Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Hvornår vi undlader at fodre vores malawier.

Go down 
2 deltagere
ForfatterBesked
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Hvornår vi undlader at fodre vores malawier. Empty
IndlægEmne: Hvornår vi undlader at fodre vores malawier.   Hvornår vi undlader at fodre vores malawier. Icon_minitimeLør 6 Jun 2009 - 22:38

Vi anvender nogle få guidelines, når det gælder fodring af vores malawier. Det skal lige siges, at vi går med livrem & seler hvad angår fiskene, men better safe than sorry.

Nye malawier i akvariet:
Når der kommer nye malawier i akvariet, fodrer vi ikke i minimum 3 dage efter af to grunde:

1. Fodrer man de nye fisk for hurtigt, kan man risikere at balancen i akvariet ryger sig en tur. Afføringen fra sidste fodring vil hæve bakterieniveauet i filteret uden den store risiko for nitritforgiftning. Efter 3 dage starter vi ud med meget lidt foder, og trapper gradvist op i løbet af de første 1½-2 uger. Vil vi være helt sikre på ikke at få nitrit, så hælder vi filterstarter (AquaLife eller Easy Life FFM...... alt efter, hvad vi først får fat i) i akvariet sammen med fiskene. Vi anvender næsten altid filterstarter.

2. Malawier skal ofte bruge nogle dage til at finde revirer og danne hele hierakiet i akvariet. I det forløb vil nogle blive trynet/stresset, og fodrer man en stresset malawi, får den højest sandsynligt bugvattersot. Normalt starter vi med minimal fodring efter 3 dage, og trapper gradvist op på foderet over den næste uges tid.


Omrokering i akvariet:

Når du omrokerer sten/dekorationer i dit akvarie, risikerer du at ødelægge alle revirerne, og fiskene skal derfor starte helt forfra med at danne hierakiet. Som tidligere nævnt venter vi derfor med at fodre dem, indtil de er faldet til ro igen, og hierakiet er dannet. Vi venter normalt omkring 3 dage med fodringen.
Du kan med fordel omrokere hele akvariet, hvis du en dag vil sætte flere malawier derned, da alle så starter på lige fod. Omrokerer du ikke akvariet, inden du kommer nye mbunaer i, er der stor risiko for at de bliver slagtet..... eller de bliver jaget op i hjørnet af akvariet lige under vandoverfladen. Der vil de så stå og være stressede, og fodrer du.... ja så er det = sot.


Vandskifte:

Vandskifte giver et udsving i vandværdierne, og du kan risikere at en enkelt eller flere fisk, bliver stressede af det. Stressfaktoren forsvinder dog ret hurtigt, men vi fodrer aldrig den dag, vi skifter vand (verken før eller efter vandskiftet). Dagen efter et vandskifte får de normal fodring.

Generel pillen/nussen ved akvariet:
Hvis du på nogen måde piller rundt i akvariet, må du heller ikke fodre den pågældende dag. Det gælder også, hvis du f.eks. skraber alger af frontglasset. Risikoen for at du stresser en enkelt eller flere fisk er tilstede, og derfor bør du vente med at fodre til dagen efter, du har rodet rundt i akvariet.

Trafik foran akvariet:
Har der været meget trafik foran akvariet en dag, bør du lige kigge på dine fisk i 5-10 minutter inden fodring, og fremstår bare én fisk trykket/stresset af det, så må du ikke fodre. Én stresset fisk ud af 1000 er nok til at der er sot i akvariet.

For højt nitratniveau:
Overhold dine vandskifte på minimum 1/3 hver 14. dag og gerne hver uge. For højt nitrat stresser også fiskene.... jo renere vand, jo bedre

Rolig nu.... det er ikke en videnskab:
Nu tænker du nok "Jamen, malawier skulle jo være robuste". Det er de også, og holder du dem med sund fornuft, og giver dem en masse fred, så kan du næsten slå dem i hovedet med en skovl, og de vil bare have mad Very Happy

... og lige på falderebet. I min verden skal mbunaer IKKE have frostfoder. Det ville jeg kyle i skraldespanden, og istedet fordre med lidt agurk, når der skal være fest i gaden.

Efter vi begyndte at passe vores fisk efter ovenstående guidelines, er antallet af sot faldet drastisk. Fiskene vokser naturligvis ikke så hurtigt, men det virker til at de bliver meget mere harmoniske og flotte i farverne..... Et tilfælde? Måske Cool

Hvilke overvejelser har I selv gjort vedr. fodringen af jeres malawier, og har det haft nogen indflydelse på jeres fisks trivsel?
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Hvornår vi undlader at fodre vores malawier. Empty
IndlægEmne: Sv: Hvornår vi undlader at fodre vores malawier.   Hvornår vi undlader at fodre vores malawier. Icon_minitimeSøn 7 Jun 2009 - 21:58

Hejsa

Vores erfaringer er lidt anderledes. Det kommer dog lidt an på hvilke fisk der er tale om. Er det velindkørte trygge fisk, har vi egentlig ikke taget så store hensyn til, om der blev fodret før eller efter omrokering/vandskift/ruderensning i akvariummet.

Jeg mener der er stor forskel på diverse arter, og selv inden for arterne. Hos en akvarist opfører den samme art sig forskelligt fra, hvordan den opfører sig hos en anden. Jeg mener det er individuelle væsener, som reagerer forskelligt i forhold til de set-ups akvaristen tilbyder dem.

Hos os bliver nyindkøbte fisk sat i karantæne, hvis de skal sammenføres med andre fisk senere, og bliver ikke fodret de første par dage. Derefter forsigtig opstart - helst med foder fra sælger. Derefter langsom tilvænning til vores egne foderblandinger. Skal de ikke sammenføres med andre - ja så går de i deres fremtidige hjem fra start, men opstarten med foder er den samme.

Der hvor vi afviger mht fodring, er ved vandskift/omrokeringer osv. Da vi havde Mbunaer var det ikke noget problem. Hos vores utallige fritsvømmere og sandsild vi efterhånden har haft gennem fingrene, har det aldrig været et problem, at være nede og rode hos dem. Selvfølgelig rodes der med forsigtighed, men jeg har sagtens kunne omlægge store stensætninger i timevis, i forbindelse med vandskift, og foretaget fodring et par timer efter.

Ved tilsætning af nye fisk til eksisterende flokke, har vi altid foretaget en omrokering af dekorationen. Den behøver ikke være særlig stor, et par sten flyttes, det har her hos os været nok til, at bryde eventuelle hierakier. Til gengæld har vi godt kunne finde på at fodre i forbindelse med sammensætning. Det har taget interessen fra de nytilkommne, især hvis det er mindre fisk der er tale om. De gamle har på den måde været fuldt optaget af, den altafgørende føde vi tildeler dem, og det går først senere op for dem, at nye interessante individer, har invaderet deres enemærker.

Men ovenstående er kun sådan som vi har gjort og gør tingene med vores Malawi. Til gengæld kender jeg vores fisk rigtig godt, og ved hvilke fisk som måske er mere sarte end andre. Man lærer hurtigt at læse sine fisk, og ved hvad der virker som en stressfaktor, og hvad man skal undgå. Til gengæld har vi tidligere haft et par kuld Lethrinops under opfodring, og disse små unger op til 4 cm. store, begravede sig simpelthen i sandet under vandskiftene. Ved godt det er et sidespring, fra det med fodring, men på den konto har vi mistet lidt yngel, simpelthen fordi de glemte at komme op af sandet igen, og vi ikke var opmærksomme på problemet i starten.

Men tager vi en fisk som Placidiochromis electra, så er vores helt tossede under vandskift og bundrensning. De står simpelthen i stime/kø for, at få sand kastet ned over kroppen. De er ligefrem i vejen når bunden renses. Vores Mbunaer havde nøjagtig samme adfærd. At rode i vores Malawi akvarier, har umiddelbart aldrig været en stressfaktor hos vores fisk, undtagen hos den omtalte Lethrinops yngel.

Jeg vil så sige, at efter vi for alvor er gået ind i de 2 lidt specielle Tanganyika arter vi holder pt. så har jeg fået øjnene op for at arterne er forskellige. Der kan man virkelig tale om nervøse/stressede fisk, og alt hvad jeg hidtil har gjort mig af erfaringer med Malawierne, har jeg godt kunne pakke sammen mht. Tangaerne. Det er en helt anden boldgade. Mente helt klart, at de nok skulle lære det ligesom Malawierne. Fik den nedslående melding, at det kunne jeg godt glemme alt om, med de fisk vi havde valgt. Men her 2 år efter opstarten med dem, hvor de er ved at være fuldvoksne, er det eterhånden lykkedes mig, at få et tåleligt forhold til disse fisk.

De er nu efterhånden så trygge, at vi kan foretage vandskift og bundrensning, uden at de er ved at springe ud af deres akvarier. Derfor mener jeg efter de erfaringer vi har gjort os med Tangaerne, at fiskene er individuelle efter art. Der er vores Malawi fritsvømmere og sandsild altså noget nemmere, at have med at gøre i det daglige.

Men så mange års erfaring har vi trods alt ikke, så vi kunne måske være uheldige og rende ind i problemer på et tidspunkt, hvis vi ikke passer lidt bedre på, og måske følger rådet mht fodring før/efter vandskifte/omrokering i akvarierne.

Mht frostfoder til Mbuna. Hvad så med rejemix specielt sammensat til grøntspisere? Vi har tidligere anvendt rejemix til Mbunaerne uden problemer. Jeg har dog altid valgt at optø mixen inden fodring, så reelt er det jo ikke frossen.
Mvh
Yvonne
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Hvornår vi undlader at fodre vores malawier. Empty
IndlægEmne: Sv: Hvornår vi undlader at fodre vores malawier.   Hvornår vi undlader at fodre vores malawier. Icon_minitimeTirs 9 Jun 2009 - 0:03

Puha Yvonne. Godt at du fatter dig i korthed, ellers kunne jeg da ikke følge med Hvornår vi undlader at fodre vores malawier. 14197

Du har helt ret i, at der er kæmpe forskel på den individuelle fisk. Både hvad angår aggressioner men især også, hvor modtagelig den pågældende fisk er overfor stress og ydre påvirkninger.
I vores hobby tror jeg faktisk at det er ret atypisk, at folk kender deres fisk så godt som du f.eks. gør. Der sker normalt en relativt stor udskiftning i bestanden af fisk hos folk, og egentligt tror jeg, at mange har deres fisk gående lige så lang tid som jeg f.eks. har i butikken (langt de fleste af mine fisk har jeg gående i 6-12 måneder i butikken, inden de bliver solgt). I den tid kan jeg ikke prale af, at jeg kender mine fisk til punkt og prikke.
De ovennævnte guidelines er også myntet på "almindelige" akvarister, der har en normal udskiftning af fiskene, hvis du forstår mig? At jeg så også anvender samme guidelines i mine stueakvarier (hvor jeg har haft de samme fisk i 1½-2 år nu), er kun fordi jeg aldrig nogensinde roder nede ved dem. Faktisk har jeg aldrig fjernet alger fra frontglasset på de to akvarier... he he, og malawierne får et vandskifte hvert halve år eller deromkring (det kører med nitratreducerende sump). Dvs. de går helt i koma, når jeg roder rundt ved vandskiftene, da de slet ikke er vant til at jeg vil ae dem Laughing

Et andet aspekt jeg har glemt at nævne i mit indlæg er, at jeg har ekstremt meget luft i mit postevand. Under og lige efter et almindeligt vandskifte er akvariet helt hvidt af pico små bobler, og det skræmmer fiskene..... ser det ihvertfald ud til. Det er nok også derfor jeg aldrig har forstået folk, der mente, at deres fisk var glade for vandskiftet. Mine har sådan set altid hadet det.... he he.

Men super at høre om dine erfaringer, og jeg tager dem helt sikkert til mig, og vil garanteret også adoptere noget af din tankegang i nogle af mine akvarier. Jeg er nok for forsigtig Wink

Vedr. frostfoderkommentaren, så var den myntet på artemia, cyclops osv. Uanset hvor grønt et grøntfoder du kan finde (altså tørfoder), så er indholdet af fiskeproteiner ret højt, og det bør i min verden stille malawiernes behov for protein. Ingen grund til at tilføre mere, hvis du spørger mig. Jeg har dog aldrig selv prøvet rejemix, så det kan jeg ikke udtale mig om.
I sin tid foderede jeg mine amerikanere løbende med frostfoder, men flere gange glemte jeg, at det stod til optøning på lampen. Det lugter sådan set lidt underligt efter et par dage, så nu er frostfoder vist bare bandlyst i hjemmet generelt lol!
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Hvornår vi undlader at fodre vores malawier. Empty
IndlægEmne: Sv: Hvornår vi undlader at fodre vores malawier.   Hvornår vi undlader at fodre vores malawier. Icon_minitimeTirs 9 Jun 2009 - 18:39

Yep - du ved hvor svært jeg har det, med at fatte mig i korthed lol! Hvis jeg en dag blev ekspert i det, ville du jo bare blive frygtelig bekymret og tro jeg var blevet syg. Den slags vil jeg ikke udsætte dig for. Razz

Jeg var faktisk ved at spørge, om dine anbefalinger eventuelt var tiltænkt de akvarister der netop er/holder fiskene som du beskriver. Altså bla. set ud fra hvordan I har fiskene gående i forretningen, eller hvis man skifter fiskene ud tit. Måske er det atypisk, at man har de samme fisk i flere år, når vi taler cichlider generelt. Der er stor udskiftning rundt omkring. Jeg synes selv, at vi har skiftet en stor del af vores fisk ud, før vi fandt frem til dem vi gerne vil satse på i årene fremover.

Så det er klart at det spiller ind, hvor længe man har dem gående, og hvad man vænner dem til. Det er jo fuldt forståeligt, at hvis man aldrig, eller meget sjældent er nede og rode, så vænner de sig selvfølgelig ikke til det, og panikker hvis man en dag stikker poterne ned. Jeg ved godt, at der er mange som aldrig er nede og rode i akvarierne. Men ved hvert andet vandskift hos os, slamsuger vi bunden og algerne bliver fjernet fra ruderne. Ellers ville Kim aldrig kunne tage et billede, som JEG er tilfreds med, af en af vores fisk haha.

Derudover har vi bla. pga. udskiftninger i bestandene og at yngel/ungfisk er vokset til, i flere omgange været nødsaget til at flytte fiskene rundt imellem akvarierne, og dermed været nød til at ændre f.eks. bundlag og opsætninger, så de passer til de fisk der går der. Så vores fisk er vant til lidt af hvert.

Mht. vandpåfyldning bruger vi en Gardena vandpistol, som kan indstilles i flere niveauer, fra hård til mere blød/diffus udblæsning. Der blæser vi simpelthen vandet ned, så der kommer masser af luft ned i vandet. Det er fiskene også græsk katolske overfor. Dengang vi havde Mbunaer og også vores Tropheus, svømmede de simpelthen ind og ud af disse luftbobler og vandstrålen. Vores sandsild og fritsvømmere står som regel bare og glor opmærksomt ca. 5 cm fra strålen, og en gang imellem tager de lige en tur ind og ud af strålen. Selvom de kan svømme næsten 2 meter væk i den anden ende, skal de absolut være med, og se hvad der sker.

Så at dine reagerer på bitte små luftbobler efter et sjældent vandskift viser jo netop, at de er vant til at leve i fred og ro uden utidig indblanden fra din side, og reager efter min mening helt som jeg tænker mig de bør gøre. De er nok langt mere naturlige i deres adfærd, end vores tilvænnede "cirkusfisk", som jeg til gengæld ville blive meget bekymret for, hvis de ændrede adfærd. Selvfølgelig kan jeg ikke med sikkerhed vide om, den måde vi gør tingene på ikke stresser fiskene. Men synes alligevel at kunne læse, at sålænge de ikke står trykket i et hjørne, taber farverne, eller pisker forskræmte rundt så tror jeg altså, at de er rimelig uimponerede af hvad vi foretager os.

Som du siger, så er risikoen for sot stor, hos stressede fisk, eller hvis der sker ændringer i de forhold de er vant til.

Så jeg vil også gerne advare imod, at andre går ud og forsøger sig med de ting som vi gør, hvis man IKKE har fisk som er vant til den slags. Det har måske i mit første indlæg lydt som om, at det bare er noget vi har gjort fra dag et, men sådan er det nu ikke. Det kræver langsom og stille tilvænning, og hvis der er kommet nye fisk til, så starter jeg stille og roligt forfra, men de bliver nu hurtigt smittet af de "gamle" tillidsfulde fisk's adfærd. Har man som Ole af forskellige årsager (f.eks specielle filtreringsteknikker) eller simpelthen ikke ønsker det, behov for at kunne rode i sine akvarier med bundrensning osv, så lad vær med at gøre det. Men hvis man har behovet, så tror jeg at de fleste Malawier kan tilvænnes, hvis man gør det på den rigtige måde.

Samtidig vil jeg også sige, at jeg inden jeg foretager en fodring altid "læser" fiskene et par sek. inden jeg fylder i bøtten på dem. ER der nogle af dem som ikke kommer til forruden på et splitsekund, så vil jeg helt klart lige kigge lidt ekstra på dem, for det ville være en total unaturlig adfærd hos dem. Under fodring bliver de også studeret, for at sikre at alle spiser som de skal.

Mht. frostfodret, så har vi heller aldrig brugt de nævnte typer til vores Mbunaer, men som supplement til tørfodret, anvendt ærte/rejemix, som overvejende bestod af ærter/spinat og en lille smule skalrejer. Derudover fik de agurkeskiver, salatblade, og en gang i mellem rå kartoffel. Var der noget vores Mbunaer elskede så var det faktisk når de fik disse anderledes foderemner. De festede helt vildt, når de kunne angribe diverse salatblade og agurkeskiver. Når skiven var udhulet, så blev den tilbageværende "skal" brugt til at svømme igennem og lege med. Total "fyldfoder" uden næringsværdi, men de elskede det, og det kompenserede måske lidt for at de altid virkede hammersultne, og ikke mente at vores forsigtige fodringer, generelt kunne tilfredsstille deres mæthedsfornemmelse. Rigtig god slankekost efter min mening til den slags "madører"

Synes selv, at jeg altid har gået med seler og livrem, er en forsigtigper. Bekymrer mig konstant om mine valg/sammensætninger/foderblandinger nu er de rigtige, og har med meget få undtagelser ikke haft problemer med fiskene (80 Tropheus væltede dog af uforklarelige årsager hos os for et par år siden, efter vi kom hjem fra 3 dages ferie.) Men med Malawierne har vi ikke haft de store frafald, på trods af den måde vi har valgt at gøre tingene på.

Ja ja Ole igen en masse betragtninger, som fylder som et ondt år Hvornår vi undlader at fodre vores malawier. 450791 Men det kunne være interessant at høre om hvordan andre gør tingene, om de ligesom dig aldrig er nede og rode, og hvordan deres fisk opfører sig, eller fra andre der måske som os, roder en gang imellem.

Mvh
Yvonne
Ps. Mine lange indlæg må altså ikke afholde andre fra, at komme med indput. Jeg har bare utrolig svært ved at fatte mig i korthed, når udsagnene/holdningerne/erfaringerne skal underbygges/forklares. Hvornår vi undlader at fodre vores malawier. 107245
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Sponsoreret inhold





Hvornår vi undlader at fodre vores malawier. Empty
IndlægEmne: Sv: Hvornår vi undlader at fodre vores malawier.   Hvornår vi undlader at fodre vores malawier. Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Hvornår vi undlader at fodre vores malawier.
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Hvornår klækker æg
» Hvornår får det en ende???
» Skyggemarkeringer, hvornår forsvinder de?
» Fine Malawiér
» Tynde malawier

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Foder-
Gå til: