Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Mit første lille K1 filter projekt

Go down 
2 deltagere
ForfatterBesked
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Mit første lille K1 filter projekt Empty
IndlægEmne: Mit første lille K1 filter projekt   Mit første lille K1 filter projekt Icon_minitimeLør 16 Jul 2011 - 23:09

Filteret består af:

- 1 stk. blå 150 lt. foder tynde ala: https://2img.net/r/ihimizer/i/48570140.jpg
- 1 stk. rist i bunden af tynden, hvor vand in flowet kommer (in flow fra begge BTN modul filtre)
- 100 lt. Kaldness K1 biomedie
- 1 stk. ilt sten med stor beluftning af vandet i tønden (ligger nede på risten på bunden i tønden)
- 1 stk. streampumpe (8.000 lt/t.) til yderligere bevægelse af K1 mediet (ligger nede på risten på bunden i tønden)
- 1 stk. Aquaclear 70 (1.514 lt/t) til vand outflow (ved ikke helt hvordan jeg vil lave det endnu)

Tror i det er muligt og komme ned på 1 x 75% vandskift halvårligt?
Tilbage til toppen Go down
T.Hagel




Antal indlæg : 85
Join date : 04/09/10

Mit første lille K1 filter projekt Empty
IndlægEmne: Sv: Mit første lille K1 filter projekt   Mit første lille K1 filter projekt Icon_minitimeSøn 17 Jul 2011 - 10:26

Sciaenochromis skrev:
Filteret består af:

- 1 stk. blå 150 lt. foder tynde ala: https://2img.net/r/ihimizer/i/48570140.jpg
- 1 stk. rist i bunden af tynden, hvor vand in flowet kommer (in flow fra begge BTN modul filtre)
- 100 lt. Kaldness K1 biomedie
- 1 stk. ilt sten med stor beluftning af vandet i tønden (ligger nede på risten på bunden i tønden)
- 1 stk. streampumpe (8.000 lt/t.) til yderligere bevægelse af K1 mediet (ligger nede på risten på bunden i tønden)
- 1 stk. Aquaclear 70 (1.514 lt/t) til vand outflow (ved ikke helt hvordan jeg vil lave det endnu)

Tror i det er muligt og komme ned på 1 x 75% vandskift halvårligt?
Spændende.

Hvor hyppigt du skifter vand afhænger af din egen standard ifht. vandkvalitet.

Man skal huske på, at filtermedie er bare overflade areal for biologiske bakterier at vokse på. Og der vokser KUN det antal bakterier som der er affald de kan leve af.
Altså: Du kan have et filter der er større end selve akvariet og den biologiske del af filtret vil ikke være mere effektivt end et lille spandfilter, afhængig af mængden af fisk/foder.


Det eneste du kan bruge et så stort filter til er mekanisk filtrering, hvor forskellige typer svampe vil være langt mere effektive end nogen for biologiske ringe/bolde/elementer mv.

Også derfor det er en joke at man tit får at vide at et akvarie skal stå uden fisk i 3-4uger for filteret kan modnes. Men i virkeligheden sker der intet i filteret, da der ikke er noget bakterier kan leve af.

Selvfølgelig har Kaldness K1 en nitrat reducerende effekt. Men som du ved nedbrydes denne effekt efterhånden. Og selvom der godt kan gå flere måneder inden de skal skiftes helt, forsvinder evnen til at "æde" nitrat fra dag 1 og så lige så stille indtil de ingen effekt har.
Personligt synes jeg ikke de er pengene og ikke mindt besværet værd.

Hvis det var mig havde jeg bare smidt udelukkende filtersvamp i hele tønden, da der stadig er rigeligt plads til BB at vokse, og samtidig får du kanon mekanisk filtrering.
Og så er det bare ellers bare vandskift der skal til for at fortynde nitrat indholdet.
Tilbage til toppen Go down
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Mit første lille K1 filter projekt Empty
IndlægEmne: Sv: Mit første lille K1 filter projekt   Mit første lille K1 filter projekt Icon_minitimeSøn 17 Jul 2011 - 21:52

Når du siger mekanisk filtrering med filtersvampe T.Hagel, så mener du?

prøv og læs i den tråd her på cichlids T.Hagel

http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1207838#t15

I post #15 fra Kasper Rossing: "Akvarie uden vandskift". Han har også skrevet en artikel om det på cichlids. For fedt...

Tilbage til toppen Go down
T.Hagel




Antal indlæg : 85
Join date : 04/09/10

Mit første lille K1 filter projekt Empty
IndlægEmne: Sv: Mit første lille K1 filter projekt   Mit første lille K1 filter projekt Icon_minitimeSøn 17 Jul 2011 - 23:22

Mekanisk filtrering er fysisk fjernelse af fysisk "skidt" fra selve akvarievandet til en ekstern kilde, altså vores filter.

Jeg har læst artiklen og mange andre artikler spredt over nettet, og konklusionen er altid den samme. Det er hverken pengene eller tiden værd.

Idéen er god, og det virker teknisk set også, men kun i en begrænset periode og pt. med flere negative sider end gode sider.

For mig er den væsentligste årsag til jeg ikke bruger det, og i stedet vælger at skifte mit vand relativt ofte, fordi i vores postevand er der mange nødvendige mineraler mv. Som fiskene behøver for at være i topform. Disse mineraler svinder med tiden som de bliver optaget af fiskene og ved fordampning mv. Derfor du'r det ikke at lade det samme vand være i baljen i så lang tid som 6 måneder for eksempel. Så skal man selv tilsætte kemi eller biologiske medier til vandet for at holde et jævnt niveau af disse stoffer. Og derved øges prisen på at eje sådan en "vandskifte frit filter" lige endnu mere.

Syre bliver også afgivet i små mængder af bla. fiskefoder, som hvis det samme vand får lov at stå i 6 måneder uden vandskifte vil få ph'en til at svinge konstant, hvor man ved fisk skal sørge for at holde et stabilt niveau over hele linjen. Det er langt mere vigtigt at holde et stabilt niveau af vandværdierne, end at ramme den præcise pH fks. som fiskene lever i, i naturen.

Man kan selvfølgelig vælge at ignorere alle disse "småting", og fiskene vil da også leve videre uden de store kvaler og måske se ud som om de har det fint. Det er bare ikke sådan jeg personligt holder fisk, eller andre dyr for den sags skyld. Smile


Håber ikke jeg lyder negativ eller noget som helst, jeg synes det er super fedt du leger med tanken om selv at lave et filter som du vil have det, jeg ville bare give mit besyv med, nu hvor vi befinder os på et debat forum Smile
Tilbage til toppen Go down
Sciaenochromis




Antal indlæg : 441
Join date : 06/10/09

Mit første lille K1 filter projekt Empty
IndlægEmne: Sv: Mit første lille K1 filter projekt   Mit første lille K1 filter projekt Icon_minitimeLør 30 Jul 2011 - 12:37

T.Hagel skrev:
Mekanisk filtrering er fysisk fjernelse af fysisk "skidt" fra selve akvarievandet til en ekstern kilde, altså vores filter.

Jeg har læst artiklen og mange andre artikler spredt over nettet, og konklusionen er altid den samme. Det er hverken pengene eller tiden værd.

Idéen er god, og det virker teknisk set også, men kun i en begrænset periode og pt. med flere negative sider end gode sider.

For mig er den væsentligste årsag til jeg ikke bruger det, og i stedet vælger at skifte mit vand relativt ofte, fordi i vores postevand er der mange nødvendige mineraler mv. Som fiskene behøver for at være i topform. Disse mineraler svinder med tiden som de bliver optaget af fiskene og ved fordampning mv. Derfor du'r det ikke at lade det samme vand være i baljen i så lang tid som 6 måneder for eksempel. Så skal man selv tilsætte kemi eller biologiske medier til vandet for at holde et jævnt niveau af disse stoffer. Og derved øges prisen på at eje sådan en "vandskifte frit filter" lige endnu mere.

Syre bliver også afgivet i små mængder af bla. fiskefoder, som hvis det samme vand får lov at stå i 6 måneder uden vandskifte vil få ph'en til at svinge konstant, hvor man ved fisk skal sørge for at holde et stabilt niveau over hele linjen. Det er langt mere vigtigt at holde et stabilt niveau af vandværdierne, end at ramme den præcise pH fks. som fiskene lever i, i naturen.

Man kan selvfølgelig vælge at ignorere alle disse "småting", og fiskene vil da også leve videre uden de store kvaler og måske se ud som om de har det fint. Det er bare ikke sådan jeg personligt holder fisk, eller andre dyr for den sags skyld. Smile


Håber ikke jeg lyder negativ eller noget som helst, jeg synes det er super fedt du leger med tanken om selv at lave et filter som du vil have det, jeg ville bare give mit besyv med, nu hvor vi befinder os på et debat forum Smile

Hej igen... beklager den lange svartid.
Nej nej - du lyder sgu ik for negativ. Fed idé med mere mekanisk filtrering, syntes jeg faktisk. Og jeg har tænkt over det. For ca. 1 x om måneden, så er der faktisk hobbet sig ret meget, små skræmmel op på bunden (ala afføringsrester, alge skidt, en smule madrester fra frost foder tror jeg, osv.)
Så det lyder som en kanon idé at starte med mere mekanisk filtrering. Spørgsmålet er bare hvordan jeg bedst inderetter sådan en, 150 lt tønde som mekanisk filter også ift. vand ind og udgang? Kunne det være en idé at lave et risle-filter setup, så man lader vandet bruse ned over filtermåtterne fra toppen af? Eller er det bedst filtermåtterne står helt under vandet, så man med sug presser partiklerne gennem måtterne, ligesom i baggrundsfiltre?
Hvordan ville du gøre det? Og skal der andet end filtermåtter i, som vat og eller de synkende bioelementer?
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Mit første lille K1 filter projekt Empty
IndlægEmne: Sv: Mit første lille K1 filter projekt   Mit første lille K1 filter projekt Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Mit første lille K1 filter projekt
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Filter bag baggrund kontra moduler med filter
» Mit første forsøg ;o))
» det første nica yngel
» Vores første saltvands akvarium
» Mit første amerikaner akvarie. Alle 530 liter.

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Filter & Filtermateriale-
Gå til: