Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Lidt gætteleg.

Go down 
+4
green
Michael A
Kiwa
T.Hytting
8 deltagere
Gå til side : Forrige  1, 2
ForfatterBesked
Michael A

Michael A


Antal indlæg : 220
Join date : 15/07/09
Age : 51
Geografisk sted : Randers

Lidt gætteleg. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Lidt gætteleg.   Lidt gætteleg. - Page 2 Icon_minitimeTors 13 Maj 2010 - 13:36

Yvonne - (og andre) - den fisk du har, hedder korrekt X.boulengeri, men den har i mange mange år været importeret
og solgt under navnet X. Sima - i mindst 20 år ved jeg, da jeg der selv havde nogle for ca. 20 år siden.
Ud fra de oprindelige beskrivelser af X. sima og X. boulengeri har Thomas Andersen gået og haft en mistanke om
at det ikke var X. Sima der var i handel - men X. Boulengeri, netop på grund af at hovedformen
(som det fint ses på Hyttings billeder) på fiskene ikke passede sammen med beskrivelsen.

Problemet var blot at der i handel aldrig var set fisk med "den rigtige" hovedform.
For ??? 2 år siden eller noget i den stil kommer der så en flok nyimporterede fisk ind i tyskland som importøren
mente (og stædigt holdte fast i) var en ny fangst variant af X. Ornatipinnis ...... men nu er T. Andersen jo ikke
nem at rende om hjørner med, så han får fiskene tilsendt for at undersøge sin mistanke nærmere -
og den holder stik!!, X.Sima er så hermed dukket op i handlen for første gang, og den fisk der før har været
solgt under navnet X. Sima kan Thomas A. med sikkerhed slå fast som værende X.Boulengeri.
Thomas Andersen har skrevet en større artikel om det, den har været i en af udgaverne af Tanganika MAGAZYN.

Flokken går nu hos Peter C. her i Randers. En super fin fætter i øvrigt.

Mvh.Michael.


Sidst rettet af Michael A Tors 13 Maj 2010 - 13:46, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

Lidt gætteleg. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Lidt gætteleg.   Lidt gætteleg. - Page 2 Icon_minitimeTors 13 Maj 2010 - 13:39

Ja nu da striden er lagt ang. Sima vs. Boulengeri på den fineste måde med saglig snak og super billeder, skal den altså prøves en dag. bounce

Til dig Yvonne vil jeg sige tak, for dit forsvar af mit gæt cheers men mod Gerner kæmper selv guderne forgæves. Lidt gætteleg. - Page 2 107245 Jeg vil dog mene at det var mit bud, der fik Gerner til at sige sima, den lå jo lige til højerbenet, det havde han aldrig selv fundet udaf. Lidt gætteleg. - Page 2 162245 Og ved mig behøver han ikke at vinde noget, for at skifte vand her. Lidt gætteleg. - Page 2 16738 Lidt gætteleg. - Page 2 16738
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Lidt gætteleg. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Lidt gætteleg.   Lidt gætteleg. - Page 2 Icon_minitimeTors 13 Maj 2010 - 14:23

Takker for forklaringen Michael. Jeg har heller aldrig været i tvivl om at det var X. boulengeri vi har. Det er jo manden med forstanden vi har købt dem af haha.

Kan godt huske, nu hvor du fortæller historien, at jeg har hørt det før. Snakkede vi om det hjemme hos Thomas? Har jo så dårlig hukommelse Lidt gætteleg. - Page 2 212694

Hvorom alt er, så er det dejligt, at de fine simaer går hos seriøse akvarister. Det er jo bestemt noget af en sjældenhed, der bestemt bør værnes godt om, ligesom f.eks. med
X. caudafasciata.

Enig Jørn - den lå lige til højrebenet, og især med Thomas' kommentar, at man næppe kommer tættere på, end boulengerien. Jeg var bare rigtig langsom i opfattelsen,
og mente bestemt ikke, at det kunne være den rigtige sima der kunne være tale om. Han havde aldrig gættet det uden hjælp, det har du helt ret i Lidt gætteleg. - Page 2 45819

Mht. forskelligt temperament hos sildene, ja så kan jeg sige, at 1,1 "fredelige" sandguffende X. boulengeri pt. stadigvæk, holder 13 fuldvoksne C. foae på små 20 cm. i skak.
Så jaah, boulengerien er en stor dejlig sandsild - med selvtilliden i orden. Det andet par holder 16 stk. C. foae ungfisk i skak i et andet akvarium, men her er der nogle foae
hanner der er begyndt at se lyset, og forsøger at tage kampen op. I en alder af 1 år skal de jo også til at bygge bowers, og prøve kræfterne af indbyrdes. Lidt sjovt at ungfiskene
faktisk har større succes med at tage kampen op, end vores voksne foae. Måske er det fordi de voksne hanner simpelthen ikke orker at genopbygge, hvad en sandgnasker stille
og roligt udraderer i løbet af dagen. Den erfaring har de unge ikke fået endnu, og klør på alt hvad de kan Lidt gætteleg. - Page 2 16738

X. boulengeri "Isanga"
Lidt gætteleg. - Page 2 Is.php?i=1690&img=_DSC0028
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

Lidt gætteleg. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Lidt gætteleg.   Lidt gætteleg. - Page 2 Icon_minitimeTors 13 Maj 2010 - 15:33

green skrev:

Jeg vil dog mene at det var mit bud, der fik Gerner til at sige sima, den lå jo lige til højerbenet, det havde han aldrig selv fundet udaf. Lidt gætteleg. - Page 2 162245 Og ved mig behøver han ikke at vinde noget, for at skifte vand her. Lidt gætteleg. - Page 2 16738 Lidt gætteleg. - Page 2 16738

Da tager du igen fejl *gammelnok* jeg har faktisk set den Hos Thomas A da han havde dem gående,og kunne huske forklaringen med hovedfprmen,

mht .til vandskift hos dig ,går det slet ikke da jeg ikke kan finde ud af at skifte med koldt vand Suspect
Tilbage til toppen Go down
Michael A

Michael A


Antal indlæg : 220
Join date : 15/07/09
Age : 51
Geografisk sted : Randers

Lidt gætteleg. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Lidt gætteleg.   Lidt gætteleg. - Page 2 Icon_minitimeTors 13 Maj 2010 - 20:02

Yvonne, jeg tror jeg har postet et indlæg om det tidligere - men da min hukommelse ikke er
bedere end din kan jeg ikke huske hvor/hvornår Laughing man skulle nok have taget den lidt mere med ro i de unge dage drunken

Ja den må jo siges at være mega sjælden og værd at passe på - mener at Thomas A.har fortalt mig
at der af X. caudafasciata kun er en VF flok i verden (altså i akvarier naturligvis) -
jeg ved ikke om der er kommet flere X. Sima i handel siden hen - men kan da spørge Thomas.

Mvh. Michael.
Tilbage til toppen Go down
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

Lidt gætteleg. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Lidt gætteleg.   Lidt gætteleg. - Page 2 Icon_minitimeTors 13 Maj 2010 - 20:49

Michael A skrev:


Ja den må jo siges at være mega sjælden og værd at passe på - mener at Thomas A.har fortalt mig
at der af X. caudafasciata kun er en VF flok i verden (altså i akvarier naturligvis) -


Mvh. Michael.

Det mener jeg også at jeg har læst/hørt.
Verduijn har vist flokken gående, og sælger af og til noget yngel.
Tilbage til toppen Go down
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

Lidt gætteleg. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Lidt gætteleg.   Lidt gætteleg. - Page 2 Icon_minitimeSøn 23 Maj 2010 - 22:07

Her er lige et par billeder af en Sima, der har gravet en rede, og taget det pæne tøj på idag. sunny



Lidt gætteleg. - Page 2 Bb4o

Lidt gætteleg. - Page 2 Bb5i

Lidt gætteleg. - Page 2 Bb7a
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Lidt gætteleg. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Lidt gætteleg.   Lidt gætteleg. - Page 2 Icon_minitimeMan 24 Maj 2010 - 11:35

Jeg er ked af at sige det, men de er faktisk rigtig rigtig fine Thomas Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

Lidt gætteleg. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Lidt gætteleg.   Lidt gætteleg. - Page 2 Icon_minitimeMan 24 Maj 2010 - 12:52

Unimati skrev:
Jeg er ked af at sige det, men de er faktisk rigtig rigtig fine Thomas Very Happy

Ja de er da rigtigt fine og med noget mere farvespil, end jeg havde forventet. Very Happy

Desværre bygger de så også noget større reder end jeg havde forventet, så jeg må jo nok til at ændre lidt på bundlaget,
for at de kan få bedre plads til deres udskejelser. Lidt gætteleg. - Page 2 107245
Tilbage til toppen Go down
Tom & Jane

Tom & Jane


Antal indlæg : 257
Join date : 11/06/09
Geografisk sted : Brovst

Lidt gætteleg. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Lidt gætteleg.   Lidt gætteleg. - Page 2 Icon_minitimeMan 24 Maj 2010 - 19:33

Ja, når de sådan har fået festtøjet på er de rigtigt flotte. Du må bare have en mindre grusgrav, så du har ubegrænset adgang til byggemateriale, til de kære små Smile
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Lidt gætteleg. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Lidt gætteleg.   Lidt gætteleg. - Page 2 Icon_minitimeTirs 25 Maj 2010 - 20:12

Fantastiske farver der Thomas cheers

Utroligt hvad den rette farve bundlag, og den rette belysning gør ved disse fisks farver. De er simpelthen så fine.

Meget spændende om anstrengelserne bærer frugt.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

Lidt gætteleg. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Lidt gætteleg.   Lidt gætteleg. - Page 2 Icon_minitimeTirs 25 Maj 2010 - 20:41

Kiwa skrev:
Fantastiske farver der Thomas cheers

Utroligt hvad den rette farve bundlag, og den rette belysning gør ved disse fisks farver. De er simpelthen så fine.

Meget spændende om anstrengelserne bærer frugt.

De skal nok lige have et par forsøg, før der sker noget, de er jo ikke ret gamle endnu. Very Happy

Den rette belysning, tja der var ikke lys på baljen, da billederne blev taget lol! , så det var kun det lys der kommer gennem vinduet i rummet, og selvfølgelig det fra kameraet der var til stede.
Dagslys giver nu også altid de bedste farver på fiskene, de er desværre svære at efterligne til fulde.
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Lidt gætteleg. - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: Lidt gætteleg.   Lidt gætteleg. - Page 2 Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Lidt gætteleg.
Tilbage til toppen 
Side 2 af 2Gå til side : Forrige  1, 2
 Lignende emner
-
» Lidt amerikanerbilleder
» Lidt om mig
» Lidt om mig
» Den rigtig øv brændte lugt.
» Lidt billeder

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Tanganyika-
Gå til: