Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Lethrinops cf. marginatus "Matema"

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Lethrinops cf. marginatus "Matema" Empty
IndlægEmne: Lethrinops cf. marginatus "Matema"   Lethrinops cf. marginatus "Matema" Icon_minitimeSøn 14 Jun 2009 - 16:46

Her kommer små 3 års observationer/erfaringer, med en meget smuk Lethrinops, som jeg er ufattelig glad for, at have gående i dag.

Erfaringerne/observationerne er lange, så jeg deler dem op i flere indlæg. Håber andre kan finde inspiration i indlæggene til en dag selv, at forsøge sig med disse fine fisk fra Malawi søen.

Jeg vil gerne dele mine oplevelser med en fisk, som oprindeligt her hos os, blev købt som erstatning for en anden variant, som jeg på det tidspunkt brændende ønskede mig. Men drømmefisken var på det tidspunkt umulig at opdrive i Danmark både som VF'er og opdræt. Derfor blev disse fisk købt, som en slags plaster på såret. At disse fisk ad åre skulle overraske mig så meget, som de har gjort, havde jeg slet ikke forventet. Derfor min begejstring, omkring et køb som jeg ingen forventninger havde til, fra start af. De var jo kun en ringe erstatning, for min drømme Lethrinops.

Her er deres historie:

I Juli måned 2006, købte vi 15 stk. ca. 5 cm. store Lethrinops cf. Marginatus ”Matema” De blev sat i vores nyomlagte 960L akvarium, som var blevet omlagt til Malawi fritsvømmere og sandsild.

August måned 2006. Små blanke sild, som ikke fylder meget i et 960 L akvarium

Lethrinops cf. marginatus "Matema" Dsc0027tzz
Lethrinops cf. marginatus "Matema" Dsc0028nxa

Disse fisk har været kilde til både lidt bekymring og måske en anelse irritation - da de bare ikke ville farve ud. Mener ellers de har gået under ok forhold under opvæksten. De voksede helt som de skulle, men har efterfølgende måtte sande, at noget har været galt. Selvom de samboere de er vokset op med, ikke har været de vildeste, og var i samme størrelse hele vejen igennem, så må noget alligevel have trykket dem på en eller anden måde, siden de ikke rigtigt kom til deres ret i det store akvarium og det selskab de gik med. Her kommer en række billeder af deres udvikling:

September måned 2006

Lethrinops cf. marginatus "Matema" Dsc0002as

Oktober måned 2006

Lethrinops cf. marginatus "Matema" Dsc0021rky

November måned 2006 - er vokset fint, men stadigvæk ikke det store farvespil at spore

Lethrinops cf. marginatus "Matema" Dsc0064t
Lethrinops cf. marginatus "Matema" Dsc0072ndg

Marts måned 2007 - her begynder der at ske en lille smule med farverne, hos den dominerende han

Lethrinops cf. marginatus "Matema" Dsc0020esc

I august måned 2007 valgte vi at flytte dem til vores 576 L. Der kom de så til at gå med en rimelig stor blandet landhandel af ungfisk, som vi havde i pleje for en god ven. Et par uger senere blev der hældt omkring 70 lethrinops unger ( 4 cm.) i hovedet på dem, så der blev for at sige det mildt, en anelse fyldt i deres nye akvarium. Men kort tid efter, blev alt der ikke var Lethrinops fjernet (undtagen vores S. petricola yngel og et par andre maller) og nu gik de 9 voksne så tilbage med en masse yngel fra vores albusser. Det gav pote/finne må man sige.

576 L med 9 voksne Lethrinops cf. marginatus ”Matema", ca. 70 albus unger, samt lidt skjulte Synodontis unger

Lethrinops cf. marginatus "Matema" Dsc0078owh
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Lethrinops cf. marginatus "Matema" Empty
IndlægEmne: Sv: Lethrinops cf. marginatus "Matema"   Lethrinops cf. marginatus "Matema" Icon_minitimeSøn 14 Jun 2009 - 17:02

Det tog faktisk kun 2 dage - så skete der ting og sager med samtlige hanner. De fik alle de fineste sarte farver, som desværre er lidt svære at gengive på billeder. Fiskene var vel blevet omkring 10-12 cm. store. Derudover blev den første skuffe observeret, hvilket jeg var utrolig glad for. Den skulle ikke bruges til noget eller tages fra, men det var bare dejligt at se, at de åbenbart havde fået så megen ro, at de kunne koncentrere sig om den slags også. Vores Lethrinops cf. marginatus "Matema" begyndte endelig, efter lang tids venten, at få lidt mere farve.

September måned 2007 efter flytningen

Lethrinops cf. marginatus "Matema" Dsc0007pmw


Oktober måned 2007

Lethrinops cf. marginatus "Matema" Dsc0102c


”Skuffemor” gemmer sig mellem planterne.

Lethrinops cf. marginatus "Matema" Dsc0010h


Det viste sig, at jeg havde rygrad som en regnorm, og valgte at tage den enlige skuffe fra. Her en beskrivelse af forløbet. Om det har værdi for andre at læse ved jeg ikke, men den rugende hun udviste en helt anden adfærd end jeg havde set hos vores (i mellemtiden indkøbte) VF Lethrinops, derfor kommer observationerne med her.

Hunnen blev flyttet til et 180 L velindkørt/veldekoreret akvarium på 17. dagen. Hun valgte at spytte 5 unger i nettet under transporten fra 576 L’eren. Jeg fik travlt med at sætte en blå svamp på indsugningen til spandpumpen, så de bittesmå unger ikke bare røg ind i den. De havde heldigvis ingen synlig blomme sæk. Hunnen var ret stresset det meste af aftenen efter flytningen, og viste overhovedet ingen interesse for de 5 unger, som desperat svømmede omkring hendes mund og krop. Valgte til sidst at slukke lyset i akvariet for at give hende lidt fred og ro. Håbede på, at hun ville vælge at samle det spyttede yngel op igen.

Dagen efter, ingen nyheder, hun gik stadigvæk med resten af skuffen. Dog var hun meget mere rolig, og hun valgte at gøre lidt mere plads i mundtøjet, og lukkede en hel del unger ud. Måske har hun følt, at hun havde fået fred og ro nok til at tage chancen og lukke resten ud. Ynglen gik efterfølgende rundt omkring hendes krop, men hun viste stadigvæk ingen interesse i ynglen, eller nogen tegn på, at ville samle dem op igen, som vores 2 VF albus hunner havde gjort over et par dage.

Havde ellers håbet på at se lidt yngelpleje, som er meget spændende at observere efter min mening. Men det var hendes første skuffe, så måske var det årsagen til det manglende yngelplejeinstinkt. Hun blev samme aften flyttet tilbage til opholds akvariummet, der var ingen grund til at hun skulle gå og blive yderligere stresset, bare fordi jeg gerne ville se noget yngelpleje. Kuldet var relativt småt, hun spyttede 15 unger. Men hun kan selvfølgelig have smidt en del i opholds akvariummet i forbindelse med at hun blev fanget.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Lethrinops cf. marginatus "Matema" Empty
IndlægEmne: Sv: Lethrinops cf. marginatus "Matema"   Lethrinops cf. marginatus "Matema" Icon_minitimeSøn 14 Jun 2009 - 17:16

Efterfølgende gik tankerne på, hvordan disse fisk skulle ”gå” fremover. Vi havde mildest talt en elendig fordeling i flokken på 9 stk., og da det er en variant vi på sigt ikke havde udsigt til at få fingrene i, var vi glade for de 15 unger vi havde valgt at vækste. Til gengæld 9 fisk i 576 L var nok i underkanten på sigt, og de kunne efter min mening under ingen omstændigheder blive ved med, at gå med albus ynglen. Vi holder ikke 2 Lethrinops typer i samme akvarium.

Derfor blev vores 312 L hjørneakvarium omlagt fra Tropheus indretning til sandsild indretning, og de 9 voksne blev flyttet derover sammen med deres efterhånden 3-4 cm. store unger i marts måned 2008.

De nye omgivelser var åbenbart det sidste der skulle til, at få disse fisk til, at udvikle sig endnu mere fantastisk end de hidtil har formået.

Der gik på kort tid 5 hanner i fuld farve, og vi var desværre nok nød til at konstatere, at de på mange måder slår vores elles kronede "kongefisk" Lethrinops cf. albus i farvespil, som det var lykkedes mig, at få fingre i, efter købet af disse "Matemaer".

At kunne have dem i et rent arts akvarie, var også helt anderledes. Man kunne frygte, at det blev lidt kedeligt at se på, men det har slet ikke været tilfældet. Hannerne har fungeret optimalt indbyrdes, og deres adfærd har vist sig at være markant anderledes end vores andre Lethrinops.

At tage billeder i dette akvarium, har altid været et rent mareridt, pga. den buede front, og disse fisk er bestemt ikke lette at gengive de rigtige farver/farvespil på billeder. Men her er et par stykker, som blev nogenlunde hæderlige. Desværre giver de ikke helt det fulde indtryk af, hvor fint disse fisk har udviklet sig, og hvilke fantastiske farver de viser akvaristen.

Marts måned 2008

Lethrinops cf. marginatus "Matema" Dsc0128hpb
Lethrinops cf. marginatus "Matema" Dsc0131mao
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Lethrinops cf. marginatus "Matema" Empty
IndlægEmne: Sv: Lethrinops cf. marginatus "Matema"   Lethrinops cf. marginatus "Matema" Icon_minitimeSøn 14 Jun 2009 - 17:26

Meget er sket siden de sidste billeder blev taget i 2008.

Desværre voksede fiskene sig så store, at jeg til sidst var nød til at tage en trist beslutning. Jeg havde regnet med at de max. ville holde sig omkring de 12 cm. i voksenstørrelse, og med deres fine temperament, kunne bibeholde dem i hjørne akvariummet. Men de blev ved med at vokse, og da hannerne nåede de 15-16 cm. i størrelse måtte vi gøre noget. At blande ”Matemaerne” med vores Lethrinops cf. albus ”Itungi” kunne ikke komme på tale, og vi endte efter mange overvejelser med, at skille os af med alle vores albusser.

Nu gjorde mine erfaringer med ”Matema’ernes” blide væsen i forhold til vores albusser, at jeg havde en del bekymringer om, sammensætningen med resten af vores Malawi. Jeg kunne risikere, at de omgående ville smide farverne, og miste humøret fuldstændigt. Vores ekstremt dominerende P. steveni han, havde derudover efter albussernes fravær, tyranniseret alt hvad der gik, (incl. vores store S. granulosus maller) i en sådan grad, at alle trængte til en pause fra ham. Vores VF albusser havde i de sidste to år sagtens kunne holde ham nede, men det var slut nu. Så steveni hannen blev flyttet, og han er ikke endnu sat sammen med de andre. ”Matemaerne har det helt fint i dag. De går sammen med 4 fuldvoksne P. electra, og 5 steveni hunner, og har ikke mistet humøret efter flytningen til de nye store forhold og de nye samboere.

Vi har yderligere 5 stk. P. electra ungfisk gående, som gerne skulle introduceres til akvariummet, og så vores lille iltre ”Stewie” Hvis vi gør det rigtigt, og hidsigproppen kommer i til sidst, kan det være at han holder sig i skindet. Gør han ikke det, må hele Protomelas gruppen desværre nok forlade hjemmet på sigt, så der kun går Lethrinops og P. electra tilbage sammen.

Puha, det var en lang redegørelse/observationer foretaget over små 3 år, om en helt almindelig art fra Malawi søen. Men der findes så mange typer/varianter af Lethrinops, og vores sparsomme erfaring med kun 2 varianter er, at de er/kan være meget forskellige.

Alle siger at Lethrinops er nogle sarte fisk der let bliver trykket. Det viste sig hos os, at de VF L. cf. albus ”Itungi” og den yngel vi fik på dem, ikke lod sig dominere eller undertrykke, men at vores L. cf. marginatus ”Matema” lever fuldt ud op, til den holdning der er til Lethrinops generelt. De er lidt længe om, at få ”finne” på brystet, og selv når de får det, skal man tage hensyn til de medbeboere man vælger til dem.

Havde jeg muligheden, ville jeg helt klart vælge, at holde denne smukke Lethrinops i et rent arts akvarium. Hannerne går fint sammen indbyrdes, alle i fuld farve, hunnerne bliver ikke jagtet i særlig høj grad. Parring foregår stille og roligt uden ekstrem efter stræben. Her var vores dominerende albushanner også nogle børster, så igen en stor forskel i adfærd indenfor samme art. En sidste detalje, vores albushanner byggede store sandborge som blev forsvaret indædt, i forbindelse med parring. ”Matema’ernerne” danser/lokker over en flad sten, og flytter ikke sand til brug for rede bygning.

Håber indlæggene har givet andre inspiration til at holde disse fine fisk fra Malawi søen, uanset hvilken Lethrinops der er tale om.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

Lethrinops cf. marginatus "Matema" Empty
IndlægEmne: Sv: Lethrinops cf. marginatus "Matema"   Lethrinops cf. marginatus "Matema" Icon_minitimeSøn 14 Jun 2009 - 22:43

Sådan Yvonne! Endnu en af dine fine og stor beskrivelser sunny det er næsten som i gl. dage Wink

PS. de 2 par F1ér jeg købte af jer kom aldrig til sin ret i det 720l som er besat af fritsvømmere og sandsild, så de er skibbet vidre.
Tilbage til toppen Go down
jbk

jbk


Antal indlæg : 69
Join date : 10/06/09
Age : 61
Geografisk sted : Odense

Lethrinops cf. marginatus "Matema" Empty
IndlægEmne: Sv: Lethrinops cf. marginatus "Matema"   Lethrinops cf. marginatus "Matema" Icon_minitimeSøn 14 Jun 2009 - 23:11

Hej Yvonne

Først og fremmest: Utroligt flotte fisk Lethrinops cf. marginatus "Matema" 322163

Dernæst tak for en god og underholdende
beretning om hold af dem

Mvh.
Jens
Tilbage til toppen Go down
http://www.cichliderne.dk
jensp

jensp


Antal indlæg : 156
Join date : 08/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe

Lethrinops cf. marginatus "Matema" Empty
IndlægEmne: Sv: Lethrinops cf. marginatus "Matema"   Lethrinops cf. marginatus "Matema" Icon_minitimeMan 15 Jun 2009 - 0:18

Hej Yvonne!

Utrolig flot og inspirende beskrivelse og flotte billeder!!!!!!!!!!! drunken drunken

Jeg har selv ca 30 unger af denne smukke fisk, som jeg i øjeblikket går og fodre op. Jeg har haft forældrene i ca 1,5 år, som jeg fornyligt solgte.

Jeg havede 2 fuldvoksne superhanner, som mere eller mindre konstant spillede op til hinanden og derfor var i total farveudfoldelse hele tiden, et utroligt syn. De gik i min 960L.

Da jeg solgte dem, beholdte jeg som sagt to kuld unger, som jeg er ved at bygge op......Glæder mig til de kommer op i størelse.

Jeg kan forstå på din beskrivelse at man skal væbne sig med tålmodighed, med denne fisk, (forældrefisken købte jeg jo som voksen) men det et 100 % en fisk, som er værd at vente på!!!!! Very Happy

MVH. Jens
Tilbage til toppen Go down
http://www.malawi-gruppen.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Lethrinops cf. marginatus "Matema" Empty
IndlægEmne: Sv: Lethrinops cf. marginatus "Matema"   Lethrinops cf. marginatus "Matema" Icon_minitimeMan 15 Jun 2009 - 14:49

Hej alle

Mange tak for Jeres søde ord og ros. Man bliver jo helt flov. Synes det er dejligt, at kunne dele sine erfaringer/observationer med andre, og eventuelt høre om andre har nogle helt anderledes erfaringer.

Som nu Peter som har haft en anden oplevelse af f.eks. albusserne end vi har. Men måske har det noget at gøre med at vores albusser var VF. Hannen var simpelthen utrolig selvsikker og dominerende, og viste hvor skabet skulle stå. Til gengæld var den yngel der kom fra forældrene her hos os, også utrolig selvsikre, og gik i kødet på selv dobbelt så store fisk som dem selv. Men de var så også antalsmæssigt i overtal, sammen med deres forældre. Jeg ved det selvfølgelig ikke, men tror det kunne være årsagen til at de 2 par, måske ikke kom til deres ret hos Peter, at de antalsmæssigt helst skal være i overtal. Vores har altid gået så de var den største flok i akvarierne.

Jens jeg tror med "Matemaerne" at de hurtigere vil begynde at farve, hvis de får lov at vokse op sammen med deres egne, så de ikke skal koncentrere sig så meget om andre arter. Men det er bare en fornemmelse jeg har udfra, at vores omgående ændrede adfærd, efter de blev flyttet. Der blev de de største fisk, og det tror jeg gav dem lidt mere selvtillid. Det der egentlig undrede mig mest var, at da de blev flyttet til relativt små forhold, så virkede de til at trives endnu bedre. Men om det så havde noget med akvariummets dybde at gøre, skal jeg ikke kunne sige.

Men det bliver da spændende at høre hvordan det kommer til at gå med dine 2 kuld. Måske får du nogle helt andre oplevelser end vi har haft.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Lethrinops cf. marginatus "Matema" Empty
IndlægEmne: Sv: Lethrinops cf. marginatus "Matema"   Lethrinops cf. marginatus "Matema" Icon_minitimeFre 4 Sep 2009 - 13:07

Hmmm - må nok æde lidt af mine ord om disse Lethrinops "blide" væsen i mig igen pale scratch

De første 3 års observationer kan jeg ikke ændre på, de holder stadigvæk stik. Men de sidste 2 måneder er der sket ting og sager. Meningen var jo, at de skulle have selskab af både P. steveni og nogle flere P. electra. Men der var for mange fisk alt i alt. Så jeg valgte både vores nyindkøbte P. electra, samt vores gamle gruppe af P. steveni fra.

Dvs. "Matemaerne" nu går som den dominerende art, sammen med 3,1 fuldvoksne P. electra, og 4 S. granulosus samt en gammel ancistrus hun.

Fanden har taget ved den ene "Matema" han. Han begyndte at bunke sand op over en af de udhulede sten, som en enkelt granulosus holdt til i. Hver anden dag måtte jeg løfte den 3 kilo tunge sten op, for at frigøre indgangshullet for sand, så mallen ikke blev kvalt i sand. Der hentes sand fra de nærmeste omgivelser til byggeriet, så bunden er blotlagt flere steder. Ligner noget der er løgn No .

Jeg har nu været nød til at fjerne granulosus "stenen", og erstatte den med et stort plastic modul (40x25x15 cm) der ligger løst på bunden. Synes det er vigtig, at der er mindst et sikkert granulosus gemmested til hvar malle. Dagen efter "modulet" kom i, var forreste indgangshul på 10x5 cm, samt toppen af modulet dækket af sand af den virile "Matema" han. Her går han og vogter over sin nye ejendom. Om der er en granulosus, der reelt kan finde fred under modulet, vides i skrivende stund ikke med sikkerhed lol! Men modulet er så stort at granulosus'erne, i det mindste ikke bliver kvalt i sand, uanset hvad den skøre cichlide finder på.

"Matema" hannen er således totalt dominerende nu, og lader sig ikke stoppe af noget. Sikke en ændring i adfærd.

Heldigvis lader de andre hanner sig ikke mærke, og lader fjolset "rase" som det passer ham. De tager dog gerne en enkelt mundkamp, eller territorial dans i ny og næ med ham. Men de lader sig ikke skræmme, og går heldigvis alle i fine farver. Afkommet som de går sammen med, ser ud til at vokse fint, og begynder efterhånden at kippe lidt med farverne i ny og næ. Selvom jeg egentlig godt kan se lidt, af det samme mønster med dem, som det var tilfældet med forældrene. De er længe undervejs før de står i fuld farve.

Nu er jeg jo snart tilbøjelig til at sige, at man bare skal vente til at arten bliver gammel nok, så skal de nok få endnu mere hår på "finnerne" og klare sig fint, uden at lade sig tyrannisere af andre, sålænge de altså antalsmæssigt er i overtal. I dag vil jeg betegne vores L. cf marginatus "Matema" som nogle værre bisser affraid

Derudover må jeg konstatere, at de ikke kun nøjes med, at anvende flade sten til deres leg - de henter i høj grad sand ind og bygger op - når de når en vis alder. Sand har de altid haft til rådighed, men hos os har de ikke brugt det før, som de gør nu.

Så ja, det er bare lidt flere oplysninger om disse Lethrinops, der gang på gang forundrer mig. Selvom jeg har haft dem gående i over 3 år nu, er det Lethrinops cf. marginatus "Matema" 81940 at vide sig skråsikker på, hvordan de egentlig er adfærdsmæssigt. Embarassed
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Lethrinops cf. marginatus "Matema" Empty
IndlægEmne: Sv: Lethrinops cf. marginatus "Matema"   Lethrinops cf. marginatus "Matema" Icon_minitimeFre 18 Dec 2009 - 13:26

Inspireret af, at jeg i et godt stykke tid har forsøgt, at finde et egnet fremtidigt hjem til disse fine fisk, er jeg faldet over lidt nyere billeder, som på en (i mine øjne) smuk måde, afrunder vores hold af Malawi, i denne omgang.

Ikke de fototekniske bedste billeder, men de viser nu meget godt hvad man til dagligdag ser af farver og adfærd i denne flok.

Herren i akavariet på 16 cm., er ikke længere til at bide skeer med. Han ved hvem der har "finnerne" på.

Lethrinops cf. marginatus "Matema" Dsc0043kn

Når man ikke er herren i huset, kan man ligeså godt bruge tiden til at guffe lidt sand.

Lethrinops cf. marginatus "Matema" Dsc0044i

Eller bare tulle rundt og hygge sig i gruppen af hunner, og de unge "knøse", som er på vej frem.

Lethrinops cf. marginatus "Matema" Dsc0048x

Siden september måned, har de bare udviklet sig endnu mere, og går stadigvæk fantastisk godt sammen. Mine tanker om, at det er en Lethrinops type, der måske er længe undervejs, og man skal have tålmodighed med, holder stadigvæk stik. Unghannerne er endelig på nippet til at farve ud, og begynder først nu, at gøre forsigtige "oprør" mod de voksne hanner der dominerer i flokken.

I dag har de kun selskab af 3 gamle P. electra og lidt maller, hvilket umiddelbart passer flokken fint, selvom de 2 electra hanner er nogle velvoksne herrer, som også kræver deres ret indimellem.

Uden at være for optimistisk, ser det endelig ud til, at fremtiden for denne flok ser lysere ud, end den ville være her hos os (hovedet af) så det er jeg utrolig glad for. Det er fisk jeg har lært så utrolig meget af i mit fiskehold, og de fortjener at ende deres dage, hos en der vil sætte "næsten" ligeså stor pris på dem, som jeg selv har gjort i de sidste 3 1/2 år fra de var nogle små farveløse pus på 4-5 cm.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
jensp

jensp


Antal indlæg : 156
Join date : 08/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe

Lethrinops cf. marginatus "Matema" Empty
IndlægEmne: Sv: Lethrinops cf. marginatus "Matema"   Lethrinops cf. marginatus "Matema" Icon_minitimeSøn 20 Dec 2009 - 1:50

Hug for gud´s skyld ikke hovedet af denne fantastiske fisk!!!! bounce

Jeg har netop fået solgt min flok og har nu en noget større letrinops, nemlig Litriunis!

MVH. Jens
Tilbage til toppen Go down
http://www.malawi-gruppen.dk
Sponsoreret inhold





Lethrinops cf. marginatus "Matema" Empty
IndlægEmne: Sv: Lethrinops cf. marginatus "Matema"   Lethrinops cf. marginatus "Matema" Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Lethrinops cf. marginatus "Matema"
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» lethrinops leptodon
» Lethrinops sp. blackfin
» lethrinops sp. red cap Mazinzi Reef
» Astatotilapia burtoni "red spotted" - En facinerende cichlide.
» Velkommen til alle de gamle "hunde"

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Jeres fisk :: Malawi - Fritsvømmer-
Gå til: