Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3?

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Empty
IndlægEmne: FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3?   FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Icon_minitimeTors 15 Jul 2010 - 23:06

Tænker på at tilføje et "mekanisk" filter til baljen for, at lave et forsøg med og forlænge intervallerne mellem vandskiftende. Skifter 50% - 85% ugentligt.

Håber nogen vil komme med lidt input til det.

Har dog ik helt forstået konceptet, eller forskellen mellem mekanisk ift. biologisk filtrering. Der sker vel en biologisk filtrering i spandpumpen (det mekaniske filter) også?

Og når vi er ved det, hvilken "spand" ville i så vælge og hvorfor? Og hvor mange kører egentlig med spand, ved siden af deres baggrunds/modul filtre?

Pumpe valg:

- FLUVAL FX 5 (3.500 l/t.) Smart Pump
http://akvarieudstyr.dk/Ferskvand/Pumper/Udvendige/FLUVALFX53500ltSmartPumpSupertilbud

- EHEIM 2080 Professionel 3
http://www.avifauna.dk/eheim-2080-professionel-prisgaranti-p-5223.html

Tænker på at smide disse biohjul i også:

- Heavy biohjul 12,5 l/t.
http://akvarieudstyr.dk/Ferskvand/Filtermaterialer/Filterbiobolde/AkvarieudstyrdkHeavybiohjul125literbiobolde

Opbygning og rækkefølgen af filtermateriale:

Rækkefølgen af filtermateriale i pumpen med bioballs/hjul, filtervat/måtte, Sera Siporax keramik måske osv. Er der en optimal opsætning?

Takker.
Tilbage til toppen Go down
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Empty
IndlægEmne: Sv: FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3?   FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Icon_minitimeFre 16 Jul 2010 - 9:51

det bedste bio matriale på marked er disse http://koiimport.dk/group.asp?group=742 hvis de samtidig cirkuleres rundt i filteret af en luftpumpe giver det en bedre rensning.

allan
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Empty
IndlægEmne: Sv: FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3?   FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Icon_minitimeFre 16 Jul 2010 - 11:05

At smide en spandpumpe på, vil ikke gøre noget ved dit vandskifte. Dog bør du kunne holde dig på 30% om ugen, ellers overfodrer du eller har for mange fisk.

Mekanisk filtrering : Fjernelse af visuelle partikler.

Biologisk filtrering : Omdannelse af ammonium til nitrit til nitrat.

Alle filtermaterialer og filtersystemer fungerer både mekanisk og biologisk. At der skelnes mellem de to typer af filtrering, munder nok ud i, at filterkapaciteten i de almindelige indvendige pumper og spandpumper er lille. Det er derfor ofte nødvendigt at anvende et materiale med meget høj overflade areal, da filtrene ellers skal renses konstant.
I sumpe og baggrundsfiltre er det derimod ikke specielt relevant at skelne mellem mekanisk- og biologisk filtrering, da filtervolumen er så høj, at man ofte ikke behøver at gøre ekstra tiltag for at fjerne de visuelle partikler (jeg gør det nu alligevel ved brug af vat, men det er der mange, der ikke gør).

Meget få kører med spandpumpe sideløbende med modul- eller baggrundsfiltre. Jeg oplever, at deres grund til det er, at de ikke rigtig "stoler" på modul- og baggrundsfiltrene. Det kan man jo heller ikke forklandre dem i, da der mere eller mindre kun bliver skrevet om spandpumper på diverse foraer.

Andre nægter bare at droppe spandpumpen forbi den har være bekostelig at anskaffe, og dermed prøver de at refærdiggøre brugen af den. Jeg har tit hørt, at det jo må være godt med den ekstra filterkapacitet fra spandpumpen, hvor jeg bare må sige, at spanden er totalt irrelevant. En Eheim 2080 har 13,5 liter filter (incl forfilter), og sat efter et baggrundsfilter på 80-100 liter, gør den vist ikke nogen forskel FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? 699920

Det er nok også et spørgsmål om religion, hvor jeg personligt ikke kan se fidusen i spandpumpen. Der er for lidt filter, du fører vandet ud af akvariet og ind igen, samt bruger den en masse strøm.

Dit Modul H har 24 liter filter.
Eheim 2080 : 13,5 liter filter
Fluval FX5 har 5,9 liter filter + nogle tynde filtersvampe rundt om det biologiske materiale.

Sera Siporax har jeg desværre ikke kunnet opnå et godt resultat med, men hvis det lykkes dig, så vil du kunne nedsætte mængden af dit vandskifte. Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Empty
IndlægEmne: Sv: FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3?   FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Icon_minitimeFre 16 Jul 2010 - 11:59

Har lidt spørgsmål, som jeg mener har relevans for, at der bedre kan svares på spørgsmålene Wink

Akvariestørrelse?
Hvor stor belastningen fiskemæssigt?
Hvor stor er din nuværende filterkapacitet?

Dine vandskift lyder voldsomme, så meget vand har vi aldrig haft behov for at skifte. Men vi gør selvfølgelig tingene på hver vores måde.

Vi har altid kørt med spandpumper, og været ganske tilfredse med dem, på NÆR deres strømforbrug, samt der er behov for ekstra cirkulation i form af små powerheads rundt omkring i modulerne.

720 L trækkes af en Eheim 2260 samt 3 stk. powerheads der i starten også havde filtersvampe liggende i modulerne. I dag er der ingen svampe i modulerne.
576 L nøjagtig samme set up
312 L blev trukket af en Eheim 2250 alene, selv under massiv fiskebelastning og jeg mener massiv.

Efter at have kørt med baggrundsfilter i et par år i vores 960 L (100 L biobolde og filtersvamp) med i perioder massiv fiskebelastning, så ville jeg hellere end gerne afskaffe spandpumperne på de andre. JA, JA jeg har bare ikke fået taget mig sammen, og min bedre halvdel er ret begejstret for de der spandpumper. De er "nemme" at afmontere, hvis vi lige vil tjekke det reelle indhold af "lort" og affaldsrester. Man får hurtigt syn for sagen, og hvorfor ændre på noget der virker?

Det jeg gerne vil frem til er, at jeg ikke tror du har behov for at skifte så meget vand (men som nævnt det kommer an på belastningen) hvis du har et velfungerende baggrunds/modul filter.

Jeg forstår til fulde dit ønske om, at have den bedste rensning af akvariet, i de år hvor vi har kørt med høje belastnninger, var jeg også fuldstændig hysterisk med, at der skulle være så meget på som overhovedet muligt. Til gengæld har jeg læst om mange andre akvaristers erfaringer, bla. Oles, der viser at man sagtens kan klare sig med mindre udstyrsmæssigt. Når de sidste omlængninger skal ske her hos os i 720 L og 576 L så er mit ønske, at de fremover alene kan drives af filtre indrettet i de moduler der er, og at de strømelskende "spande" kan pilles af. Planen er dog at 576 L'eren ikke skal køre videre, men nedlægges.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Empty
IndlægEmne: Sv: FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3?   FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Icon_minitimeMan 19 Jul 2010 - 17:05

stausholm skrev:
det bedste bio matriale på marked er disse http://koiimport.dk/group.asp?group=742 hvis de samtidig cirkuleres rundt i filteret af en luftpumpe giver det en bedre rensning.

allan

hvad mener du med cirkuleres rundt i filteret af en luft pumpe? Mener du at smide en luftpumpe ned til dem, så de bevæger sig eller hvad....
Tilbage til toppen Go down
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Empty
IndlægEmne: Sv: FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3?   FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Icon_minitimeMan 19 Jul 2010 - 17:34

Kiwa skrev:
Har lidt spørgsmål, som jeg mener har relevans for, at der bedre kan svares på spørgsmålene Wink

Akvariestørrelse?
Hvor stor belastningen fiskemæssigt?
Hvor stor er din nuværende filterkapacitet? .....

Det er et 530 L effectline akvarie jeg har. Syntes at 30% vandskifte ik er nok. Hvorfor ikke skifte 50-75% når man er igang. Fiskene elsker jo det rene iltrige vand!
Det er jo også, det eneste akvarie jeg har indtil videre Smile
Det kan være jeg begynder, at spekulere over mængden når jeg er oppe på en 2000-3000 L vand pr. uge. Wink

Har pt. 11 fisk:

1.1 Protomelas sp. steveni taiwan - Taiwan Reef - (hannen er 15-16 cm og hunnen er 12-13 cm).
2.1 Placidochromis electra - Likoma Island - (hannerne 13-14 cm og hunnen er 10 cm).
1.0 Placidochromis sp. Phenochilus - Tanzania - (hannen er ca. 7-9 cm).
1.1 Lethrinops lethrinus - (hannen er 13-14 cm og hunnen er 11-12 cm).
1.0 Cyrtocara Moorii - (hannen er ca. 16 cm).
1.0 Cyphotilapia frontosa - Moba Zaire - (hannen er ca. 14 cm).
1.0 Ancistrus - L249 tror jeg - er ca. 16-18 cm.

Er det en stor belastning til et 530 L?
Min nuværende filterkapacitet er ca. 35 L. i de 2 BTN moduler.
Tilbage til toppen Go down
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Empty
IndlægEmne: Sv: FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3?   FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Icon_minitimeMan 19 Jul 2010 - 17:59

du kan ikke cirkulere bioboldene i en spandpumpe. men ja, luftboblerne får bioboldene til rotere rundt i hele filteret. det kan kun lade sig gøre i store åbne filtre eller i en sump.


allan
Tilbage til toppen Go down
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Empty
IndlægEmne: Sv: FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3?   FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Icon_minitimeMan 19 Jul 2010 - 18:15

har Fluval FX5 kun 5,9 liter filter.......?????? det er jo en mega SPAND ift. Eheim, så vidt jeg kan se.

dropper spanden!!!!!!

skal bare ha indrettet mine, modul filtre ordentligt på ny, men dropper helt klart vattet og bruger filtermåtte/blokke på 30 PPI (meget fin masket) i stedet.

tror jeg indretter dem sådan her:

------------------------------
H modulet (hovedfilteret):
------------------------------
1. Sera Siporax 15 mm keramikrør i bunden (ca. 10 cm høj)
2. Filtermåtte grov 10 PPI (ca. 10 cm høj)
3. Bioelementer (ca. 16 L)
4. Filtermåtte fin 30 PPI
5. Powerhead (Aquaclear 50)
------------------------------
G modulet:
------------------------------
1. Sera Siporax 15 mm keramikrør i bunden (10 cm høj ca.)
2. Filtermåtte grov 10 PPI (ca. 10 cm høj)
3. Bioelementer (ca. 4 L)
4. Filtermåtte mellem grov / fin 20 / 30 PPI
5. Powerhead (Hydor Pico Evolution 1200)
------------------------------
Laver nyt filter i O modul:
------------------------------
1. Filterblokke mellem grov 20 PPI
2. Filtermåtte fin 30 PPI
3. Powerhead (Hydor Pico Evolution 1200)

så kører vi! cheers

Tilbage til toppen Go down
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Empty
IndlægEmne: Sv: FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3?   FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Icon_minitimeMan 19 Jul 2010 - 21:02

du skal altså bytte om på rækkefølgen i dine filtre.. siporax skal i efter filtermåtten.

allan
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Empty
IndlægEmne: Sv: FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3?   FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Icon_minitimeMan 19 Jul 2010 - 21:42

Ja, byt om på siporax og bioelementerne, så elementerne er det første i filteret. Hvis du har svamp først, er der en risiko for at det slammer til pga. det relativt lille område, vandet kommer ind på.

Selv om du dropper vattet, og vil bruge filtersvampe istedetfor, skal du regne med, at det slammer til 2-3 uger efter opstart. Hvis du piller snitterne TOTALT fra det, så vil "opslamningen" forvinde efter en uge eller to, når bakteriekulturen er kommet godt op i omdrejninger. Hvis du renser svampen, starter du forfra, og så kan du blive ved, indtil du bliver træt af det Wink
.... og ja. Det larmer lidt i en uges tid, men du bliver glad for det i længden Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Empty
IndlægEmne: Sv: FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3?   FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Icon_minitimeTirs 20 Jul 2010 - 9:55

Unimati skrev:
Ja, byt om på siporax og bioelementerne, så elementerne er det første i filteret. Hvis du har svamp først, er der en risiko for at det slammer til pga. det relativt lille område, vandet kommer ind på.

Selv om du dropper vattet, og vil bruge filtersvampe istedetfor, skal du regne med, at det slammer til 2-3 uger efter opstart. Hvis du piller snitterne TOTALT fra det, så vil "opslamningen" forvinde efter en uge eller to, når bakteriekulturen er kommet godt op i omdrejninger. Hvis du renser svampen, starter du forfra, og så kan du blive ved, indtil du bliver træt af det Wink
.... og ja. Det larmer lidt i en uges tid, men du bliver glad for det i længden Very Happy

hvorfor skal bioelementerne først..... Har hørt at keramikrørene er bedre til det grove i starten af filteret og at bioelementerne virker aller bedst i vand, hvor det grove slam er filtreret fra??????
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Empty
IndlægEmne: Sv: FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3?   FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Icon_minitimeTirs 20 Jul 2010 - 11:10

Der er ingen praktisk forskel i anvendelsen af keramikrør og bioelementer, når vi snakker modulfiltre. Bioelementer er heller ikke det samme som de runde biobolde, man ofte ser i spandfiltre.

De anaerobe egenskaber ved Siporax forsvinder, hvis der kommer slam uden om dem. Vandet skal have mulighed for at trænge ind i kernen på Siporax, og er der et lag slam på dem, preller vandet bare af Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Empty
IndlægEmne: Sv: FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3?   FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Icon_minitimeTirs 20 Jul 2010 - 23:52

Unimati skrev:
Der er ingen praktisk forskel i anvendelsen af keramikrør og bioelementer, når vi snakker modulfiltre. Bioelementer er heller ikke det samme som de runde biobolde, man ofte ser i spandfiltre.

De anaerobe egenskaber ved Siporax forsvinder, hvis der kommer slam uden om dem. Vandet skal have mulighed for at trænge ind i kernen på Siporax, og er der et lag slam på dem, preller vandet bare af Wink

okay ja... Skal jeg lige være sikker: så du mener, at bioelementernes anaerobe egenskaber er bedre, selv om der er et lag slam på dem end hvis der er det på Siporax keramikrørne? Smile

Jamen så smider jeg da de blå bioelementer fra dig af, som det første i filteret i stedet.


Sidst rettet af Sciaenochromis Ons 21 Jul 2010 - 0:32, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Empty
IndlægEmne: Sv: FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3?   FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Icon_minitimeOns 21 Jul 2010 - 0:10

men forstår ikke helt du siger at filtervolumen på EHEIM 2080 Professionel 3 er 13.5 L. De skriver rundt omkring at den er 25 L??????? Question
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Empty
IndlægEmne: Sv: FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3?   FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Icon_minitimeOns 21 Jul 2010 - 0:57

Bioelementerne har ingen anaerobe egenskaber, så det gør ikke noget, at der kommer slam omkring dem.

Selve beholderen til 2080 er på 25 L. Filtermaterialet udgør kun 13,5 L.

http://www.eheim.de/eheim/inhalte/index.jsp?key=liniendetail_27575_ehen
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Empty
IndlægEmne: Sv: FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3?   FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Icon_minitimeSøn 25 Jul 2010 - 0:13

Unimati skrev:
Bioelementerne har ingen anaerobe egenskaber, så det gør ikke noget, at der kommer slam omkring dem.

Selve beholderen til 2080 er på 25 L. Filtermaterialet udgør kun 13,5 L.

http://www.eheim.de/eheim/inhalte/index.jsp?key=liniendetail_27575_ehen

Når jeg en dag får en hjerneblødning mere, så køber jeg en eheim 2080 spand og propper den med Siporax og ik andet! Bare for at prøve.... tongue

Så laver jeg et forsøg:

1.) I første forsøg laver jeg et 30% vandskifte, med nuværende inkørte modul filtre og begynder, at måle No2 og No3 efter en uges tid. Når værdierne så er betydelig forhøjede, så laver jeg et 30% vandskifte igen (forstiller mig der går en 2 - 2½ uge i alt. Men det ved jeg ikke noget om, for jeg aldrig prøvet det før.)

2.) I andet forsøg gør jeg nøjagtig det samme, men køber en eheim 2080 spand og propper den med 13,5 L Siporax. Så begynder jeg at måle No2 og No3 igen, for at se om der går længere tid før værdierne bliver kritiske.

Det er da en fed grund til at købe en spand Very Happy
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Empty
IndlægEmne: Sv: FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3?   FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3? Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
FLUVAL FX 5 eller EHEIM 2080 Professionel 3?
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Sælges Eheim Powerhead
» Varmelegeme......... Ja eller nej
» Baggrundsfilter eller HMF
» Fra akvarie til skov sø eller....?
» A. compressiceps eller Faciatus

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Teknik-
Gå til: