Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 spare belysning

Go down 
+5
peter hp
OPEKA
Elund
stausholm
lindum
9 deltagere
Gå til side : 1, 2  Næste
ForfatterBesked
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

spare belysning Empty
IndlægEmne: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeOns 4 Nov 2009 - 20:43

har tænkt opå om man kan spare lidt på belysningen i baljen... har jo set de små akvarier som kommer mere og mere frem. med et lille kompactlysstofrør i , som kan fås fra 7-13 w. og i fine farvespektre lavet til akv. brug. nogle som ved noget om det ?
i nedenstående link er der billede af armatur og rør (i dette tilfælde ikke beregnet til akv)
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3523&n=30100
ku jo være dejligt at spare på strømmen
Tilbage til toppen Go down
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeOns 4 Nov 2009 - 21:11

jeg tror ikke at de giver nok lys fra sig til akvarie brug, men dette er seneste bud på stammen.
http://www.henckel-gruppen.dk/default.asp?Action=Details&Item=338.

da dette er det nyeste, er prisen osse der efter. men her har du ikke andet der bruger strøm. en ledning i hver ende og direkte i stikkontakten.

allan
Tilbage til toppen Go down
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeOns 4 Nov 2009 - 22:07

hmmm har smugkigget den hos Niels. mener den i ordentlig str. koster i omegnen af 700 spir??? heller ikke de vilde farve kombi de sælger i dit link.... men ved der bliver eksperimenteret med farve spektret. og især saltvands nørderne kan drage nytte af energi besparelsen i forhold til hqi............. men ellers fine lys spektre i de små rør jeg før nævnte, har lurkigget dem i plantorama
Tilbage til toppen Go down
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeTirs 9 Feb 2010 - 21:35

kan vi ikke få Elund på banen... han har lige fået lidt nye LED-rør med en høj kelvin

allan
Tilbage til toppen Go down
Elund

Elund


Antal indlæg : 46
Join date : 10/06/09
Age : 44
Geografisk sted : Hjørring

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeOns 10 Feb 2010 - 12:53

Hej.

Ja, jeg har fået et par LED rør og det drejer sig om 60 cm og 120 cm og begge typer i 7000 Kelvin.
Rørene er monteret ca. 20 cm over akvariet i en plade jeg har liggende i fligen som er på porsa profilen.

Jeg har et billede af de 120 cm i brug.

spare belysning Led

Det er reolen til venstre der er med LED. Reolen til højre er der i det øverste akvarie et 30 watt Triton og det nederste er et 18 watt aqua glo.

Hilsen Kasper
Tilbage til toppen Go down
http://www.tanganyikacichlider.dk
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeOns 10 Feb 2010 - 14:15

ser ud til det er en fin lysstyrke og farve.... hva koster såen nogle fætre???
Tilbage til toppen Go down
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeOns 10 Feb 2010 - 19:12

Elund skrev:
Hej.

Ja, jeg har fået et par LED rør og det drejer sig om 60 cm og 120 cm og begge typer i 7000 Kelvin.
Rørene er monteret ca. 20 cm over akvariet i en plade jeg har liggende i fligen som er på porsa profilen.

Jeg har et billede af de 120 cm i brug.

spare belysning Led

Det er reolen til venstre der er med LED. Reolen til højre er der i det øverste akvarie et 30 watt Triton og det nederste er et 18 watt aqua glo.

Hilsen Kasper

Hej Kasper

Er du tilfreds med dine nye rør? på dit billede ser LEDérne meget hvider ud end lysrørene. Hvordan ser fiskenes farver ud vs. de gamle rør?
Og så skal vi slet ikke tale om plantebelysning i nu.
Tilbage til toppen Go down
Elund

Elund


Antal indlæg : 46
Join date : 10/06/09
Age : 44
Geografisk sted : Hjørring

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeTors 11 Feb 2010 - 22:31

Lindum: De koster 400 kr cirka for et 120 cm rør.

Opeka: Farven på Led rørene er mere kold og det betyder blandt andet at de ikke er et hit med røde fisk.
Ellers syntes jeg at lyset er ok.
Jeg får nogle rør i 10.000 - 11.000 kelvin istedetfor de 7000 Kelvin som jeg har nu, så dem er jeg spændt på at få sat til og se hvordan de ser ud. Men umiddelbart tror jeg de er bedre end de 7000 Kelvin og mere ala Sylvania Aquastar, som er på 10.000 Kelvin.

Men vi får at se hvordan farven bliver, når de nye rør er kommet hjem og sat til.

Hilsen Kasper
Tilbage til toppen Go down
http://www.tanganyikacichlider.dk
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeTors 11 Feb 2010 - 22:46

de giver da en fin belysning Kasper.. hvis du vil af med dem, når du får de nye, er jeg sikkert køber til dem her

allan
Tilbage til toppen Go down
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeTors 11 Feb 2010 - 22:56

Jeg mener ikke dioder er udviklet nok i nu til at overtage glødelamper/rør, og det afspejles også i priserne. hvis dioderne kunne gå ind og erstatte nu, ville prisen falde drastisk pga. mængden. Men da der ikke er en ok diodelampe nu laves en masse forskellige varianter i få stk. til en høj pris.


Sidst rettet af OPEKA Fre 12 Feb 2010 - 9:45, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeTors 11 Feb 2010 - 23:07

OPEKA skrev:
Men da der ikke er en ok diodelampe nu laves en masse forskellige varianter i få stk. til en høj pris.
de skal jo sælges før prisen falder... sådan er det med alt...

allan
Tilbage til toppen Go down
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeFre 12 Feb 2010 - 9:41

stausholm skrev:
OPEKA skrev:
Men da der ikke er en ok diodelampe nu laves en masse forskellige varianter i få stk. til en høj pris.
de skal jo sælges før prisen falder... sådan er det med alt...

allan
Det er jo også det jeg siger
Tilbage til toppen Go down
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeFre 12 Feb 2010 - 14:05

hvor stort er strømforbruget i forhold til alm. rør??
Tilbage til toppen Go down
peter hp

peter hp


Antal indlæg : 245
Join date : 06/06/09
Geografisk sted : Hjørring

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeFre 12 Feb 2010 - 15:51

120cm. = 15w
Tilbage til toppen Go down
peter hp

peter hp


Antal indlæg : 245
Join date : 06/06/09
Geografisk sted : Hjørring

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeFre 12 Feb 2010 - 16:01

Jeg har købt 3 stk. af dem her, fine til en reol 4 * 0,5 w ledpære =2 w pr. armatur.

spare belysning Img189
Tilbage til toppen Go down
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeFre 12 Feb 2010 - 16:10

peter hp skrev:
120cm. = 15w
ja og så er der ingen forbrug på spole og andet..

hvaa Peter. hvad har du gjort af det billede ? lol!

allan
Tilbage til toppen Go down
peter hp

peter hp


Antal indlæg : 245
Join date : 06/06/09
Geografisk sted : Hjørring

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeFre 12 Feb 2010 - 16:14

Det er jo lige det Allan, en ren fornøjelse at bruge led

Det er da ham Ole, nu er det satme ikke til at lægge billeder ind mere lol!
Men jeg prøver igen

[img]spare belysning Dsc03379s[/img]
Tilbage til toppen Go down
nørgård




Antal indlæg : 17
Join date : 04/12/09

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeFre 12 Feb 2010 - 16:59

Synes da det ser super fint ud...

Er der nogen der ved om de kan sættes i armartur fra akvastabil? har en 530 sort, men vil helst ikke droppe armaturet da det jo passer ret godt til. Skal man have andre fatninger og er det til at skifte?

Mvh. Michael.
Tilbage til toppen Go down
peter hp

peter hp


Antal indlæg : 245
Join date : 06/06/09
Geografisk sted : Hjørring

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeFre 12 Feb 2010 - 18:03

Det kommer lidt an på hvordan fatningerne sidder i dit akvastabil armatur, i mit der er af den gamle model hvor fatningerne vender ud af siden, det dur ledrørene ikke til, da pærene på ledrøret vil komme til at vende ud af siden, håber du forstår, lidt vanskeligt at forklare
Tilbage til toppen Go down
nørgård




Antal indlæg : 17
Join date : 04/12/09

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeMan 15 Feb 2010 - 11:21

Jamen det forstår jeg da godt. Tak for hjælpen. Kunne bare være rigtig lækkert hvis det var lige til at sætte i.
Tilbage til toppen Go down
Soffi




Antal indlæg : 11
Join date : 13/04/10
Age : 49
Geografisk sted : Lydum

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeTors 15 Apr 2010 - 0:06

Det ser jo ikke se tosset ud med det LED belysning, er det noget man bliver glad ved, altså udover pengepungen cheers og er det mon noget man kan få lidt planter til at trives i
Tilbage til toppen Go down
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeTors 15 Apr 2010 - 15:36

Hej Peter

Hvad koster det amatur med 4 ledlamper i, jeg kunne godt finde på at købe lignende hvis prisen er rimelig.
Er det varm hvid el. day light hvid du har?
Tilbage til toppen Go down
peter hp

peter hp


Antal indlæg : 245
Join date : 06/06/09
Geografisk sted : Hjørring

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeTors 15 Apr 2010 - 20:40

Hej Jørn

De er købt i Lidl på tilbud, tror det var 129 kr. og så er der 3 års garanti

Men de var ikke nemme at få fingrene i, tror de blev revet væk. lol!

Mvh. Peter
Tilbage til toppen Go down
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeTors 15 Apr 2010 - 21:32

Ahrr i Lidl, ja det var godtnok billigt... Så er der jo ikke andet ind at holde øje med om de skulle komme på tilbud igen.

Giver de et godt lys el. virker det unaturligt, og tror du at 4 amatur af denne type udelukkende kan bruges i et 530L akvarie, det er ikke til planter, men kun til fisk og dekoration jeg tænker på?
Tilbage til toppen Go down
peter hp

peter hp


Antal indlæg : 245
Join date : 06/06/09
Geografisk sted : Hjørring

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeTors 15 Apr 2010 - 22:36

Jeg vil tror det er for lidt, men skal imorgen prøve at smide et par strykker af dem på mit 530 l. men hvorfor ikke tage skridtet fuldt ud Jørn, og sætte ledlysstofrør i

Jeg har sat ledrør i to af mine reoler, de sidste fire rør jeg købte er 90 cm. og bruger 10 W. og er på 10000. 11000 kelvin.
Tilbage til toppen Go down
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeTors 15 Apr 2010 - 23:07

Ja det har jeg også tænkt på.
Hvor har du købt dine ledrør og har du et kink. til det sted du har købt dem, eller er det det link Stausholm nævner.

Det er jo et nyt område for os akvariste og jeg er med på at prøve de forskellige typer rør og amatur, det kan give et godt tryk nedad på elregningen og måske sætte vores akvarier og fisk i et helt andet lys og jeg er godt klar over at de er dyre at købe, men i den sidste ende er der nok tjent lidt på dem afligevel.
Tilbage til toppen Go down
peter hp

peter hp


Antal indlæg : 245
Join date : 06/06/09
Geografisk sted : Hjørring

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeTors 15 Apr 2010 - 23:32

Ja det kommer lige her http://www.sparelyset.dk/shop/90-cm-16c1.html

Kan da lige tilføje at jeg har en forespørgelse inde ved dem, om det er muligt at få noget plantelys, noget ala´Sylvania Gro lux, han har lovet mig et svar i nærmeste fremtid.
Tilbage til toppen Go down
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeTors 15 Apr 2010 - 23:48

Tak Peter... Til denne pris ER jeg hoppet på vognen.

Ja angående ledrør til planter kunne det også være spændende at høre om de er nået så langt at det er et brugbart, det er vist der de hinker bagefter endnu.
Tilbage til toppen Go down
Soffi




Antal indlæg : 11
Join date : 13/04/10
Age : 49
Geografisk sted : Lydum

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeFre 16 Apr 2010 - 1:04

Ja til den pris kan man da vist roligt prøve det Very Happy
Tilbage til toppen Go down
peter hp

peter hp


Antal indlæg : 245
Join date : 06/06/09
Geografisk sted : Hjørring

spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitimeFre 16 Apr 2010 - 9:57

Velbekomme, husk nu hvis de skal monteres i fatninger, der sidder i de f.eks originale armaturer fra Akvastabil, som vender ud af siden,
så skal enderne på rørene være drejet en kvart omgang, ledrørene kan jo kun lyse den ene vej.
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





spare belysning Empty
IndlægEmne: Sv: spare belysning   spare belysning Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
spare belysning
Tilbage til toppen 
Side 1 af 2Gå til side : 1, 2  Næste
 Lignende emner
-
» LED belysning

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Teknik-
Gå til: