Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 omlakering af baggrund?

Go down 
3 deltagere
ForfatterBesked
bello




Antal indlæg : 15
Join date : 09/06/09
Age : 38
Geografisk sted : herlev

omlakering af baggrund? Empty
IndlægEmne: omlakering af baggrund?   omlakering af baggrund? Icon_minitimeTirs 16 Jun 2009 - 23:06

Hej alle sammen

Jeg har lige købt en baggrund (Pangea rocky3) den skal bruges som filter. Men den er brugt så den trænger til omlakering. Mit spørgsmål er:
1. Hvordan omlakere men baggrund og hvilket maling skal men bruge?
2. hvor meget filter materiale skal jeg købe til den?

Info om mit akvarium
530l akvastabil


MVH.
bello/Yusef
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

omlakering af baggrund? Empty
IndlægEmne: Sv: omlakering af baggrund?   omlakering af baggrund? Icon_minitimeTirs 16 Jun 2009 - 23:49

Hej

Du renser din baggrund for alger med f.eks. en grydesvamp. Derefter køber du noget Pangea maling, der matcher. De fleste akvarieforretninger har det, ellers kan de skaffe det fra Eldorado (du skal fortælle, om malingen skal være grå eller sandfarvet). Du kan så "klatmale" baggrunden med en pensel, hvor den trænger til det.

Vedr. filtermateriale, så bruger jeg personligt følgende:

65% biobolde
20% filtervat
5% Filtersvamp for at holde biobolde og vat adskilt, samt adskille vat og rummet med powerheadet.
10% Fri rum til powerheadet.

%-satserne er på gefühl, men en god guideline.

Jeg har aldrig haft en Rocky 3 mellem fingrene, så du gør følgende:

Sæt baggrunden op mod en væg, og træk den ud, så der er "plads" til powerheadet. Mål derefter frirummet mellem væg og baggrund (tag lidt forbehold for udhængene i baggrunden).

Hvis f.eks. at der er gennemsnitligt 5 cm frirum (igen et skønsspørgsmål), så skal du bruge 31,2 L biobolde (160 cm x 0,65 = 104 cm biobolde). 104 cm x 5 cm x 60 cm (akvariets længde med biobolde X frirummet mellem baggrund og bagglas X højden af akvariet).

Så du skal bruge:

31 L biobolde (hvis dit frirum er 5 cm)
500 gram filtervat (så har du til lang tid)
50x50x7,5 cm filtermåtte i grov (Skal skæres i stykker på 5x50 cm (frirum x højde af filtermåtte). Du kan sætte to stykker ovenpå hinanden, for at dække hele højden af akvariet. Jeg anbefaler 7,5 cm i tykkelsen, da det er mere stabilt end 5 cm, hvis du en dag skal rode med f.eks. filtervattet.

Giver det mening? Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
lgb




Antal indlæg : 199
Join date : 08/06/09
Geografisk sted : Silkeborg.

omlakering af baggrund? Empty
IndlægEmne: Sv: omlakering af baggrund?   omlakering af baggrund? Icon_minitimeOns 17 Jun 2009 - 13:17

Jeg ville overveje at skifte nogle af bioballs ud med noget filtermateriale der er bedre rent biologisk, såsom Eheim substratpro, Sera siporax, symbiot osv. Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.goc.se
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

omlakering af baggrund? Empty
IndlægEmne: Sv: omlakering af baggrund?   omlakering af baggrund? Icon_minitimeOns 17 Jun 2009 - 14:13

Hvis du vil anvende Siporax, SubstratPro osv., så skal det kun være for at nedbryde nitrat biologisk (hvis man kan få det til at virke). Det har ingen ekstra virkning ved nedbrydelse af nitrit til nitrat. Der vil allerede være en seriøs overdimensionering i 31 L biobolde Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Sponsoreret inhold





omlakering af baggrund? Empty
IndlægEmne: Sv: omlakering af baggrund?   omlakering af baggrund? Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
omlakering af baggrund?
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Ældre skum baggrund
» Folie baggrund
» 720 L med Timor baggrund.
» Hvilken baggrund?
» Bioelementer bag baggrund.

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Dekoration-
Gå til: