Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.



 
ForumforsideSøgNyeste billederLog indTilmeldSeneste indlæg

 

 kanon hjørne filter

Go down 
+4
lindum
green
Unimati
bent
8 deltagere
Gå til side : Forrige  1, 2
ForfatterBesked
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

kanon hjørne filter - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: kanon hjørne filter   kanon hjørne filter - Page 2 Icon_minitimeLør 18 Sep 2010 - 10:56

Ole, er det "kun" pumpen der er monteret i svampen, eller har du også et længere rør med huller i, der er monteret på pumpens indsugning?

Slukker du for filtret når du laver vandskift?

Mvh
Yvonne
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

kanon hjørne filter - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: kanon hjørne filter   kanon hjørne filter - Page 2 Icon_minitimeLør 18 Sep 2010 - 11:12

Der er kun pumpen monteret i svampen, hvor der er et hulrum på cirka 1 cm mellem indsugningen på pumpen og svampen. På den måde undgår jeg langt hen af vejen, at pumpen stopper til.

Der er en lille finurlighed ved Hydor pumperne.... de bruger meget få watt, men det resulterer også i, at pumpen hurtigt kan stoppe pga slam omkring indsugning/rotor. For at undgå det har jeg prøvet to forskellige opsætninger.

1. At lægge en filterriste nederst i hullet på svampen, som pumpen kan stå ovenpå. Det fungerer, men cirka halvdelen af gangene brummer pumpen.

2. At lave et hulrum på 1 cm mellem indsugning og svamp. Hulrummet er nok til, at slammet ikke sætter sig så hurtigt på pumpen, så den kan køre i markant længere tid. Pumpen "hænger fast" på udstrømmeren i Tree Bark pladen.

Ja, jeg slukker for filteret hver gang, jeg skifter vand, da pumpen ellers løber tør Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

kanon hjørne filter - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: kanon hjørne filter   kanon hjørne filter - Page 2 Icon_minitimeLør 18 Sep 2010 - 11:34

Takker for svar Ole.

Ville jeg kunne lave noget tilsvarende med en AquaClear 70 i et modul C fra Back to Nature?

Det vil jo så bare blive en firkantet filterklods, og umiddelbart vil pumpen sidde "ovenpå" svampen. Kan ikke forestille mig at den type kan indbygges i en svamp.
Indsugningen på pumpen er konisk, og ca. 4-5 cm. lang.

Har 10 cm. sort måtte til rådighed, og der er ikke så megen plads i et C modul, men vil gerne have noget der er nemt at trække op af modulet, når det skal
renses.

Har pt. en tilsvarende klods stående frit i akvariet med en AquaClear 50 siddende ovenpå svampen (KJ's fra da vi havde hans fisk gående) Men der sidder et
længere rør ned gennem svampen med huller i. Så var det jeg tænkte om man kunne undvære det rør, og om det overhovedet kunne lade sig gøre med en
pumpe af den nævnte type.

Opbygning af decideret filter med forskellige materialer i modulet er ikke ønskeligt. Det skal bare være sådan en filterklods.


Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

kanon hjørne filter - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: kanon hjørne filter   kanon hjørne filter - Page 2 Icon_minitimeTirs 21 Sep 2010 - 9:19

Du kan sagtens lave en filterklods med pumpe til modulet. Jeg har ikke selv prøvet det, men i teorien bør det køre fint uden at lave et rør. Ved at smide svamp og pumpe i et modul, giver det mere eller mindre samme effekt som den påsatte plade på mine hjørnefiltre.... altså at bremse/tvinge vandet rundt i svampen.

Jeg synes dog, at AC 70 er for stor, men det hænger sammen med, at jeg ikke selv har haft held med at smide større pumper end 1200 liter/timen på en svamp. Alt over det giver grumset vand hos mig. Hvis svampen kun skal bruges som biologisk filtrering, så kan du snildt bruge AC 70.... hvis der kan komme vand nok igennem risten på modulet Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Kiwa

Kiwa


Antal indlæg : 887
Join date : 07/06/09
Age : 60
Geografisk sted : Gladsaxe (KBH området)

kanon hjørne filter - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: kanon hjørne filter   kanon hjørne filter - Page 2 Icon_minitimeFre 24 Sep 2010 - 13:08

Tak igen Ole.

Det ser ud som om jeg kan regulere "flowet" på AC 70, men det må Kim kigge på når han kommer hjem.

Jeg har lige lavet en filterklods, og sat den frit i akvariet, i modsat ende af den anden. Men synes ikke rigtigt at der sætter sig noget fast på svampen. Har lavet hullet
til den koniske dims mindre, så den ligesom kom til at sidde i spænd, samt sørget for ca. 1 fri cm. under starten af indsugningshullet.

Men hvis hullet er for stort, og pumpen ikke trækker effektivt gennem hele svampen, så ville jeg vel kunne se partiklerne blive hevet ned fra toppen af svampen eller hvad?

Der er til gengæld kommet fin cirkulation i hele akvariet nu, så diverse urenheder bliver hvirvlet op fra bundlaget. Det kunne AC 50 ikke klare, og synes heller ikke der sætter
sig ret meget på den svamp, den sidder ovenpå.

Er årsagen evt. at svampene står frit i akvariet, og ikke er lukket inde som i din løsning eller i et modul, så vandet tvinges gennem svampen evt. nedefra?

Ja, ja jeg spør måske nok dumt, men den her slags filtrering aner jeg simpelhen ikke en dyt om, og synes de 2 svampe ser meget suspekte Suspect ud i deres effektivitet.
Den svamp der sidder på AC 50 er jo fint indkørt, så jeg burde ikke være bekymret, men den har tidligere siddet i et modul hos KimJ, og måske var den mere effektiv med
den placering, selvom belastningen fiskemæssigt var langt højere?

Det skal bemærkes at akvariet er sparsomt dekoreret, med minimalt bundlag, 2 store moduler på bunden, og nogle enkelte pvc rør. Der går 1 enkelt Ancistrus unge i lige pt.
Der er ingen planter til at stoppe diverse foderrester og eventuel afføring i deres frie bevægelse i akvariet, og det kommer der heller ikke. Derfor ville jeg også mene, at det
burde klistre sig fast til svampene, hvis pumperne altså suger ordentligt. Men måske skal jeg bare have tålmodighed, og stole på, at de gør arbejdet godt nok. Men får for en
sikkerheds skyld Kim til, at teste vandværdierne i aften.

Søndag kommer der lidt nye beboere, så jeg håber at de 2 svampe kan klare opgaven, så længe de skal gå deri. Kønt er det bestemt ikke, men det er nu også bare meningen
at det skal fungere som karantæne akvarie til meget få fisk, så må det se ud som det gør.
Tilbage til toppen Go down
http://www.wander.dk
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

kanon hjørne filter - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: kanon hjørne filter   kanon hjørne filter - Page 2 Icon_minitimeFre 15 Okt 2010 - 11:14

Hov Yvonne.... jeg havde lige misset dit sidste indlæg. Sorry kanon hjørne filter - Page 2 967887

Kører det, som det skal, eller "halter" det endnu?
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

kanon hjørne filter - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: kanon hjørne filter   kanon hjørne filter - Page 2 Icon_minitimeMan 25 Okt 2010 - 14:04

I fredags tog jeg Aquaterra filteret ud af akvariet. Det har resulteret i lidt mere skidt i hjørnefilteret, men det tøffer stadigvæk afsted, som intet er hændt Very Happy

Billede fra i dag:


Bundskidt samler sig stadigvæk foran hjørnefilteret, så det må jeg bare leve med. Ved vandskifte suger jeg vandet op foran filteret, så det er ikke verdens undergang lol!
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

kanon hjørne filter - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: kanon hjørne filter   kanon hjørne filter - Page 2 Icon_minitimeTirs 7 Dec 2010 - 17:11

hvordan går det med hjørnefilteret, kører det bare der ud ad, eller er det ved at slamme til? ( som jeg jo håber på kanon hjørne filter - Page 2 2948 )Nu har det snart et halv år på bagen.
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

kanon hjørne filter - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: kanon hjørne filter   kanon hjørne filter - Page 2 Icon_minitimeTirs 7 Dec 2010 - 17:25

Jeg er ked af det Jørn, men det kører bare derud af stadigvæk. Det viser ingen tegn på at skulle renses eller noget, så du bliver vist nødt til at fordoble tidshorisonten fra din første indskydelse kanon hjørne filter - Page 2 2948
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

kanon hjørne filter - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: kanon hjørne filter   kanon hjørne filter - Page 2 Icon_minitimeTirs 7 Dec 2010 - 17:52

Hmmm jeg har 3 mdr, at løbe på endnu, Very Happy men synes jeg det lyder godt at de holder så længe, og sikkert længere endnu, så jeg skal helt sikkert prøve et eller to når jeg skal have Discus.

PS. Tager du brugte akvarier i bytte nyt?
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

kanon hjørne filter - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: kanon hjørne filter   kanon hjørne filter - Page 2 Icon_minitimeTirs 7 Dec 2010 - 19:37

3 måneder er hurtigt overstået kanon hjørne filter - Page 2 2948

Nope, jeg tager ikke imod brugte akvarier. Hele matriklen bliver snart fyldt op med Aqualine, da de jo stopper, så plads har jeg INTET af kanon hjørne filter - Page 2 107245
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
green

green


Antal indlæg : 224
Join date : 06/03/10
Age : 71
Geografisk sted : Silkeborg

kanon hjørne filter - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: kanon hjørne filter   kanon hjørne filter - Page 2 Icon_minitimeOns 8 Dec 2010 - 19:22

OK. Havde ellers lige et 240L Juwel jeg godt ville have byttet om til et Aqualine 325L. Så er der en der kan bruge et 240L, så sig endelig til. Very Happy
Tilbage til toppen Go down
dejler




Antal indlæg : 2
Join date : 03/04/11

kanon hjørne filter - Page 2 Empty
IndlægEmne: hvordan går det ......   kanon hjørne filter - Page 2 Icon_minitimeSøn 3 Apr 2011 - 12:35

med denne tråd/filter?
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

kanon hjørne filter - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: kanon hjørne filter   kanon hjørne filter - Page 2 Icon_minitimeSøn 3 Apr 2011 - 12:46

Hej

Der er ikke sket nogen forandring siden sidst. Filteret kører videre, og viser ikke tegn på at skulle renses endnu Very Happy

Dog har jeg en opgave foran mig. Jeg bruger hjørnefilteret i 5 akvarier nu, og de kører alle som de skal. Hjørnefiltrene blev designet til at stå i spænd mellem bund og topramme, og det fungerer helt fint. Der er bare mange, der ikke har ramme på deres akvarier, og det har vist sig at give lidt issues. Jeg har forsøgt med små sugekopper, men de holder ikke til noget, så i sidste uge fik jeg nogle nye sugekopper hjem fra Tyskalnd, som jeg skal lege med.
Problemet kommer til udtryk i akvarier med meget små unger, da de åbenbart bliver suget ind i filteret, da det ikke sidder helt tæt mod glasset i toppen. Jeg har selv brugt hjørnefilteret i akvarier med 5 mm unger uden at opleve det problem, men jeg har jo også ramme på akvariet til at holde filteret på plads Wink

Jeg håber på, at jeg får tid til at lave et par prototyper med de nye sugekopper i næste uge, men jeg vil ikke love noget pga. messen i Fredericia i næste weekend Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
dejler




Antal indlæg : 2
Join date : 03/04/11

kanon hjørne filter - Page 2 Empty
IndlægEmne: Følger "lidt" med i tråden da ...   kanon hjørne filter - Page 2 Icon_minitimeSøn 3 Apr 2011 - 22:49

jeg overvejer et til mit Jüwel(130L) hjørne akvarium.
og skal også have sat 2 stk. baljer op på jobbet(325 og 250) he he du kunne jo blive sponser for Den Kongelige Livgarde´s fisk :-)
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

kanon hjørne filter - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: kanon hjørne filter   kanon hjørne filter - Page 2 Icon_minitimeTirs 7 Jun 2011 - 9:49

En bette status. Filtrene kører endnu, og viser stadigvæk ingen tegn på at skulle renses. Om de kan holde i 24 måneder (har kørt i 10 måneder nu) finder vi ikke ud af med det her akvarie.... det skal nemlig sælges Wink

Jeg har hjørnefilteret i fire andre akvarier (2x128 L, 1x250 L og 1x300 L). Om alle fire skal bruges i den nye butik, ved jeg ikke endnu, men jeg skal nok bibeholde mindst et, vi kan vædde om kanon hjørne filter - Page 2 699920
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Dan




Antal indlæg : 1
Join date : 14/07/11

kanon hjørne filter - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: kanon hjørne filter   kanon hjørne filter - Page 2 Icon_minitimeTors 14 Jul 2011 - 22:16

Unimati skrev:
En bette status. Filtrene kører endnu, og viser stadigvæk ingen tegn på at skulle renses. Om de kan holde i 24 måneder (har kørt i 10 måneder nu) finder vi ikke ud af med det her akvarie.... det skal nemlig sælges Wink

Jeg har hjørnefilteret i fire andre akvarier (2x128 L, 1x250 L og 1x300 L). Om alle fire skal bruges i den nye butik, ved jeg ikke endnu, men jeg skal nok bibeholde mindst et, vi kan vædde om kanon hjørne filter - Page 2 699920

Hej,

Her kommer så min vinkel på hjørnefilteret. Jeg valgte for nogle måneder siden at teste hjørnefilteret i et 530 liters hvor der går rigtigt mange store pragtsmerlinger og som sviner pænt meget. Jeg har kørt med det i 2 måneder parallelt med mit Eheim 2080 filter. I starten virkede det super godt og akvariet var markant renere end med 2080'eren alene, men her efter to måneder begyndte filteret at løbe tør for vand inde ved pumpen. Det må betyde at den ikke er i stand til at suge nok vand igennem da filteret er stoppet. Jeg har taget det op, hvilket resulterer i at det meste slam ender i akvariet trods forskellige snedige tiltag. Der var ikke ret meget slam inde i selve svampen mest på overfladen, så det får mig til at tænke på om man kunne gå op i en lidt grovere svamp ?

Jeg har renset filteret og sat det tilbage i akvariet....stadig sammen med 2080'eren, men jeg er lidt i tvivl om jeg skal installere et mere eller droppe ideen og gå med et baggrunds filter.

MvH

Dan
Tilbage til toppen Go down
Unimati
Admin
Unimati


Antal indlæg : 2276
Join date : 05/06/09
Age : 46
Geografisk sted : Hvornum, Hobro

kanon hjørne filter - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: kanon hjørne filter   kanon hjørne filter - Page 2 Icon_minitimeFre 15 Jul 2011 - 2:46

Hej

Det lyder til, at jeg har været for gavmild med silikonen omkring pumpen. Det er sket et to gange før (hvad jeg har hørt om) Embarassed

Tag en kniv, og skær lidt af svampen væk (3-4 mm) omkring pumpen, så skulle det ikke ske igen.

En grovere svamp vil resulterer i mere svæv i vandet. Jeg vil skyde på, at filteret skal køre i en del måneder, inden det begynder at tage de små partikler så, men ja.... det vil holde længere mellem rensningerne Wink
Tilbage til toppen Go down
http://www.unimati.biz
Sponsoreret inhold





kanon hjørne filter - Page 2 Empty
IndlægEmne: Sv: kanon hjørne filter   kanon hjørne filter - Page 2 Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
kanon hjørne filter
Tilbage til toppen 
Side 2 af 2Gå til side : Forrige  1, 2
 Lignende emner
-
» Filter bag baggrund kontra moduler med filter
» hjørne btn modul spørgsmål
» Endnu en kanon tur til Norge!
» Opbygning af filter i pumpetårne på 900 liters akvarie, hvordan
» Hjørnefilter til 180l akvastabil - Hvordan?

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
 :: Ris/Ros & Gode Ideer-
Gå til: