Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Anaerobt bundlag.

Go down 
+2
lgb
Unimati
6 deltagere
ForfatterBesked
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Anaerobt bundlag. Empty
IndlægEmne: Anaerobt bundlag.   Anaerobt bundlag. Icon_minitimeTirs 9 Jun 2009 - 2:14

Jeg har over flere omgange forsøgt at få skabt anaerobe områder i mit bundlag, så nitraten biologisk kunne blive omdannet til kvælstof. I teorien burde det kunne lade sig gøre, hvis ens bundlag (i det her tilfælde sand) er mere en 9 cm tykt, men jeg synes ikke rigtig, at det er lykkedes mig.
Det har fungeret, hvis jeg har lagt en stor flad sten direkte ovenpå 7-8 cm sand, og "omringet" den med mindre sten for at minimere risikoen for at malawierne graver sig ind under den for at lave huler. Det anaerobe område har bare været så småt, så det har ikke umiddelbart haft en indflydelse på nitratniveauet i akvariet.
Alle har vel en drøm om et større akvarie, og mit tilfælde er ikke anderledes. Jeg har påtænkt mig noget ala 250x100x100 cm (Længde*højde*dybde), og så have 40-45 cm sand i. Det burde alt andet lige give mulighed for at hele bundlaget (10-15 cm nede) bliver anaerobt, og dermed fungere som en søbund. Dvs. biologisk omdannelse af nitrit til nitrat i de første 10-15 cm, og anaerob omdannelse af nitrat til kvælstof i de sidste 30-35 cm bundlag. Stadigvæk vil jeg drive akvariet med et baggrundsfilter pga. den mekaniske filtrering, og som biologisk buffer. I teorien håber jeg på, at kunne omdanne alt nitrat til kvælstof, og dermed nedsætte mine vandskifte drastisk.

Er anaerobe områder i bundlaget noget, I har beskæftiget jer med direkte, eller har nogen erfaringer, som I gerne vil dele?
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
lgb




Antal indlæg : 199
Join date : 08/06/09
Geografisk sted : Silkeborg.

Anaerobt bundlag. Empty
IndlægEmne: Sv: Anaerobt bundlag.   Anaerobt bundlag. Icon_minitimeTirs 9 Jun 2009 - 10:30

Problemet med sådan en gang bundlag vil vel være at der også kan op stå dødezoner?
Tilbage til toppen Go down
http://www.goc.se
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Anaerobt bundlag. Empty
IndlægEmne: Sv: Anaerobt bundlag.   Anaerobt bundlag. Icon_minitimeTirs 9 Jun 2009 - 11:10

Det er jo netop de døde zoner jeg hele tiden forsøger at skabe, men uden det helt store held. Jeg er næsten misundelig, når jeg hører om folk, der har problemer med døde områder i deres bundlag lol!
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
lgb




Antal indlæg : 199
Join date : 08/06/09
Geografisk sted : Silkeborg.

Anaerobt bundlag. Empty
IndlægEmne: Sv: Anaerobt bundlag.   Anaerobt bundlag. Icon_minitimeFre 12 Jun 2009 - 13:17

Men ole du vil da få problemer med svovlbrinte med de dødezoner?
Tilbage til toppen Go down
http://www.goc.se
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Anaerobt bundlag. Empty
IndlægEmne: Sv: Anaerobt bundlag.   Anaerobt bundlag. Icon_minitimeFre 12 Jun 2009 - 14:04

Det har jeg min tvivl om. Jeg har været udsat for et akvarie med svovlbrinte (vil jeg tro, det var) én gang. Et 112 L kørende med HMF og luft og 40-50 mbunaunger. Her kommer alt det, der var galt med det:

Luftslangen var slammet til = 0 cirkulation.
Akvariet stod 40 cm fra et ovenlysvindue = LANGT over 30 grader i det (det var høj sommer).
En masse foderrester på bunden = Abnorm tilsvinning i akvariet.

Dvs. det totale skrækscenarie, og skulle en akvarist gentage mit brøler, så skulle vedkommende have et par borgelige ord med på vejen.

Nå.... men tilbage til historien. Der lå et par døde unger under en lang og bred sten, der lå direkte ovenpå sandet. Jeg ville fiske ungerne ud, inden jeg skiftede vand, og det resulterede i, at det væltede op med dårligt lugtende gasser. Cirka halvdelen af akvariet døde med det samme, og resten fulgte efter løbende.

Jeg har som sagt forsøgt rigtig meget, at skabe de anaerobe områder på forskellige måder, og det er kun ved det 112´er, jeg har oplevet problemer med gasser. For helt min egen regning, så vil jeg påstå, at det er de færreste akvarister, der nogensinde har prøvet en bundvending. Hvad folk kalder alt muligt er deres helt egen sag, men bundvending er det ikke. (igen min mening).

Får man skabt et dødt område i sit akvarie, så laver mange den fejl, at de forsøger at fjerne det. Enten ved at fjerne den ting (rod/sten), der er skyld i området, eller ved slamsugning. Det kan måske godt resultere i, at uheldige stoffer kommer ud i akvariet, men er dit akvarie ikke totalt rådden fra starten af (som mit 112´er var), så har jeg min tvivl, om de gasser gør nogen skade. De vil ret hurtigt blive luftet ud af akvariet. Kan du lugte gassen, så er den jo ikke i akvariet længere Wink

Piller du derimod snitterne fra det døde område, så vil anaerobe bakterier nedbryde affaldsstofferne til fri kvælstof, som stille og roligt bliver udluftet (der kommer bobler op fra bundlaget). Det er fuldstændig den process min nitratsump inde i stuen er baseret på. Sumpen "prutter" i ny og næ, og ingen skade sket. Tværtimod har man fået omdannet nitraten til fri kvælstof, som luftes ud af vandet.

Jeg har også fulgt diverse debatter på andre sider vedr. døde områder i bundlaget, og helt personligt kan jeg ikke forstå, hvorfor folk går så meget op i det, hvis ikke de kan se, at det omdanner nitrat. I min verden er der ihvertfald ikke noget i vejen med døde områder, så lang tid man ikke piller rundt i dem. De skal have fred til at arbejde, og så skal du nok se gevinsten ved dem. Måske er det også derfor jeg ikke har skidt på bunden af mine akvarier, selv om jeg aldrig har "støvsuget" bunden i dem. Jeg lader skidtet ligge fra starten af, og dermed bør der opbygges en stor bakteriekultur i bundlaget, som ret hurtigt omdanner affald til nitrat.... igen giv det fred, så skal moder natur nok selv finde ud af det Very Happy

Alt det her er selvfølgelig min egen mening, og jeg opfordrer på ingen måde folk til at eksperimentere med det, da det sikkert kan gå galt.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Anaerobt bundlag. Empty
IndlægEmne: Sv: Anaerobt bundlag.   Anaerobt bundlag. Icon_minitimeFre 12 Jun 2009 - 14:10

Hov... det skal lige siges, at min oplevelse med 112´eren faktisk var det, der fik mig til at lukke 42 akvarier ned, da jeg åbenbart ikke havde nok tid til at holde øje med dem/passe dem Embarassed
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
skod

skod


Antal indlæg : 26
Join date : 08/06/09
Age : 58
Geografisk sted : Aabybro, Nordjylland

Anaerobt bundlag. Empty
IndlægEmne: kig lige denne tråd også   Anaerobt bundlag. Icon_minitimeMan 15 Jun 2009 - 0:21

Tilbage til toppen Go down
http://www.gteck.dk/#home
lgb




Antal indlæg : 199
Join date : 08/06/09
Geografisk sted : Silkeborg.

Anaerobt bundlag. Empty
IndlægEmne: Sv: Anaerobt bundlag.   Anaerobt bundlag. Icon_minitimeMan 15 Jun 2009 - 17:25

"Jeg lader skidtet ligge fra starten af, og dermed bør der opbygges en stor bakteriekultur i bundlaget, som ret hurtigt omdanner affald til nitrat.... igen giv det fred, så skal moder natur nok selv finde ud af det Very Happy" kunne det have noget at gøre med at dine fisk ikke opholder sig nede ved buden? Jeg siger ikke at der ikke må være slam, men alt med måde Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.goc.se
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Anaerobt bundlag. Empty
IndlægEmne: Sv: Anaerobt bundlag.   Anaerobt bundlag. Icon_minitimeMan 15 Jun 2009 - 21:49

Jeg siger med det samme at jeg ikke har forstand på de der "anale" områder i et tykt bundlag.

Men jeg har ufattetlig svært ved at se, hvordan fiskeafføring osv. der lægger sig ovenpå et meget fint sandbundlag, som vi har i alle vores akvarier, reelt kan komme ned og blande sig ind i sandbunden og dermed på sigt, hvis man lader det passe sig selv blive til et effektivt filter. Hos os er fiskene aktive, og evt. afføring som bunker sig op, når det ikke bliver fjernet, bliver hvirvlet rundt, og får ikke fred til at kunne komme ned i dybet.

Ergo skal jeg vente flere måneder før der ligger 1 cm. affald på bunden som alligevel hele tiden hvirvles rundt, eller hvordan skal jeg forstå det?

Vi har altid slamsuget vores bundlag for afføring, da det netop lægger sig ovenpå sandet, og vores udstrømmere er placeret i toppen, og dermed sendes afføring mv. ikke direkte mod indsugningen i vores store akvarier, i en stil hvor jeg mener det er forsvarligt. Ergo fjernes fiskeafføring og grimme partikler i bundlaget mekanisk med slamsugning her i hjemmet, for når de ikke nedbrydes, så skal de i mine øjne væk.

Er jeg helt forkert på den her?

Mvh
Yvonne
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Anaerobt bundlag. Empty
IndlægEmne: Sv: Anaerobt bundlag.   Anaerobt bundlag. Icon_minitimeTirs 16 Jun 2009 - 0:41

Hej Lasse. Mange malawier (fritsvømmere og mbunaer) holder sig nede ved bunden. Både når de vender og drejer bundlaget, men også generelt.

Hej Yvonne. Jeg ved ikke, om jeg gør noget anderledes end dig, men ud af 23 akvarier, og der kun to, hvor jeg aktivt skal gøre noget for at rense bunden.
Et 325´er hvor jeg er svært angrebet af Cyanobakterier, og så mit 900´er i stuen, hvor min panaque malle "afleverer" 8-10 træstammer om dagen. Det kan selvfølgelig også have noget med filteret at gøre. I 325´eren kører det med en filtermåtte i siden, så der er ikke noget koncentreret sug nogensteder, og 900´eren kører med en 2080´er, og sugeevnen for en spandpumpe er forsvindende lille.
De andre akvarier kører enten med baggrundsfilter, Filtermåtte med monteret Slimlineplade ovenpå, eller modulfiltre. I de akvarier har jeg aldrig renset bundlaget, og man kan ikke se det mindste skidt på bunden.

På et tidspunkt var der så mange alger i et akvarie, så fiskene begyndte at skide grønt. Det kunne ses på bundlaget i 1½ måned, men er helt og aldeles væk nu. Jeg har ikke lavet nogen ændringer ved filteret, så det må jo være blevet nedbrudt af bakterierne, der nu er blevet så mange, så alt "ny tilkommen" skidt bliver nedbrudt meget hurtigt..... Om det forholder sig sådan, ved jeg selvfølgelig ikke, men det var min umiddelbare konklusion. Smile

.... og til Gert. Artiklen ser rigtig spændende ud, men jeg har ikke pløjet mig igennem den endnu. Det vil jeg dog gøre Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Anaerobt bundlag. Empty
IndlægEmne: Sv: Anaerobt bundlag.   Anaerobt bundlag. Icon_minitimeTirs 16 Jun 2009 - 16:50

Nej det er nok bare mig der er en kylling (eller har problemer med at bunden ligner et myller af små pøller) og ikke "tør" lade skidtet ligge længe nok.

Synes også det er værst i vores 960 L med filter bag baggrunden. Der går vores C. foai, og de er altså nogle svin. De ski... simpelthen så man skulle tro de var betalt for det. Men deres egne pøller bliver selvfølgelig omgående flyttet ud fra deres enorme reder, og så ligger de ligeså pænt i en omkrans rundt om rederne, eller i tæt forbindelse med de få sten og planter som er i akvariummet. De kan umuligt nå 2 meter ned i den anden ende, hvor vores 3 indsugningsriste er placeret Crying or Very sad

Jeg ved ikke om det er forkert det vi gør, men jeg er meget nervøs for det der med de meget tykke bundlag - hvilket helt klart er fordi jeg har svært ved at forstå hele biologien og emnet generelt. Så holder jeg mig til det "sikre", forstå mig ret, som heldigvis indtil videre ikke har givet problemer. Misforstå mig ikke, jeg er bare ikke så ferm til, at forstå de der "bioting" scratch , ligesom jeg ikke fatter hvordan en spandpumpe virker og skal sættes til Anaerobt bundlag. 107245 Det er den slags jeg har min mand til at klare.

Jeg dekorerer/indretter akvarierne, vælger fiskene, vælger akvarierne, han tager sig af det tekniske og alle de ting, som min hjerne ville blive overbelastet af, at koncentrere sig om. Håber han lever længere end mig. Ellers står jeg med et seriøst problem Anaerobt bundlag. 212694
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Michael A

Michael A


Antal indlæg : 220
Join date : 15/07/09
Age : 51
Geografisk sted : Randers

Anaerobt bundlag. Empty
IndlægEmne: Sv: Anaerobt bundlag.   Anaerobt bundlag. Icon_minitimeOns 5 Aug 2009 - 19:29

Hej Ole, jeg er blevet fortalt af en gut der arbejder som kemi ingeniør på et større rensningsanlæg at for at de anaerobe bakterier kan omdanne nitraten til kvælstof skal der ganske enkelt være kulstof til stede !! - dvs. at det skal ligge under sandlaget, mon ikke også det er den måde din ven´s filter fungerer på ? - du kan prøve at høre ham ad..
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Anaerobt bundlag. Empty
IndlægEmne: Sv: Anaerobt bundlag.   Anaerobt bundlag. Icon_minitimeOns 5 Aug 2009 - 21:31

Kulstof bør der jo være rigeligt tilstede af i form af fiskebæer, foderrester og eventuelle planterester. Det vil jeg tro, men jeg kan ikke spørge min ven, da han vist er gået under jorden lol!
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Michael A

Michael A


Antal indlæg : 220
Join date : 15/07/09
Age : 51
Geografisk sted : Randers

Anaerobt bundlag. Empty
IndlægEmne: Sv: Anaerobt bundlag.   Anaerobt bundlag. Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 20:03

ja men jeg tror det skal være til stede under sand laget - der lå jo også et eller andet hø agtigt i filteret som jeg tænker på..
Tilbage til toppen Go down
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

Anaerobt bundlag. Empty
IndlægEmne: Sv: Anaerobt bundlag.   Anaerobt bundlag. Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 21:51

hvad med aktiv kul ???? vil det kunne bruges under sandet ?

allan
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Anaerobt bundlag. Empty
IndlægEmne: Sv: Anaerobt bundlag.   Anaerobt bundlag. Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Anaerobt bundlag.
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Filter & Filtermateriale-
Gå til: