerrigheds skyld) igang med at lave et forsøg, med målinger af vandets værdier over tid.

Målingerne skulle foretages 3-4 gange ugentlig for, at se udvilkingen i værdierne imellem vores vandskift. Både nysgerrighed, men også det at få syn for sagen mht. hvor ofte det reelt er nødvendigt at skifte vand, alt efter belastning og filtrering på akvariummet var i min interesse. Desværre gik vi død i målingerne, da de blev foretaget manuelt med dråbetest sæt på 5 akvarier. Alt andet lige ville det have været langt nemmere hvis man bare havde et apperat siddende i akvariummet, som kunne måle tingene konstant.

De værdier vi ønskede at teste var:
No2
No3
O2
Po4
Ph

Under givne temperaturer, fiskebelastning osv, som også blev noteret.

Ønsket om at få "syn for sagen" opstod i forbindelse med, at vi neddroslede de pumper vi havde til at trække baggrundsfiltret i vores 960 L. Vi ville se hvilken indflydelse det kunne have på værdierne i akvariummet, at der kom generel langt mindre cirkulation/iltning? i vandet ved, at flowet gennem selve filtret blev nedsat. Strømbesparelse var selvfølgelig også en del af overvejelserne ved at drosle ned. Desværre løb det ud i vandet Vand tester 571744 med vores målinger - sikkert fordi ambinationerne var for høje med så mange målinger på antallet af akvaier.

Kan dog sige at fiskene, trods manglende målinger stadigvæk stortrives hos os, uanset fiske belastning. Vandskift sker som de plejer. Men jeg er selvfølgelig ikke blevet klogere på, om de ville have det endnu bedre, ved oftere vandskift, eller hvis man kunne strække dem længere end vi gør.

For god orden skyld må jeg hellere afsløre, hvilket jeg bestemt ikke er stolt af, at vi skifter vand ca. hver 14 dag. Vi er nogle dovne hunde, jeg ved det godt Vand tester 107245 Det har vi gjort i små 5 år, og ja fiskene vokser og trives trods det, at de ikke får frisk vand hver uge som de fleste akvarister kører med. Embarassed Det skal dog siges, at der har været store forskelle, hvis vi taler om opvækst af yngel/ungfisk eller fuldt udvoksede fisk, samt varierende fiske belastning igennem årerne. Der har vandskiftene selvfølgelig været hver uge, i varmeperioder hver dag osv. De kører individuelt på de enkelte akvarier, alt efter de ovennævnte faktorer. Jeg mener nu nok, at jeg efterhånden ved hvad jeg gør den vej rundt Wink

Men f.eks. at skifte vand hovedløst hver uge/hver anden dag bare fordi det har man altid gjort med f.eks. Tanga og Malawi er egentlig tåbeligt, hvis det overhovedet ikke er nødvendigt.

Måske et sidespring fra det oprindelige spørgsmål, men som Gerner siger; hvad vil du med den slags udstyr, og jeg kan sagtens følge ham, vi kan ikke genskabe de vandværdier fiskene har til rådighed i søerne i vores små pytter. Men så kom jeg i tanke om mit lille "vandmålingsprojekt" fra tidligere, og måske ville det have været nået lidt længere, hvis jeg havde haft sådan en automatisk "måledims" til min rådighed. Dyr løsning sikkert - men langt nemmere end manuelle målinger i mine øjne.

Så alt efter hvad man ønsker at opnå/lære med/af sådan en "dims" vil jeg ikke betegne den som rent "gejl" Wink Hvis den altså virker og ER pålidelig i målingerne.

Enkelte "nørdede" saltvandsfolk er efter mine informationer, ret glade for den slags udstyr. Det er bare ikke så udbredt indenfor ferskvands akvaristikken, sikkert fordi vi bare skifter vand, som vi har lært at gøre det, helt fra vores spæde start med hobbyen.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Vand tester Empty
IndlægEmne: Sv: Vand tester   Vand tester Icon_minitimeFre 23 Okt 2009 - 14:36

Kunne have været fedt og se hvad sådan et forsøg ville vise af vand værdier var.... Smile

Jeg må undersøge nærmere på "saltvands websider", hvad de bruger og hvad de kan måle.

Så skal jeg poste det her inde, hvis jeg finder frem til noget spændende.
Tilbage til toppen Go down
Lars

Lars


Antal indlæg : 82
Join date : 21/06/09
Age : 63
Geografisk sted : Løgten, Århus

Vand tester Empty
IndlægEmne: Sv: Vand tester   Vand tester Icon_minitimeLør 24 Okt 2009 - 2:00

Inspireret af denne tråd søgte jeg lidt rundt på nettet efter akvariecomputere. Jeg er ved at anskaffe akvarie nr. 2, og vil gerne have noget mere kompetent lysstyring end Sunriseren fra Akvastabil. Den er nemlig ikke særlig "stabil", og kan næsten ingenting.

Jeg fik faktisk vældig lyst til at anskaffe noget isenkram, der kan måle en masse vandværdier, styre lyset fuldstændigt og styre doseringspumper til gødning, mv. Uden at være kommet helt i dybden, synes jeg, at GHL's Profilux-serie ser spændende ud. Spidsen af en jetjager? Ja, med det hele, men man er igang for 2-300 euro med en computer, der kan noget, og kan udbygges til mere. Hvad koster en 900 l? 7000 kr.

Og hvad skal man så med alle de funktioner? Tja, noget af det fede ved akvariehobbyen - set fra en nyslået akvarists snævre synsvidde - er, at det er en god udstyrshobby, også hvad angår hardware cheers (noget mange kvinder - har jeg indtryk af - ikke helt forstår værdien af (kommentarer imødeses, Yvonne)).

Schianochromis, Java smager bedre end .Net Vand tester 95018

Hilsen
Lars
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Vand tester Empty
IndlægEmne: Sv: Vand tester   Vand tester Icon_minitimeLør 24 Okt 2009 - 13:07

Lars skrev:
Og hvad skal man så med alle de funktioner? Tja, noget af det fede ved akvariehobbyen - set fra en nyslået akvarists snævre synsvidde - er, at det er en god udstyrshobby, også hvad angår hardware cheers (noget mange kvinder - har jeg indtryk af - ikke helt forstår værdien af (kommentarer imødeses, Yvonne)).



Hilsen
Lars


Så må jeg jo høre til kvimdegruppen,jeg forstår det heller ikke,hvad skal man se på en computer for,når man alligevel ikke har chancen for at opnå de samme vandværdier som der findes i de forskellige biotoper.Jeg mener hobbyen byder på mange andre ting end computere,hvorfor ikke lære at læse sine fisks opførsel,og derved vide hvad man skal gøre,jeg ser da på mine fisk og ved hvornår der er tid til vandskifte ,det kan jeg da se på deres adfærd,det behøver jeg ikke en computer til at fortælle mig(hvis den er klog nok til det Laughing )
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Vand tester Empty
IndlægEmne: Sv: Vand tester   Vand tester Icon_minitimeLør 24 Okt 2009 - 13:53

Hvis du kan se på dine fisk, at det er på tide at skifte vand, så er du en postgang for sent ude Gerner...... sorry, kunne ikke lade være Embarassed
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Vand tester Empty
IndlægEmne: Sv: Vand tester   Vand tester Icon_minitimeLør 24 Okt 2009 - 14:39

Unimati skrev:
Hvis du kan se på dine fisk, at det er på tide at skifte vand, så er du en postgang for sent ude Gerner...... sorry, kunne ikke lade være Embarassed


Da tager du fejl Ole Razz jeg kan da sagten se om der er ved at være gået en uge og der er tid til vandskift,fiskene har da en helt anden adfærd end når der lige er blevet skiftet,men det kan være at amerikanere ikke har adfærd til at vise deres sindstilstand og humør tongue tongue tongue
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Vand tester Empty
IndlægEmne: Sv: Vand tester   Vand tester Icon_minitimeLør 24 Okt 2009 - 14:59

Det jeg mener er, at hvis fiskene når at vise en ændret adfærd pga. nitrat i vandet, så er man for sent ude med vandskiftet. Det mest optimale må da være, at sikre den "optimale adfærd" ved at være på forkant med vandskiftene, så ændringer i nitrat ikke giver udslag i ændret adfærd.
Jeg vil mene, at når ens fisk enten at blive lidt passive eller på anden måde ændrer adfærd, så skulle man nok have skiftet vand et par dage før Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
lgb




Antal indlæg : 199
Join date : 08/06/09
Geografisk sted : Silkeborg.

Vand tester Empty
IndlægEmne: Sv: Vand tester   Vand tester Icon_minitimeLør 24 Okt 2009 - 15:13

Jeg vil så mene at hvis jeres fisk viser sådan nogle tendenser efter en uge, bør i kigge på belastningen kontra filteringen Wink Det skal dog siges jeg stadig skifter 25-50 % om ugen, men jeg kan ikke se noget eller måle noget hvis jeg "glemmer" eller rettere sagt hopper det over en uge.
Tilbage til toppen Go down
http://www.goc.se
Tom & Jane

Tom & Jane


Antal indlæg : 257
Join date : 11/06/09
Geografisk sted : Brovst

Vand tester Empty
IndlægEmne: Sv: Vand tester   Vand tester Icon_minitimeLør 24 Okt 2009 - 15:18

Lars skrev:

Og hvad skal man så med alle de funktioner? Tja, noget af det fede ved akvariehobbyen - set fra en nyslået akvarists snævre synsvidde - er, at det er en god udstyrshobby, også hvad angår hardware cheers (noget mange kvinder - har jeg indtryk af - ikke helt forstår værdien af (kommentarer imødeses, Yvonne)).

Hilsen
Lars

Du kan også få en kommentar oppe fra det mørke Nordjylland lol!

Gadgets er helt i orden - det kommer også an på om I mænd forstår at bruge dem, silent det hjælper ikke noget at I SKAL bare have disse gadget til at samle støv i skabet eller ovenpå akvariet.
Samtidig vil jeg give nogen af de andre i tråden ret i at vi skal også kunne se på fiskene og deres adfærd hvordan de har det.

Biotopen som de kommer fra i søerne har vi som akvarister ikke en chance for at genskabe 100 %. Dog må jeg indrømme at visse gadgets kan være meget hjælpsomme men jeg vil heller brug de mange penge på andre ting til vores akvarier som i min øjne har en større værdi.
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Vand tester Empty
IndlægEmne: Sv: Vand tester   Vand tester Icon_minitimeLør 24 Okt 2009 - 15:38

Tom & Jane skrev:
Du kan også få en kommentar oppe fra det mørke Nordjylland lol!

Gadgets er helt i orden - det kommer også an på om I mænd forstår at bruge dem, silent det hjælper ikke noget at I SKAL bare have disse gadget til at samle støv i skabet eller ovenpå akvariet.
Samtidig vil jeg give nogen af de andre i tråden ret i at vi skal også kunne se på fiskene og deres adfærd hvordan de har det.

Biotopen som de kommer fra i søerne har vi som akvarister ikke en chance for at genskabe 100 %. Dog må jeg indrømme at visse gadgets kan være meget hjælpsomme men jeg vil heller brug de mange penge på andre ting til vores akvarier som i min øjne har en større værdi.


Vand tester 455281 Vand tester 455281
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Vand tester Empty
IndlægEmne: Sv: Vand tester   Vand tester Icon_minitimeLør 24 Okt 2009 - 15:53

Bare for at følge strømmen, så kan jeg heller ikke helt se, hvad vi skal bruge alle de målinger til.
Det altoverskyggende problem er, at nitratniveauet er 0,0 de steder, hvor fiskene lever, og så lang tid, vi ikke kan finde ud af at genskabe det, så anser jeg alle andre målinger fior irrelevante i det store hele... lige en kommentar fra det semimørke nord-/østjyllandske Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
lgb




Antal indlæg : 199
Join date : 08/06/09
Geografisk sted : Silkeborg.

Vand tester Empty
IndlægEmne: Sv: Vand tester   Vand tester Icon_minitimeLør 24 Okt 2009 - 15:55

Nemlig, så længe no3 er et problem, kan det andet ikke have den store betydning.
Tilbage til toppen Go down
http://www.goc.se
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Vand tester Empty
IndlægEmne: Sv: Vand tester   Vand tester Icon_minitimeLør 24 Okt 2009 - 18:04

Jamen det er jo det jeg mener,hvis man ikke kan styre sin nitrat,så er det jo ikke computere man har brug for at kigge på,så skal man da til at kigge på sit filter Smile
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Vand tester Empty
IndlægEmne: Sv: Vand tester   Vand tester Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Vand tester
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» En tester med videokameraet.
» vand og fisk :)
» Tilbage til vand og Malawi
» hjælp....grumset vand
» 900l sukker vand

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Teknik-
Gå til: