Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Hvordan renses en Rockzolid baggrund?

Go down 
3 deltagere
ForfatterBesked
Nautilius




Antal indlæg : 8
Join date : 10/05/10

Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Empty
IndlægEmne: Hvordan renses en Rockzolid baggrund?   Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Icon_minitimeMan 10 Maj 2010 - 19:33

Hejsa

Har lige købt et brugt 325l med en Rockzolid baggrund i .... Denne ville jeg jo gerne rense for alger, men hvordan kan dette nemmest gøres? (baggrunden er limet i )

Det er iøvrigt med indbygget filter ... skal filtersvamp, biobolde osv "koges" eller blot skylles? (det har stået tømt i ca 24 timer)

Håber i kan hjælpe Smile
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvordan renses en Rockzolid baggrund?   Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Icon_minitimeMan 10 Maj 2010 - 19:36

Hejsa

Du kan rense den med en blød børste f.eks. en tandbørste. Du må ikke bruge en svamp, da det kan ridse malingen.

Vedr. filtermaterialet, så er det fint bare at skylle bioboldene og svampene. Vattet skal du smide ud, og bruge noget nyt.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Nautilius




Antal indlæg : 8
Join date : 10/05/10

Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvordan renses en Rockzolid baggrund?   Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Icon_minitimeMan 10 Maj 2010 - 19:42

Hej Ole

Det gik hurtigt Smile

Vil det hjælpe at bruge varmt vand, eller er det ligemeget?

Havde godt regnet med filtersvampen skulle skiftes, men hvor "hårdt" skal det nye ca "pakkes"?
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvordan renses en Rockzolid baggrund?   Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Icon_minitimeMan 10 Maj 2010 - 19:45

Speedy Gonzales til tjeneste lol!

Jeg vil bare fylde akvariet op med vand, og så gøre baggrunden ren en dags tid efter med en børste. På den måde er eventuelle indtørrede alger blevet "blødgjorte".

Jo hårdere du pakker VATTET (svampen skulle bare skylles), jo hurtigere virker det, og jo før slammer det til igen. Jeg lægger det selv ret blødt og efterfylder to uger efter (det falder lidt sammen, når det har kørt lidt tid).
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Nautilius




Antal indlæg : 8
Join date : 10/05/10

Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvordan renses en Rockzolid baggrund?   Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Icon_minitimeMan 10 Maj 2010 - 20:32

Jeg tror også bare jeg holder mig til de "bløde pakker" Smile

Nu kommer der vel ret hurtigt alger på baggrunden igen, men det er primært i "indhakket" på en timor, der ligger et godt lag ... Så har gaflet konens nye tandbørste, og er ved at fylde vand i .... Vender frygteligt tilbage, hvis jeg løber ind i flere "problemer".


Lige et par hurtigt ? mere... Modulerne fra Rz .... De er synkende ikke? .... Og hvornår kommer de på tilbud? tongue
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvordan renses en Rockzolid baggrund?   Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Icon_minitimeMan 10 Maj 2010 - 20:39

Du kan smide et par ancistrusmaller i. De holder det godt nede.

Jeps, modulerne er synkende, men ordet tilbud findes ikke i mit ordforråd.... ihvertfald ikke så lang tid, at producenten ikke kan følge med i efterspørgslen Hvordan renses en Rockzolid baggrund? 2948
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Nautilius




Antal indlæg : 8
Join date : 10/05/10

Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvordan renses en Rockzolid baggrund?   Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Icon_minitimeMan 10 Maj 2010 - 20:47

Ja ja .. går den, så går den Very Happy

Men tak for hjælpen ihvertfald, så går jeg i krig med rens af filter og biobolde Smile
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvordan renses en Rockzolid baggrund?   Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Icon_minitimeMan 10 Maj 2010 - 20:51

Det´jo det Very Happy

God arbejdslyst!
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Nautilius




Antal indlæg : 8
Join date : 10/05/10

Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvordan renses en Rockzolid baggrund?   Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Icon_minitimeTirs 11 Maj 2010 - 0:18

Hej Ole

Så lige du var online, så forstyrrer lige freden igen.

Nu har jeg hevet alle bioboldene op, skyllet dem osv .... hevet vattet op, og smidt det ud.

Fik rodet lidt i bunden/slammet under boldene, og der kom så lige en knap så lækker lugt. (vil selvfølgeligt fjerne det, når "alge/rense-vandet" skal af igen)

Er det pga filteret er "dødt" pga det har været tomt i over et døgn, eller er der noget andet galt?
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvordan renses en Rockzolid baggrund?   Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Icon_minitimeTirs 11 Maj 2010 - 0:35

Slammet skal du have væk, hvis det lugter. Der kan være flere grunde til, at det kan være halv råddent. At det har stået i et stykke tid nu, at pumpen ikke har ligget på bunden, da filteret kørte osv. Det skal bare væk Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Nautilius




Antal indlæg : 8
Join date : 10/05/10

Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvordan renses en Rockzolid baggrund?   Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Icon_minitimeTirs 11 Maj 2010 - 15:46

Hej Ole

Håber du lige kan hjælpe lidt .

Nu skriver du at pumpen (powerhead) nok ikke er nede på bunden ..... Den kan slet ikke komme forbi "afgrunden" på den Timor, sådan som den er limet i

Kan man evt trække en slange fra bunden af PH til bund i filter?

Har stort set samme problem med selve filtervattet ... Jeg kan godt få det ned, men sikkert ikke op igen, når akvariet kommer helt til væg.

Fra glas til baggrund er der ca 15mm på det smalleste sted i "filtervat" rummet, og så en del plads under dette (udformningen på timor) ... Dette er lige nu fyldt med noget filterskum (tættere end selve rumadskillerskummet)

Håber det er til at forstå, ellers må jeg prøve at nappe et billede af det


Nogen mulighed for at klare det, uden at skulle lime bagrunden i på ny?
Tilbage til toppen Go down
Nautilius




Antal indlæg : 8
Join date : 10/05/10

Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvordan renses en Rockzolid baggrund?   Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Icon_minitimeOns 12 Maj 2010 - 19:26

Nu er baggrunden skåret ud .... Der var alt for lidt plads

Kan man slibe forsigtigt i kanterne + aftørre med sprit /acetone så ny silicone kan binde?

Og nu den er ude ... Nogen der kan svare på spørgsmålet om powerhead skal ligge i bunden, eller kan man lave en slange/rør der går til bund?

Og hvad er den anbefalede minimums afstand til bagrude, når den igen limes i? .....skal man bare kunne klemme en hånd forbi?

Håber i lige kan hjælpe.... Der skal jo gerne noget vand i baljen Very Happy
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvordan renses en Rockzolid baggrund?   Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Icon_minitimeOns 12 Maj 2010 - 19:40

Nå for Søren... du spilder da ik tiden Very Happy

Normalt kan du trække silikonen af baggrunden. Hvis du har mulighed for at få powerheadet til at ligge på bunden, så er det mest optimalt. Vedr. afstand til bagglasset, så er det bare, så pumpen kan komme forbi baggrunden/glasset. Når filtervattet skal skiftes plejer man at kunne komme til med en pølsetang.

Jeg er nok ikke til rådighed det næste stykke tid, da jeg skal have gjort klar til at skulle til Interzoo i nat, men jeg skal prøve Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Nautilius




Antal indlæg : 8
Join date : 10/05/10

Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvordan renses en Rockzolid baggrund?   Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Icon_minitimeOns 12 Maj 2010 - 19:53

He he ... glemte at skrive at den var utuæt flere steder i fugen (da jeg havde fyldt ca 3 cm vand i baggrunden, var der allerede 1cm i selve akvariet + baggrunden stod delvis på en flamingobund.

Derfor den "hurtige" beslutning Laughing

Dette gjorde så at amaturet hvilede på baggrunden og ikke akvariet.

Og du har ret... den gamle silicone kunne jeg bare trække af, men skal jeg slibe lidt under, for at få den nye til at binde ... eller er det nok med en gang acetone.
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvordan renses en Rockzolid baggrund?   Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Icon_minitimeOns 12 Maj 2010 - 20:34

Nautilius skrev:
Og du har ret... den gamle silicone kunne jeg bare trække af, men skal jeg slibe lidt under, for at få den nye til at binde ... eller er det nok med en gang acetone.

Fisk.... jeg har aldrig sat en gammel baggrund i igen. Monstro ikke, at den kan binde, hvis du renser lidt af med acetone? Det vil jeg tro.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvordan renses en Rockzolid baggrund?   Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Icon_minitimeTirs 25 Maj 2010 - 1:13

Unimati skrev:
Speedy Gonzales til tjeneste lol!

......

Well - online er du til tider Speedy Gonzales. Men når man står der ude og banker på, så åbner du sgu aldrig. Har været forbi hos dig 2 gange indenfor et par mdr. og der sker ikke en skid! Hvordan renses en Rockzolid baggrund? 212589 Hvordan renses en Rockzolid baggrund? 704381
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvordan renses en Rockzolid baggrund?   Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Icon_minitimeTirs 25 Maj 2010 - 1:19

Det ville jeg tage personligt, hvis jeg var dig lol!

Ej, har du været forbi i åbningstiden, eller har det været uanmeldt?
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Sponsoreret inhold





Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvordan renses en Rockzolid baggrund?   Hvordan renses en Rockzolid baggrund? Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Hvordan renses en Rockzolid baggrund?
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» 112 L og 200 L startersæt med monteret Rockzolid baggrund.
» Montering RockZolid baggrund uden silikone.
» Montering RockZolid baggrund med silikone & riste.
» Hvordan får man så mørke alger?
» Vejledning - Montering RockZolid baggrund med silikone & riste.

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Dekoration-
Gå til: