Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder.

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
beltt




Antal indlæg : 63
Join date : 12/01/10

Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Empty
IndlægEmne: Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder.   Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Icon_minitimeTirs 12 Jan 2010 - 11:40

Hej. Det her er så min første tråd i dette forum.

Den drejer sig som overskriften siger om hjemmelavede moduler og heri indbygget filtersystem. Jeg er endnu ikke gået i gang, men regner med, at jeg i aften starter på den grove udformning af modulerne, som skal ned i et 720 L(Lang) Jeg regner med, at der skal være et filtermodul i hvert hjørne, som går næsten helt ned til bunden. Derudover skal der i midten være endnu et, som går ned til midt på akvariet. Tanken med det er, at det skal tage noget at det svæv, der evt. måtte være og at varmelegemet skal placeres i det. De resterende moduler vil blive sat relativt tæt på hinanden, så der dannes sprækker og tilfludtssteder mm. Jeg har vedhæftet en grovskitse over, hvordag jeg forestiller mig det skal se ud:

http://img693.imageshack.us/content_round.php?page=done&l=img693/2583/baggrund2l.png

De røde streger og firkanter angiver indsugningen til filtrene og overløb. Hertil har jeg to spørgsmål. Hvor tæt på bundlaget må indsugningen være? Og hvor langt under vandoverfladen skal den nederste kant at overløbet være?? Har ikke helt forstået det med overløb. Skal vandet løbe ned i filteret eller fra filteret og ud i akvariet??

Ud over det vil jeg høre om opbygningen af filteret er ok? Altså om mængden af de forskellige materialer et fin og om de 3 x 6-800 L er nok. Der skal mellemamerikanere i akvariet og det bliver ikke overbefolket, altså et par af en stor art, som Vieja og 2-3 par af mindre arter, såsom Cryptoheros og Thorichthys... Derudover en flok ungefødere og lidt Ancistrus og måske 15-20 større tetra(Norsk flag).

Se evt. også http://cichlids.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1042887

Nogen der kan hjælpe?

Mvh Aladin
Tilbage til toppen Go down
beltt




Antal indlæg : 63
Join date : 12/01/10

Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Empty
IndlægEmne: Filtermodul   Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Icon_minitimeTirs 12 Jan 2010 - 18:57

Lige et spørgsmål til. Kan indsugningen til filtermodulet være i bunden eller SKAL det være på siden. Har læst noget med, at slammet skal kunne falde til bunds...

Mvh Aladin
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Empty
IndlægEmne: Sv: Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder.   Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Icon_minitimeTirs 12 Jan 2010 - 20:52

Hej

Indsugningen må gerne være tæt på bunddlaget. Dog er det smartest at placere det lidt oppe på modulet, så slammet i filteret ikke ryger ud, hvis du tager strømmen fra pumpen. Dvs. du skaber en lille "opsamler" i bunden af modulet. Den skal ikke være mere end et par cm høj. Risten skal self stadigvæk placeres, så du ikke kan se den i akvariet.... det ser ik så godt ud Very Happy

Dit valg af materialer er helt fin, men i de to filtre med biobolde og filtervat, vil jeg anbefale dig, at svampen ikke er mere end 1 cm tyk. På den måde risikerer du ikke, at den går hen og bliver flaskehalsen i filteret. Du skal bruge to svampe i hvert modul; én til at adskille vattet fra boldene, og én til at forhindre at vattet ryger ind i pumpen.

Jeg har aldrig brugt overløb i moduler, så der må en anden ind over, hvis der er noget smart ved det. Jeg kan ikke umiddelbart se det ihvertfald Very Happy

3 stk 600-800 liter pumper lyder fint i mine ører. Måske kunne man gøre den ene pumpe lidt større (1000-1200 liter justérbar), hvis du på et tidspunkt skal have mere gang i overfladen. F.eks. om sommeren pga. varmen. Om vinteren kan man så bare skrue ned for den.


Ellers bliver det rigtig spæandende at følge cheers
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
beltt




Antal indlæg : 63
Join date : 12/01/10

Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Empty
IndlægEmne: Sv: Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder.   Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Icon_minitimeTirs 12 Jan 2010 - 22:41

Tak for svaret Ole.

Så det er altså ikke nødvendigt med overløb? Så tror jeg at jeg vil undlade at lave det, medmindre der er nogen der har en god grund til det.

Jeg er gået i gang med at lave det første modul og jeg føler mig ret meget på kravle stadiet. Vil prøve at smide billeder på løbende som det tager form.

Mvh Aladin
Tilbage til toppen Go down
beltt




Antal indlæg : 63
Join date : 12/01/10

Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Empty
IndlægEmne: Sv: Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder.   Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Icon_minitimeTors 14 Jan 2010 - 0:12

Så blev jeg færdig med at forme de to første moduler. Venstre filtermodul, og det midterste filtermodul(Som jeg overvejer at droppe at lave filter i).

Jeg har endnu ikke besluttet mig for og jeg skal bruge Alfix eller MAKEMAKE. Nogen herinde der har nogen input?

Hvad skal jeg i øvrigt vælge af Powerheads? Synes at Hydor Pico Evolution 1200 ser fristende ud. Både billigt i anskaffelse og drift. Kan det overhovedet bruges til at trække et filtermodul.

Smider lige nogle billeder af på imorgen.

Mvh Aladin
Tilbage til toppen Go down
nørgård




Antal indlæg : 17
Join date : 04/12/09

Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Empty
IndlægEmne: Sv: Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder.   Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Icon_minitimeTors 14 Jan 2010 - 1:16

Har sikkert set hvordan jeg har gjort inde på AS, men ellers kig der og se hvilke erfaringer jeg har gjort. Har aldrig brugt Makemake, men kun alfix. Synes alfix gør arbejdet fint og så er det ikke så kostbart. Alfixen er også nem at farve hvis du køber noget oxidpulver og putter i.

En erfaring jeg har gjort mig er dog at når du former modullerne skal du sikre dig at de sidder der skal sidde mod glasset er helt tætte, da der ellers kan blive utæt og så har risten i bunden ikke meget effekt. Man kan selvfølgelig kører PUskud langs hele kanten, men ved mig var der nogle sprækker jeg ikke kunne komme ind i. Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. 107245

Men held og lykke med projektet.
Tilbage til toppen Go down
beltt




Antal indlæg : 63
Join date : 12/01/10

Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Empty
IndlægEmne: Sv: Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder.   Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Icon_minitimeLør 16 Jan 2010 - 1:26

Så har jeg fået lavet fire af modulerne og her kommer der lidt billeder:

Først et af venstre filtermodul: Indsugning nederst og udstrømning øverst er begge skjult. Har besluttet mig for at det skal gå helt ned til bunden.


Det næste er det midterste filtermodul. Har endnu ikke besluttet mig for om jeg dropper filteret...
Forfra:

Bagfra med 2 indsugninger nederst på de skrå kanter:

Fra siden med gemt udstrømning:


Såkommer vi til modulet, som kommer til at sidde under det midterste filtermodul:


Det sidste jeg er færdig med er det der kommer til at stå ved siden af højre filtermodul:


Jeg er især tilfreds med det der kommer til at sidde under midterste filtermodul.

Nå, men jeg har besluttet mig for, at bruge MAKEMAKE, da prisforskellen mellem det og Alfix er begrænset. Derudover slipper jeg for at skulle rende fra sted til sted og finde de forskellige ting. Har bestilt det de kalder en 1+pakke med 20 kg og 5 farver(Sort, brun, gylden okker, mørkegrå og grågrøn).

Er der nogen der han en holdning til at droppe det midterste filtermodul? Det kommer jo til at spare lidt på strømmen og give lidt mere svømmeplads.
Modtager gerne kritik i forhold til modulerne. De er lavet ud fra fri fantasi og ikke ud fra et billede eller lignende...

Mvh Aladin


Sidst rettet af beltt Søn 17 Jan 2010 - 2:43, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Tom & Jane

Tom & Jane


Antal indlæg : 257
Join date : 11/06/09
Geografisk sted : Brovst

Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Empty
IndlægEmne: Sv: Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder.   Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Icon_minitimeLør 16 Jan 2010 - 11:34

Hej

Kunne du ikke upload billederne i stedet for at bare indsæt linket. Det gør det lidt mere overskueligt og mere læsevenlig.

Se tråden

https://unimati.danskforum.net/velkommen-til-unimatis-forum-f14/tilretning-upload-af-billeder-t407.htm#4595
Tilbage til toppen Go down
beltt




Antal indlæg : 63
Join date : 12/01/10

Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Empty
IndlægEmne: Sv: Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder.   Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Icon_minitimeSøn 17 Jan 2010 - 2:48

Så skal man ikke klikke sig hele nettet rundt for at se billederne Very Happy

Mvh Aladin
Tilbage til toppen Go down
beltt




Antal indlæg : 63
Join date : 12/01/10

Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Empty
IndlægEmne: Sv: Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder.   Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Icon_minitimeTirs 19 Jan 2010 - 23:25

Her er modulerne lettere tilpasset i akvariet:



Hvad synes i?

Mvh Aladin
Tilbage til toppen Go down
nørgård




Antal indlæg : 17
Join date : 04/12/09

Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Empty
IndlægEmne: Sv: Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder.   Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Icon_minitimeOns 20 Jan 2010 - 18:14

Synes det ser rigtig fint ud... du kunne godt have et modul mere i højre side efter min mening.
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Empty
IndlægEmne: Sv: Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder.   Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Icon_minitimeOns 20 Jan 2010 - 23:49

Det ser spændende ud, men jeg kunne godt tænke mig, at de tre midtermoduler blev rykket til venste, og så sætte et modul mere i det hul, der kommer. Jeg tror, at det vil give en god sammenhæng mellem modulerne, så du ikke risikerer, at de to øverste moduler kommer til at "svæve" i vandet.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
beltt




Antal indlæg : 63
Join date : 12/01/10

Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Empty
IndlægEmne: Sv: Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder.   Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Icon_minitimeTors 21 Jan 2010 - 16:25

Tak for jeres input Very Happy Kunne godt være en mulighed Ole... Har nu gået med tanken om at droppe modulerne og gå tilbage til ideen om en baggrund og så bare have filtre i hjørnerne i stedet for bag hele baggrunden.... Kan godt li de sprækker og huler der kommer ved brug af moduler, men når de kun er øjet der skal bedømme er en baggrund måske mere sammenhængende og naturlig. Hjørnemodulerne bliver en smule klodsede synes jeg... Nu må vi se....

Mvh Aladin
Tilbage til toppen Go down
beltt




Antal indlæg : 63
Join date : 12/01/10

Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Empty
IndlægEmne: Sv: Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder.   Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Icon_minitimeTors 21 Jan 2010 - 16:27

Ville Hydor Pico Evolution 1200 i øvrigt kunne trække filtrene?? Og jeg går ud fra, at de 7 Watt der er angivet er ved minimumbelastning??

Mvh Aladin
Tilbage til toppen Go down
beltt




Antal indlæg : 63
Join date : 12/01/10

Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Empty
IndlægEmne: Sv: Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder.   Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Icon_minitimeOns 17 Feb 2010 - 20:51

Så kom jeg lidt videre. Har fulgt Oles råd og rykket det hele tættere sammen. Det har gjort plads til to mindre moduler til venstre for det højre hjørnemodul.
Det første lag er kommet på og billederne kan ses her:

http://cichlids.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1042887

Mvh Aladin
Tilbage til toppen Go down
beltt




Antal indlæg : 63
Join date : 12/01/10

Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Empty
IndlægEmne: Update   Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Icon_minitimeTirs 23 Feb 2010 - 15:23

Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Empty
IndlægEmne: Sv: Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder.   Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder. Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Hjemmelavede moduler med filter. Spørgsmål fra en nybegynder.
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Hvilke moduler...?
» RockZolid stone moduler
» hjørne btn modul spørgsmål
» Kombination af slimline og moduler
» 720 med RZ riverstone moduler

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Dekoration-
Gå til: