Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup

Go down 
+2
stausholm
Vorup
6 deltagere
ForfatterBesked
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 59
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Empty
IndlægEmne: En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup   En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Icon_minitimeOns 16 Jun 2010 - 10:57

Endelig lykkedes det at finde en flok vildtfangede Gibberosa Moba'er cheers
Jeg har fornøjelsen af at have overtaget en flok på 3 hanner og 10 hunner.
De 2 største hanner er på 30 cm, wow for nogle store flotte banditter tongue

De er sat sammen med mine 12 F1'ere så der nu går 25 stk sammen - en fed flok der ser ud til at kunne fungere fint sammen.
De kom i bassinet i går og går allerede super flot. Efter 10 minutter lagde en af de store hanner allerede op til damerne Razz

Vores oversigt er selvfølgelig opdateret:
https://unimati.danskforum.net/tanganyika-f9/frontosa-brugere-og-varianter-t644.htm[img]

En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Mobaheleakvariet960[/img]

[img]En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Mobaflok[/img]

En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Mobaalpha30cm

Her min "gamle" alpha-han som pludselig er blevet meget lille
[img]En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Mobaf1alpha[/img][img]


Sidst rettet af Vorup Søn 20 Jun 2010 - 16:41, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
stausholm

stausholm


Antal indlæg : 427
Join date : 08/06/09
Age : 53
Geografisk sted : Århus

En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Empty
IndlægEmne: Sv: En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup   En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Icon_minitimeOns 16 Jun 2010 - 16:51

lad lige være med at klikke på billedet. mit virus program hiver en masse lort op En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup 81940

allan
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Empty
IndlægEmne: Sv: En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup   En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Icon_minitimeOns 16 Jun 2010 - 16:59

Jep... også her. Jeg har fjernet billedet.

Tillykke med fiskene ellers..... der er dømt vandskifte i den balje nu Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 59
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Empty
IndlægEmne: Sv: En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup   En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Icon_minitimeTors 17 Jun 2010 - 9:16

Det var da mærkeligt med det billede, jeg har uploaded på præcis samme måde som altid Crying or Very sad Beklager. Eneste forskel er at det ikke er mit eget billede. Der kommer lidt nye snarest.

De går bare super godt sammen og der er stadig rigelig plads. Klart der skal skiftes lidt vand, men det bliver der nu allerede.

Og så har de en glubbende appetit de der VF'ere, de forstår da at gå til foderet Smile
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Empty
IndlægEmne: Sv: En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup   En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Icon_minitimeTors 17 Jun 2010 - 12:05

Jeg aner heller ikke, hvad det gik ud på, men det var suspekt Wink

De skal vel næsten have et kilo foder om dagen lol!
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 59
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Empty
IndlægEmne: Sv: En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup   En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Icon_minitimeTors 17 Jun 2010 - 12:35

I går aftes fik de en god stor klump mysis - ca 3 gange så stor som jeg normalt fodrer de 12 F1'ere med + ca. 40 rejer.
Så det er da en sjat mere en jeg er vant til.

F1'erne har jeg normalt delt rejerne til for at de ville tage dem. En VF hun i samme størrelse tager uden problemer 3 hele rejer på én gang.
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Empty
IndlægEmne: Sv: En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup   En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Icon_minitimeTors 17 Jun 2010 - 12:41

De kommer til at æde dig ud af huset En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup 699920
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Empty
IndlægEmne: Sv: En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup   En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Icon_minitimeTors 17 Jun 2010 - 15:13

min alfahan tager nemt 5 hele rejer på en gang Laughing
Tilbage til toppen Go down
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 59
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Empty
IndlægEmne: Sv: En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup   En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Icon_minitimeSøn 20 Jun 2010 - 16:46

Så er der kommet lidt billeder øverst i tråden - jeg bliver aldrig dus med denne her uploadmetode, den er bare for besværlig Crying or Very sad

Jeg har valgt at fjerne den største VF-han, efter at han i går bed en flænge i den anden store hans gatfinne. Finnerne er jo årevis om at vokse sig så lange som på disse fisk, så den pæneste han skulle nødigt "ødelægges".

Skulle nogen have brug for en god stor VF-han, så sig til.

Ellers synes jeg flokken går rigtig godt og der er IKKE for mange fisk i akvariet. Det fungerer bare.

Havde en hun der i fredags morges lå i overfladen med masser af luft i maven, men hun havde rettet sig sent om aftenen. Uha det er altså ikke en rar oplevelse.

En af hunnerne går med "røret" fremme, så må vi se om det bliver til noget. Kunne godt forestille mig at de lige skal falde rigtigt til før en parring og en gennemført rugning lykkes.

Jeg kan vel godt lade hunner med æg/larver gå i flokken....eller hvad?
Tilbage til toppen Go down
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 59
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Empty
IndlægEmne: Sv: En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup   En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Icon_minitimeSøn 20 Jun 2010 - 16:48

Glemte lige....
Selvfølgelig skal der skiftes vand, men filteret skiftede jeg lige i dag og overraskende nok, var det nærmest rent, efter at have kørt i 2 måneder med den lille flok frontosaer. Så måske sviner de ikke så meget som en stor flok Tropheus/Petrochromis Wink
Tilbage til toppen Go down
Gerner

Gerner


Antal indlæg : 613
Join date : 08/06/09
Age : 64
Geografisk sted : det mørke jylland 8600

En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Empty
IndlægEmne: Sv: En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup   En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Icon_minitimeSøn 20 Jun 2010 - 19:18

Vorup skrev:
Så er der kommet lidt billeder øverst i tråden - jeg bliver aldrig dus med denne her uploadmetode, den er bare for besværlig Crying or Very sad

Jeg har valgt at fjerne den største VF-han, efter at han i går bed en flænge i den anden store hans gatfinne. Finnerne er jo årevis om at vokse sig så lange som på disse fisk, så den pæneste han skulle nødigt "ødelægges".

Ser da rigtig fine ud
Vorup skrev:

Skulle nogen have brug for en god stor VF-han, så sig til.
den kune jeg da godt bruge,men der er sgi for langt til skovlunde

Ellers synes jeg flokken går rigtig godt og der er IKKE for mange fisk i akvariet. Det fungerer bare.

Havde en hun der i fredags morges lå i overfladen med masser af luft i maven, men hun havde rettet sig sent om aftenen. Uha det er altså ikke en rar oplevelse.

En af hunnerne går med "røret" fremme, så må vi se om det bliver til noget. Kunne godt forestille mig at de lige skal falde rigtigt til før en parring og en gennemført rugning lykkes.
Vorup skrev:

Jeg kan vel godt lade hunner med æg/larver gå i flokken....eller hvad?

Det kan du sagtens,og så tage hende fra når tiden for at spytte nærmer sig
Tilbage til toppen Go down
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 59
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Empty
IndlægEmne: Sv: En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup   En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Icon_minitimeSøn 20 Jun 2010 - 22:50

Tak for svar Gerner Smile

Sig mig hvornår på døgnet leger frontosa?
Jeg spørger fordi det selvfølgelig er nødvendigt med en hvis filtrering og iltning, med så mange fisk.
Men skal jeg være bekymret for om cirkulationen fejer hannens sæd væk så æggene ikke befrugtes?

Akvariet er oprindeligt bygget til Tropheus, så der er 4000 liters gennemstrømning i timen - selvom jeg slukker det ene motorhovede, er der en god vandbevægelse, nok til at ilte vandet. Jeg kunne jo så slukke halvdelen når der går hunner klar til leg.
Tilbage til toppen Go down
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Empty
IndlægEmne: Sv: En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup   En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Icon_minitimeMan 21 Jun 2010 - 0:17

Vorup skrev:


Sig mig hvornår på døgnet leger frontosa?

Jeg har set mine lege, både morgen, middag og aften.
Tilbage til toppen Go down
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 59
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Empty
IndlægEmne: Sv: En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup   En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Icon_minitimeTors 24 Jun 2010 - 16:53

Total kaos i bassinet i går .....

2 af de unge hunner + en af de "gamle" ville alle lege cheers
Kl. ca 16 åndede alt ro og alle fisk hyggede sig bare på sædvanlig frotosafacon (meget afslappede).....
1 times tid senere, totalt kaos med en ung hun der vimser omkring og sitrer foran de 2 unge hanner, der ikke aner hvad de skal stille op og et par kæmpehanner der gerne vil til, men som hunnen er bange for.
Samtidig 4 synodontis grandiops der meget gerne vil snuppe æg og lægge deres egne og som derfor irriterer alle fisk omkring sig.
En af de store hanner blev så utålmodig at han, efter gentagne gange at have nærmet sig hunnen langsomt, i et ryk så hurtigt at man dér fik bevis for at det er en rovfisk, bed hende lige omkring bugen, så der kom skrammer. Hvad faen er det for en måde at behandle en dame på No

Men ingen fyldte skuffer i denne omgang. Måske senere i dag, hvem ved bounce

Det er altid interessant at opleve ny adfærd, når man har været med i maaange år. Fantastiske fisk sunny
Tilbage til toppen Go down
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Empty
IndlægEmne: Sv: En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup   En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Icon_minitimeTors 24 Jun 2010 - 18:12

Sikke en oplevelse Claus Suspect

Fin beskrivelse, som igen er meget spændende at læse. Ikke at man skal handle overilet eller noget. Men måske var det en ide at fjerne S. grandiops midlertidigt?

Det ville jeg nok selv gøre. Alle Synodontis kan i mine øjne nemt være med til, at piske en meget lystig stemning op i et akvarie. Det giver liv og glade dage, helt
sikkert. cheers

Men hvis man har fisk gående som dine unge hunner, og i den blanding af gamle erfarne hanner, som jo helt sikkert er klar på hvilket arbejde der skal gøres, så er
det måske mere vigtigt, at de indtil de får noget mere erfaring uden, at de også skal koncentrere sig om nogle livlige maller, der blander sig i det hele. På den måde
skal de jo kun forholde sig til frontosa sprog, og ikke de Synodontis banditter, der gerne vil være med.

Men bare nogle tanker herfra.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Empty
IndlægEmne: Sv: En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup   En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Icon_minitimeTors 24 Jun 2010 - 21:36

Vorup skrev:
Total kaos i bassinet i går .....

2 af de unge hunner + en af de "gamle" ville alle lege cheers
Kl. ca 16 åndede alt ro og alle fisk hyggede sig bare på sædvanlig frotosafacon (meget afslappede).....
1 times tid senere, totalt kaos med en ung hun der vimser omkring og sitrer foran de 2 unge hanner, der ikke aner hvad de skal stille op og et par kæmpehanner der gerne vil til, men som hunnen er bange for.
Samtidig 4 synodontis grandiops der meget gerne vil snuppe æg og lægge deres egne og som derfor irriterer alle fisk omkring sig.
En af de store hanner blev så utålmodig at han, efter gentagne gange at have nærmet sig hunnen langsomt, i et ryk så hurtigt at man dér fik bevis for at det er en rovfisk, bed hende lige omkring bugen, så der kom skrammer. Hvad faen er det for en måde at behandle en dame på No

Men ingen fyldte skuffer i denne omgang. Måske senere i dag, hvem ved bounce

Det er altid interessant at opleve ny adfærd, når man har været med i maaange år. Fantastiske fisk sunny

Herligt med noget gang i baljen, det er da en fin start på de nysammensatte fisk. sunny

Jeg vil gætte på at dine hunner er klar til leg i morgen, eller i overmorgen, hvis det er det første tegn på leg du har set.
Min erfaring med dem er, at hannerne begynder at vise stor interesse et par dage før selve legen, og hvis du studerer hunnerne nærmere, vil et begyndende læggerør være til at se, hvis hunnerne er ved at være klar.
Når man kender flokken, og deres normale adfærd, kan man faktisk se at der er leg på vej, før man får kigget nærmere på hunnerne.

Jeg har 4 stk Synodontis lucipinnis i baljen, som absolut er interesseret i at smage på æggene, men de tør ikke komme for tæt på en legende Frontosa.
Sidste gang jeg så det ske, blev den ene Synodontis mast mod frontglasset, og sank livløs mod bunden drunken , den var dog klar igen efter at have sundet sig et par minutter.


Tilbage til toppen Go down
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 59
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Empty
IndlægEmne: Sv: En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup   En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Icon_minitimeFre 25 Jun 2010 - 9:44

Tak for input Smile

Jeg har faktisk overvejet at fjerne synodontis'erne. Og alligevel er det udmærket at de unge hunner får lov at bruge energien på at vokse fremfor at lave unger.
De bliver fjernet næste gang jeg er i akvariet.

En af de mere erfarne hunner legede i går, men heller ikke denne leg resulterede i en fyldt skuffe. Her må jeg nok igen kigge på synodontis'erne, da de bor 10 cm fra hvor legen fandt sted.
Legen skete i højre side bag stenen i hjørnet - perfekt sted, der kan skabes ro fra de andre fisk (pånær synoerne) og vandcirkulationen er minimal pga afskærmning fra stenen.

Men igen en spændende adfærd at studere, selvom selve legen var skjult.

Jeg overvejer at dele flokken i 2 midlertidigt - på bekostning af mine amerikanere i det andet 960 liters.
Jeg tør nok ikke lade dem gå sammen alle sammen når jeg skal på ferie. Akvariet er selvfølgelig relativt belastet af de mange fisk, så 14 dage uden vandskift og mit tilsyn, har jeg nok ikke nerver til.
Amerikanerne kunne jeg så dele i de 2 400 liters som også er tomme pt.

Men altid spændende at komme hjem til sådan en herlig flok - måske er der igen gang i den i aften, flere af de største hunner ser noget rognsvære ud Wink
Tilbage til toppen Go down
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 59
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Empty
IndlægEmne: Sv: En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup   En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Icon_minitimeFre 2 Jul 2010 - 20:21

Så har der været 5 hunner med læggerøret helt fremme, uden at der er blevet nogen skuffer ud af det. Tilmed måtte jeg hive en død hun op her til eftermiddag Sad

De går ellers fint, god harmoni (efter jeg fjernede den største han) og de spiser fint.
Vi må se hvad der sker Wink
Tilbage til toppen Go down
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 59
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Empty
IndlægEmne: Sv: En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup   En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Icon_minitimeLør 28 Aug 2010 - 23:27

Det er om at være tålmodig i dette projekt Wink

Efter at jeg har fjernet de 4 synodontis har jeg ventet (u)tålmodigt på at nogen af hunnerne skulle være klar til leg.
Efter fodring i en lille uges tid med artemia, var der i fredags 2 hunner der fik nogle ordentlige mundfulde æg. Så nu må vi se hvordan det går, altså om de holder æg/larver. Det er jo erfarne hunner, så jeg satser på de holder tiden ud.

Hvis jeg vil flytte dem til et spytteakvarie, hvor langt skal de så være henne før flytningen? Jeg skal vel vente så lang tid som muligt?

Flokken går perfekt sammen, jeg overvejer dog at få bundvendt mine F1'ere, for evt. at få sorteret evt. hanner fra. Dog går det jo fint som det er, så egentlig er der ingen grund til det.

Håber på billeder af lidt unger, om 5 ugers tid drunken
Tilbage til toppen Go down
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Empty
IndlægEmne: Sv: En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup   En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Icon_minitimeSøn 29 Aug 2010 - 0:25

Vorup skrev:


Hvis jeg vil flytte dem til et spytteakvarie, hvor langt skal de så være henne før flytningen? Jeg skal vel vente så lang tid som muligt?


Mine får lov til at gå ca. 28 dage, før de bliver flyttet, men de kan sikkert flyttes tidligere.
Ved at flytte hunnen så sent, er ungerne fuldt ud levedygtige, hvis hun skulle spytte i nettet.
De par gange jeg har oplevet dette, har hunnen dog samlet dem op igen, efter kort tid.
Tilbage til toppen Go down
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 59
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Empty
IndlægEmne: Sv: En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup   En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Icon_minitimeSøn 29 Aug 2010 - 21:39

Skal hunnerne have et akvarie for sig selv, eller kan man sætte et par stykker sammen (i et 400 liters)?
Tilbage til toppen Go down
T.Hytting

T.Hytting


Antal indlæg : 237
Join date : 04/08/09
Age : 50
Geografisk sted : Mariager

En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Empty
IndlægEmne: Sv: En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup   En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Icon_minitimeSøn 29 Aug 2010 - 21:51

Vorup skrev:
Skal hunnerne have et akvarie for sig selv, eller kan man sætte et par stykker sammen (i et 400 liters)?

Jeg ville dele baljen på midten med en filtersvamp, så de kan få ro til at passe ungerne.
Tilbage til toppen Go down
Vorup

Vorup


Antal indlæg : 117
Join date : 08/01/10
Age : 59
Geografisk sted : Skovlunde, Storkøbenhavn

En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Empty
IndlægEmne: Sv: En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup   En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Icon_minitimeSøn 29 Aug 2010 - 22:05

Tak, jeg forsøger Smile
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Empty
IndlægEmne: Sv: En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup   En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
En ordentlig røvfuld moba'er hos Vorup
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» mine Mobaer
» Mine Mobaer er kommet i fint selskab

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Jeres fisk :: Tanganyika - Fritsvømmer-
Gå til: