Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 pludselig svæv og uklar vand??

Go down 
+2
Unimati
lindum
6 deltagere
Gå til side : 1, 2  Næste
ForfatterBesked
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeTors 6 Maj 2010 - 0:47

mit akvarie har fungeret fint længe. har filter i 2 moduler. den ene trukket af et 1000 l/t den anden med 600 L/t . godt nok har jeg pga. konfirmation ikke holdt akv. som sadvanligt. men pludselig (føltes det) var frontruden totalt groet efter i brunalger. jeg skkiftede vand. rensede ruden. der var self meget svæv fra ruden i baljen. men stadig meget svæv og uklart. skiftede vand igen 2 dage efter. satte nyt filtervat i. men er stadig uklart med svæv???? tænker om der er noget falsk indsugning i filtermodulerne? fatter ik svævet da jeg bruger meget vat. og at det fungerede perfekt før det pludseligt skete. vandværdier ok..... spookie gode rod mange tak

ps! godt nok havde jeg lige før sat nye moduler i flyttet lidt rundt... men burde ik ha indflydelse
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeTors 6 Maj 2010 - 1:07

Det lyder som infusorier. Er det en form for grå/hvid svæv?
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeTors 6 Maj 2010 - 1:12

narj... ser bare ud som om filteret ik tager en dart fra??? men det har jo virket.. og helt nyt vat i nu. den hvide fine denne gang. mærkeligt......filtrene burde jo nappe svævet og det burde blive hængende i vattet. synes det startede med jeg fik total brunalger.... men har skiftet sindssygt meget vand den sidste tid. men stadig svæv.. fatter nadaaaaaaaaaaaa
Tilbage til toppen Go down
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeTors 6 Maj 2010 - 1:13

hmmmm alle muligheder er jo åbne.. hvis det er infusorier.hva gør jeg mod det? og hva kommer det af/fra?? aldrig oplevet det før i ja, 30 år ....
Tilbage til toppen Go down
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeTors 6 Maj 2010 - 1:18

har hentet mine briller, måske er det grå/hvidt svævet...... spookie synes jeg. men er jo ow gammel. men træls . ville jo gerne ha taget pics osv.. men kan faktisk knap se baggrunden :-(
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeTors 6 Maj 2010 - 1:51

Jeg mener, at infusorier er noget, der altid er i akvarierne..... bare ikke i så store mængder, så man kan se dem. En "eksplosion" kan komme af ekstra næring (flere fisk) eller manglende vandskifte. En hurtig måde at slå dem ned på er UV (bruger jeg selv), men jeg har læst, at hyppige vandskifte også kan.... det har jeg bare ikke haft held med.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeTors 6 Maj 2010 - 1:55

hmmmmmmmmmm har surfet lidt. nogle siger masser af vandskift andre siger det ik virker.. salt bliver nævnt. mørklægning etc men de modsiger hinanden. har sgu datte råd til uv filter i wolle....... må dæleme da være en anden måde????
Tilbage til toppen Go down
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeTors 6 Maj 2010 - 2:00

hvor har du fået dit UV system?? er da ow grim såen fætter i baljen... skal den bare køre en overgang?
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeTors 6 Maj 2010 - 9:42

Brok, brok, brok..... jeg har en, du kan låne Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeTors 6 Maj 2010 - 10:09

Ole min væææææææææææææææn du ved det ligger mig oooohh så fjernt at brokke mig...... Basketball
hmmm måske jeg sku prøve din UV fætter..... har godt nok aldrig prøvet så tåget vand. må skære lidt ned på fiskebestanden tror jeg. fodrer ikke ret meget.....
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeTors 6 Maj 2010 - 10:13

Jeg fik problemet i en 530´er, hvor der kom 20 nye fisk i. UV´en på og 2 dage senere var de væk, så det er effektivt Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeTors 6 Maj 2010 - 11:16

hmmm lyder effektivt. så må vi finde en dag jeg kan komme og låne den sunny
Tilbage til toppen Go down
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeTors 6 Maj 2010 - 13:11

Ved mig har jeg haft samme problem, jeg brugte varmt vand til at temperere vandet ved vandskift, jeg gik så over til at skifte udelukkende med koldt vand, og den grå tåge var væk.

Måske det kunne være problemet ved dig også?
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeTors 6 Maj 2010 - 13:18

Det tror jeg ikke. Jeg har skiftet med tempereret vand i 25 år, og infusorierne er altid opstået, hvis jeg har kommet flere fisk i akvariet, eller er begyndt at fodre hårdere. Pt. har jeg problemet i et 325´er i biksen, hvor der kun går C. bocourti..... de er fanatiske grøntædere, så alle røde piller og flager bliver liggende tilbage = stor forurening i akvariet. Problemet var ikke tilstede, da der gik nogle sajica sammen med dem.... de klarede de "kødholdige" ingredienser i foderet.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeTors 6 Maj 2010 - 13:39

Det har du sikkert ret i, men varmt vand kan være meget forskelligt i klarhed alt efter hvor man bor, og efter hvad jeg har forstået er det et gråt svæv der er kommet efter vanskift, og det kan i visse tilfælde komme med det varme vand.

Men nu er det jo slet ikke sikkert han bruger varmt vand. lol!
Tilbage til toppen Go down
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeTors 6 Maj 2010 - 14:57

jeg skifter kun kold vand... har lige været oppe ved Wolle og låne UV filter. er sat til så må vi se. forløbig tak Ole... sunny
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeTors 6 Maj 2010 - 17:39

Har oplevet det samme her i en 720'er. Efter flere år kom der pludseligt hvidt svæv i vandet helt ude af det blå. Ingen ændringer var foretaget. Modulerne
lå usynlige inde bag en tåge af et eller andet ubestemmeligt.

Gentagne vandskift olign. hjalp ikke (skifter altid med temp. vand) Til sidst gav vi op, og købte et lille UV filter, til en pris af ca. kr. 478,00. Undskyld, beløbet
kan bestemt være stort nok for mange, det er ikke sådan ment. Men havde ikke lige sådan en FLINK forhandler i baghånden Basketball

På med den i en uges tid, og pist væk var svævet. Det er iøvrigt aldrig kommet igen. Det er lidt over 1 år siden.

Forleden opdagede jeg, at vores 960 L baggrundsfilter var en anelse "nasset" Vandstanden i kammeret hvor "powerdimserne" befinder sig, var faretruende lav.
Kim blev sat på opgaven (rensning af svamen i forreste kammer) Jeg kan love for, at de få liter vand fiskene befandt sig i, blev lortebrun. På trods af det, var
vandet klaret fint op, et par timer efter vandskiftet. Så algerester, filtersnask og lign. plejer ikke at give dette hvide svæv, man ligepludselig kan blive ramt af.

Håber UV filtret hjælper Steen. Lad os endelig få en tilbagemelding.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeTors 6 Maj 2010 - 18:16

Unimati skrev:
Jeg fik problemet i en 530´er, hvor der kom 20 nye fisk i. UV´en på og 2 dage senere var de væk, så det er effektivt Very Happy

Det må være et kraftigt UV, hvis det kan få 20 fisk til at forsvinde på 2 dage pludselig svæv og uklar vand?? 16738 pludselig svæv og uklar vand?? 16738 pludselig svæv og uklar vand?? 16738 pludselig svæv og uklar vand?? 16738
Tilbage til toppen Go down
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeTors 6 Maj 2010 - 18:29

Gerner skrev:
Unimati skrev:
Jeg fik problemet i en 530´er, hvor der kom 20 nye fisk i. UV´en på og 2 dage senere var de væk, så det er effektivt Very Happy

Det må være et kraftigt UV, hvis det kan få 20 fisk til at forsvinde på 2 dage pludselig svæv og uklar vand?? 16738 pludselig svæv og uklar vand?? 16738 pludselig svæv og uklar vand?? 16738 pludselig svæv og uklar vand?? 16738


Ja modellen mindre, havde nok været at foretrække. pludselig svæv og uklar vand?? 16738 pludselig svæv og uklar vand?? 16738 pludselig svæv og uklar vand?? 16738
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeTors 6 Maj 2010 - 19:17

Gerner og Thomas - kan I så opføre Jer ordentligt. Vi forsøger jo at være seriøse i den her debat pludselig svæv og uklar vand?? 16738 pludselig svæv og uklar vand?? 16738 pludselig svæv og uklar vand?? 16738 pludselig svæv og uklar vand?? 211905 pludselig svæv og uklar vand?? 265179
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeTors 6 Maj 2010 - 19:37

pludselig svæv og uklar vand?? 931820 pludselig svæv og uklar vand?? 913316 pludselig svæv og uklar vand?? 12557 pludselig svæv og uklar vand?? 507149 pludselig svæv og uklar vand?? 967887 ..... og de er ikke engang dækkende nok.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeFre 7 Maj 2010 - 13:48

Ja Ole, du må på endnu en jagt efter flere smilyes så vi har nogle flere der passer til situationen lol!

Lidt seriøst - tror jeg nok. Fandt denne debat, hvor det umiddelbart kunne hænge sammen med, en for grundig rengøring af af filter/pumper.

http://cichlids.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=292637#SiteEnd - se evt. billede af akvariet debatten handler om til sidst.

Måske har det noget, at gøre med udskiftningen af filtervattet, som du foretog, efter at vandet stadigvæk virkede grumset efter afrensning af ruderne??
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeFre 7 Maj 2010 - 14:12

vandet var lige så grumset før og efter skift af filtervat. men det har fungeret perfekt. troede først det var filtermodulerne der måske var begyndt at tage vand ind fra oven. så vandet ikke kom gennem filteret. men det var det ikke. ser ud til det er startet samtidigt med et voldsomt brunalge opblomstring.. har nu nok for mange fisk. måske fodret for meget ? men ved det ikke. ser jo mærkeligt ud alt det støv og svæv i vandet ikke bliver taget af filteret. men som sagt tror det er kommet af at algerne er blomstret voldsomt op....
nu er der UV på. så må vi se
Tilbage til toppen Go down
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeLør 8 Maj 2010 - 23:14

hmmmmmm da jeg ikke synes der der er sket en dyt i baljen. slukkede jeg UV filtret.. åbnede UV igen og tændte. lampen lyste ikke, men var varm... mon ik det vil sige pæren er brændt færdig??? mener da den skal lyse? det gjorde min gamle i havedammen... smutter ud og henter en ny pære imorgen, så må vente med opdate
Tilbage til toppen Go down
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeLør 8 Maj 2010 - 23:18

har nærstuderet lampen med briller. ser altså ikke ud til der er brændt nogle tråde over i pæren.. nogen der har forstand på UV ???
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeSøn 9 Maj 2010 - 0:34

Jeg mener, at jeg en gang har fået at vide, at en pære som ikke kunne lyse, var i stykker. Monstro ikke også at det gælder en UV-lampe? pludselig svæv og uklar vand?? 55835

Kig forbi. Jeg har en kørende på 530´eren, som du kan låne. Den virker ihvertfald Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeOns 19 Maj 2010 - 23:52

vandet er nu med Uv ´s hjælp blevt mere krystal klart end jeg nogensinde har haft. men men har nu fåer bugvatter i baljen, og kæmper med det i øjeblikket. vi må se hvordan det går...er kørt lidt træt i uheld pt
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeTors 20 Maj 2010 - 12:44

lindum skrev:
vandet er nu med Uv ´s hjælp blevt mere krystal klart end jeg nogensinde har haft. men men har nu fåer bugvatter i baljen, og kæmper med det i øjeblikket. vi må se hvordan det går...er kørt lidt træt i uheld pt

Super med vandet,øv med fiskene.
Har du nogen fornemmelse af at fiskene er blevet syge pga.UVen ? eller tror du det var kommet alligevel?

god bedring med fiskene
Tilbage til toppen Go down
lindum




Antal indlæg : 420
Join date : 08/06/09
Age : 62
Geografisk sted : viborg

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeTors 20 Maj 2010 - 19:15

aner det ikke gerner..... er træt af det. har været uheldig at få bugvatter 3-4 gange på et år. mister jo næsten lysten...... bruger ik medicin. håber bare de klarer den. så må vi se..... men for sulan noget klart vand. bliver vist nød til at købe en alge killer til at sætte indvendig hvis jeg er heldig at ha flere fisk om et stykke tid...
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitimeSøn 23 Maj 2010 - 11:22

Øv med fiskene. Hvordan går det med dem i dag?

Det er ret vildt, hvor klart vand man får med UV. Hvis du kun har et akvarie, så kan du godt køre med UV. Har du to akvarier ved siden af hinanden, så skal du køre med UV i begge, da det ene ellers vil se møg beskidt ud pludselig svæv og uklar vand?? 2948
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Sponsoreret inhold





pludselig svæv og uklar vand?? Empty
IndlægEmne: Sv: pludselig svæv og uklar vand??   pludselig svæv og uklar vand?? Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
pludselig svæv og uklar vand??
Tilbage til toppen 
Side 1 af 2Gå til side : 1, 2  Næste
 Lignende emner
-
» mine baljer 660 25 og 15 liters
» Vand tester
» vand og fisk :)
» hjælp....grumset vand
» 900l sukker vand

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Generelt-
Gå til: