Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Skive akvarie messe 2009

Go down 
3 deltagere
ForfatterBesked
Bo Jensen




Antal indlæg : 48
Join date : 10/06/09

Skive akvarie messe 2009 Empty
IndlægEmne: Skive akvarie messe 2009   Skive akvarie messe 2009 Icon_minitimeOns 11 Nov 2009 - 10:45

Ja så er året's akvarie messe overstået.. hårdt men godt.. 500 mennesker indenfor og masser af fisk og udstyr, dog manglede der en del chiclider.. Så er der nogen der har lyst til at vise og evt. sælge nogle næste år så må i gener sige til.. Det publikum der kommer til skive har penge med.. lol!
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Skive akvarie messe 2009 Empty
IndlægEmne: Sv: Skive akvarie messe 2009   Skive akvarie messe 2009 Icon_minitimeOns 11 Nov 2009 - 13:53

Super, at I havde en god messe Skive akvarie messe 2009 455281

Jeg har planer om at komme næste år, hvis alt falder i hak. Problemet er jo lidt, at der er så få messer om året, så det kan ikke betale sig, at købe akvarier kun til messebrug desværre. Men får jeg nedlagt de seks 128´ere i butikken, så har jeg jo ligepludseligt akvarier, der kan bruges til at fremvise RockZolid og cichlider, og så står jeg der Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Bo Jensen




Antal indlæg : 48
Join date : 10/06/09

Skive akvarie messe 2009 Empty
IndlægEmne: Sv: Skive akvarie messe 2009   Skive akvarie messe 2009 Icon_minitimeOns 11 Nov 2009 - 14:16

Det ville være super godt Ole, der mangler bestemt en som dig..:-) og i år havde vi besøg fra Norge på messen og der er flere svenskere der har udtrygt at de gerne kommer næste år..:-)
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Skive akvarie messe 2009 Empty
IndlægEmne: Sv: Skive akvarie messe 2009   Skive akvarie messe 2009 Icon_minitimeFre 13 Nov 2009 - 15:13

Hej Bo

Dejligt at I har haft en super messe. Mht. udstilling af cichlider, kunne jeg godt tænke mig, at vi fik en dabat omkring det.

Lige siden vi selv startede med Malawi og Tanga cichliderne, har jeg kunne forstå, at i "gamle" dage kunne man godt se den slags cichlider på messer/udstillinger. Det gør man ikke mere. Set ud fra mit eget fiskehold, så forstår jeg det fuldt ud, for jeg kunne af flere grunde, ikke drømme om at udsætte vores egne fisk for, at deltage i en udstilling.

De Malawi/Tanga folk der i "gamle" dage udstillede sine fisk, og flyttede dem frem og tilbage, havde de nogle specielle evner/metoder, som vi "unge"/uerfarne ikke kender til?

Her tænker jeg på stress for fiskene, ved flytning fra kendte til ukendte omgivelser over kort tid, med eventuel efterfølgende dødsfald manglende trivsel/stress til følge.

Hvad med farverne på fiskene? Var de virkelig så fantastiske på dagen, når publikummet var tilstede efter en hurtig flytning?

Døde fiskene efterfølgende når de kom hjem igen pga. stress/flytningerne?

I mine øjne skal fisk for, at de "sælger" og skaber interesse, på en udstilling/messe, vise sig fra deres bedste side. Derfor hjælper det f.eks. ikke at udstille en farve/adfærdsløs Tanga/Malawi. De ting hænger uløseligt sammen med optimale forhold i dagligdagen i mine øjne. Joh, en sneglehuslejer vil nok udvise sin adfærd ved, at gemme sig i sit sneglehus på dagen, men en stolt fritsvømmer der står med sammenklappede finner, total farveløs i det ene hjørne, er altså ikke noget at råbe hurra for. Så kan "standholderen" have nok så mange talegarver i orden, og sige at fiskene normalt er helt anderledes og smukke. Det hjælper ikke en klap. Det er fiskene folk i sidste ende bedømmer.

Jeg kan sagtens se, at en evt. forhandler med en stor tilgang af fisk, måske ikke tager risikoen så tungt. Men hvis en privatperson, der som mig, måske har brugt flere år på, at få sine fisk til at gå optimalt og risikoen er, at jeg mister dem, så er jeg ikke villig til at tage chancen, uanset hvor stort et ønske jeg har om, at udbrede kendskabet og passionen for den enkelte art.

Det er nogle tanker omkring, hvorfor man måske ikke ser så mange "private" Malawi/Tanga cichlider ude på messerne/udstillingerne. Måske tager jeg fejl, og derfor er det noget jeg gerne vil høre de gamle "hundes" erfaringer med, og selvfølgelig alle andre cichlide akvaristers holdninger til.

Hvorfor er I ikke der ude, og vise fiskene frem, som man åbenbart gjorde mere i "gamle" dage?

Mine egne forbehold, fremgår af nærværende indlæg mht. de cichlider vi holder, og har holdt. Men det er i bund og grund synd, at disse arter ikke er repræsenteret på så stor en messe/udstilling som den der er omtalt. Kendskabet og passionen, for de mere speciellet arter kunne udbredes bedre, men jeg har bare svært ved selv at se, hvordan man overtaler de passionerede "små" akvarister til, at løbe risikoen for at miste de fisk, der her er tale om.

Hvis vi f.eks. inddeler tingene, i alle andre cichlider end Malawi/Tanga, ville Amerikanerfolkene være villige til, at flytte rundt på deres cichlider for, at udstille dem på messer og lign? De har jo beplantede omgivelser til rådighed, som måske gør fiskene mere trygge på dagen, og dermed er skaden ikke så stor for dem med den rette opbygning?. En fritsvømmende Tanga som f.eks. C foae har kun sine nøgne vante omgivelser og hieraki til rådighed, og en flytning vil i mine stresse dem helt vildt.

Hvad mener I andre? Ville I se noget problem i, at tage enkelte fisk med til en udstilling/messe engang i mellem, for at udbrede kendskabet til yndlingsfisken I har gående derhjemme?

Ole du er både "privat" akvarist og forhandler.

Hvilke cichlider kunne du forestille dig, at tage med på en stand til næste år, og ville du overhovedet bekymre dig, om de ting jeg har nævnt her?

Håber der på trods af dette indlæg være masser af fisk tilstede på næste års messe. Det er ikke for at afskrække folk fra, at ville vise sine fisk frem, men nærmere for at få belyst hvad andre har af meninger omkring emnet.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Skive akvarie messe 2009 Empty
IndlægEmne: Sv: Skive akvarie messe 2009   Skive akvarie messe 2009 Icon_minitimeFre 13 Nov 2009 - 16:04

Et meget relevant indlæg Yvonne. Jeg vil meget gerne kommentere med mine erfaringer, selv om de er meget sparsomme (har kun været med på 3 udstillinger). Lige nu er jeg bare ved at pakke standen ned til weekenden, og det hele er lidt kaotisk lige nu...... men jeg skal nok vende frygteligt tilbage Very Happy

I mellemtiden kan du se lidt billeder fra Jubilæumsudstillingen i Århus: http://www.aarhus-akvarieforening.dk/Default.aspx?id=53&PageNum=1

.... og endnu bedre. Lede efter den lange tråd på C.dk, som blev lavet i forbindelse med Århus Akvarieforenings Jubilæums Show.... jeg kan ikke lige finde den. Der er nogle rigtig cool billeder. Blandt andet af en ventralis (tror jeg nok), der flippede helt ud, og lavede skuffer på udstillingen Skive akvarie messe 2009 2948
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Sponsoreret inhold





Skive akvarie messe 2009 Empty
IndlægEmne: Sv: Skive akvarie messe 2009   Skive akvarie messe 2009 Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Skive akvarie messe 2009
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» cichlidemøde
» Nyt akvarie
» Discus Akvarie
» omlægning af akvarie
» Hvordan starter du et nyt akvarie op?

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Generelt-
Gå til: