Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Svamp???

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

Svamp??? Empty
IndlægEmne: Svamp???   Svamp??? Icon_minitimeSøn 26 Dec 2010 - 22:44

Hey folkens,
God jul og godt nytår til alle Smile

Men nu til mit problem. Jeg har i snart flere år haft forskellige fisk med en hvidlig belægning div. steder på kroppen, dog mest på hovedet/næserykken.
Jeg har behandlet for snart set alt og med stort set alle medicintyper uden nogen form for bedring. Jeg har også mistet fisk på den konto gennem årene.

Jeg er så her på det sidste kommet frem til en teori om det konstante problem. Jeg tror simpelthen vandet er for koldt når jeg skifter vand.
Normalt skifter jeg vand en gang om ugen, fra 1/4 til 1/2 del af vandet i hver akvarium, og tror temperaturfaldet skaber svampeproblemet.
Normal temp. i akvarierne er 23-24C om vinteren og højre om sommeren.

Hvad siger i til min teori? kan koldt vand skabe svampeproblemer?
Tilbage til toppen Go down
FinnB

FinnB


Antal indlæg : 83
Join date : 08/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Avnbøl

Svamp??? Empty
IndlægEmne: Sv: Svamp???   Svamp??? Icon_minitimeSøn 26 Dec 2010 - 22:54

Så skulle alle mine fisk have svamp,bruger kun koldt vand og jeg har ikke nogen hvide "belægninger" på mine fisk.
Selvom om de nogen gange får et kulde chok især i de små akvarier.
Tilbage til toppen Go down
http://www.alssundakva.dk
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

Svamp??? Empty
IndlægEmne: Sv: Svamp???   Svamp??? Icon_minitimeSøn 26 Dec 2010 - 23:20

En Exochromis med belægning på snuden
En T. Polyodon med belægning over øjne
Tilbage til toppen Go down
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

Svamp??? Empty
IndlægEmne: Sv: Svamp???   Svamp??? Icon_minitimeSøn 26 Dec 2010 - 23:28


Trutmund Laughing
Tilbage til toppen Go down
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

Svamp??? Empty
IndlægEmne: Sv: Svamp???   Svamp??? Icon_minitimeSøn 26 Dec 2010 - 23:30

FinnB skrev:
Så skulle alle mine fisk have svamp,bruger kun koldt vand og jeg har ikke nogen hvide "belægninger" på mine fisk.
Selvom om de nogen gange får et kulde chok især i de små akvarier.

OK Finn, men du har ikke en anden forklaring på problemet?
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Svamp??? Empty
IndlægEmne: Sv: Svamp???   Svamp??? Icon_minitimeMan 27 Dec 2010 - 0:22

Det ligner meget de belægninger nogle af mine "jumpy" fisk har. Det drejer sig bla. om heckelii, der knalder hovedet direkte ind i glasset eller en rod, hvis man kommer for hurtigt hen til dem. Det hænder også ude i butikken, hvis der er for få fisk i et akvarie, og de bliver sky. Det giver belægninger på næse/hovedryg, at de rammer glasset frontalt.

Er det noget, du har observeret ved dine fisk?

Det har givet et par heckelii med boksertud, men ellers heler det fint, hvis jeg får holdt nitraten nede. Misser jeg vandskiftene begynder der at opstå svamp på skaderne, som forsvinder igen, når vandet bliver skiftet.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

Svamp??? Empty
IndlægEmne: Sv: Svamp???   Svamp??? Icon_minitimeMan 27 Dec 2010 - 0:38

Unimati skrev:
Det ligner meget de belægninger nogle af mine "jumpy" fisk har. Det drejer sig bla. om heckelii, der knalder hovedet direkte ind i glasset eller en rod, hvis man kommer for hurtigt hen til dem. Det hænder også ude i butikken, hvis der er for få fisk i et akvarie, og de bliver sky. Det giver belægninger på næse/hovedryg, at de rammer glasset frontalt.

Er det noget, du har observeret ved dine fisk?

Det har givet et par heckelii med boksertud, men ellers heler det fint, hvis jeg får holdt nitraten nede. Misser jeg vandskiftene begynder der at opstå svamp på skaderne, som forsvinder igen, når vandet bliver skiftet.

Mine fisk panikker ikke i de forskellige baljer Ole.

Nogle af mine observationer er:
ingen fisk med problemer i et 900`hvor der ikke skiftes vand hver uge
unger i opvækstakvarier har aldrig haft det = det er lige som om det kommer snigende over lang tid.
Ved vandskifte gnider/klør fiskene sig meget. Jeg syndes der er en tendens til mindre kløe hvis jeg ikke skifter vand hver uge.
Har som sagt prøvet alverdens præparater uden det hjælper

Det er rigtigt der kommer en hvid plamage ved bid/skade på krop eller finner, men det plejer at hele ok op igen. Det er mere som en hvid hinde på huden der klør på dem.
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Svamp??? Empty
IndlægEmne: Sv: Svamp???   Svamp??? Icon_minitimeMan 27 Dec 2010 - 1:00

Det er meget normalt at fisk gnubber sig efter et vandskifte, da iltboblerne sætter sig på dem (det er min konklusion ihvertfald). Det kan du finde ud af ved at sætte et stykke filtersvamp på enden af slangen, du fylder vand på med, da det vil opfange mange af boblerne. Det burde nedsætte deres gnubberi lidt, hvis det er det, der er problemet.

Du kunne også over en periode bruge tempereret vand i det akvarie, hvor problemet er størst, for at se, om det gør en forskel? Jeg tvivler lidt, da jeg altid bruger tempereret vand, og fiskene gnubber sig i alle mine akvarier. Det skal også siges, at jeg har så meget luft i mit vand, så man kan ikke se bagglasset, når jeg fylder vand på Crying or Very sad
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

Svamp??? Empty
IndlægEmne: Sv: Svamp???   Svamp??? Icon_minitimeMan 27 Dec 2010 - 10:27

Det er korrekt at tempereret vand er fyldt med små luftbobler, men jeg har jo netop brugt koldt vand hvor der ikke kommer de små bobler ved vandskifte.
I øvrigt kan man jo se boblerne sidde på fiskene, og det har ikke været tilfældet her.

Vi bor i enfamilies hus, så kan der være nogle bakterier i vores rørsystem der provoker fiskene.
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Svamp??? Empty
IndlægEmne: Sv: Svamp???   Svamp??? Icon_minitimeMan 27 Dec 2010 - 12:22

Jeg har luft i vandet uanset om det er koldt, tempereret eller varmt Crying or Very sad

Jeg tror ikke på den teori om bakterier i vores vand uanset hvordan og hvorledes. Jeg har altid brugt tempereret vand, og det har været i hus med oliefyr, lejlighed med fjernvarme og nu et hus med naturgas. Det er ikke der, du vil finde løsningen på dit problem.

Det kunne være interessant, hvis du kører vandet igennem en filtersvamp ved næste vandskifte. Det vil ihvertfald eliminere luftbobler som synderen, og så kan vi tage den derfra Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

Svamp??? Empty
IndlægEmne: Sv: Svamp???   Svamp??? Icon_minitimeMan 27 Dec 2010 - 12:31

Jeg prøver svampen Ole, men kan ikke se hvad det vil ændre på belægningerne?
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Svamp??? Empty
IndlægEmne: Sv: Svamp???   Svamp??? Icon_minitimeMan 27 Dec 2010 - 12:56

Svampen skal bruges for at finde årsagen til, at de gnubber sig. Behandling er jo lidt som at pisse på hænderne om vinteren Svamp??? 2948

Jeg vil dog tro, at belægningerne er et udtryk for, at fiskenes egen slimproduktion halter lidt. Det kan du klare her og nu ved at tilsætte Aquasafe, som er pumpet op med B-vitamin..... det er vist også det eneste Aquasafe kan bruges til Very Happy

Fodrer du varieret, og hvad fodrer du med? Det kunne måske være en ide i en periode at tilsætte vitamin til foderet?
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

Svamp??? Empty
IndlægEmne: Sv: Svamp???   Svamp??? Icon_minitimeMan 27 Dec 2010 - 18:37

Unimati skrev:

Jeg vil dog tro, at belægningerne er et udtryk for, at fiskenes egen slimproduktion halter lidt. Det kan du klare her og nu ved at tilsætte Aquasafe, som er pumpet op med B-vitamin..... det er vist også det eneste Aquasafe kan bruges til Very Happy

Fodrer du varieret, og hvad fodrer du med? Det kunne måske være en ide i en periode at tilsætte vitamin til foderet?

Now we talking, det kunne være jeg skulle købe et par liter af det, og se om det hjælper Laughing
De kære små får fisk,rejer,frost - stort set aldrig tørfoder.
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Svamp??? Empty
IndlægEmne: Sv: Svamp???   Svamp??? Icon_minitimeMan 27 Dec 2010 - 22:39

Det er ihvertfald et forsøg værd med Aquasafe. Det skader jo ikke Wink

Uden at lægge hovedet på blokken, så vil jeg mene, at fisk, rejer og frost er ret ensformig kost (set i forhold til vitaminer & mineraler). Hvis du har mulighed for at tilsætte lidt multivitamin (som folk bruger i rejemix), så synes jeg, at du skal gøre det. Alternativt noget grøntfoder (ikke direkte spirulina), så de får tilført en bred mængde vitaminer & mineraler. Umiddelbart vil jeg anbefale TetraPro Vegetable Crisps, da de indeholder noget grønt og samtidigt en hulens masse fedt & proteiner og smagsstoffer, så du kan få dine fisk til at æde det Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

Svamp??? Empty
IndlægEmne: Sv: Svamp???   Svamp??? Icon_minitimeMan 27 Dec 2010 - 22:51

Unimati skrev:
de indeholder noget grønt og samtidigt en hulens masse fedt & proteiner og smagsstoffer, så du kan få dine fisk til at æde det Wink
lol!
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Svamp??? Empty
IndlægEmne: Sv: Svamp???   Svamp??? Icon_minitimeTirs 28 Dec 2010 - 11:21

Havde i foråret en snak med en anden akvarist om brugen af salt. Vi har ikke selv brugt salt i flere år, men indimellem tilsat Easy life (lignende produkt som Aquasafe) hvis fiskene i en
periode har set lidt matte ud i betrækket, eller hvis de har virket generet i forbindelse med vandskift. Synes især vores voksne foae ofte reagerede i forbindelse med vandskift med, at
gnide sig mod bundlag osv. De havde dog ikke belægninger eller noget som dine har Peter.

Nåh men fik altså at vide det bedste salt ville være saltvandssalt, da det er tilsat diverse mineraler, som gavner fiskene. Så over 2 vandskift blev der tilsat 1 kg pr. gang af Kims saltvands
salt. (960 L akvarie) Det havde omgående effekt, selv efter første behandling/tilsætning. De efterfølgende måneder og indtil de forlod os, var der ingen tegn på irritation i forbindelse med
vandskift.

Ved godt brugen af salt, er et meget omdiskuteret emne, den behøver vi ikke tage, men nogle af de ting jeg fik at vide giver nu fin mening når jeg tænker over det. Denne akvarist tilsætter
en smule salt ved hvert vandskifte og har gjort det i mange år, da han mener at vores hanevand er renset i en sådan grad, at det hjælper på fiskenes velbefindende og opretholdelse af
slimlaget med denne tilsætning, især hvis man ofte skifter vand. Saltvands salt er måske en lidt dyr løsning, og det kan være at f.eks. Aguasafe er billigere at anvende i længden, jeg er
ikke inde i priserne. Men jeg var lidt overrasket over resultatet. Det skal dog siges, at jeg ikke selv har tilsat salt siden. Men tror det måske er på tide igen, da flere af vores Trigla indimellem
virker irriterede især efter vandskift.

Hvis man f.eks. kan nøjes med at tilsætte det lidt dyrere saltvands salt et par gange om året, synes jeg pengene er givet godt ud. Saltvands salt burde kunne fås for omkring kr. 20-25 pr. kg.
når det er på tilbud. (Jojo alle ved at saltvand er dyrt, så bliv ikke overrasket over prisen)

Ved vandskift i vores 960 L bliver vandet skudt ned i forkammeret til filtret bag baggrunden, og skal således gennem filtret før det kommer ud i akvariet. Så det er ikke mange luftbobler der
kommer med ud og sætter sig på fiskene. I de andre akvarier bliver det skudt direkte ned i akvariet, så der har der ofte været små iltbobler på siden af fiskene, hvilket de tydeligt har været
irriterede over, men kun i få timer efter vandskiftet.

Tror Ole er inde på noget af det rigtige mht. tilsætning af vitaminer og mineraler. Det er da værd at prøve.

PS. Dejligt at se dig på banen igen Peter, selvom det er et lidt trist emne, håber "basserne" kommer ovenpå igen. Og tak for Trigla billedet Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

Svamp??? Empty
IndlægEmne: Sv: Svamp???   Svamp??? Icon_minitimeTirs 28 Dec 2010 - 15:22

Som altid velovervejede indlæg Yvonne sunny nu vil jeg prøve det der aquastads og se om det hjælper.

Det har været et travlt efterår, men holder lidt fri her i julen. Så nu er der tid til Ole´s humor cirkus Svamp??? 107554
Tilbage til toppen Go down
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

Svamp??? Empty
IndlægEmne: Sv: Svamp???   Svamp??? Icon_minitimeOns 5 Jan 2011 - 9:56

Hej Ole,
Nu har jeg ledt efter aquasafe, men kan ikke finde det nogle steder.
Og Easylife findes i mindst 3 versioner, hvilken en skal jeg bruge?
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Svamp??? Empty
IndlægEmne: Sv: Svamp???   Svamp??? Icon_minitimeOns 5 Jan 2011 - 10:53

Aquasafe er fra Tetra, og findes på alle gadehjørner. Det bliver mere eller mindre solgt til alle nye akvarister, selv om det ikke har nogen effekt på filterets opstart. Men du kan bruge det nu Svamp??? 699920

http://cichlidecentret.biz/product.asp?product=12441
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

Svamp??? Empty
IndlægEmne: Sv: Svamp???   Svamp??? Icon_minitimeOns 5 Jan 2011 - 11:09

Super Ole Very Happy tak for hjælpen
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Svamp??? Empty
IndlægEmne: Sv: Svamp???   Svamp??? Icon_minitimeOns 5 Jan 2011 - 11:26

Velbekomme.

Jeg har en masse tanker omkring Yvonnes indlæg, men jeg har ikke lige tid til at poste dem lige nu. Det er super interessant, så tråden her dør ikke endnu Svamp??? 2948
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Svamp??? Empty
IndlægEmne: Sv: Svamp???   Svamp??? Icon_minitimeOns 19 Jan 2011 - 2:03

Er der sket nogen forbedringer med dem?
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

Svamp??? Empty
IndlægEmne: Sv: Svamp???   Svamp??? Icon_minitimeTors 20 Jan 2011 - 12:43

Unimati skrev:
Er der sket nogen forbedringer med dem?

Hej Ole,

Nej nogle af dem ser værre ud end for en måned siden.
Så planen pt. er vandskift 2 gange/uge tilsat aquasafe hver gang.
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Svamp??? Empty
IndlægEmne: Sv: Svamp???   Svamp??? Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Svamp???
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Sygdomme-
Gå til: