Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay

Go down 
3 deltagere
ForfatterBesked
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay Empty
IndlægEmne: Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay   Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay Icon_minitimeMan 15 Jun 2009 - 0:11

Cynotilapia afra "new edwardi" fra Nkhata Bay er måske lidt overset i hobbyen, men er uden tvivl den mest fredelige mbuna, jeg nogensinde har holdt. Derudover har hannerne et super flot farvespil, som desværre næsten er umuligt at gengive på billeder. Hunnerne er normalt grå/brune, men får et blåligt skær, når de yngler.

Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay Newedwardi

Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay Newedwardi1

Jeg startede ud med en flok VF´ere, og tog siden hen unger fra. Hverken VF´erne eller F1´erne blev mere end 6-7 cm store, så den må også betragtes som én af de små afra typer. Normalt kompenserer de små afraer deres størrelse med et iltert temperament, men det var ikke tilfældet med new edwardi. Om de gik i et 200L, 325 L eller i et 530 L gjorde ingen forskel. Deres revir var max 30 cm i diameter, og to revirer kunne sagtens ligge lige op af hinanden. Aldrig oplevede jeg, at hannerne gjorde skade på hinanden, men der var hele tiden "show off", hvis to revirer stødte op mod hinanden. Var revirerne i hver sin ende af akvariet, ignorerede hannerne totalt hinanden. Alle andre beboere i akvariet måtte komme og gå som de lystrede. På intet tidspunkt interesserede hannerne sig for de huler, jeg havde lavet, men udså sig en sten, og gravede ud under den.

I lang tid var jeg heldig, at to revirer stødte op mod hinanden i et 325´er. Det gav rigtig god underholdning hver dag:

Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay Newedwardikamp

Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay Newedwardikamp1

Når de ynglede gav deres "gæstfrihed" lidt problemer, da Metraiclima estherae hannen altid var med i legen, og fik lov til det. Til sidst blev estheraerne fjernet, da jeg ønskede unger på new edwardi. Legen foregik altid på sandet, og helst op mod en fast side som f.eks. filtermåtten. Hvorfor de havde en tendens til at ville have en fast side, når de ynglede, er jeg desværre ikke klar over.

Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay Nkhatabayleg Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay Nkhatabayleg2

Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay Nkhatabayleg5o Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay Nkhatabayleg6

Som nævnt i starten er Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay ikke specielt udbredt i hobbyen på trods af dens flotte farver og gode temperament. Af alle de mbunaer, jeg har holdt, er det den eneste, jeg vil anbefale til akvarier under 250 L.
Får du fingre i den på et tidspunkt, så kan du godt regne med timers underholdning, hvis to hanner har "naborevirer". Du kan endda være heldig, at se en yngleklar hun parre sig med to forskellige hanner på samme tid..... vel at mærke i de to hanners respektive revirer uden de skader hinanden. Top underholdning! Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay Empty
IndlægEmne: Sv: Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay   Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay Icon_minitimeTirs 16 Jun 2009 - 16:22

Helt fantastisk beskrivelse af dine erfaringer med denne fine Mbuna Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay 14197

Du har helt ret, den er rigtig flot, og jeg må da sige, at jeg normalt holder mig langt væk fra diverse debatter, når talen kommer på, hvor stort et akvarium skal Mbunaer have. Netop fordi jeg mener, at større sikkert må være bedst, når man (Læs: jeg) ikke ved bedre, eller selv har erfaringen.

Her er der jo en helt klokkeklar beskrivelse af dine oplevelser/observationer med lige denne Mbuna, og måske vil jeg, hvis der engang i fremtiden, kommer spørgsmål i akvariestørrelses problematikken, turde nævne denne art som en mulig kandidat, og så henvise til denne debat. Ikke fordi din debat skal drejes over i de spørgsmål - synes bare man skal nyde billederne og teksten, men jeg har da helt bestemt lært noget nyt i dag - hvilket jo er rigtig fedt.

Uha sikke fine "bisser" de har de kære små fisk affraid og rigtig fede skud af "rivalerne" utroligt at de ikke skader hinanden, når man tænker på deres tandsæt.

Kommer helt til at mindes vores Metriaclima ps. msobo "Magunga" vi engang havde. De havde også rigtig "fine" bisser, men der var heller ingen skadede fisk på trods af bisserne. De gjorde faktisk lidt det samme som de her, nøjedes med at se meget "faretruende" ud.

Kanon observationer omkring yngelpjelen, som man virkelig kan bruge til noget.

Når du skriver "flok" hvor mange individer er en "flok" (var flokken på) så på i dine øjne Question Kønsfordeling Question

Tak for en rigtig god beskrivelse - som jeg har lært meget af.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay Empty
IndlægEmne: Sv: Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay   Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay Icon_minitimeOns 17 Jun 2009 - 10:27

Hej Yvonne

Åhhhh ja. Den evige diskussion omkring akvariestørrelse lol!
Den er helt sikkert en god kanditat til de mindre akvarier, men som jeg skriver, er det den eneste mbuna, jeg har holdt, jeg vil anbefale til akvarier under 250 L. Dvs. jeg kender ikke nogen mbuna, der vil kunne gå med den, så kan man ikke få fingre i new edwardi, og kun har et akvarie på 250 L og nedefter (helst fra 325 L), så skal man i min verden pille snitterne fra malawierne. Hvis vi en dag mangler lidt action og trænger til at komme af med lidt galde, så kan vi jo lave en debat omkring akvariestørrelse her på forumet. Det kunne da være sjovt Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay 16738

Deres bisser blev brugt flittigt imod algerne, men heldigvis aldrig mod de andre kammerater i akvariet. Det er en hyggelig fætter Very Happy

Jeg kan ikke helt huske, hvor mange VF´ere, jeg startede ud med, men det har nok været omkring 20-25 stk. Da jeg havde dem i den tid, hvor man gerne solgte mbunaer i fordelingen 2.3, så kan jeg huske, at jeg løb tør for hunner mere eller mindre. Til sidst havde jeg 4.2 eller 4.1 tilbage (jeg kan huske de 4 hanner men ikke om der var 1 eller 2 hunner tilbage). Det kørte også perfekt.
Faktisk interesserer det mig ikke længere, hvor mange mbuna hunner jeg har gående. Jeg har bedst erfaring med 5 eller flere hanner, og så er det irrelevant, om jeg har 2 hunner eller 20 hunner. Hannerne bruger kun tid på hinanden, og en enkelt gang i ny og næ har en han held med at yngle med en hun, ellers har de altid fred. På et tidspunkt havde jeg Ps. socolofi i mit stueakvarie i fordelingen 11.1. Der var totalt knald på farverne konstant, og hunnen havde skuffe en gang i kvartalet, når en enkelt han lige havde held til at smutte fra de 10 andre, og hygge sig med hende cheers

Hov..... det var vist lidt ude på et sidespor, men sådan er det jo Very Happy
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
OPEKA

OPEKA


Antal indlæg : 352
Join date : 14/06/09
Geografisk sted : Roskilde

Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay Empty
IndlægEmne: Sv: Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay   Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay Icon_minitimeOns 17 Jun 2009 - 20:55

Jeg tror også vi skal væk fra den gamle lærdom om 1.2 fordeling af to årsager. 1. hannerne vil vise sig over for hinanden, og dermed fuld farve på de dominerende, 2. og dermed tage focus væk fra hunnerne som herved skånes ( ikke bliver slået ihjel ).
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay Empty
IndlægEmne: Sv: Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay   Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
Cynotilapia afra "new edwardi" - Nkhata Bay
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Cynotilapia Afra Cobue, han eller hun.?
» Aulonocara sp. chitande "Nkhata Bay
» Astatotilapia burtoni "red spotted" - En facinerende cichlide.
» Petrochromis Polyodon "Orange Chinga"
» Døende Otopharynx sp. "spots sani"

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Akvarieforum :: Jeres fisk :: Malawi - Mbuna-
Gå til: