Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Amphilophus longimanus i en hyggelig stund.

Go down 
5 deltagere
ForfatterBesked
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Empty
IndlægEmne: Amphilophus longimanus i en hyggelig stund.   Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Icon_minitimeOns 21 Apr 2010 - 21:45

A. longimanus parret valgte at hygge sig i dag. Det er anden gang, det sker, men jeg fik ikke taget unger fra. Det er planen den her gang, hvis de klarer den Very Happy

Lidt træls, at de har fået renset modulet så grundigt... det gør det svært, at se æggene på billederne Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. 967887









Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
beltt




Antal indlæg : 63
Join date : 12/01/10

Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Empty
IndlægEmne: Sv: Amphilophus longimanus i en hyggelig stund.   Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Icon_minitimeOns 21 Apr 2010 - 21:57

Super fine Ole! Hvor længe havde de ungerne sidst?

Mvh Aladin
Tilbage til toppen Go down
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Empty
IndlægEmne: Sv: Amphilophus longimanus i en hyggelig stund.   Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Icon_minitimeOns 21 Apr 2010 - 22:02

Fine billeder Ole.. Very Happy
Det er altså noget af et læggerør der er på den. Shocked

Har du talt æggene, så du kan give et tal på hvor mange procent der bliver til noget. Laughing
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Empty
IndlægEmne: Sv: Amphilophus longimanus i en hyggelig stund.   Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Icon_minitimeOns 21 Apr 2010 - 22:05

De holdte dem ikke så lang tid. Torsdag den 8. april blev de fritsvømmende, og jeg tog til Grenå om fredagen. Da jeg tændte lyset om mandagen, var de væk.

Dem her vil jeg forsøge at suge op så tidligt som muligt, selv om det nedsætter overlevelsesraten lidt.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Empty
IndlægEmne: Sv: Amphilophus longimanus i en hyggelig stund.   Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Icon_minitimeOns 21 Apr 2010 - 22:20

He he ja. Læggerøret er svær at overse lol!

Jeg har godtnok ikke talt æggene, men det burde man selvfølgelig gøre hver evig eneste gang, de lægger nogle.... bare fordi man kan Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. 2948
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Empty
IndlægEmne: Sv: Amphilophus longimanus i en hyggelig stund.   Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Icon_minitimeTors 22 Apr 2010 - 0:05

Hvor hyggeligt... Vieja synspilum har lagt æg for første gang her til aften, hvad jeg har set af. Desværre ikke et sted, hvor jeg kan tage billeder. Det er meget tiltrængt med de små 2000 liter ekstra vand, der snart er til rådighed derude Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
beltt




Antal indlæg : 63
Join date : 12/01/10

Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Empty
IndlægEmne: Sv: Amphilophus longimanus i en hyggelig stund.   Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Icon_minitimeTors 22 Apr 2010 - 8:52

2000 L? Skal du have nye akvarier op i butikken eller er det stueakvarierne du refererer til?

Hvis det er stueakvarierne er det en ommer Laughing Der kan sagtens mases lidt flere akvarier ind i butikken, så kan det jo også være du har plads til et kuld C. Nanoluteus, som jeg regner med at fodre op Very Happy

Spøg til side. Fedt at Synspilaerne er i gang. Hvor store er de efterhånden? Og hvad betyder det for resten af beboerne? Så vidt jeg husker går de jo sammen med de store Bocourtier og den hidsige Argentea han.

Mvh Aladin
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Empty
IndlægEmne: Sv: Amphilophus longimanus i en hyggelig stund.   Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Icon_minitimeTors 22 Apr 2010 - 9:21

De 2000 L er en blanding af nye og gamle akvarier. 325´eren med Metriaclima zebra bliver fri, det øverste "show 720´er", bliver lavet om til salgsakvarie, og så skal jeg have et 250´er ind, samt et på 742,5 L. Små 2000 L ekstra at boltre sig på cheers
.... og så selvfølgelig 750´eren inde i stuen, der bliver lavet om fra malawi til amerikanere.

Synspilum er omkring 11-12 cm, og har valgt at lægge æg i en hule i baggrunden. De er omkring 10 cm fra den store bocourti hans hule, men det ser alle parter nu ud til at være ligeglade med.... det kan jo selvfølgelig ændre sig, når/hvis ungerne bliver fritsvømmende Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. 2948
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
beltt




Antal indlæg : 63
Join date : 12/01/10

Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Empty
IndlægEmne: Sv: Amphilophus longimanus i en hyggelig stund.   Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Icon_minitimeTors 22 Apr 2010 - 9:48

Hvad med nogle korte filmklip af dine akvarier? Det ville være fedt for os der ikke bor lige i nærheden.
Bliver spændende at se hvornår Heterospilaerne bliver kønsmodne. Tror mine er lige så store som dine Synspilaer, så man kan jo håbe. Tror bare de skal have noget mere ro end de har nu...

Mvh Aladin
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Empty
IndlægEmne: Sv: Amphilophus longimanus i en hyggelig stund.   Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Icon_minitimeTors 22 Apr 2010 - 10:03

Jeg aner ikke, hvordan jeg tager filmklip, men det må jeg jo finde ud af Very Happy

Det må være op over med heterospila, da de andre generelt har været fra 7-8 cm+, når de har ynglet første gang.
Det afhænger selvfølgelig også af dit foder. Jeg undlod OSI - Marine flakes i en lille månedstid, efter at der var blevet stillet spørgsmålstegn ved sundheden af det i en anden tråd på C.dk. I den måned, synes jeg, at aktivitetsniveauet faldt, farverne falmede lidt, og antallet af ynglende par var også mindre (pånær carpintis og octofasciatus.... de yngler uanset hvad). Nu har de fået Marine flakes i 3 uger, og jeg kan allerede se en forbedring i farverne og aktiviteten, og flere ynglende par (amarillo, steindacneri, longimanus, synspilum, margaritifer (robetsoni), sajica), som stoppede yngleriet i perioden uden Marine flakes. Nu vil jeg så se, om de kan holde til at få den nuværende blanding i lang tid af gangen. Umiddelbart ser det lovende ud.... også for den store bocourti han Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Empty
IndlægEmne: Sv: Amphilophus longimanus i en hyggelig stund.   Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Icon_minitimeTors 22 Apr 2010 - 10:11

Synspilum og longimanus havde ikke ynglet, inden jeg droppede Marine flakes, men kom igang efter, at jeg introducerede det i fodret igen.... tilfælde? Måske Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Empty
IndlægEmne: Sv: Amphilophus longimanus i en hyggelig stund.   Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Icon_minitimeLør 24 Apr 2010 - 0:34

Her til aften gik Heros sp. "rot keil" igang med at lægge æg i 720´eren for første gang. De har en meget speciel adfærd; de flygter væk fra æggene hver gang, jeg kigger ind til dem..... hvor store chancer har de æg lige? Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. 2948
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Empty
IndlægEmne: Sv: Amphilophus longimanus i en hyggelig stund.   Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Icon_minitimeLør 24 Apr 2010 - 1:05

Okay.... så har jeg lært noget nyt her til aften.

Longimanus æggene er klægget, og larverne vibrerer nede i sandet/gruset. Der sidder stadigvæk friske og skimlede æg på modulet, så jeg stak snuden helt ind i glasset for at se bevægelse i de sidste æg. Der var intet.... men okay, der var jo også mange larver nede i bundlaget. Jeg lægger så mærke til, at hunnen begynder at æde de skimlede æg..... troede jeg. Hun tager faktisk 1-2 friske æg i munden, svømmer ned til bundlaget og spytter larver ud!!!! Hvad jeg kan se af, så tager hun hele æg i munden, "afkapsler" dem i munden, og spytter laverne ud...... det var jeg ikke klar over, at de gjorde. De skimlede æg har hun ikke rørt endnu, men det kan være, at det bliver den sidste rengøring? Hun er i gang i skrivende stund, men jeg kan ikke tage billeder af det, da jeg ikke har en makrolinse Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. 107245

Vildt facinerende at følge cheers

... jeg skriver hunnen, selv om jeg faktisk ikke har tjekket, om det er hende eller hannen. Jeg konkluderer bare, at det er hunnen Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Empty
IndlægEmne: Sv: Amphilophus longimanus i en hyggelig stund.   Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Icon_minitimeLør 24 Apr 2010 - 1:13

Ikke en jorddisk Chance, de æder dem selv eller også gør andre det. lol!

Jeg købte i sin tid de sidste sølle 4 stk Heros sp. rot keil af Tonny Brandts (fra Vorbasse ) førstes gangs opdræt, og fik dem fodret op til fine Heros, og det artede sig sådan at der blev 2 hunner og en han tilbage. De ynglede som rotter, for når hannen havde været i lag med den ene hun, gik han i lag med den anden, så der var yngel hver 3 uge.

Der var på det tidspunkt ikke så mange Heros af den type i handlen, og der var en der søgte dem over hele landet, så jeg tilbød at opdrætte nogle til ham, og det lykkedes, men jeg måtte suge dem op med en slange, for ellers blev de ædt af forældrene.
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Empty
IndlægEmne: Sv: Amphilophus longimanus i en hyggelig stund.   Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Icon_minitimeLør 24 Apr 2010 - 8:43

Ja, de er ret elendige forældre generelt, men ligefrem at flygte fra æggene, så er grænsen for dårlig forældreskab vist nået lol!

De tre store par, jeg havde i 900´eren, var dog noget bedre. Der holdt ungerne indtil de begyndte at gå tur med dem. Det var helt okay, men ungerne skulle suges op for at blive til noget.

I går aftes, da lyset skulle slukkes, opdagede jeg fritsvømmende unger fra Neetroplus nematopus, så der blev suget nogle op. Det er en hyggelig fætter, der slår en proper næve overfor sine meget større samboere, men alligevel har den sin charme Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Empty
IndlægEmne: Sv: Amphilophus longimanus i en hyggelig stund.   Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Icon_minitimeMan 26 Apr 2010 - 12:13

I går aftes, da jeg kom hjem efter katteudstilling, mødte et meget bizart blik mine øjne i akvariet med longimanus.

Larverne var væk. Hannen og hunnen stod trykket i hjørnet, hvor de tidligere havde æggene, og hannens kæbe var blevet skæv.
I midten af akvariet lå en Geophagus steindachneri han, hvor halvdelen af hovedet var væk. Bugen var ikke rørt, så den havde ikke været død længe.

Ovenpå de kunstige trærødder stod så den blå krebs (lidt over 15 cm lang) med udspilede klør. Han/hun kommer normalt kun ud, når der bliver fodret, hvilket jeg ikke havde gjort siden fredag aften. Hele scenariet ligner, at krebsen har været på "killing spree", men det er ikke noget, jeg har oplevet før.

Longimanus blev flyttet over i 750´eren, og har det fint i dag. Jeg vil holde øje med krebsen, og dukker der andre døde fisk op med manglende hoveder, så ryger den på grillen...... det fis gider jeg ikke Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. 704381 Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. 704381 Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. 704381
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Empty
IndlægEmne: Sv: Amphilophus longimanus i en hyggelig stund.   Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Icon_minitimeFre 7 Maj 2010 - 13:15

Det tog ikke lang tid før parret havde fundet sig til rette i deres nye omgivelser Very Happy





Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Empty
IndlægEmne: Sv: Amphilophus longimanus i en hyggelig stund.   Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Icon_minitimeSøn 9 Maj 2010 - 23:34

Små larver her til aften, og der pusses og nusses Very Happy







Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Empty
IndlægEmne: Sv: Amphilophus longimanus i en hyggelig stund.   Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Icon_minitimeSøn 20 Jun 2010 - 15:44

Parret er umådeligt gode forældre. De lægger æg hver 1½-2 uge, og hver gang kommer der fritsvømmende unger ud af det. Størrelsesmæssigt ligger forældrene i den lille ende i akvariet, men kan alligevel styre de andre uden synlige skader. De er den helt store underholdning i akvariet cheers





Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Lars

Lars


Antal indlæg : 82
Join date : 21/06/09
Age : 63
Geografisk sted : Løgten, Århus

Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Empty
IndlægEmne: Sv: Amphilophus longimanus i en hyggelig stund.   Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Icon_minitimeMan 21 Jun 2010 - 0:36

Hej Ole,

Tillykke med familieforøgelsen. Det var da en pænt stor flok - skal de tages fra, eller er det ren terapi for forældrene (og dig)?

Hilsen
Lars
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Empty
IndlægEmne: Sv: Amphilophus longimanus i en hyggelig stund.   Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Icon_minitimeMan 21 Jun 2010 - 22:27

Jeg tog fra for en lille månedstid siden, så det er ren terapi nu Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Sponsoreret inhold





Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Empty
IndlægEmne: Sv: Amphilophus longimanus i en hyggelig stund.   Amphilophus longimanus i en hyggelig stund. Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Amphilophus longimanus i en hyggelig stund.
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Amphilophus margaritifer i leg!!!

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Amerika-
Gå til: