Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 luft bag baggrund

Go down 
5 deltagere
ForfatterBesked
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

luft bag baggrund Empty
IndlægEmne: luft bag baggrund   luft bag baggrund Icon_minitimeTors 23 Jul 2009 - 20:11

er det en fordel at ilte vandet bag baggrunden med en luft sten eller har det ikke nogle effect.bent
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

luft bag baggrund Empty
IndlægEmne: Sv: luft bag baggrund   luft bag baggrund Icon_minitimeTors 23 Jul 2009 - 20:31

Ja, det vil være en fordel med en iltsten i et filter. Udover at man "hæver" bakteriekulturen med 30-40% (har jeg læst et eller andet sted), så har ilten også den egenskab, at det kan få partikler til at binde bedre på filtermaterialet. Det har jeg blandt andet brugt i modulfiltre, hvor kunder har påkrævet mere flow, end jeg anbefaler, og dermed nedsat muligheden for at binde smudspartikler i f.eks. filtervattet. Det kan ilten opveje for, så vandet forbliver klart.

Omkring den hævede bakteriekultur, så kræver det også næring nok til dem, så de kan overleve. Der, hvor det er meget interessant er ved spidsbelastninger/risiko for nitrit i akvariet. Her vil luften hjælpe med at hæve formeringshastigheden for bakterierne, og dermed nedsætte tiden fiskene er udsatte for nitritten.

Det skal ses ud fra det synspunkt, at du ikke skal have planter i akvariet, da ilten ellers vil udlufte CO2´en for hurtigt (har jeg fået fortalt af en plantenørd)..... men hvad ved jeg om det? Planter er normalt grønne, og så stopper min viden vist om dem luft bag baggrund 16738
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

luft bag baggrund Empty
IndlægEmne: Sv: luft bag baggrund   luft bag baggrund Icon_minitimeTors 23 Jul 2009 - 21:56

hvor i filteret vil det være bedst at placere luften
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

luft bag baggrund Empty
IndlægEmne: Sv: luft bag baggrund   luft bag baggrund Icon_minitimeTors 23 Jul 2009 - 21:59

Det kommer sig ikke så nøje. Bare du er sikker på, at luftboblerne ikke kan komme ind i pumpen.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
bent

bent


Antal indlæg : 184
Join date : 09/06/09
Age : 52
Geografisk sted : fredericia

luft bag baggrund Empty
IndlægEmne: Sv: luft bag baggrund   luft bag baggrund Icon_minitimeTors 23 Jul 2009 - 22:02

ok, tak Smile
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

luft bag baggrund Empty
IndlægEmne: Sv: luft bag baggrund   luft bag baggrund Icon_minitimeTors 23 Jul 2009 - 22:03

Velbekommes Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

luft bag baggrund Empty
IndlægEmne: Sv: luft bag baggrund   luft bag baggrund Icon_minitimeFre 24 Jul 2009 - 8:22

Ja planter er grønne, og jeg aner heller ikke for meget om dem, men vores "hammerslåede" gror som ukrudt, selvom vi har en stor iltsten monteret
i bunden af vores baggrundsfilter. Har iltsten i alle akvarier, og planterne gror altså alligevel som om de er betalt for det.

Men der er sikkert forskel på planter, nogle er sikkert mere ømfindige end andre. Hvis vores bliver hæmmet af de iltsten der er hos os, ville jeg nødig
se hvad der så skete uden lol! Vi ville omgående blive beskyldt for at have rene planteakvarier, og burde overveje at skifte hele fiskebestanden ud
affraid affraid affraid
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

luft bag baggrund Empty
IndlægEmne: Sv: luft bag baggrund   luft bag baggrund Icon_minitimeFre 24 Jul 2009 - 11:04

Ha ha. Fair nok Yvonne lol!
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
FinnB

FinnB


Antal indlæg : 83
Join date : 08/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Avnbøl

luft bag baggrund Empty
IndlægEmne: Sv: luft bag baggrund   luft bag baggrund Icon_minitimeFre 24 Jul 2009 - 23:05

Undskyld hvis jeg spørger dumt,men hvorfor har i iltsten i filteret??
Tilbage til toppen Go down
http://www.alssundakva.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

luft bag baggrund Empty
IndlægEmne: Sv: luft bag baggrund   luft bag baggrund Icon_minitimeFre 24 Jul 2009 - 23:45

Det er heller ikke nødvendigt med iltsten i filteret, men det har nogle fordele, som jeg nævner i mit første indlæg.

Det handler jo også om hele tiden at forsøge at gøre vores filtre bedre/mere stabile. Det er jo hjertet i akvariet, og jeg vil tro, at langt de fleste problemer, man hører om med akvarier, generelt opstår pga. dårlig filtrering på den ene eller anden måde.
Ved at skabe de bedst mulige betingelser for de aerobe bakterier, så minimerer vi nogle af de gængse problemer med omdannelsen af nitrit til nitrat, som bør være filterets primære opgave.
Det sjove vil så være, hvis vi kunne lave en "opdeling" af filteret i aerobe og anaerobe områder, så vi også får en biologisk omdannelse af nitrat til kvælstof. Det er dog noget mere svært at få en stor nok virkning til at vi kan mindske vandskiftene.

Selv bruger jeg ikke iltsten i mine baggrundsfiltre lige pt, men jeg har da planer om at indføre det i et akvarie, hvor baggrundsfilteret har kørt siden november sidste år. Der er 5 ting, jeg gerne vil have belyst, når jeg går i gang med det:

1. Bliver mit vand visuelt mere klart, selv om jeg trækker vandskiftet til hver 14. dag, og ikke hver uge som nu.
2. Jeg har ikke ophobning af slam i mine baggrundsfiltre, og måske skyldes det anaerobe områder. Begynder slammet at ophobe sig efter, at jeg har tilsluttet ilt, så er jeg er skridt nærmere grunden til at jeg ikke har slam i mine filtre.
3. Vil en iltsten bag baggrunden være nok til at ilte vandet i hele akvariet, og jeg dermed ikke behøver at bryde overfladen, og være fri for at se de "visuelle" bobler i mit vand?
4. Vil jeg få et nitrit problem, hvis jeg smider 30-40 fisk i akvariet på én gang, og vil det kunne ses på fiskene (Bliver nitritten for høj smider jeg AquaLife i, og nitritten er væk på 15 minutter.... been there done that . Fiskene må ikke komme i fare).
5. Vil ilten bevirke til en mere effektiv nedbrydning af affald, så filtervattet ikke slammer så hurtigt til (bliver næsten umuligt at teste, da jeg endnu ikke har skiftet vat i nogle af mine baggrundsfiltre, men det finder jeg nok ud af om et par år). Very Happy

Det er ihvertfald nogle af de tanker, jeg har gjort omkring iltsten i baggrundsfilteret.
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

luft bag baggrund Empty
IndlægEmne: Sv: luft bag baggrund   luft bag baggrund Icon_minitimeLør 25 Jul 2009 - 8:55

Da vi lavede vores 960 L i 2006 var vi bekymrede over et eventuelt længerevarende strømsvigt, og hvad der så ville ske med filtret. En spandpumpe kan man
med lethed rense og starte forfra med hvis uheldet skulle være ude.

Men et 100 L stort baggrundsfilter var i mine øjne en lidt bekymrende foranstaltning, så af uvidenhed valgte vi at lægge denne iltsten nederst i filtret. Så ville vi
nemlig kunne sætte en batteridreven luftpumpe til, så filtret stadigvæk kunne blive iltet under eventuelt strømsvigt. Om det ville virke vidste vi heller ikke noget
om. Men det var ligesom en lille forsikring for mig, som ikke aner en dyt om filtrering, og bare har læst at ilten er vigtig for at holde gang i et filter, og for at
bakteriekulturen ikke skal gå død. Så kunne jeg sove roligt om natten Razz

Jeg har så ved et tilfælde talt med Ole om hans teorier på et tidspunkt, mht iltning af selve filtret, men det var så ikke af den årsag vi satte vores i, tilbage i 2006.

Stort akvarium - stort filter - ikke så nemt at komme til hvis det skal op og renses i en fart - det kræver lidt planlægning
luft bag baggrund Dsc0040xbe
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
prefalch




Antal indlæg : 8
Join date : 07/12/10
Age : 72
Geografisk sted : 3450 Allerød

luft bag baggrund Empty
IndlægEmne: Sv: luft bag baggrund   luft bag baggrund Icon_minitimeOns 9 Mar 2011 - 21:50

Ved godt det er en gammel tråd, men den kan måske give svar på nogle at mine spørgsmål.
Jeg har fået sot, og har læst mig til at den bakterie der giver sot, trives meget godt i de dele af filteret hvor der ikke er så meget bevægelse i filteret. Hvis man så lagde et par flade luftsten nederst i filteret og bioboldene ovenpå ville det så ikke gove den bevægelse der skal til for ikke at få stillestående områder i filteret
Tilbage til toppen Go down
http://www.falch-groenlund.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

luft bag baggrund Empty
IndlægEmne: Sv: luft bag baggrund   luft bag baggrund Icon_minitimeTors 10 Mar 2011 - 10:16

Hej

Det vil ikke gøre nogen forskel. Bakterien lever INDE i fisken, og holdes nede af fiskens eget immunforsvar. Dvs. vil du undgå sot, skal du undgå stress hos fiskene Wink

Ps. Jeg har læst artiklen, og kommenteret på den flere gange, som værende meget ensporet/forkert Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
prefalch




Antal indlæg : 8
Join date : 07/12/10
Age : 72
Geografisk sted : 3450 Allerød

luft bag baggrund Empty
IndlægEmne: Sv: luft bag baggrund   luft bag baggrund Icon_minitimeFre 11 Mar 2011 - 9:51

Unimati skrev:
Hej

Det vil ikke gøre nogen forskel. Bakterien lever INDE i fisken, og holdes nede af fiskens eget immunforsvar. Dvs. vil du undgå sot, skal du undgå stress hos fiskene Wink

Ps. Jeg har læst artiklen, og kommenteret på den flere gange, som værende meget ensporet/forkert Wink

Vil det sige at der overhovedet ikke er hold i at den bakterie trives i de dele af filteret hvor der ikke er bevægelse.
Det med at den er en del af fiskens tarmflora (eller hvad der nu hedder) var jeg godt klar over.

Vil det skade at tilføre ilt som jeg har beskrevet
Tilbage til toppen Go down
http://www.falch-groenlund.dk
Sponsoreret inhold





luft bag baggrund Empty
IndlægEmne: Sv: luft bag baggrund   luft bag baggrund Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
luft bag baggrund
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Ændring af baggrundsfilter. (Fra luft til powerhead)
» Til helved med baggrund filter !
» 720 L med Timor baggrund.
» Installation af filter bag baggrund
» Hvilken baggrund?

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Filter & Filtermateriale-
Gå til: